Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista

Vierailija
21.11.2011 |

Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.

1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.

2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.

Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D

Kommentit (701)

Vierailija
61/701 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähissä vaatteissa heiluminen oli epämukavaa joka kerta. En ymmärtänyt miksi heti piti aina riisua. Kun tarkastuksen alussa aina juteltiin terkkarin/lääkärin kanssa kaikesta yleisestä, niin siinä kohtaa olisi ollut kiva jos olisi saanut pitää vaatteet päällä. Vaan eipä vaan. :(

Vierailija
62/701 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhtitarkastus... pikkuhoususillaan pyllistely lääkärin edessä. En tykännyt.

Minä olen joutunut pyllistelemään monta kertaa kun selässäni on ollut vikaa. Varmasti joka kerta koulun tarkastuksissa. Siihen tottui.

Mä olen eri mieltä. Siihen ei tottunut ikinä. Ilmapiiri oli aina niin jännittynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/701 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Yläasteelta on puolestaan jäänyt mieleen se, kun aina ennen tarkastusta piti riisuutua. Meillä oli sen vastaanottohuoneen ja odotushuoneen välissä sellainen välihuone, jossa oli meitä aina kaksi tyttöä kerrallaan. Toinen ohjattiin sinne jo valmiiksi riisuutumaan kun toinen oli vielä siellä vastaanottohuoneessa. Kun edellisen tarkastus oli ohi, seuraava meni melkein lennossa sisään.

Meillä oli ala-asteella vähän tuollainen samanmoinen systeemi mutta meitä oli odotushuoneessa useampi tyttö ehkä jotain 5-6. Sitten vasta kun mentiin sisään, piti ottaa päällysvaattet pois.

Näin oli muuten mullakin joskus 90-luvulla. Tarkastus oli Turussa. Terveydenhoitaja tuli hakemaan odotushuoneesta aina yhden potilaan välihuoneeseen, jossa edellinen potilas oli pukemassa vaatteita ylleen. Yllätys yllätys, montaakaan sanaa siinä emme keskenämme vaihtaneet. Tilanne oli sellainen jäätävä olosuhteista johtuen.

Jyväskylä liittyy joukkoon. :) Eräässä keskustan lukiossa näin.

Vierailija
64/701 |
15.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla muistuu mieleen sellainen, että ylästeella jossain tarkastuksessa piti seisoa yhdellä jalalla ja lääkäri tarkisti siinä tasapainoa tai jotain. Sehän oli mulle tietty ihan ylivoimaista. Lääkäri nauroi ja sanoi että "otathan nyt ihan rauhallisesti kyllä se siitä".

Vierailija
65/701 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punnitukset olivat kamalia. Koskaan ei tiennyt, millaista kritiikkiä terkkarilta tulee. Milloin olin alipainoinen, ja toisinaan oli taas muutama kilo liikaa. Ota siitä sitten selvää.

Vierailija
66/701 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempi mieslääkäri kurkkasi pikkareihin joko karvat kasvaa. Se on jäänyt mieleen kiusallisena juttuna.

Tämä kuulostaa taas urbaanilegendalta. Vuodesta toiseen nämä smata jutut, heh.

Minä olin syksyllä mukana 12-vuotiaan tyttäreni koululääkärintarkastuksessa. Siellä todellakin lääkäri kurkkasi pikkareihin ja sanoi, että varmaan saat vielä jonkin aikaa odottaa ennen kuin kuukautiset alkavat. Kyseessä oli nuori naislääkäri ja se kurkistus oli hyvin nopea ja mielestäni asiallinen. Tyttö ei ainakaan ole maininnut siitä traumatisoituneensa.

Vierailija
67/701 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempi mieslääkäri kurkkasi pikkareihin joko karvat kasvaa. Se on jäänyt mieleen kiusallisena juttuna.

Minä olin syksyllä mukana 12-vuotiaan tyttäreni koululääkärintarkastuksessa. Siellä todellakin lääkäri kurkkasi pikkareihin ja sanoi, että varmaan saat vielä jonkin aikaa odottaa ennen kuin kuukautiset alkavat. Kyseessä oli nuori naislääkäri ja se kurkistus oli hyvin nopea ja mielestäni asiallinen. Tyttö ei ainakaan ole maininnut siitä traumatisoituneensa.

Eikö sinun olisi pitänyt olla fyysisen tarkastuksen aikana ulkopuolella odottamassa? Niin sen kai pitäisi mennä että äiti odottaa ulkopuolella sen aikaa kun varsinainen tarkastus tehdään ja sen jälkeen jutellaan taas yhdessä.

Vierailija
68/701 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkareihin kurkistus tapahtui vastaanottohuoneen vieressä olevassa "lepohuoneessa" (en tiedä sen nimeä; siellä oli siis sänky). Tyttö meni sängylle makuulleen pikkarit jalassa ja lääkäri palpoi ensin vatsan. Sitten hän hyvin vähäeleisesti kurkkasi sinne pikkareihin. Huoneiden välinen ovi oli auki (jos siinä edes oli ovea; en todellakaan muista) ja näin kaiken ihan selvästi.

Vierailija
69/701 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta käytännössä tuota ei sitten niin noudatetakaan.

Vierailija
70/701 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta viittaan tuohon pikkuhousuihin kurkistamiseen, että olisi muka urbaanilegenda. Ei ole. Kehityin fyysisesti aika myöhään ja kasiluokan lääkärintarkastuksessa mieslääkäri kurkkasi pikkuhousuihini. Eikä sanonut ensin mitään, että aikoi katsoa sinne. Oli kyllä aika ällöttävää. Ihan ammatillisessa mielessä se (kai) sen teki, mutta olisi kai sitä voinut kysyä, kasvaako ne karvat vai ei. Tai sanoa, etttä aikoo vilkaista, jos kerran pakko on.

Vierailija
71/701 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta viittaan tuohon pikkuhousuihin kurkistamiseen, että olisi muka urbaanilegenda. Ei ole. Kehityin fyysisesti aika myöhään ja kasiluokan lääkärintarkastuksessa mieslääkäri kurkkasi pikkuhousuihini. Eikä sanonut ensin mitään, että aikoi katsoa sinne. Oli kyllä aika ällöttävää. Ihan ammatillisessa mielessä se (kai) sen teki, mutta olisi kai sitä voinut kysyä, kasvaako ne karvat vai ei. Tai sanoa, etttä aikoo vilkaista, jos kerran pakko on.

Vastaa viestiin, ja siitä nappi "Lainaa alkuperäistä viestiä". Mikä siinä on niin vaikeaa ettet osaa? :D

Vierailija
72/701 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule tuota laatikkoa, vaan kursiivilla.

Vierailija
73/701 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa viestiin, ja siitä nappi "Lainaa alkuperäistä viestiä". Mikä siinä on niin vaikeaa ettet osaa? :D

Miltä se nyt näyttää?

Vierailija
74/701 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se näyttää ihan samalta, kuin olisin itse kirjoittanut sen. Tässä mun koneella ainakin.

Vierailija
75/701 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se näyttää ihan samalta, kuin olisin itse kirjoittanut sen. Tässä mun koneella ainakin.

Ehkä jotkut oudot asetukset sun koneessa? Tuleeko sulle viestiin vastatessa kuitenkin näkyviin noi i-"boksit"? Siis lainatun tekstin alussa i jonka ympärillä [] toi, ja lainatun tekstin lopussa sama mutta i:n edessä vielä /. Eli näin plus ne i:t tonne väliin [] tekstiä... [/]

Vierailija
76/701 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon voin jotenkin vielä käsittää mutta mulla kurkattiin vielä 17-vuotiaana mikä oli lähes traumaattinen kokemu.s

Vierailija
77/701 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä settiä... ja aina mieslääkäri tietysti. :)

Vierailija
78/701 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kauhu oli se mantoux -koe. Testi sattui ja sitten kun sitä jonkin ajan päästä tarkasteltiin, niin ei osannut sanoa terkkari, että oliko se vai ei toiminut.

Vierailija
79/701 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kauhu oli se mantoux -koe. Testi sattui ja sitten kun sitä jonkin ajan päästä tarkasteltiin, niin ei osannut sanoa terkkari, että oliko se vai ei toiminut.

Mikä tuo koe on? En ole koskaan kuullut.

Vierailija
80/701 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä settiä... ja aina mieslääkäri tietysti. :)

En ole tuo jota lainasit vaan toinen aiemmin täällä kirjoittanut. Mikä siinä on niin vaikeaa uskoa, että tuollaista on tehty? Mulle tehtiin pariin kertaan kouluaikana, eka kerta muistaakseni viidennellä ja toinen kerta kasilla tai ysillä. 90- luvulla nämä. Ei kai tuo nyt NIIN erikoinen juttu ole, ettei se VOISI olla totta? Vai oletko sä niitä, jotka eivät ymmärrä mitään mitä ei itselle ole tapahtunut? Siis näitä, joilla on itsellä vaikka mennyt jokin toimenpide helposti niin väittävät vastaan jos joku kertoo miten vastaava toimenpide meni huonosti.

Ja vaikka tuo on varmuudella tapahtunut ainakin omalla kohdallani, niin en mä kyllä silti ymmärrä, miksi ei voisi vaan kysyä että kasvaako karvat.

Mäkin muuten kehityin tosi myöhään, tai siis tissit jäivätkin tosi pieniksi ja muutenkin olin sellainen tikku. Ehkä se vaikutti asiaan... eli haluttiin tarkistaa niiltä joilta ei ilmiselvästi näkynyt päällepäin että murrosikä olisi alkanut. Tosin mitä kavereiden kanssa puhuttiin niin muistaakseni kyllä kaikilta kurkittiin housuihin.