Järkyttävin gynekologi-kokemuksesi?
Kommentit (228)
Olen 50v .Ensimmäisen kerran gynekologilla käydessäni, Tikkurilassa, Mehiläisen toimipisteessä, nuori naislääkäri oli tyly ja kovakourainen.Tutkiessani rintani, hän nauroi sanoessaan , että nännini ovat sisäänpäinkääntyneet. Tämä aiheutti itselleni sen, että häpesin rintojani vuosikausia, enkä kehdannut ottaa paitaa pois koskaan poikaystäväni seurassa. Onneksi myöhemmin asia tuli korjatuksi lämpimän, vanhemman naislääkärin toimesta.
Vierailija kirjoitti:
ekan raskauden eka sisätutkimus käynti kyllä jäi mieleen...
Menin ihan normisti huoneeseen ja riisuin housut pois. Menin pöydälle makaamaan. Lääkäri oi nuori ja todella mukavanoloinen.
Tutkimusket alkoivat. Meni aikaa, meni aikaa... Hän ei meinannut löytää koko kohtuani (?!), kun valo oli kuulemma niin huono. Tämä ronkkiminen siis kesti todella kauan. Viikkoja oli n 12 ja oli sanottu neuvolatädillä, että syd'nääniä kuunnellaan tuolla käynnillä. Tämä lääkäri kuitenkin (löydettyyän kohtuni ja muuta asiaan kuulivat osat) sanoi mulle, että ei niitä sydänääniä kannata kuunnella, kun ei ne kuitenkaan kuulu.
Lääkärisi oli ihan oikeassa. Sydänäänet ei kuulu noilla viikoilla, ultralla näkyy.
neuvolalääkäri
Vierailija kirjoitti:
KUULUU KERRAN VUODESSA TOLLO!!!
Itse en ole ikinä käynyt. Neuvolalääkärillä olen käynyt raskauksien yhteydessä ja sitten pillerit hain terveyskeskuslääkäriltä. Onko teillä jotain vaivoja vai "kuuluuko" mielestänne käydä joka tapauksessa?
eikös papa-koe joka toinen vuosi riitä? miksi pitäisi gynellä käydä??
Gynekologitkin naureskelee näille, jotka joka vuosi käy, se ei tosiaan ole välttämätöntä. Itse kävin viimeksi gynellä 10 vuotta sitten, tänä vuonna on taas aikomus mennä. Mitään vaiva ei tässä välillä ole ollut, nyt alkaa olla vaihdevuosioireita.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävin oli ehdottomasti ensimmäinen kerta, kun tutkimus tehtiin peräaukon kautta. Se oli minulle todellinen yllätys eikä kukaan ollut kertonut siitä minulle etukäteen. Olin silloin 14-vuotias.
Olisitko mielummin halunnut menettää neitsyytesi?
Vierailija kirjoitti:
Miesten keksintöä koko juttu... ja se kusetus, että pillerireseptiö ei voi muka kirjoittaa kuin vuodeksi kerralla.. näin nainen saadaan maksamaan gynestä kerran vuodessa.
TYHMÄT TE
Pillerireseptiä, niinkuin muutakaan lääkereseptiä ei nykyisellään voi kirjoittaa kuin vuodeksi kerrallaan. Mutta reseptin voi uusia ilman lääkärin käyntiä. V. 2017 alusta on vasta mahdollisuus kirjoittaa reseptillä lääkkeet kahdeksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
mutta pakko on ollut käydä kerran vuodessa gynellä uusimassa e-pillerit. Ei todellakaan olis huvittanut maksaa yksityiselle, mutta ei reseptiä muutoinkaan saa uusittua. Täällä kaupungissa ei suostuta antamaan terveyskeskukseen aikaa pilleriasioissa, vaan käsketään mennä yksityiselle. (monessa muussakin vaivassa!)
Nyt olen lopettanut pillerit ja en todellakaan aio maksaa enää ikinä yksityiselle gynelle satkua vartista!
MINULLE AINA JÄRKYTTÄVIN HETKI ON OLLUT SE MAKSAMISEN HETKI...;)
Kyllä siellä teidänkin kaupungissa on ehkäisyneuvola, jonne kuntalaisella on oikeus päästä.
Vierailija kirjoitti:
Minna Joki-Örkkilä Taysista. Työnsi UV-valon pilluuni.
Miksi? Yleensä se tutkimuspöydän valo riittää.
Minnan kurssikaveri
Menin raskaana ollessani synnärille ennenaikaisten supistusten takia. Ne olivat kivuliaita ja oli aika hankala olla, viikkoja oli jotain 32.
Naisgyne teki tietysti sisätutkimuksen ja käytri muovista(??) välinettä, ja tiuski että tää menee kohta rikki ellet rentoudu vähän. Koita siinä nyt olla lunkina, sisätutkimukset on muutenkin vähän pelottavia joka kerta, lisäksi ne jatkuvat supistukset plus vielä hiivatulehdus eli pelkkä toosaan koskeminen oli kamalan tuntuista. Jäi tosi huono mieli tuosta.
