Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista
Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.
1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.
2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.
Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D
Kommentit (701)
Se on kuulepas täysin yksilöllistä miten epämiellyttävänä sen riisumisen kukin kokee. En pitänyt itse riisua vaikka ymmärsin että siihen on järkisyynsä näissä tarkastuksissa.
Eihän täällä ole tosi pahoja muistoja kuin ihan muutama. Puolet viesteistä on riisumisen kammoamista jota en minä ainakaan ole koskaan pitänyt pahana asiana. No, tapansa kullakin.
Elämässä on vaan asioita, joista kaikki eivät pidä. Silti ne on vaan pakko käydä läpi.
jää mieleen pahimpana muistona niin minkäs teet?
Ei tässä kysytty mikä on paha muistosi, vaan mikä on sinun pahin muistosi. Ei aina tarvitse olla kamalin mahdollinen, että voisi olla jollekkin ihmiselle se pahin muisto.
Joskus piti antaa pissanäyte ja terkkari huuteli koko ajan oven takaa, että onko jo tullut. Se oli todella ärsyttävää.
Mä en olisi varmaan edes saanut näytettä annettua jos joku olisi huudellut sinne wc:n puolelle etteä miten menee. Ihem käytöstä terkalta.
Lääkärintarkastus tehtiin luokan edessä. Samassa luokassa oli 1.-4. luokan oppilaat. Jouduimme riisuuntumaan pikkareilleen vuoroamme odottaen. Siinä mieslääkäri sitten tarkasti, ja muut seurasivat pulpeteistaan.
Olin jo varhain kehittynyt ekaluokkalainen. Mulla oli silloin häpykummun toinen puoli pulleampi. Äiti oli pyytänyt opettajalta, että lääkäri tutkisi sitä. Näin ollen minulta riisuttiin housutkin siinä luokan edessä, ja lääkäri tutkaili ja kopeloi sitä häpykumpua. Hyi hitto, muut nauraa tirskuivat, ja sain kuulla asiasta monesti jälkikäteen. Hävettää vieläkin :(
opettaja seisoi lääkärin vieressä seuraamassa sitä tarkastusta ;)
Tuolloin oli jo pelko että koululääkärit ovat perverssejä ja piti olla opettaja kyyläämässä vieressä mitä oikein tapahtuu.
Terkkari sanoi minulle joskus jossain alakoulun tarkastuksessa että "oletpas lyhyt". Tunrui hölmöltä, enkä ollut ees yhtään normia lyhyempi. :)
Olin lukiossa kakkosella, vuosi oli 1987 tai 1988. Kakkosluokkalaisille oli lääkärintarkastus, ja sain kirjallisen kutsun saapua tarkastukseen tiettynä aikana. Varattuna aikana (aamupäiväaika) menin odottelemaan lääkärin/terkkarin huoneen ulkopuolelle. Sitten terkkari kutsui minut sisään pieneen sivuhuoneeseen, josta oli väliovi isompaan huoneeseen. Terkkari muistaakseni mittasin pituuden ja painon. Sitten oli vuorossa lääkärille meno. Terkkari meni lääkärin huoneseen kai sanoakseen, että täällä olisi oppilas valmiina tarkastukseen. Ovi oli auki ja kuulin, kuinka lääkäri raivosi kovaan ääneen terkkarille, miten hän ei jaksa "ottaa noita enää yhtään" (tarkoitti siis tarkastukseen tulevia oppilaita) ja kiroili päälle.
Jonkinlaisen sananvaihdon jälkeen lääkäri sitten pakottautui ottamaan minut vastaan. Minulla oli alemmilla luokilla ollut ongelmia ryhdin kanssa ja sitä olisi ainakin pitänyt tarkistaa. Lääkäri katsoi minua parin metrin päästä ja mumisi jotain, että ihan OK tuo on. Koko tarkastus kesti ehkä kaksi minuuttia. Lääkäri vaikutti siltä, että oli joko itse pahasti sairas, valvonut monta vuorokautta putkeen tai muuten ihan sekaisin.
En muista, että koskaan missään lääkärinvastaanotolla tuota tapausta ennen tai sen jälkeen olisin saanut noin tylyä ja ylimielistä kohtelua. Koko tarkastus oli yhtä tyhjän kanssa. Terkkari vaikutti tosi nololta ja yritti paikata tilannetta olemalla erityisen ystävällinen.
Huvittavinta tilanteessa on se, että meni muutama vuosi ja sain lukea lehdistä, miten ko. lääkäri toimii aktiivisesti eräässä nuorten syrjäytymistä ehkäisevässä järjestössä. Vuosien varrella olen lukenut muutaman hänen antamansa haastattelun ja on niissä kovasti korostanut aikuisten ja nuorten hyvän vuorovaikutuksen tärkeyttä ja siitä, miten nuoria pitää arvostaa jne. Käsittääkseni ko. lääkäri on ollut myös ainakin eduskuntavaali- ja kunnanvaltuustoehdokkaana. Eduskuntaan ei ainakaan ole tullut valituksi, valtuustosta en tiedä. Vaalimainoksissaan on korostanut samoja teemoja eli nuorista välittämistä ja heidän arvostamistaan. Taisipa hänellä olla sitten tosi huono päivä silloin aikoinaan, mutta en kyllä itse kokenut itseäni kovinkaan arvostetuksi hänen taholtaan.
Joskus piti antaa pissanäyte ja terkkari huuteli koko ajan oven takaa, että onko jo tullut. Se oli todella ärsyttävää.
Mä en olisi varmaan edes saanut näytettä annettua jos joku olisi huudellut sinne wc:n puolelle etteä miten menee. Ihem käytöstä terkalta.
Näin se vaan meni. Ikävä kyllä. Ehkäpä sillä oli vaan huono päivä.
Pahinta oli isojen rintojen kanssa teini-ikäisenä. Mulla oli varmaan luokan isommat rinnat ja lääkärintarkastuksissa tuntui aina siltä, että niitä "tuijotettiin" juuri kokonsa takia.
Koululääkäri arvosteli syömätottumuksiani. Liikaa roskaruokaa kuulemma kun olisi pitänyt syödä vihanneksia.
Iso joukko tyttöjä odottamassa odotushuoneessa alusvaatteilla omaa vuoroaan. Tämä joskus 80-luvun puolivälin tienoilla.
Tämä oli tosiaan melkolailla inhottavaa. Meillä ei onneksi ollut montaa tyttöä odottamassa ehkä kaksi tai max kolme. Paljon siinä ei viitsitty puhua. Toivoimme että pääsisimme tilanteesta mahd pian.
Iso joukko tyttöjä odottamassa odotushuoneessa alusvaatteilla omaa vuoroaan. Tämä joskus 80-luvun puolivälin tienoilla.
Tämä oli tosiaan melkolailla inhottavaa. Meillä ei onneksi ollut montaa tyttöä odottamassa ehkä kaksi tai max kolme. Paljon siinä ei viitsitty puhua. Toivoimme että pääsisimme tilanteesta mahd pian.
Tuo on ollut varmasti epämiellyttävää. Onneksi omina kouluaikoinani ei ollut enää vastaavaa. Kouluni kävin pääosin 1990-luvulla.
Selvisin itse aikanaan näistä tarkastuksista helpolla mutta muistan kyllä että meilläkin liikkui vaikka mitä tarinoita siitä mitä tarkastuksissa tehtäisiin. Ne osoittautuivat myöhemmin vain puheeksi. :) Silloin puhuttiin jo aiemmin mainitusta "palliratsiasta" ja myös pumpulipuikoista, joilla otettaisiin näytteitä. :) Rinnanympärystä ei mitattu tytöiltä mutta pojilla taisi olla armeijaa varten joku siihen liittyvä juttu. En muista sitä enää kunnolla kun siitä on jo niin pitkästi aikaa.
Selvisin itse aikanaan näistä tarkastuksista helpolla mutta muistan kyllä että meilläkin liikkui vaikka mitä tarinoita siitä mitä tarkastuksissa tehtäisiin. Ne osoittautuivat myöhemmin vain puheeksi. :) Silloin puhuttiin jo aiemmin mainitusta "palliratsiasta" ja myös pumpulipuikoista, joilla otettaisiin näytteitä. :) Rinnanympärystä ei mitattu tytöiltä mutta pojilla taisi olla armeijaa varten joku siihen liittyvä juttu. En muista sitä enää kunnolla kun siitä on jo niin pitkästi aikaa.
Pumpulipuikot, mitä niillä tarkoitat?
Ryhtitarkastus oli aina aika ikävä. Selkäpäin lääkäriin ja pyllistellä siinä ylös ja alas. No, jokainen muistaa varmaan omalta kohdaltaan. Inhotti silloin aikanaan kovasti.
Niin, tuo ryhtitarkastus kuuluu tosiaan jokaiseen tarkastukseen. Samalla piti koskettaa sormilla varpaita. Jos taipui... :)
Ja pahinta oli se, että päällä sai olla vain rintsikat ja pikkarit. :)
Sentään sai pitää nuo... :)
Meillä piti lukiossa riisua rintsikatkin kun rinnat tutkittiin.
Tuohan on ihan normi käytäntö. Ei kai rintoja voi tutkia rintsikat päällä.
Peruskoulussa tytöiltä ei tutkita rintoja. Monillahan niiden kasvukaan ei vielä ole alkanut, niinpä mitään tutkittavaakaan ei ole. Lukiossa joku taisi minulta kysyä, osaanko tutkia rintani. Kun vastasin että kyllä, niin se jäi siihen.
Mm. lukiohan kuuluu opiskelijaterveydenhuollon piiriin ja siellä nämä tarkastukset ovat vapaaehtoisia. Ei ole pakko mennä jos ei halua.
-tai tokalla- terveydenhoitajan mitanneen pituuden ja painon ja sanoneen sitten että "remmiä pitäs antaa kun et kunnolla syö. tuollaseksi kitukasvuiseksi taidat jäädä".
Olin ihan sairaan pieni ja laiha. En muista mitä just tuolloin tarkastuksessa painoin, mutta olin 16 kiloa ja 110 cm kun kouluun menin. Rääpäle, todellakin :)
Söin normaalisti, mutta olin ja olen edelleen rakenteeltani todella siro ja hentoinen. Olin itkukurkussa tuon tarkastuksen jälkeen että saanko nyt remmiä kun olen niin pieni.
Olipahan tosi huonoa käytöstä terveydenhoitajalta. Huh olkoonkin.
Mm. lukiohan kuuluu opiskelijaterveydenhuollon piiriin ja siellä nämä tarkastukset ovat vapaaehtoisia. Ei ole pakko mennä jos ei halua.
Nykyään lukiolaisillekin pitäisi olla nämä tarkastukset mutta eivätpähän vaan monissa kunnissa ole. Kunnat rikkovat velvollisuuksiaan. Eikä kukaan puutu siihen.
- Yläasteelta on puolestaan jäänyt mieleen se, kun aina ennen tarkastusta piti riisuutua. Meillä oli sen vastaanottohuoneen ja odotushuoneen välissä sellainen välihuone, jossa oli meitä aina kaksi tyttöä kerrallaan. Toinen ohjattiin sinne jo valmiiksi riisuutumaan kun toinen oli vielä siellä vastaanottohuoneessa. Kun edellisen tarkastus oli ohi, seuraava meni melkein lennossa sisään.
Onpahan tuttua. Emme kai ole olleet samassa koulussa? :)
Kuulostaa tutulta. :) Ehkäpä.
Hauska sattuma, jos näin. :D
Nykyään lukiolaisillekin pitäisi olla nämä tarkastukset mutta eivätpähän vaan monissa kunnissa ole. Kunnat rikkovat velvollisuuksiaan. Eikä kukaan puutu siihen.
Pitäisihän nuo tarkastukset silti järjestää. Ne ovat lakisääteisiä. Ei muuta kun valittamaan kunnalle.
Yläasteella piti aikoinaan antaa pissanäyte. Olin juuri ennen tarkastusta käynyt vessassa ja siksi en millään saanut näytettä annettua. Terkkari patisti koko ajan ja sanoi, että olemme täällä vaikka aamuun saakka, kunnes näytteen annat. Kauhee fiilis siitä tuli. Näytteen sain lopulta annettua.