Järkyttävin gynekologi-kokemuksesi?
Kommentit (228)
Kuules nyt saivartelija.
Tässä ketjussa puhutaan gynekologisista toimenpiteistä. Ihan sama onko yleislääkäri vai erikoislääkäri, tämä ketju käsittelee siis näitä lääkärikäyntejä joissa ollaan pimppi auki.
Helvetin pilkunnussijat. Huokaus.
KUULUU KERRAN VUODESSA TOLLO!!!
Itse en ole ikinä käynyt. Neuvolalääkärillä olen käynyt raskauksien yhteydessä ja sitten pillerit hain terveyskeskuslääkäriltä. Onko teillä jotain vaivoja vai "kuuluuko" mielestänne käydä joka tapauksessa?
Eikö se riitä että käyn säännöllisesti papassa ja sisätutkimuksessa? Käytän YTHS:n palveluja ja siellä on ihan suoraan sanottu, että siinä puljussa gynelle pääsee vain sairaat. Yleislääkäri tai labra hoitaa papan. En ole tuo edellinen kirjoiottaja, mutta siis en ole minäkään ikinä gynellä käynyt ja silti saanut haarojani lääkäreille ihan tarpeeksi availla.
jotka oikeasti ramppaavat kerran vuodessa gynellä, koska niin KUULUU tehdä. Joo, onhan se varmasti suositeltavaa, mutta niin on yleislääkärillä käynti kerran vuodessakin, ja kuinka moni teistä käy siellä? Entä silmälääkärillä? Hammaslääkärillä? Kuulo? Maksa? Haima? Yleisimmät verikokeet? Ei pillu ole ainoa paikka missä voi olla piileviä sairauksia, voi herran jestas. Kyllä varmasti huomaat jos on kipuja/hajuja tms. ja osaat sitten hakeutua gynelle. Tosin ei se ole minulta pois, senkun ramppaatte siellä sitten tuhlaamassa rahojanne ja levittelemässä römpsäänne :) T. N 30v, käynyt sisätutkimuksessa neljä kertaa elämässään, ja kyllä, yksi lapsikin on.
Joka kerta gyne haluaa tehdä sisätutkimuksen, ei kirjoita reseptiä muuuten. Siinä sinulle selitys. Ja ihan sama, millä gynellä käy, ei koske vain joitakin tapauksia.
Olen sairaanhoitaja, ja edellisenä kesänä meillä oli osastolla kesätöissä mukava nuori kandi kesälääkärinä. Meillä oli aika paljon flirttiä töissä mutta juttu lopahti kun kesäkin loppui ja hän palasi jatkamaan opintojaan.
Seuraavana talvena olin päätynyt parisuhteeseen ja epätoivoisen hankalien ehkäisyongelmien jälkeen kokeilemaan kuparikierukkaa. Onnistuin sitten saamaan siitä kierukasta helkkarinmoisen tulehduksen ja kauhean verenvuodon joten pakko oli lähteä päivystykseen sen asian tiimoilta.
Ja kukas muu se siellä olikaan päivystämässä kuin tämä edelliskesäinen kesälääkäri...
Noh, kaikki kunnia hänen ammatillisuudelleen. Hän sanoi suoraan että varmaan tuntuu vähän kiusalliselta mutta että on hän tätä joutunut ennenkin tekemään. Ja kertoi että päivystävä gynekologi on leikkaamassa, joten jos haluan vaihtaa lääkäriä niin joudun odottamaan aika kauan. Eipä siinä mitään, totesin että antaa mennä eikä se siinä kohtaa sitten enää niin nololta tuntunut- työtäänhän hän siinä vaan teki.
Olin silloin terkkarissa, jossa häpeää aiheutti kun tk-lääkärinä oli nuori mieskandi, joka oli ollut kanssani samalla luokalla lukiossa. Kyseli vatsakivuista ja yhdyntäkivuista. Sanoin ettei ole yhdyntäkipuja, kun en kehdannut kertoa, että olen neitsyt! Eiköhän poika sitten tökkäissyt sillä suurimmalla käteen sattuvalla rautavehkeellä kaikki paikat rikki. Kyllä tuli itku siinä, mutta tulipa tämäkin koettua. Huh.