Kävin 8 kuukautta sitten gynekologilla ja ei ollut kivaa. Lääkärinä oli nainen oisko ollut 58-60 vuotias? No se alko siitä kun tulin sisään ja lääkäri käski ottamaan alushousuni pois. Otin pois ja menin makaamaan. Sitten lääkäri kyseli kaikkia asioita... Ensin hän puhdisti alapään ja sitten laittoi spekulan. Minulla tuli pari kyyneltä silmään koska spekula oli erittäin iso koska aluksi hän kysyi että oletko ennen käynyt ja vastasin en. Olisin luullut että hän ottaa sen pienenmän mutta otti isomman spekulan. Sitten hän tekee tehtävänsä ja loppuvaiheessa huoneeseen tulee harjoittelia. (Tummaihoinen nainen) sitten lääkäri sano sille harjoittelijalle että haluatko että jatkat loppuun ja ilmeeni oli heti jo että tässä ei tule käymään hyvin. Harjoittelia putsasi vielä lopuksi alueen ja laittoi pumppiin desinfiointi ainetta. Mutta sitten lääkäri sanoi että hän käväisee tuolla katsomassa nua paperit ja sitten harjoittelia teki loppuun tehtävänsä mutta se oli kamalaa kun hän otti hirveän määrän desinfiointi ainetta ja puristeli pimppiäni.
Vierailija kirjoitti:
Kävin 8 kuukautta sitten gynekologilla ja ei ollut kivaa. Lääkärinä oli nainen oisko ollut 58-60 vuotias? No se alko siitä kun tulin sisään ja lääkäri käski ottamaan alushousuni pois. Otin pois ja menin makaamaan. Sitten lääkäri kyseli kaikkia asioita... Ensin hän puhdisti alapään ja sitten laittoi spekulan. Minulla tuli pari kyyneltä silmään koska spekula oli erittäin iso koska aluksi hän kysyi että oletko ennen käynyt ja vastasin en. Olisin luullut että hän ottaa sen pienenmän mutta otti isomman spekulan. Sitten hän tekee tehtävänsä ja loppuvaiheessa huoneeseen tulee harjoittelia. (Tummaihoinen nainen) sitten lääkäri sano sille harjoittelijalle että haluatko että jatkat loppuun ja ilmeeni oli heti jo että tässä ei tule käymään hyvin. Harjoittelia putsasi vielä lopuksi alueen ja laittoi pumppiin desinfiointi ainetta. Mutta sitten lääkäri sanoi että hän käväisee tuolla katsomassa nua paperit ja sitten harjoittelia teki loppuun tehtävänsä mutta se oli kamalaa kun hän otti hirveän määrän desinfiointi ainetta ja puristeli pimppiäni.
Tuota... jos minulle laitettaisiin alapäähän alkoholipitoista ainetta, karjuisin varmaan niin että ikkunat helisisi raameissaan. Ihanko totta oli tämä tarinasi?
Moi! voisitko kertoa myös sen että mitä pillereitä ne oli niin tietää niitä varoa! kiitos ja hyvää päivänjatkoa jo etukäteen! :) ps en tiedä mitä teen tällä sivustolla olen näet poika/mies tai siinä välillä oikeastaan.
Kävin kk sitten yksityisellä maksuttomassa papassa koska täytin 35. Aivan jumalattomasti sattui. Ne vehkeet siellä , ei näytteenotto niinkään. En saakeli tajua mitä se ämmä teki, vissiin kuivana survoi. Olen ahdas.... Sanoin että sattuu muttei tehnyt asialle mitää. Viikon ajan kärsin kaameista vatsakivuista jälkeenpäin. :(
Kerran yksityinen gyne oli aikataulusta myöhässä. Oman ajan olisi pitänyt jo alkaa ja sisällä oli joku muu ja vielä minua ennen yksi jonossa. Meni varmaan tunti että pääsin sisään. Olin ajoittanut käynnin niin, että ehtisin kotiin katsomaan salkkarit, mutta en sitten ehtinyt :(
Toinen vähän höperön oloinen vanhempi ukko taas kysyi varmaan 5 kertaa lapsisuunnitelmista, vaikka sanoin että en halua lapsia.
Muuten nuo ovat olleet ihan asiallisia ja kivoja.
Vanha huuliaan lipova ukko, teki oikein ekstrana kaikenlaista sormilla ja laitteilla tehtävää sisätutkimusta. Piti mua yliaikaa ja katteli alapäätä. Löys syövän munasarjoista, tuki ja hoiti, varmisteli että asiat sujuu syöpäpolin kanssa. On nykyään myös tyttärieni gynekologi.
Kasvakaa aikuisiksi.
