Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista
Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.
1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.
2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.
Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D
Kommentit (701)
Meillä oli yläasteella iäkkäämmän puoleinen mieskoululääkäri joka vaati aina ottamaan pois myös rintsikat. Ristimme hänet lempinimellä "töllääjä" tai jotain vastaavaa mitä en muista enää niin tarkasti.
Sanottiin että reisissä on vähän liikaa löllyvää
:o Olin kylläkin alipainoinen, ja olishan asian voinut nätimminkin ilmaista, muutenkin epävarma teini... Niin ja ratkaisuksi sanottiin että pitäis venytellä. En edelleenkään mielelläni näytä reisiäni. Syömishäiriöstä onneksi pääsin eroon.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 13:17"]
Sanottiin että reisissä on vähän liikaa löllyvää :o Olin kylläkin alipainoinen, ja olishan asian voinut nätimminkin ilmaista, muutenkin epävarma teini... Niin ja ratkaisuksi sanottiin että pitäis venytellä. En edelleenkään mielelläni näytä reisiäni. Syömishäiriöstä onneksi pääsin eroon.
[/quote]Olipahan rumasti sanottu. Kaikki eivät ehdi teini-iässä kiinteyttämään reisiään kovalla salitreenillä. Tuollaiset kommentit lisäävät vain nuoren epävarmuutta omaan kehoonsa.
En ymmärrä miksi lääkärintarkastuksen pitää olla pakollinen. Lääkärillä pitäis saada käydä ihan vapaaehtoisesti.
Muistan ekaluokalla, kun koko luokka oli menossa lääkärintarkastukseen (70-luvun alkupuolella) ja kaikki istuivat pikkuhoususillaan isossa odotusaulassa, tytöt ja pojat. Tuo oli ainut kerta, kun lääkäri kurkkasi housuihin. En kokenut sitä pahaksi.
Tubilaastarit muistan. Se laastari otti kovin tiukasti kiinni ja sitä oli vaikea irrottaa. Olin tyytyväinen, että olin irrottanut laastarin jo aamulla kotona, toiset nyppivät sitä luokan edessä irti.
Minusta tuli lääkäri. Koululääkärin ominaisuudessa tutkin pojilta myös, että ovatko kivekset laskeutuneet. Meillä on kaavake, jonka oppilas täyttää, jossa kysytään, että ovatko molemmat kiveksesi tunnusteltavissa. Oppilas on vastannut kyllä, mutta sitten tarkastuksessa saatan huomata että näin ei olekaan. Kerran kuulin tullessani koululle tekemään tarkastuksia, kun oppilaat kauhistelivat keskenään, että tuo on se joka käskee ottaa housut pois.
Keuhkojen pienoisröntgenissä muistan käyneeni muutamia kertoja. Tuberkuloosiahan niissä haettiin. Silloin 70-80-luvulla oli tuberkuloositoimistoja, jossa käytiin röntgenissä. Äitini sairastui 80-luvun puolivälissä tuberkuloosiin, jonka jälkeen koko perhe oltiin tuberkuloositoimiston asiakkaita. Syötiin lääkkeitä puoli vuotta ennalta ehkäisynä. Ja käytiin pienoisröntgenissä.
Minulla oli sydämessä synnynnäinen sivuääni, jonka vuoksi kävin lasten polilla tarkistuksissa. Olin 15-vuotias eräällä käynnillä, kun piti ottaa virtsanäyte. Olin juuri käynyt wc:ssä. Hoitaja antoi minulle potan, enkä saanut tiristettyä pissaa siihen hoitajan läsnäollessa ( kun olin juuri käynyt vessassa). Hoitaja lähti huoneesta, mutta potalle pissaaminen ei siitä huolimatta murrosikäisenä onnistunut.
520 jatkaa. Kerran ala-asteen tarkastuksia tehdessäni juttelin tyttöoppilaan kanssa hänen kotieläimistään. Jostain lasta kiinnostavasta aiheesta kun siinä aina jutellaan tarkistuksen ohessa. Oppilaan äiti tuli samana päivänä lankoja pitkin terkkarille, kun heidän kotioloistaan on uskallettu keskustella.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 08:57"]
Koululääkärin tarkastus 2000-luvun alussa. Lääkäri ei ulkonut, että kivekset ovat laskeutuneet, koska ne olivat menneet ylös (lääkärillä jääkylmät sormet). Jouduin tulemaan viikon kuluttua uudelleen. Siinä 2 terkkaria paineli nivusista palleja ulos ja koululääkäri kopeloi kiveksiä kovakouraisesti. Sitä kokemusta on vaikea unohtaa. Eipä ole koskaan sen jälkeen ollut 3 naista palleja räpläämässä. Lopulta sain kuitenkin terveen paperit.
[/quote]
Ja minkälaiset traumat av mammat ovatkaan saaneet lapsena kun koululääkäri on vähän raottanut pikkuhousuja:D
En halunnut riisuutua muiden tyttöjen edessä enkä mennä lääkärintarkastukseen. Jäin sinä päivänä yksinkertaisesti pois koulusta.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2012 klo 16:48"]
vanhempi mieslääkäri kurkkasi pikkareihin joko karvat kasvaa. Se on jäänyt mieleen kiusallisena juttuna.
