Järkyttävin gynekologi-kokemuksesi?
Kommentit (228)
Erityisesti jäi mieleen, kun miespuolinen gyne sisätutkimusta tehdessään alkoi muistella olleensa opettajani lääkiksessä ja kysellä, tunnenko hänen poikaansa :-).
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 17:54"]Mun eka gynekokemus no... En oikein tiedä. Lääkäri vaan silkei et "rentoutas nyt että päästään tutkimaan." Olin vielä neitsyt, ja tyyppi sit tunkee kätensä sinne emättimeen, ei sano mitään ja sit vielä kysyy että oonko ollu yhdynnässä. Kun sanoin ei, rupee vaan nauraa et kun on niin iso emätin, niin mä valehtelen, ja että ainakin olisin ollut nyrkkinainnissa. Sanoin että itsehän oli juuri tunkenut kätensä sinne, mutta lääkäri sanoi että hänhän ei ole vielä koskenutkaan emättimeeni. Sitten paikalle tuli opiskelijoita, katteli sitä toimitusta ja sitten vielä joku tyyppi tuli ja avas sen oven ihan apposen ammolleen niin että kaikki näki. Ei ollu todellakaan kivaa. Mutta niinku 20 miesopiskelijoita, varmaan kuuskymppinen mies gyne ja parhaan kaverini äiti on siinä ja tietty muut asiakkaat. Sitten mut vielä käskettiin toiseen huoneeseen nais gynen luo, joka sanoi hiljaa, ja alkoi nuolemaan ja sormettaa mua, jonka huomasin vasta kun sain orkun, ja sanoi että huomenna hoidetaan loppuun tutkimus, sama aika, sama paikka ja sama naisgyne. Jee:(
[/quote]
Minkä ikäinen oikein olit?
suoltanut mun ulkonäöstä kommenttia. Viimeisin olin kun kävin uusimassa kierukan, olin silloin 40 v ja luulisi gynen sen hlötiedoista huomanneen ja niin varmaan huomaskin, koska sanoi ilkeän odottavaisella äänellä (odotti mun vastakommenttia) että ei enää tartte tämän jälkeen uusia. Minä kun en siihen sanonut mitään, niin toisti lauseen ja kun kysyin hämilläni, että voiko jo 45 vuotiaana lopettaa ehkäisyn, niin pääsipä ukko sanomaan seuraavasti : ai sä olet vasta 40. Ihan tahallista loukkaamista, silllä normi ihminen olisi pitänyt mölyt mahassa. Js ihan normin näköinen nainen olen.
Eräällä kerralla oli tutkimusta tekemässä joku taatusi uransa alkuvaiheessa oleva kloppi, joka kyllä hoiti alkupuheet ihan mallikkaasti, mutta ei tajunnut sulkea verhoa, kun minun oli aika käydä makuulleni koivet telineissä. Vastaanottotila oli katutasossa, ikkunan takana kulki koko ajan porukkaa ja tutkimuspöytä oli sijoitettu niin että koko komeus olisi näkynyt suoraan ikkunasta ohikulkijoillae. Tyyppi hieman nolostui kun huomautin asiasta ja ujosteli sen jälkeen jopa alapääni tutkimista : ))
karmea nainen...
Ensimmäisen lapsen jälkeen teki jälkitarkastuksen. Puheli kuin tukkijätkä ja retosteli elämällään haukkuen tavalliset ihmiset siinä sivussa.
Toimitus tuntui lähinnä raiskaukselta, niin väkivaltaisesti hän sen teki. Minua sattui todella paljon ja sanoin sen hänelle(kuvittelin olevan varovaisempi) mitä vielä, mitä enemmän jännitin sitä enemmän hän survoi saadakseen hommansa hoidettua. Alavatsa sattui monta päivää ja tiputtelin verta. Itkin matkalla kotiin.
Toisen lapsen kohdalla ilmoitin neuvolatädille etten suostu sen naisen rääkättäväksi vaan käyn tarkastuksessa yksityiselllä.
