Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, kenellä on parisuhteessa omat rahat:

Vierailija
09.11.2005 |

Miten homma on toiminut sitten, kun on tullut lapsi/lapsia ja toinen (yleensä tietysti nainen) joutuu olla jonkin aikaa pois töistä tienaamasta?

Kyselen sen takia, että meillä on miehen kanssa omat rahat (molempien tahdosta) ja hyvin on toiminut, koskaan ei olla rahasta riidelty, molemmilla suht samansuuruinen palkka. Mitään todella tiukkaa jakoa tyyliin " tuo on minun ostama omena ja tuo on sinun maitopurkki" ei harrasteta, lainanlyhennykset ja laskut ollaan hoidettu omilta tileiltä suurinpiirtein puoliksi.

Mikä on kokemuksenne, tuleeko omista rahoista ongelma lasten myötä, kun toinen ei enää pystykään tienaamaan rahaa samoin kuin toinen?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis se jonka mies maksaa omaa taloaan ja minä käytännössä kaiken muun elämisen. En haluaisi perheeseen " sota-tilannetta" , mutta taitaa olla ainoa vaihtoehto. Hirveä huutohan siitä nousee kun ottaa puheeksi rahan käytön...

Vierailija
42/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jossain perheessä kerätään kuitit kasaan ja vähennetään (naisen) omat menot pois ja ruokakulut puolitetaan!?!? Tai että mies " suostuu" maksamaan imetyksen loputtua puolet lapsen ruuista. Siis aivan käsittämätöntä. Voihan sitä olla omat rahat, mutta tuollainen menee kyllä jo aivan liiallisuuksiin. Miehellä on tilillä rahaa, mutta vaimo joutuu lainailemaan vanhemmiltaan rahaa, jotta pystyy maksamaan oman osuutensa laskuista tai ruokakuluista. Itse en tuollaiseen kyllä suostuisi...

Meillä on ollut yhteiset rahat siitä lähtien kun muutimme yhteen, vaikka olimme tunteneet toisemme silloin vain 4kk. Meillä on edelleen omat tilit, eli molempien palkat tulevat omille tileille, mutta solotunnukset ovat yhteisessä käytössä. Minä yleensä hoidan laskujen maksut eli maksan laskuja molempien tileiltä, joskus kaikki omat rahat menevät laskuihin, mutta sitten käytän miehen rahoja, tai toisinpäin. Mies on sen verran huono hoitamaan raha-asioita, joten hän on enemmän kuin tyytyväinen, että minä hoidan laskut. Hän sitten kyselee välillä, että paljonkos sitä rahaa on tilillä, onko varaa ostaa itselleen jokin uusi harrastusväline vai tarvitaanko rahaa vielä laskuihin tai joihinkin muihin yhteisiin menoihin.

Siis onko tosiaankin niin, että joissain perheissä mies ei osallistu edes rattaiden tai lasten vaatteiden hankintaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä suostuisi moiseen, IKINÄ. Kamala pilkunnussija tosiaan! Siis ettei naisen siteitäkään suostu maksamaan ja nainen joutuu maksamaan lapsen vaatteet??! Täh??

Tottakai minä maksaisin valtaosan kaikista laskuista jos mies olisi kotona hoitamassa yhteisiä lapsiamme? Mikä kysymys se edes on? Näin hänkin teki silloin kun olin hoitovapaalla. Hän maksoi asuntolainan ja kaikki suuremmat laskut, mun roposet meni sitten siihen mihin ne riittivät. Ei ole ikinä valittanut asiasta. Miksi valittaisi, enhän mä kotona maannut vaan hoidin yhteisiä lapsia!

Meilläkin oli eri tilit ja eri rahat ennen lapsia mutta nykyään on vain eri tilit mutta yhteiset rahat...

Onneksi on antelias ja ihana mies.

Vierailija
44/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko noin ääliöitä ja itsekkäitä miehiä ollakaan?