Potilaalla on oikeus sanoa, että haluaa vaihtaa lääkäriä, oli syy mikä tahansa. Sinulla syy oli ilmiselvä, koska olitte vanhoja luoikkakavereita. Itsekin pitää jotain tajuta.
meille kerrottiin jo koulussa että pitää pyyhkiä noin päin tai voi tulla tulehduksia.
Ensimmäinen käyntini ''gynekologilla'' oli ihan kammottava!! :( En edes tiennyt meneväni gynekologiseen tutkimukseen ennen kuin vasta paikan päällä, koska olin varannut ajan tavalliselle lääkärille(luulin saavani sieltä sitten lähetteen gynelle) emättimestä tulevan oudon vuodon takia. Tämä naislääkäri ei tietääkseni edes ole mikään varsinainen gyne ja kohtelu olikin sen mukaista.
Ensin juteltiin kaikkea normaalia ja lääkäri kyseli oireita, minkä jälkeen käski ottaa housut pois ja mennä hoitopöydälle makaamaan(ei puhunut mitään gynekologisesta tutkimisesta). Olin järkyttynyt, kun hän sitten tunki mitkä lie kylmät levittimet sisääni ERITTÄIN KOVAKOURAISESTI. Koko tutkimus ja näytteenotto olivat TODELLA KIVULIAITA. Kysyin pariin kertaan, että kuuluuko tämän sattua, mihin lääkäri vastasi ei ja jatkoi ronkkimista. Sanoin monesti, että käy hirvittävän kipeää, sanoin AIJAI ja voihkin, mutta se ei lääkäriä hidastanut eikä hän edes vastannut näihin mitään.
Lääkärikäynnin jälkeen olin pitkään hirvittävän kipeä, seksi ei huvittanut enää ja sain gynekammon. Lisäksi sain lääkäriltä e-pillerit, joiden aloittamisen jälkeen kuukautiseni eivät loppuneet ollenkaan vaan jatkuivat pari viikkoa. Parasta on se, että joudun menemään samalle henkilölle uudestaan, sillä tämä kyseinen lääkäri on ainoa tässä opiskelijoiden terveydenhoitosäätiössä, jonka kautta voi saada lähetteen eteenpäin. :(
Teininä mulla oli endometrioosi-epäily, oli mm. vuotohäiriöitä ja arkuutta ja ihmeellisiä tuntemuksia alavatsalla. Taustalla oli parin vuoden takainen raiskausyritys perseeseen, josta jäi aikamoinen kammo kaikkeen perseeseen kohdistuvaan kosketteluun.
Miesgyne sitten tutki minut riuskin ottein, melkein huusin kivusta välillä. Sitten ihan yhtäkkiä, mitään varoittamatta tunki perseeseeni kaksi sormea ja teki samalla jotain muuta, en edes muista enää tarkkaan. En muista mitä tein, haukoin varmaan vaan henkeäni. En siis tiennyt, että noinkin saattaa gyne tehdä. Oli aika järkyttävä kokemus.
Niin ja tutkimuksen tulos: "Saattaahan sulla endometrioosi olla, mutta hoitonahan siihen on vaan e-pillerit, ja nehän sulla onkin jo." Taisin olla vähän shokissa kun sanoin vaan että "juu okei, kiitti ja heippa".
No varmaan se kun parikymppisenä oli aika noloja vaivoja, esim. runsas ja pahanhajuinen valkovuoto, ja menin ihan yleislääkärille. Ja vastassa oli (lääkäriksi) nuori kolli, mielettömän hyvännäköinen ja jotenkin sen oloinen, että taisi olla vastavalmistunut.