Tämä kuulostaa taas urbaanilegendalta. Vuodesta toiseen nämä smata jutut, heh.
Ei muuten ole urbaanilegendaa. Vieläkin muistan sen hämmennyksen, kun varoittamatta tutkimuspöydällä mieslääkäri kurkkasi pikkareihin. En varmaan muuten muistaisi, mutta sattui juuri menkat olemaan silloin.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 12:52"]
olenkohan jo vastannut tähän.. eli, kun kävin ammattikoulua terkkari sai lempinimen "rasva-akka", koska suositteli JOKA HEMMETIN VAIVAAN sitä yhtä voidetta. nimi hävisi äkisti mielestä, johtunee valvotuista öistä lasten kanssa mutta se kipeisiin lihaksiin tms tarkoitettu tökötti jota aikoinaan mainostettiin kovasti telkassa,, saan päähäni vain bebanthenin, mutta ei sitä ollut...
no joka tapauksessa, vaikka olisi mennyt sinne käsi irti niin hoitomuoto olisi ollut sama ! erään luokkakaverin migreenikohtauksiin määräsi "talon ympäri juoksemista" ja toisen menkkakramppeihin sitä ihmerasvaa vatsaan siveltynä sekä kuumaa kaakaota :O
ihan ammattitaidotón sekopää koko akka!
[/quote]
Meillä oli yläasteella samanlanen terkkari joka tuputti aina mobilaattia joka vaivaan. Ihan sama oliko päänsärkyä tai muita kipuja niin aina laittoi sitä rasvaa. Sanottiin sitä mobilaatti-mummoksi :D
Neljännellä luokalla terkkari oli vakava ja kommentoi etttä painoa pitää tarkkailla nyt, vaikka olin ihan hyvin normaalipainon puolella. "Toisilla tämä lähestyvä ja alkava murrosikä lisää painoa, tätä täytyy nyt alkaa tarkkailla". Onneksi mulla oli muitakin ongelmia mutta samaan aikaan niin hyvä itsetunto, että naureskelin kuspää terkkarille oma-alotteisesti heti kun pois pääsin... :) Ei se paino tarkkailemattakaan lihavuuden puolelle koskaan ole noussut terv 34v.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 00:55"]
En halunnut riisuutua muiden tyttöjen edessä enkä mennä lääkärintarkastukseen. Jäin sinä päivänä yksinkertaisesti pois koulusta.
[/quote]Meillä tuo ei auttanut. Terkkari lähetti uuden ajan tarkastukseen jolloin sinne piti mennä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 00:55"]
[/quote]Meillä tuo ei auttanut. Terkkari lähetti uuden ajan tarkastukseen jolloin sinne piti mennä.
[/quote]Voihan niitä uusia aikoja lähettää vaikka kuinka monta. Jos joka kerta jättää menemättä, kyllä ne jossain vaiheessa loppuvat.
Koulussa puhuttiin aina lusikkatestistä, joka kuulemma tehtiin pojille joskus yläasteella. Kylmä lusikka siis pallien alle. :D
Hah hah, lusikkatestin tarkoitus on lopettaa orastava erektio. Siihen kylmä lusikka on täydellinen instrumentti. En ole kokenut mutta veikkaan että sen vaikutus on melko tehokas.
Ala-asteella terkkarin tarkastuksessa terkkarilla oli kortisto, jossa oli lapsen nimi, vanhempien nimet ja varmasti jotain terveystietoja.
Näin, että kortissa vanhempani nimet oli jotain muuta kuin piti olla. Terkkari yritti kysellä mitä vanhemmilleni on tapahtunut, mutta en osannut vastata. Kamalan ahdistava tilanne.
Kotona en kehdannut asiasta mainita. Myöhemmin on selvinnyt, että minut on adoptoitu ja terveydenhoitajan kortistossa oli biologisten vanhempieni nimet.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:14"]Hah hah, lusikkatestin tarkoitus on lopettaa orastava erektio. Siihen kylmä lusikka on täydellinen instrumentti. En ole kokenut mutta veikkaan että sen vaikutus on melko tehokas.
[/quote]
Ei se lusikka kylmä ollut. Huoneenlämpöinen.
Miksi tästäkin on ihmeellisiä legendoja liikkeellä. Liioittelevatko jotkut miehet muistojaan?
- Myös lusikkatestattu.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 10:32"]Ylivoimaisesti noloin oli ainakin se kun kuume mitattiin pyllystä. :D Sitä ei voita kyllä mikään.
[/quote]Tuskin olit silloin vielä koulussa...
Koululääkärini olivat ikävä kyllä aina miehiä. En kokenut luontevaksi puhua heidän kanssaan yksityisistä asioistani. Naiset sopisivat koululääkäreiksi paremmin kuin miehet. Tämä on toki vain minun mielipiteeni.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 11:08"]
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 17:47"]
Ala-asteella mun terkkari (nainen) kysyi, mitä nimeä käytän alapäästäni. Sitten se kysyi, että tiedänkö sille pahemmankin nimityksen. Minä siihen, että en, jolloin hän vihjaisi: "Etkö tosiaan? Se alkaa n:llä..." Siitä jäi outo fiilis.
[/quote]
Mikä alapään nimitus alkaa n:llä?
[/quote] Oliskohan "nussu". :D