Vierailija
45/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot nämä asiat:

1. Lapsi/lapset ovat yhteisiä ja heistä aiheutuneet kulut myös yhteisiä.

2. Sinun tulosi ovat pudonneet lasten takia.

3. Miksi vain sinun pitäisi kärsiä tulojen putoamisesta, kun ne lapset edelleen on yhteisiä?

4. Kumpi miehelle on tärkeämpi, oma etu vai perheen hyvinvointi?

5. Tehkää laskelma. Miten paljon mies tienaa, miten paljon sinulle jää rahaa käteen. Molemmat sitten osallistuu samalla suhdeluvulla perheen kuluihin. Eli jos mies tienaa 70% perheen tuloista niin hän myös maksaa 70% perheen menoista. Loput rahat jää hänelle " yksityiskäyttöön" . Sinä maksat 30% menoista ja sinulta yli jäävät sinun yksityiskäyttöön. Voitte itse sopia, mitkä menot kuuluu perheen menoihin ja mitkä maksetaan " yksityisvaroista" . Esim. kuukautissuojat, dödöt ja shapoot laittaisin perheen menoihin, vaatteet ja kampaajat yksityismenoihin.

Tässä jotain vinkkejä. Mutta ihan oikeasti perimmäinen kysymys on se, että miksi ihmeessä mies ei vapaaehtoisesti halua huolehtia perheestään? Onko hän tyhmä? Vai itsekäs? Vai ahne? Vai kaikkea edellä mainittua?

Vierailija
46/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma mieheni automaattisesti oletti että koska olen kotona kaiket päivät, teen myös siinä ohella kaikki kotityöt ja koska minulle lapsenhoidosta maksetaankin, niin minä automaattisesti hoidan silloin lapsen kulut yksin. ja armeliaisuudessaan ehdotti muuten minullekin tuota velkakirjan tekoa talolainojen maksusta;) on eksä nykyisin, luojan kiitos siitä:)

Vierailija
47/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa ystäväpiirissäni ainakin kaikki yhtä pariskuntaa lukuun ottamatta elää yhteisillä tuloilla huolimatta siitä, kuka " oikeasti" tienaa ja mitä. Ainoa poikkeus on eräs lapseton pariskunta. Enkä usko, että hekään vrojen erillisyyttä jatkavat, jos lapsia tulee.

Vierailija
48/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska mieheni tienaa enemmän, hänen mielestään asiaa tulee tasapainottaa sillä että kodin- ja lastenhoito on yksinomaan minun vastuullani. hän myöskin päättää rahojen käytöstä ja siitä paljonko hän antaa minulle käyttörahaa kuukaudessa.

Vierailija
49/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun rahani menevät miehen tilille kaikki. minulla ei ole pankkikorttia vaan hän antaa minulle rahaa jos tarve on perusteltua. hän ei ole kovin isotuloinen joten olen joutunut aika paljon tinkimään kaikesta:(

Vierailija
50/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkään työttömänä, toki välillä kursseilla. Minä maksoin kiltisti enemmän laskuista ja asumisesta, mies toki kävi paljon ruokaostoksilla rahoillaan ja hoiti lapsemme. En ois kyllä hyväksynyt sitä että oisin vienyt lapsen hoitoon ja maksanut vielä siitä kun kerran isä oli kotona. Nyt mies sai onneksi työpaikan vaikkakin määräaikaisen ja tulevaisuudesta ei tiedetä mutta hyvä näin. Kyllä omat tienestit ja rahat ovat minusta aika tärkeitä aikuiselle ihmiselle, oishan voinut käydä niinkin että mies ois saanut 0e jos ois pudonnut työmarkkinatuelle. Sekin tilanne ois vaan pitänyt kestää.

Vierailija
51/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä avioehto?

Pelkään puolestasi. Jos miehesi jo nyt riitojen yhteydessä muistuttaa kuka talon omistaa. On varmaankin pitänyt huolen avioehdosta ja siitä, että todella maksaa taloa vain ja ainoastaan itselleen???

HERÄÄ HERÄÄ HERÄÄ. Hullu saa olla, mutta ei tyhmä!

Vierailija
52/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut hänellä " töissä" siis. ;) Nämähän nyt ovat kuitenkin vain lyhyitä aikoja elämässä mitä ollaan ja kitkutellaan.

Vierailija
53/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai lapsiperheessä tahat ovat yhteisiä! Meillä on niin, että itse suuripalkkaisempana käyn töissä ja mies on hoitovapaalla. Eipä ikinä tulisi mieleenkään laittaa miestä maksamaan puolta menoista! Tai ilmoittaa, että asunto on sitten minun, koska minun palkallani maksetaan lainanlyhennykset.