Oli jotenkin mielettömän vaivaantunut olo koko käynnin ajan, varsinkin kun olin siinä tutkimuspöydällä jalat levällään ja hoin mielessäni "älä kiihotu, älä kiihotu, älä nyt perkele kiihotu". Olen melko varma, että kostuin hieman. Ette usko miten paljon nolotti... Onneksi lääkäri oli asiallinen ja mukava.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2012 klo 23:52"]
Pienellä paikkakunnalla, jossa lapsuuteni ja nuoruuteni asuin, oli tk:ssa lääkärinä julkisuudessakin pyörinyt mies. Hän ei ollut hirmuisessa suosiossa asiakkaiden keskuudessa. Kun menin valittamaan polveani, joka oli taittunut "yli", että "otappa paita pois, niin katsotaan". Totesin vian olevan kyllä polvessa, jolloin kommentti oli "no otappa housut pois,niin katsotaan". En muuten ottanut, vaan rullasin lahkeen ylös. Muutamille muille naispotilailleen oli törkeempiäkin kommentteja sanonut. Myöhemmin en saanut häneltä apua loukkaantuessani tapaturmassa. Hän ei tuolloin edes koskenut minuun, kun teki "diagnoosinsa". Ja seuraavana päivänä sain onneksi avun toiselta lääkäriltä. Tuolle lääkärille en ole suostunut enään menemään, enkä hälle vie lapsianikaan.
T:ei "julkkislääkärin" potilaaksi enään.
lääkärin nimi T:llä? Sitten meillä on samankaltaisia kokemuksia.
Sukunimi alkaa K:lla? En ole tuo kirjoittaja, mutta täysin yhteneväisiä kokemuksia näyttäisi olevan.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2011 klo 17:44"]
jotka siis olleet juuri sisälläni ja kysyi haiskahtaako? Vähän vaikea vastata, kyllähän ne joltain haisi, mutta en osannu tehdä tulehdus-diagnoosia.
[/quote]
hyiii
Kyllä minun mielestäni gynekologilla on hyvä käydä aina välillä, itsekin olin ennen samaa mieltä että mitä sinne turhaan menee, itsellä ei tosin aikaisemmin ollut, ollut minkäänlaista tarvetta edes käydä. Mutta nyt pitää käydä kontrolleissa kun todettiin kasvain ja kyllä kontrollienkin jälkeen aion käydä tasasin valein tarkastuksessa varmuuden vuoksi.
Mies gyne iski silmää samalla kun nyrkillä testaili onko mun lantio tarpeeksi leveä alatiesynnytystä varten
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 17:32"]
Muakin naurattaa nämä pimpanlevittelijät, jotka ravaavat yhtä mittaa levittelemässä toosaa gynellä. Ei ihme, että noita kokemuksia kertyy, kun noin tiuhaan tahtiin juostaan levittelemässä. :) Ei tulisi mieleenkään ravata vuosittain niin nöyryyttävässä toimenpiteessä.
[/quote]
Kannattaisi sinunkin käydä kerran vuodessa ettei käy niin kun menet viimeisessä hädässä että pääsetkin saman tien syöpäosaston potilaaksi.
Minna Joki-Örkkilä Taysista. Työnsi UV-valon pilluuni.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2012 klo 15:45"]
Olen käynyt useasti hakemassa apua runsaisiin kuukautisiin mutta ihan turhaan.
Olen sitten vaan päättänyt pärjätä itsekseni enkä mene enää edes joukkopapaankaan. Tuskin alapääni sairastuu sen herkemminkin kuin muutkaan ruumiinosani.
[/quote]
Vanha postaus, mutta pakko puuttua tuohon lihavoituun kohtaan. Hyvin moni nainen uskoo, että hänen alapäänsä sairastuu todennäköisemmin kuin muut ruumiinosat. Yksi syy on syövän pelko, joka iskostetaan moniin naisiin hyvin voimallisesti esim. rintasyövällä pelottelulla. Gynekologia on siitä jänskä lääketieteenala, että harva nainen osaa itse määritellä, onko omassa värkissä kaikki kunnossa vai ei, ellei oireita ole tai oireet ovat hyvin epämääräisiä (esim. vuotohäiriöt). Siksi naisille uskotellaan, että papa-kokeessa on käytävä jopa vuosittain.