Tämän naisen "ammattitaito" on yleisessä tiedossa ja silti hän saa jatkaa retosteluaaan vuodesta toiseen..vain Turussa.
mutta olinpa kerran neurologin vastaanotolla -epilepsiaepäilyä haluttiin poissulkea. Ikää oli noin 20+. Neurologi käski minun riisua paidan ja rintsikat pois ja hyppiä tasajalkaa keskellä huonetta!!! En voi mitään että mua naurattaa kamalasti kun kirjoitan tätä, totta puhuen hommassa ei ole mitään naurettavaa ja joku herkkä tyyppi ois saanut ties mitä traumoja. Mutta kamalasti naurattaa näin toistakymmentä vuotta myöhemmin että olen oikeasti ollut niin hölmö joskus että ihan tosissani hypin tissisilläni neurologin vastaanotolla -liittyi varmaan tosi paljon siihen epäiltyyn epilepsiaan... :DD
Olin aloittanut elämäni ekat ehkäisypillerit, jotka sain terveyskeskuksesta. Olin 26-v., en siis mikään lapsi enää. Kun piti saada resepti, minut ohjattiin terveyskeskuksesta ottamaan yhteyttä yksityiseen gynekologiin. Sattumalta sain ajan kaupunkimme mediaseksikkäimmälle gynekologille (en tosin silloin tiennyt hänen olevan sellainen). Tutkimus meni ok, mutta hän ei suostunutkaan uusimaan pillereitäni, vaan ilmoitti kirjoittavansa reseptin toisia pillereitä, jotka auttavat myös akneen. Sanoin, ettei minulla ole aknea ja haluan niitä alkuperäisiä pillereitä, koska ne tuntuivat sopivan. Asiaa jähnättiin vähän aikaa. Sitten gyne nyrpeänä ilmoitti, että hän nyt vaan kirjoittaa ne pillerit, jotka haluaa ja saan tyytyä niihin. Kiukutti. No, aloitin ne pillerit. Meni viikko ja yhtäkkiä aloin vuotaa verta. Verta tuli ja tuli ja tuli. Imukykyisinkään yöside ei riittänyt kuin tunniksi, sitten tuli jo läpi. Soitin tälle gynelle. Hän käski vain syömään laatan loppuun, alussa voi kuulemma aina tulla ongelmia. Kyllä se vuoto tyrehtyy. Eipä tyrehtynyt. Viikon kuluttua oli jo tosi heikossa kunnossa ja verta vaan tuli. Menin toiselle gynelle, joka ei osannut sanoa mitään. Käski syömään kaksi pilleriä per päivä. Tästä vuoto vasta yltyi. Sitten löysin kolmannen gynen, joka käski lopettamaan pillerit heti. Vuoto tyrehtyi seuraavana päivänä ja loppui neljäntenä. Pari kuukautta tästä jouduin kovien tuskien vuoksi sairaalaan. Lääkäri luuli, että minulla on umpisuoli tulehtunut. Leikkauksessa todettiin, että minulle oli muodostunut jättimäinen kysta munasarjoihin, joka aiheutti kivut. Syynä nuo pillerit, koska sitä ennen tai jälkeen ei kystia ole ollut. Kolme vuotta sain sitten parannella anemiaa. Kiitos vaan ne pillerit pakottaneelle gynelle. Edelleenkin viisastelee mediassa. Hänen vastaanotolleen en uskaltaisi enää ikinä mennä.
Hyi kamala! Miksi se ei antanut sitä alkuperäistä reseptiä?? Aika outoa.. ja hirveitä oireita! Oisit menny valittamaan sille tyypille.
kävin yksityisellä ihan vaan tarkastuksessa ja papa-koe otettiin samalla.naishoitaja mukana huoneessa sanoi toimenpoteen jälkeen että pientä vuotoa voi esiintyä ja kannattaa laittaa vaikka tamponi.olisin itse sen laittanut vaan mies gynekologi sitten laitoi saman tien kun tutkimuspöydällä olin.lähdin kotiin ja jotenkin omituinen olo koko ajan..kotona menin vessaan ja oli sitten lääkäri jättänyt tamponin ASETTIMENKIN sisälleni....kivaaaaa....ei luulisi niin akateemista koulutusta tamponin asettamiseen tarvita..
Kävin tarkastuksessa. Miesgyne oli minulle tuntematon ja tärisin jännityksestä, alapääni kun on tiukka ja jännittynyt ja tutkimus tekee joskus kipeää. Lääkäri kysyi, että käytänkö huumeita... Se tuntui tosi asiattomalta, etenkin kysymys ei liittynyt mun alapäähäni mitenkään ja olen ujo ja vieläpä todella huumevastainen. Änkytin, että e-e-e-en... Varmaan piti mua entistä pahempana narkkarina. En mennyt uudestaan.
Toinen kerta on myös. Kerran olin gynekologilla Peijaksessa Vantaalla naisgynekologin luona. Lääkäri oli valmiiksi jo 15 minuuttia myöhässä. Hän käski riisuutua ja mennä penkkiin valmiiksi, mutta sitten hänelle tulikin "tärkeä" puhelu ja hän puhui puhelimessa 25 minuuttia. Myöhemmin ei pyytänyt anteeksi lainkaan, että oli odotuttanut niin pitkään tai myöhästynyt. Olin ihan kylmissäni jo ilman vaatteita tutkimuspöydällä. Ei löytänyt mitään vikaa ja pisti lähetteen eteenpäin. Tunsin itseni täysin arvottomaksi.
Nyt olen vaihtanut yksityiseen lääkäriin, joka on todella hyvä. Maksan ihan mielelläni inhimillisestä kohtelusta.
Oulun YTHS:llä on ihanan asiallinen vanha nais gyne. Ei käynyt kipeää ja oli tosi asiallinen ja empaattinen ja selitti koko tutkimuksen tarkoin ja myös sisäultran näkymät näytti ja selitti.
Tämä oli vaan YTHS:n puolustuspuheenvuoro :)
Olin kolmannen kuun lopulla raskaana, raskaustesti oli tehty kotipaikkakunnan neuvolassa ja ultra yksityiselle oli tilattu seuraavalle viikolle, kun alkoi kova verenvuoto. Olimme tuolloin lomalla vieraalla paikkakunnalla, mutta Suomessa kuitenkin. Runsasta verenvuotoa oli kestänyt muutaman tunnin kun pääsin melko pienen paikkakunnan gynelle ja olin järkyttynyt verenvuodosta. Olin nuori ja raskaus oli ensimmäinen. Miesgyne oli töykeä ja puhui koko ajan ohitsemme sairaanhoitajalle. Sisäultrauksessa hän sanoi ainoan huomionsa vain hoitajalle: "Eihän täällä mitään ole!" ja kysyi minulta "Mistä kuvittelitte että olette raskaana?"
Minä itkin ja mies yritti selittää neuvolakäynneistä ja positiivisista testeistä (2 kotona ja 1 neuvolassa, kuukautisia ei melkein neljään kuukauteen) mutta gyne heitti hanskansa roskiin ja kivahti "Ei siellä enää mitään ole", sitten poistui. Hoitaja onneksi jäi keskustelemaan kanssamme ja pahoitteli miesgynen käytöstä useaan kertaan ja ymmärsimme että hän on tunnetusti hankala ihminen.
Opiskelin Helsingissa 90-luvulla ja muistelen, etta tuolloin joku YTHS:n gyne sai huutia, koska meni tyopaivan paattyessa ilmoittamaan kollegalleen, etta "Siin' oli paivan viimeinen vittu!". Kollegalla oli viela potilas jalat levallaan sisatutkimuksessa, ja tama potilas teki valituksen asiattomasta kaytoksesta.
Nyt en loyda aiheesta minkaanlaista tietoa verkosta ja mietin, muistelenko aivan omiani. Onko kyseessa vain urbaanilegenda?
Opiskelin Helsingissa 90-luvulla ja muistelen, etta tuolloin joku YTHS:n gyne sai huutia, koska meni tyopaivan paattyessa ilmoittamaan kollegalleen, etta "Siin' oli paivan viimeinen vittu!". Kollegalla oli viela potilas jalat levallaan sisatutkimuksessa, ja tama potilas teki valituksen asiattomasta kaytoksesta.
Nyt en loyda aiheesta minkaanlaista tietoa verkosta ja mietin, muistelenko aivan omiani. Onko kyseessa vain urbaanilegenda?
ainakin vielä 90-luvun puolivälissä.
Mutta olin nuorena menossa ensimmäiselle gyne-käynnilleni. Jännitin tuota etukäteen niin, että lähes hysteerisenä pesin paikat moneen otteeseen etukäteen jollain vartalolle tarkoitetulla pesunesteellä.
Kun olin siinä pöydällä jalat leviänä, niin ensimmäinen spontaani huudahdus lääkäriltä oli "Onpas kuiva!".
Nyt tuo naurattaa ihan hirveästi mutta silloin hävetti. Sain sitten samaan syssyyn luennon siitä, että normaali vesipesu päivittäin riittää:D
Tuossa samassa paikassa oli todella ärsyttävä käytäntö, että vaatteet piti poistaa huoneen vastakkaisella laidalla olevan verhon takana, mutta kumminkaan ei annettu mitään kaapua päälle, joten päästäkseen tutkimusoöydälle piti kävellä koko huoneen poikki valkoinen pylly hyllyen gynen katsellessa vieressä. Mitä hyötyä siitä verhosta sitten alunperinkään oli??
Jatkoin siellä käyntiä silti, sillä lääkäri itse oli todella symppis vanhempi mies-gyne, joka opetti mm hengitystekniikan vartalon rentouttamiseen.
Jännittäminen on niin pahaa, että se vaikeuttaa tutkimuksen tekoa. Kerran lapsettomuushoitojen takia menin mukavan ja lempeän naisgynen tarkastettavaksi. Jännitin taas ja sanoin siitä lääkärille. Lääkäri vastasi, että hänellä on kyllä mukava keino jännityksen poistamiseksi. Siis tutkimuspöydälle. Lääkäri touhusi jotain alapäässä, kunnes yhtäkkiä tajusin, että saan kohta orgasmin. Hätääntyneenä pomppasin ylös: nyt tämä tutkimus saa riittää. Lapsettomuus ja kova halu saada lapsia aiheutti sen että kävin tämän gynen luona monta kertaa. Muut käynnit olivat asiallisia. En uskaltanut tehdä valitusta, koska pelkäsin että en sitten saa lasta. Asia on vaivannut minua vuosia. Mietin olenko ainut uhri ja onko gyne lesbo.
Olin n. parikymppinen, ja menin hakemaan e-pillereitä. Sisätutkimuksen jälkeen gyne halusi tutkia rintani, käski riisumaan yläruumiin paljaaksi ja asettumaan tutkimuspöydälle. Hän tunnusteli rintojani mielestäni tosi pitkään, olin ihan kauhuissani ja nolona, pidin silmiä kiinni enkä uskaltanut sanoa mitään. Jälkeenpäin tunsin oloni hyväksikäytetyksi. Olikohan ihan välttämätöntä hieroa nuoren naisen rintoja niin pitkään?
ja sain kuulla, että raskaaksi tuleminen tulisi olemaan kohdallani vaikeaa (PCO). Se oli järkytys.
Onnekseni olen saanut sittemmin kaksi lasta hoitojen avulla.
oliko tuo ekan jutun kirjottanut mies gyniksella?
Nainen oli.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="17.11.2014 klo 17:54"]Mun eka gynekokemus no... En oikein tiedä. Lääkäri vaan silkei et "rentoutas nyt että päästään tutkimaan." Olin vielä neitsyt, ja tyyppi sit tunkee kätensä sinne emättimeen, ei sano mitään ja sit vielä kysyy että oonko ollu yhdynnässä. Kun sanoin ei, rupee vaan nauraa et kun on niin iso emätin, niin mä valehtelen, ja että ainakin olisin ollut nyrkkinainnissa. Sanoin että itsehän oli juuri tunkenut kätensä sinne, mutta lääkäri sanoi että hänhän ei ole vielä koskenutkaan emättimeeni. Sitten paikalle tuli opiskelijoita, katteli sitä toimitusta ja sitten vielä joku tyyppi tuli ja avas sen oven ihan apposen ammolleen niin että kaikki näki. Ei ollu todellakaan kivaa. Mutta niinku 20 miesopiskelijoita, varmaan kuuskymppinen mies gyne ja parhaan kaverini äiti on siinä ja tietty muut asiakkaat. Sitten mut vielä käskettiin toiseen huoneeseen nais gynen luo, joka sanoi hiljaa, ja alkoi nuolemaan ja sormettaa mua, jonka huomasin vasta kun sain orkun, ja sanoi että huomenna hoidetaan loppuun tutkimus, sama aika, sama paikka ja sama naisgyne. Jee:(
[/quote] oikeesti. Missä?
[/quote] Tampereen yths:llä