Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista
Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.
1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.
2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.
Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D
Kommentit (701)
[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2012 klo 10:56"]
Lukiossa meillä oli joku sellainen ihmeellinen kävelytesti. Piti kävellä siellä tutkimushuoneessa ja lääkäri katsoi kai jalkojen ja selän asentoa. Tuntui vähän hoopolta.
Taisipa olla samanlainen juttu meilläkin. Silloin puhutiin lättäjaloista tmv. Liittyisiköhän siihen?
Huonot kengät lisäävät lättäjalkaisuutta. Nykyisellään se taitaa olla jo isompikin ongelma nuorilla kun kaupungilla katselee, millaisissa kengissä nuoret liikkuvat.
Kävelytesti oli meilläkin. Eikös lääkäri katso siinä jalkaterien asentoa?
Kyllä katsoo ja alaraajojen liikeratoja muutenkin. Sukat jalassa niitä ei kunnolla näe. Siksi sukat pitää ottaa pois.
Sukkien riisuminen oli muuten koululääkärillä aina tosi inhottavaa koska vastaanottohuoneen lattia oli yleensä jääkylmä. Näin oli etenkin jos tarkastukset olivat talvella. Meillä oli pieni ja vanha koulu jossa ei muutenkaan lämmitys pelannut ihan täysillä.
Pahin kokemus... ryhtitarkastus ja rintsikoiden riisuminen joskus yläasteella.
Minulla on oikeasti koululääkäreistä vain positiivisia muistoja. Hyvä, että ovat olemassa.
Toivoisi, että monet muutkin näkisivät asian näin. Nykyisin vaan negatiiviset puolet tuodaan näissä keskusteluissa esille.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2012 klo 10:05"]
Olin lukiossa kakkosella, vuosi oli 1987 tai 1988. Kakkosluokkalaisille oli lääkärintarkastus, ja sain kirjallisen kutsun saapua tarkastukseen tiettynä aikana. Varattuna aikana (aamupäiväaika) menin odottelemaan lääkärin/terkkarin huoneen ulkopuolelle. Sitten terkkari kutsui minut sisään pieneen sivuhuoneeseen, josta oli väliovi isompaan huoneeseen. Terkkari muistaakseni mittasin pituuden ja painon. Sitten oli vuorossa lääkärille meno. Terkkari meni lääkärin huoneseen kai sanoakseen, että täällä olisi oppilas valmiina tarkastukseen. Ovi oli auki ja kuulin, kuinka lääkäri raivosi kovaan ääneen terkkarille, miten hän ei jaksa "ottaa noita enää yhtään" (tarkoitti siis tarkastukseen tulevia oppilaita) ja kiroili päälle.
Itse muistan hyvin samanlaisen kokemuksen omilta lukioajoiltani. Tosin silloin osat olivat toisin päin. Terkkari tuntui olevan hyvin tympääntynyt tehtäviinsä mutta lääkäri oli oikein mukava ja hänen kanssaan oli kiva asioida.
Kävin itse lukiota 90-luvun alkupuolella ja silloin kunnilla oli vielä rahaa järjestää näitä tarkastuksia. Muistan että taisin jonkinmoisessa tarkastuksessa jokaisena lukiovuotenani ja kahdesti jopa lääkärillä.
Kovasti ajat ovat tuosta muuttuneet. Nyt saa lukea lehdistä että kouluterveydenhuolto kärsii määrärahoista eikä tarkastuksia monissa kunnissa/kouluissa järjestetä enää ollenkaan.
Tutulta kuulostaa. Vuodet vierivät mutta ongelmat pysyvät samoina.
Tuossa on hyvä aiheeseen sopiva juttu.
Terkkarit olivat usein toivottomia tapauksia mutta itse törmäsin kouluaikoinani pääsääntöisesti ammattitaitoisiin koululääkäreihin. Tarkastuksia meillä ei ollut kovin montaa - ilmeisesti kunnalla oli rahat vähissä koska kouluterveydenhuolto ei silloin muutenkaan toiminut ihan täysillä. Mittaukset ja punnitukset olivat aina jännittäviä tapahtumia. Olihan se kiva tietää, kuinka paljon sitä oli kasvanut... :)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 12:28"]
Terkkarit olivat usein toivottomia tapauksia mutta itse törmäsin kouluaikoinani pääsääntöisesti ammattitaitoisiin koululääkäreihin. Tarkastuksia meillä ei ollut kovin montaa - ilmeisesti kunnalla oli rahat vähissä koska kouluterveydenhuolto ei silloin muutenkaan toiminut ihan täysillä. Mittaukset ja punnitukset olivat aina jännittäviä tapahtumia. Olihan se kiva tietää, kuinka paljon sitä oli kasvanut... :)
[/quote]
Mikä niissä terkkareissa oikein oli vikana?
olenkohan jo vastannut tähän.. eli, kun kävin ammattikoulua terkkari sai lempinimen "rasva-akka", koska suositteli JOKA HEMMETIN VAIVAAN sitä yhtä voidetta. nimi hävisi äkisti mielestä, johtunee valvotuista öistä lasten kanssa mutta se kipeisiin lihaksiin tms tarkoitettu tökötti jota aikoinaan mainostettiin kovasti telkassa,, saan päähäni vain bebanthenin, mutta ei sitä ollut...
no joka tapauksessa, vaikka olisi mennyt sinne käsi irti niin hoitomuoto olisi ollut sama ! erään luokkakaverin migreenikohtauksiin määräsi "talon ympäri juoksemista" ja toisen menkkakramppeihin sitä ihmerasvaa vatsaan siveltynä sekä kuumaa kaakaota :O
ihan ammattitaidotón sekopää koko akka!
N. 8v:nä piti palella terkkarin edessä pelkät pikkuhousujalassa. Muistan kun yhtäkkiä terkkari tarttuu housuihin ja venyttää niitä alaspäin, ja sanoo sen jälkeen että "mä vähän kurkkaan". Lapsena jähmetyin kauhusta enkä ymmärtänyt miksi se teki niin ja pelkäsin terkkareita sen jälkeen. Nyt aikuisena mieheni on saanut vahingossa kaksi kertaa refleksinomaisesti avokämmenellä kasvoille kun on erehtynyt tekemään tuon saman ja sanomaan nuo sanat :( Muuten en ole koskaan ketään lyönyt.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 12:54"]
N. 8v:nä piti palella terkkarin edessä pelkät pikkuhousujalassa. Muistan kun yhtäkkiä terkkari tarttuu housuihin ja venyttää niitä alaspäin, ja sanoo sen jälkeen että "mä vähän kurkkaan". Lapsena jähmetyin kauhusta enkä ymmärtänyt miksi se teki niin ja pelkäsin terkkareita sen jälkeen. Nyt aikuisena mieheni on saanut vahingossa kaksi kertaa refleksinomaisesti avokämmenellä kasvoille kun on erehtynyt tekemään tuon saman ja sanomaan nuo sanat :( Muuten en ole koskaan ketään lyönyt.
[/quote]
Vaikuttaa siltä, että sinulle on jäänyt varsin pahat traumat yläasteelta. ;)
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 12:52"]
olenkohan jo vastannut tähän.. eli, kun kävin ammattikoulua terkkari sai lempinimen "rasva-akka", koska suositteli JOKA HEMMETIN VAIVAAN sitä yhtä voidetta. nimi hävisi äkisti mielestä, johtunee valvotuista öistä lasten kanssa mutta se kipeisiin lihaksiin tms tarkoitettu tökötti jota aikoinaan mainostettiin kovasti telkassa,, saan päähäni vain bebanthenin, mutta ei sitä ollut...
no joka tapauksessa, vaikka olisi mennyt sinne käsi irti niin hoitomuoto olisi ollut sama ! erään luokkakaverin migreenikohtauksiin määräsi "talon ympäri juoksemista" ja toisen menkkakramppeihin sitä ihmerasvaa vatsaan siveltynä sekä kuumaa kaakaota :O
ihan ammattitaidotón sekopää koko akka!
[/quote]
Mobilat?
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 13:12"]
[/quote]
[/quote]
Jep :) Ala-asteelta tosin. Nyt aikuisena tajuan että katsoi varmaan että onko karvoja tms, mutta se että ensin tartutaan kiinni ja sitten vasta sanotaan mitä tekee.. brr. Oli vielä vanha kurttuinen "noita-akka".
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 13:12"]
[/quote]
[/quote]
Jep :) Ala-asteelta tosin. Nyt aikuisena tajuan että katsoi varmaan että onko karvoja tms, mutta se että ensin tartutaan kiinni ja sitten vasta sanotaan mitä tekee.. brr. Oli vielä vanha kurttuinen "noita-akka".
[/quote]
Ihme, että jo 8-vuotiaalta katsotaan karvojen kasvua. Eihän senikäisenä ne kenellekään vielä kasva. Yläasteella ymmärrän, että kurkataan. Se on osa puberteettiseulaa.
Virtsanäytteen antaminen kun pissaa ei meinannut tulla.
Housuihin kurkkiminen oli ehdottomasti kamalinta. Törkeää suorastaan!
Virtsanäyte siinä terkkarin vielä katsoessa.
Tyttären, 11 v, terveystarkastus oli juuri. Vanhempi sai tulla mukaan. En muistanut, miksi sinne halusin, mutta nyt muistan, että siitä uudesta rokotteesta olisi pitänyt kysyä. Niin ja paita tosiaan piti ottaa pois, lapselta siis.
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 17:48"]
Virtsanäyte siinä terkkarin vielä katsoessa.
[/quote]
Kuulostaa vähän huumetestiltä. En ole kyllä aikaisemmin kuullut että pissanäyte pitäisi jossain koulun terveystarkastuksessa antaa valvotusti. Esim. työterveydessä niin joskus tehdään. Itse olen työterveyden puolella tainnut pariin kertaan antaa näytteen mutta silloin sen saanut aina antaa privaatisti.
Minua taas ärsytti vietävästi kun aina koululääkärit kyyläsivät rintojani. Minulla ei edes ole kovin isot rinnat joita katsoa mutta joka kerta en voinut välttyä ajatukselta että hän kyylää niitä muuten kuin normaalisti. Rintoja ei minulta koskaan koululääkäri ole ns. fyysisesti tutkinut eikä muistaakseni rintsikoitakaan tarvinnut riisua kuin kerran joskus yläasteen aikana. Epämiellyttävä muisto tästä on vaan jäänyt.