Todellisuudessa: Jos solumuutoksia ei ole ennen(kään) ollut, riittää papa-koe muutaman vuoden välein. Jos joukkotarkastusiässä oleva nainen käy seulonnoissa viiden vuoden välein, olisi hyvä käydä tässä välissä kerran gynellä ominpäin, eli siis 2-3 vuoden välein. Tämä siis, ellei ole mitään erityisiä vaivoja, ei tule seksitauteja tms.
Sillee porukoit kuolee tuol ja valitat kylmist jostai kylmyydest😭😂😂😂😂
Yllättäen omakin karmaisevin gynekokemus on samalla ensimmäiseni...
Hakauduin 16-vuotiaana tarkastukseen yhdestä häiritsevästä syystä (joka sittemmin todettiin vaarattomaksi), mutta se gyne oli kyllä vekkuli. Vanhempi juuri sellainen vanhan koulun tylyhkö nainen. Siinä kun makasin ilman housuja ennen tutkimusta, lääkäri vähän katseli paikkoja ja varovasti koskettelu ympäriinsä ja mahaa, niin hän kysyi olenko neitsyt. Tämähän pisti minut aivan lukkoon: ei meillä kotona puhuttu seksistä eikä kukaan ikinä ollut esittänyt minulle moista kysymystä. Olin aivan ymmälläni enkä tajunnut miksi asiaa kysyttiin. Lääkäri toisti kysymyksen.
Hiljaisuus.
Lääkäri muotoili uudestaan: "oletko sinä harrastanut seksiä?"
No mulla pimeni päässä aivan täysin ja sanoin: "Ai ihmisen kanssa?"
"Niin."
"En."
Siis ilmeisesti immenkalvoa mulla ei enää ollut, mikä vähän indikoi että olisin sekstaillut. Todellisuudessa en ollut edes pitänyt poikaa kädestä, mutta masturboinut senkin edestä jotain 9-vuotiaasta saakka, ja joskus 14-vuotiaana aloin kokeilla miltä sormet ja muut esineet tuntuu sisälläkin. Jumalauta että hävetti kun poistuessa tajuin keskustelun idioottimaisuuden. Varmaan luuli että olen pannut perheen koiraa tai olen älyllisesti jälkeenjäänyt. No, hommansa se silti hoiti eikä jäänyt traumoja. Kaikkiahan noi ekat tutkimukset sattuu/jännittää.
Vierailija kirjoitti:
ellen olisi hengenvaarassa. Olette outoja kun käytte gynegologilla.
Tuo onkin niin tyypillistä miehille. Onneksi me naiset ymmärrämme tmän paremmin. :)
Se on hyvä, että ylisukupuolella on myös internetin linjoja pitkin kulkeva kausnäkö. Suosittelen hakemaan NSA:lle töihin, naiskiintiöllä...
En nyt tiiä oliko mitenkään karmaisevaa, mutta huvittavaa ehkä.. menin laitattamaan kierukkaa tk:seen ja paikalla oli myös komea, nuori miesopiskelija, joka kysyi saisiko seurata asennusta. Vastasin että saa, koska ajattelen, että eihän ne opi jos ei kukaan anna lupaa ja eiköhän tuo oo ennenkin nähnyt naisten jalkovälejä. No siinä kun aloiteltiin ja makasin haarat levällään, huoneeseen pelmahtaa hoitaja, joka kysyy, että haluaisiko opiskelija sittenkin tulla seuraamaan operaatiota x. Meinasin jo siinä tokaista, että jos ollaan jo näin pitkällä, niin parempi vaan nyt kattoa loppuun, mutta onneksi opiskelija oli samaa mieltä. Ois voinu jäädä vähän kiusallinen olo muuten.
Et voi olla tosissasi. Missä tynnyrissä olet kasvanut kun tuollaista kysyt?! Onnea valitsemallasi tiellä, noin tyhmät ihmiset kannattaakin karsia pois evoluutiota häiritsemästä.