Ja mikä ihmeen logiikka monilla on, että kaikki lapsen menot ovat naisen menoja tai että mies hoitaa laskut ja nainen ruokaostokset?!

Jotenkin tuli sellainen olo, että voivatko nämä jutut olla tottakaan. Toivottavasti tähän ketjuun on kirjoittanut joku yksi ahkera trolli, koska minun on vaikea uskoa, että jossain perheessä todella toimittaisiin noin.

Vierailija
54/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ole osallistunut perheen kuluihin sen jälkeen kun esikoinen syntyi! miehen mielestä mun panos tulee siinä kun lapset ja kodin hoidan, kaikki se vähä raha mitä saan kuuluu näinollen mun omiin tarpeisiin. lapsilisillä ostan lapsille vaatteita ja kotihoidontuki meneekin sitten lähinnä meikkeihin ja vaatteisiin yms. menoihin. ja mielestäni aivan reilua! en kyllä ikinä suostuisi raatamaan kuin orja ja tekemään jotain naurettavia velkakirjoja, aivan uskomatonta!!! miten nykyaikana voi olla noin...?

Vierailija
55/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistaiseksi olen äitiysvapaalla. Kaupassa maksetaan miten sattuu, mies maksaa isot laskut. Kun tipun hoitotuelle, niin mies alkaa varmaan maksaa useammin kauppareissutkin.

Aiemmin olin opiskelija ja mies töissä. Ihan hyvin sujui. Mitään ei tosiaan lasketa, että " minä makoin tämän ja sinä tuon" , vaan sovussa kaikki on mennyt, asiasta ei ole edes keskusteltu, jotenkin luontevaa, kaikki menee painollaan.

Omat törsäilyni (vaatteet, meikit) ostan omilla rahoillani, ja mies omansa omillaan , muuten maksetaan siis miten sattuu :)

Mikähän tässä voisi olla ongelma....?

Vierailija
56/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuli fiilis, että on mulla helvetin hyvä mies. Rahaa on vähän, mutta siitä riittää tasapuolisesti kaikille, kaikki on yhteistä, niin asunto kuin rahatkin. Meillä oerhe o yhteinen yritys ja yhteisestä kassasta maksetaan kaikkien kulut. Jossain kuussa rahaa menee enemmän miehen menoihin jossain minun, yeensä eniten lapsiin.

Vierailija
57/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikäpäivänä en tollaseen touhuun suostuis mitä monella tuntuu olevan. jumalauta, herätkää!!!

Vierailija
58/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Toistaiseksi olen äitiysvapaalla. Kaupassa maksetaan miten sattuu, mies maksaa isot laskut. Kun tipun hoitotuelle, niin mies alkaa varmaan maksaa useammin kauppareissutkin.

Aiemmin laitettiin sinne s-tilille yhtä paljon, nyt kun olen hoitotuella niin mies huolehtii että siellä rahaa. Ostoksilla käyn minä useimmiten.

Vierailija
59/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen käyttö voitaiskin aloittaa kun hoitotuelle tipun :)

Toisaalta me käydään useimmiten yhdessä kaupassa, joten mies voipi maksaa useammin eikä tartte laitella rahaa eri tilille.

T:59

Vierailija
60/83 |
09.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä meni ihan hyvin siihen asti kunnes yhteinen lapsi syntyi:( minulla edellisestä avioliitosta tytär, ja miehellä lähes samanikäinen tytär myös joka asuu meidän kanssamme. laskut ja ruuan maksamme puoliksi. ongelma onkin se, ettei miehen mielestä tyttäreni elatus kuulu hänelle mitenkään:( omaan tyttäreensä ja meidän yhteiseen lapseemme hän on valmis kyllä laittamaan rahaa ihan miten paljon hyvänsä, mutta minun tyttäreni vaatteisiin ja harrastuksiin ei:( ei näistä pienistä tuista paljoa makseta kalliita harrastuksia tai teinien muotivaatteita. tuntuu niin väärältä että en pysty tytölleni mitään antamaan ja toisella on kaikki:(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi