Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut eivät käytä kalenteria?

Vierailija
24.03.2023 |

Tai muuta vastaavaa, johon kirjoittaisivat tulevat asiat päivämäärineen kellonaikoineen ylös? Ymmärrän jos fyysistä kalenterivihkosta on hankala kanniskella mukana, mutta nykyisin melkein kaikilla on älypuhelin - niissä on hyvä kalenterisovellus jonka voi halutessaan synkronoida myös tietokoneen kalenterin kanssa. Ihmiset unohtelevat asioita ja pyytävät muita muistuttelemaan. Tällaisia henkilöitä on ympäristössäni lukuisia. Jos kysyn syytä, niin vastaus on yleensä "on niin vaivalloista merkitä kalenteriin, ei vain tule tehtyä". Mutta eikö ole vielä kuormittavampaa yrittää muistaa kaikki ulkoa? Itseltäni ainakin unohtuisi puolet asioista ilman kalenteria. Ehkä joskus 20-vuotiaana vielä pystyi muistamaan kaiken ulkomuistista, mutta ei enää näin 40-vuotiaana. Kirjoitan kalenteriin ja olen sen jälkeen vapaa miettimästä koko asiaa, helppoa!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosi vähän muistettavaa työasioiden ulkopuolella, ja ne tietty on työläppärin työkalenterissa. Kyllä mä muistan sen pari hammaslääkärin tai lääkärinaikaa tms per vuosi, ilman että kirjoitan ne näkyviin, ja useimmista tulee vielä tekstiviestimuistutuskin automaattisesti. En ole ikinä unohtanut vielä mitään ajanvarausta.

Vierailija
2/16 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. MITÄÄN en muistaisi ilman kännykän kalenteria. Aluksi ehkä tuntui vaivalloiselta merkitä sinne asioita, mutta nykyisin se on kuin refleksi että laitan asian muistiin heti kun jotain on sovittu.

Aiemmin yritin oppia käyttämään fyysistä kalenteria mutta siitä ei tullut mitään. Kännykän kalenteriin totuin nopeasti. Aloitan aamun aina kattomalla päivän asiat sieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tosi vähän muistettavaa työasioiden ulkopuolella, ja ne tietty on työläppärin työkalenterissa. Kyllä mä muistan sen pari hammaslääkärin tai lääkärinaikaa tms per vuosi, ilman että kirjoitan ne näkyviin, ja useimmista tulee vielä tekstiviestimuistutuskin automaattisesti. En ole ikinä unohtanut vielä mitään ajanvarausta.

Sulla sentään on työkalenteri. Juuri juttelin kollegan kanssa joka ei kuulema edes työasioita merkitse kalenteriin.

Itellä on yks ja sama kalenteri kaikkeen, siellä on sekä työasiat että siviiliasiat. En tykkäisi pitää monia eri kalentereita.

Vierailija
4/16 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tosi vähän muistettavaa työasioiden ulkopuolella [...]

Musta tuntuu että niitä on melkeen enemmän kuin työasioita. Laitan kalenteriin ihan kaiken.. minä päivinä minun vuoro hakea lapset.. milloin tapaan jotakuta. Eräpäiviä.. Elokuvien ensi-ilta päiviä.. Eli kaikki ei oo mitään supertärkeitä mutta en halua unohtaa mitään :D

Vierailija
5/16 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla sentään on työkalenteri. Juuri juttelin kollegan kanssa joka ei kuulema edes työasioita merkitse kalenteriin.

Itellä on yks ja sama kalenteri kaikkeen, siellä on sekä työasiat että siviiliasiat. En tykkäisi pitää monia eri kalentereita.

No palaverikutsut tulee tietysti kalenterikutsuina ja niihin liitytään ko kutsun kautta, joten kalenterin käyttö on aika lailla pakollista 😉.

Vierailija
6/16 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri siksi muisti huononee, kun sitä ei käytä. Jos joku muu muistuttaa kaikesta (puoliso tms) ei tarvitse itse mitään muistella. Sama kalenterin käytön kanssa. Tietenkin on hyvä laittaa asiat ylös, mutta kannattaa käyttää muistiaan.

Vierailija
7/16 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se auta että kalenteriin merkitsee jos ei sitten kuitenkaan noudata sitä.

Vierailija
8/16 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri siksi muisti huononee, kun sitä ei käytä. Jos joku muu muistuttaa kaikesta (puoliso tms) ei tarvitse itse mitään muistella. Sama kalenterin käytön kanssa. Tietenkin on hyvä laittaa asiat ylös, mutta kannattaa käyttää muistiaan.

Voihan sitä merkitä kalenteriin mutta katsoo sitä vain jos ei muuten muista. En vaan ymmärrä tollasta että luotetaan siihen jos tsäkällä sattus muistaa asiat. Ei ihmisen aivot oo mikään tietokone ja muisti huononee vääjäämättä mitä enemmän ikää tulee.

Mulle ainakin tapaamisten ym. unohtelut on niin ikäviä etten halua ottaa riskiä. Se on myös epäkunnioittavaa niille muille joiden kanssa jotain oli sovittu.

Vierailija
9/16 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se auta että kalenteriin merkitsee jos ei sitten kuitenkaan noudata sitä.

Miksi ei noudattaisi?

Vierailija
10/16 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan pitää oman kalenterini mahdollisimman tyhjänä ja minulle riittää yleensä että mietin edellisenä päivänä mitä aion suunnilleen huomenna tehdä. Noudatan tiettyjä päivittäisiä rutiineja kuten käyn joka aamu suihkussa, joka erottaa yön päivästä heräämisen suhteen. Olisi ahdistavaa aikatauluttaa tarkasti etukäteen mitä aikoo tehdä ensi viikolla. Se tuntuisi jotenkin ennaltamäärätyltä ja vapaan tahdon vastaiselta.

Käyn tavallisesti keskitetysti ruokakaupassa kahdesti viikossa kuten tänään perjantaina ja luultavimmin seuraavan kerran maanantaina. Oma talouteni on suunniteltu sillä tavoin että ei minun tarvitse tuskailla rahojen kanssa sen suuremmin. Sovin tapaamiset kavereitteni kanssa mieluiten edellisenä päivänä tekstiviestien avulla, mutta osaan jutella spontaanisti satunnaisesti tapaamieni ihmisten kanssa kuten samassa taloyhtiössä asuvien naapureitteni kanssa.

Vierailija
11/16 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska puhelin on keksitty. M28

Vierailija
12/16 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ei halua käyttää puhelinta. Osa saa kalenterista ns. kalenteristressin, eli sinne tupataan kaikenlaista väkinäistä mistä ei pidä. Kun asiat pitää muutenkin hoitaa, niin varmaan heillä on oma järjestys siinä. Tai paperi mukana. Jos on jotain tosi tärkeää, se merkitään kenties kalenteriin tai paperiin.

Vierailija
13/16 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä haluan pitää oman kalenterini mahdollisimman tyhjänä ja minulle riittää yleensä että mietin edellisenä päivänä mitä aion suunnilleen huomenna tehdä. Noudatan tiettyjä päivittäisiä rutiineja kuten käyn joka aamu suihkussa, joka erottaa yön päivästä heräämisen suhteen. Olisi ahdistavaa aikatauluttaa tarkasti etukäteen mitä aikoo tehdä ensi viikolla. Se tuntuisi jotenkin ennaltamäärätyltä ja vapaan tahdon vastaiselta.

Käyn tavallisesti keskitetysti ruokakaupassa kahdesti viikossa kuten tänään perjantaina ja luultavimmin seuraavan kerran maanantaina. Oma talouteni on suunniteltu sillä tavoin että ei minun tarvitse tuskailla rahojen kanssa sen suuremmin. Sovin tapaamiset kavereitteni kanssa mieluiten edellisenä päivänä tekstiviestien avulla, mutta osaan jutella spontaanisti satunnaisesti tapaamieni ihmisten kanssa kuten samassa taloyhtiössä asuvien naapureitteni kanssa.

Joo. Monella on varmasti tämäkin syy kalenterin vähäiselle hyödyntämiselle, ettei haluta etukäteen aikataulutta elämää liikaa.

Itse taas olen täysin päinvastainen luonne. Tykkään että seuraava viikko ja jopa kuukausi on kalenteriin valmiiksi suunniteltu. Sovin monesti ystävien kanssa kahvitteluja esim. kahden viikon päähän, jolloin unohtamisen riski olisi suuri ilman kalenteri-merkintää.

Toki jätän aikaa myös spontaanille oleilulle mutta kalenterin käyttö mahdollistaa tämänkin. Silloin kun merkintöjä ei ole, niin tiedän saavani olla kuin ellunkanat.

Vierailija
14/16 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska puhelin on keksitty. M28

Mitä se puhelin auttaa asioiden aikatauluttamisessa ja muistamisessa? (vai tarkoititko kalenterisovelluksen käyttämistä?)

Vierailija
15/16 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan muiden kanssa tapahtuvat viralliset asiat menevät kalenteriin eli työjutut, matkustus, lääkäriajat jne. En aikatauluta viikottaisia omia rutiinijuttuja kalenteriin; ne tapahtuvat automaattisesti. Samoin spontaanit tapaamiset, tulisi hulluksi jos kaikki on aikataulutettua.

Vierailija
16/16 |
24.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä kalenteria. Kaikki muistiinpanot on ympäri ämpäri kotia ja konttoria, merkintöjä sanomalehden kulmassa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän