Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista
Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.
1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.
2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.
Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D
Kommentit (701)
[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2012 klo 17:32"]
Kahdeksannella luokalla kivesten lisäksi lääkäri tutki esinahankin. Veti sitä taakse ja kun terskan taakse ei saanut, tokaisi että onpa vähän kireä. Tais olla naispuolinen terkkarikin paikalla. Ai että silloin kiukutti.
Näin vuonna 1975.
[/quote]
Täysin vastaava tarkastus itsellä Turussa v. 1994. Olen v. 1980 syntynyt mies. Mitä niiden tarkastusten jälkeen luokan tyttöjen juttuja kuunneltiin, muistelisin että heidätkin oli tutkittu sekä ylä- että alapäästä. Vähän tarpeettomana pidettiin koko hommaa kun toisten koulujen tarkastuksissa taas ei tarvinnut riisua vaatteita ollenkaan. Mahtaako näihin mitään yleistä ohjetta olla, lääkärit vaan tekee jokainen mielensä mukaan.
[/quote]
Ohjeet ovat olemassa mutta lääkärit tekevät tarkastukset mielensä mukaan.
Käytäntöjen vaihteluun vaikuttaa sekin että osassa kunnista ei ainakaan lukiolaisille enää tehdä tarkastuksia kuten oli vielä joskus 90-luvulla. Muistan itse että yläasteella oli kolmekin tarkastusta ja lukiossa vielä kaksi. Ajat ovat siitä muuttuneet.
[quote author="Vierailija" time="26.12.2012 klo 16:51"]
Ryhtitarkastus oli aina aika ikävä. Selkäpäin lääkäriin ja pyllistellä siinä ylös ja alas. No, jokainen muistaa varmaan omalta kohdaltaan. Inhotti silloin aikanaan kovasti.
Niin, tuo ryhtitarkastus kuuluu tosiaan jokaiseen tarkastukseen. Samalla piti koskettaa sormilla varpaita. Jos taipui... :)
Ja terkkarilta tuli noottia jos ei taipunut. Liikaa kiloja, niinpä. :)
[quote author="Vierailija" time="26.12.2012 klo 11:35"]
kun nykyään tytöillä on poikien kalsareita...silloin oli tullut myyntiin TYTTÖJEN pitkikset, jotka mulla oli. Jäi outo olo..eikä ainakaan mikään itsetunnonkohotus-kommentti!
Ennen muinoinhan tytöillä oli sukkahousut. Nykyisin niitä ei varmasti kouluikäisistä pidä kukaan. :D
Aikuiset naisetkin vierastavat sukkahousuja joten eipä ihme ettei nuorillakaan niitä ole. Sikälimikäli en ymmärrä miten tämä tähän otsikon aiheeseen liittyy.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 11:07"]
Täysin vastaava tarkastus itsellä Turussa v. 1994. Olen v. 1980 syntynyt mies. Mitä niiden tarkastusten jälkeen luokan tyttöjen juttuja kuunneltiin, muistelisin että heidätkin oli tutkittu sekä ylä- että alapäästä. Vähän tarpeettomana pidettiin koko hommaa kun toisten koulujen tarkastuksissa taas ei tarvinnut riisua vaatteita ollenkaan. Mahtaako näihin mitään yleistä ohjetta olla, lääkärit vaan tekee jokainen mielensä mukaan.
[/quote]
Turussa olen koulun käynyt minäkin, yläasteella 1990-93. Samanlainen tarkastus.
Hassu muisto tämä ainakin on: joku kerta mennessäni lääkärin huoneeseen olin kompastua ovenkynnykseen ja melkein lentää nenälleni. Koululääkäri vähäsen naurahti ja sanoi jotain ettei nyt niin kiiruusti tarvitse tulla sisälle. :)
Koululääkärillä taisin käydä kouluaikoinani vaan kerran ala-asteella. Se käynti meni ihan hyvin. Yksityisellä lääkärillä kävin sitten sitäkin enemmän.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2011 klo 17:20"]
Pelkäsin piikkejä lapsena. Niitä sai aina koululekurilla. Hui hui.
[/quote]
Terkkari antoi meillä aina piikit. Koululääkärit eivät niitä jaksaneet pistää.
Itse muistan myös että terveydenhoitaja antoi aina kaikki rokotukset. Lääkäri kävi koululla niin harvoin - ei edes joka vuosi - siis tekemässä tarkastuksia. Lääkärintarkastusten yhteydessä rokotuksia ei annettu.
[quote author="Vierailija" time="02.11.2012 klo 10:56"]
Lukiossa meillä oli joku sellainen ihmeellinen kävelytesti. Piti kävellä siellä tutkimushuoneessa ja lääkäri katsoi kai jalkojen ja selän asentoa. Tuntui vähän hoopolta.
Taisipa olla samanlainen juttu meilläkin. Silloin puhutiin lättäjaloista tmv. Liittyisiköhän siihen?
Huonot kengät lisäävät lättäjalkaisuutta. Nykyisellään se taitaa olla jo isompikin ongelma nuorilla kun kaupungilla katselee, millaisissa kengissä nuoret liikkuvat.
No meillä oli puhetta siitä kuinka koululääkäri oli kuulemma sellainen (mies) että meni valittamaan vaivaa kuin vaivaa niin ensimmäiseksi paita pois ja yläosapaljaaksi ja sitten tuijotettiin tissejä. No, en tietenkään tiedä oliko tuosta mikään osa totta mutta minä tomerana tyttönä ajattelin että minä en riisu kenenkään lääkärin edessä ja kun koitti normaali lääkärintarkastus ja tuli sen paidan pois ottamisen aika niin kieltäydyin. Siinä sitten lääkäri kuunteli paidan alta stetoskoopilla. En nyt tiedä oliko järkevää tuo käytökseni tuolloin mutta toisaalta mitä sillä paidan poisottamisella on oikeastaan merkitystä kun selvitetään terveydentilaa noin yleisesti eikä tutkita edes mitään tiettyä vaivaa varsinkin kun jos nyt oikein muistan niin pyydettiin siis riisumaan yläosa ihan paljaaksi rintsikoita myöten.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 10:47"]
MInäkin olet Turusta ja on samansuuntaisia kokemuksia. Lisäksi kesäsiirtolassa Turussa piti mennä uimaan alasti, taisi olla niin, että alle 12v uivat alasti. Poikien kesäsiirtolasta tuli valvoja/opettaja veneellä seuraamaan tapahtumaa. Muistan miten vaikeaa se taisi olla yhdelle tytölle joka taisi olla transseksuaali ja jota ennen uintia kaikki taisivat luulla pojaksi. Miksi muuten 80-luvulla oli erilliset kesäsiirtolat tytöille ja pojille? Lukioikäsenä koulupolin gynelle piti riisua kokonaan alasti myös.
[/quote]
Taidat tarkoittaa kuitenkin interseksuaalia?
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 12:27"]
No meillä oli puhetta siitä kuinka koululääkäri oli kuulemma sellainen (mies) että meni valittamaan vaivaa kuin vaivaa niin ensimmäiseksi paita pois ja yläosapaljaaksi ja sitten tuijotettiin tissejä. No, en tietenkään tiedä oliko tuosta mikään osa totta mutta minä tomerana tyttönä ajattelin että minä en riisu kenenkään lääkärin edessä ja kun koitti normaali lääkärintarkastus ja tuli sen paidan pois ottamisen aika niin kieltäydyin. Siinä sitten lääkäri kuunteli paidan alta stetoskoopilla. En nyt tiedä oliko järkevää tuo käytökseni tuolloin mutta toisaalta mitä sillä paidan poisottamisella on oikeastaan merkitystä kun selvitetään terveydentilaa noin yleisesti eikä tutkita edes mitään tiettyä vaivaa varsinkin kun jos nyt oikein muistan niin pyydettiin siis riisumaan yläosa ihan paljaaksi rintsikoita myöten.
[/quote]
Milläköhän luokalla tuo on ollut? Olisiko ollut samalla kysymys myös ryhdin tarkastamisesta jota ei voi tehdä jos kaikki paidat ovat päällä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 07:52"]
Tuseeraus ehdottomasti.
[/quote]
Jopas olet erikoisessa koulussa ollut jos oikein on tuseerattukin. Se ei taida olla ihan rutiinitoimenpide näissä tarkastuksissa.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 09:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 15:21"]
Samoja riisuutumiseen ja liian alhaiseen painoon liittyviä muistoja kuin muillakin. kouluterveydenhoitaja oli erittäin pelottava ja kaikki pidimme häntä todella hulluna ja ammattitaidottomana. Aina kun sinne oli jotain asiaa, valitti sitten päänsärystä tai nyrjähtäneestä nilkasta niin terveyden hoitaja vaan vastasi että täytyy rukoilla,kyllä jumala parantaa.
[/quote]
Mikäpäs siinä jos uskoo Hänen parantavan sairaudet.
Asenne ja luonne ratkaisevat näissä asioissa. Nuoriin on hyvä saada helpostilähestyttävä kontakti niin asiat usein sujuvat paremmin. Se on terkkarien tärkeimpiä ominaisuuksia.
[/quote]
Samaa mieltä! Hyvä kommentti!
Pissanäyte oli kai pahin kun se joskus piti antaa. Olin tietysti just ennen tarkastusta käynyt pissalla ja siksi en millään meinannut saada näytettä annetuksi.
Koululääkärillä ei kyllä koskaan ollut nautinnollista käydä. Aina sai kuulla arvostelua milloin mistäkin. Milloin söit väärin, milloin harrastit liikuntaa liian vähän jne.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2013 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="02.11.2012 klo 10:56"]
Lukiossa meillä oli joku sellainen ihmeellinen kävelytesti. Piti kävellä siellä tutkimushuoneessa ja lääkäri katsoi kai jalkojen ja selän asentoa. Tuntui vähän hoopolta.
Taisipa olla samanlainen juttu meilläkin. Silloin puhutiin lättäjaloista tmv. Liittyisiköhän siihen?
Huonot kengät lisäävät lättäjalkaisuutta. Nykyisellään se taitaa olla jo isompikin ongelma nuorilla kun kaupungilla katselee, millaisissa kengissä nuoret liikkuvat.
Kävelytesti oli meilläkin. Eikös lääkäri katso siinä jalkaterien asentoa?
[quote author="Vierailija" time="17.09.2013 klo 18:48"]
Ala-asteella rokotus. Olin ihan hiljaa kun yks kerrallaan luokasta lähdettiin ettei mua lainkaan huomattaisi, pelkäsin piikkejä kuollakseni. Keksi ne kuitenkin mut. Kiljuin, potkin ja takerruin oviin, mut väkisin raahattiin terkkarille. Ei tosiaankaan kukaan yrittänyt puhumalla rauhoitella tms.
[/quote]
Kaikki eivät pidä piikeistä. Eihän ne mitään miellyttäviä ole.
Nämä tarkastukset lukiossa eivät edelleenkään kuulu kouluterveydenhuollon vaan opiskelijaterveydenhuollon piiriin. Ne ovat kaksi eri asiaa.