Ensimmäinen gynekologi jolla kävin oli erittäin mukava. Seuraavalla kerralla olin varaamassa aikaa tällä samalle gynekologille, hän oli valitettavasti varattu ja jouduin ottamaan ajan toiselle gynekologille. Kun astuin huoneeseen hän sanoi minulle että ei tuhlata aikaa keskusteluun vaan mennään suoraan kurkistamaan haaraväliin. Hän sanoi tiukasti että riisu housut ja kun sitten riisuiduin koko sen ajan hän tuijotti haaraväliini. Sen jälkeen tämä gynekologi käski minut makaamaan siihen haarat revällään. Tämän gynekologi tietokone oli asetettu niin että kun kääntyi siitä toiseen suuntaan vastassa oli minun haaravälini. Hän kirjoittikoneella valehtelematta puoli tuntia kun minä odotin patjalle haarat levällään. Kun hän aloitti tutkimisen oli todella kova kohtainen ja suoraan sanoen tökki alapäätäni erittäin epämukavasti. Se oli huono kokemus. Kolmannella kerralla jouduin varaamaan taas eri gynekologin ja minulle sattui joku vanhempi tapau. Tämän ääni oli hiukan kimeä ja sukunimi Tiukkanen. Kun makasin patjalla haarat aivan auki tämä vanha mummo gynekologi sanoi että avaa haarat aivan apposen auki ja kun niitä jalan paikkoja voi liikuttaa sivuille niin hän liikuttiniitä niin sivulle että ihan lonkkiiin sattui. Kun minulta piti ottaa jokin pieni näyte. Hän sanoi: minä nyt vähän vain kutittelen tätä pimppiä topsipuikolla. Ja hänellä työ kokemuksia varmaan riitti sillä hän tonki sormella minun pimpiäni ja sanoitettu tämä voi hiukan sattua. Kun minulla menekki jutuista oli kyse ja verta riitti hän asetti minulle vaipat jalkaan ja makasin siinä vartin kun tämä mummo näpytteli tietokonetta. Toivottavasti teillä on parempia gynekologi kokemuksia.
Kun opiskelija oli paikalla ja minulta otettiin papa.
Haluaisitko ystävällisesti kertoa. Mikä osa tästä oli nyt niin kamalaa!?
Mulla oli lukioiästä asti ollut infernaaliset menkkakivut jotka tekivät mut aina täysin invalidiksi noin viikoksi, lopulta sitten kerran kipujen kourissa sain varattua ajan yksityiselle gynelle samalle päivälle. Siellä oli tympeäilmeinen täti joka kysyi multa mistä mun mielestä menkkakivut johtuvat. En muista mitä selitin, mutta lääkäri totesi ylimielisesti naurahtaen olevansa hieman eri mieltä. Kerroin että olen joutunut syömään kipuihin kolmiolääkkeitä josta täti vasta innostui, ja tuhahti että niitäkö sä tulit hakemaan, mä en lähtis tossa iässä tollasta lääkkeidenkäyttöä opettelemaan. Rupesi sitten saarnaamaan että kivut nyt vaan kuuluu naiseuteen ja niiden kanssa pitää oppia elämään, kyllä ne loppuu kunhan synnyttää. Ei muistaakseni tehnyt edes perustutkimusta. Olin nuori ja nössö ja menin tilanteessa niin lukkoon etten kyennyt sanomaan mitään, vaan kävelin ulos ja maksoin kiltisti tyhjästä, päätin etten sitten enää puhu koko asiasta. Melkein 10 vuotta myöhemmin olin muista syistä tutkimuksissa, jolloin löytyi endometrioosi.
Olin 14 ja menin gynelle hakemaan e-pillerit akneen,gyne oli vanhempi nainen ja tokas että näker kyllä mun naamasta miksi tulin mutta tehdään nyt sisätutkimus.
Mulla oli aina pikkuhousunsuoja valkovuodon takia ja se nainen hermostui että etkö sä tyttö hyvä tajua miten ne hautoo alapäätä!
Sitten se koetti tutkia muttei onnistunut,kun jännitin ja kysyi enkö ole "tutustunut itseeni" tai käytä tamponeja. Aloin sitten mielipuolisen maanisesti nauraen kertoa,miten yksi erikoinen kaveri oli saunassa pussannut minua sinne.
Gyne näytti tosi järkyttyneeltä,ei sitä sitä varmaan ollut halunnut kuulla. Sanoi että voin pukea.
Joka kerta kun käyn vuoden välein gynellä ja oli kumppani vaihtunut, niin alkaa hirveä kritisoiminen kuinka tiuhaan tahtiin vaihtuu miehet ja pakotti ottamaan sukupuolitautitestit, vaikka tiesin ja kumppanitkin olivat käyneet testeissä, että ei ole sukupuolitauteja. Myöskin kovaan ääneen kritisoi, kun en rintojani ole tarkastellut, vaikka toinen gyne oli sanonut, koska olen nuori niin ei tarvitse joka päivä tunnustella rintoja. En tiedä, mutta jotenkin aina pelottaa seuraava käynti et mistä seuraavaksi saan haukut...
PS. En harrasta irtosuhteita ja nämä kumppanit olivat pitkiä tapailusuhteita mitkä vain hyytyivät