Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista
Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.
1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.
2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.
Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D
Kommentit (701)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 13:19"]
Milläs luokilla näitä lääkärintarkastuksia nykyisin on?
[/quote]Lääkärintarkastukset ovat 1., 5. ja 8. luokalla peruskoulussa.
Satutin liikuntatunnilla varpaani ja isovarpaan kynsi lohkesi pahasti. Koululääkäri poisti lohjenneen kynnen kokonaan. Se sattui aivan niin kuin sikaa olisi tapettu. Ei ole paljon tehnyt mieli muistella sitä näin jälkeenpäin.
Rintsikat pois kuului aina tarkastuksessa! Joskus yläasteella se tuntui jo naurettavalta kun rintoja ei muuten edes tutkittu. Itse etsin netistä miten ne tulee tutkia aina kuukautisten jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:01"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:56"]
Ikävintä oli tepastella lääkärintarkastuksessa aina paljain jaloin kun lattia oli talvisin jääkylmä. :)
[/quote]Itsekin muistan tämän. Sukat piti aina riisua. En tykännyt siitä minäkään.
[/quote]Lättäjalkoja ei näe ilman että sukat pitää ottaa pois.
[/quote]Höpö höpö, ne näkee kyllä vaikka sukat olisikin jalassa. Tarpeetonta ja epähygienistä pyytää kävelemään huoneessa paljain jaloin.
Tämä oli muuten tosi epämiellyttävää ja jäänyt mullekin mieleen. Mulla oli kaiken lisäksi selkävaivoja yläasteella ja siksi mun kohdalla tämä tehtiin kai normaalia perusteellisemmin. Siltä se ainakin minusta tuntui.
Pyllistely pikkuhoususillaan terkkarin ja lääkärin edessä joskus yläasteella kun väitettyä ryhtivikaa tutkittiin. Mitään vikaa ei sitten ollutkaan. Tuntui muuten silloin aika traumaattiselta ja ahdistavalta. Ei mukava kokemus joka on jäänyt mieleen. Kymmenisen vuotta tuon jälkeen ei enää tunnu missään. :)
Joo, minäkin tällaisen muistan. :) Piti kääntyä selin lääkäriin päin ja kumartua niin että sormet koskettaa varpaita.
Taisi olla meilläpäin vain ala-asteaikoina kun ryhtiä tarkastettiin. Yläasteella oli vain terkkarin tarkastus (kasilla?) eikä siinä tarvinnut minun muistaakseni edes paitaa riisua. Pituus ja paino kysyttiin, eipä paljon muuta.
vanhempi mieslääkäri kurkkasi pikkareihin joko karvat kasvaa. Se on jäänyt mieleen kiusallisena juttuna.
Tämä kuulostaa taas urbaanilegendalta. Vuodesta toiseen nämä smata jutut, heh.
Totaalisen samaa mieltä. Vieläköhän näillä jutuilla koulussa pelotellaan?
Luokkakaveri sai huhun mukaan täyden erektion naisterkkarin edessä, tarkastuksen aikana. Voin vain kuvitella miten helvetisti häntä oli hävettänyt :D
Luokkakaveri sai huhun mukaan täyden erektion naisterkkarin edessä, tarkastuksen aikana. Voin vain kuvitella miten helvetisti häntä oli hävettänyt :D
Nämäkin ovat niitä urbaanilegendoja. Pojat puhuvat lämpimikseen ja esittävät kovaa poikaa. Tuskin tuossa häpeämisestä on paljonkaan ollut kysymys.
Pelottelusta en tiedä mutta kyllä noin edelleen jotkut lääkärit tekevät puberteettikehityksen seuraamiseen liittyen.
vanhempi mieslääkäri kurkkasi pikkareihin joko karvat kasvaa. Se on jäänyt mieleen kiusallisena juttuna.
Tämä kuulostaa taas urbaanilegendalta. Vuodesta toiseen nämä smata jutut, heh.
Totaalisen samaa mieltä. Vieläköhän näillä jutuilla koulussa pelotellaan?
Ryhtitarkastus oli aina aika ikävä. Selkäpäin lääkäriin ja pyllistellä siinä ylös ja alas. No, jokainen muistaa varmaan omalta kohdaltaan. Inhotti silloin aikanaan kovasti.
Niin, tuo ryhtitarkastus kuuluu tosiaan jokaiseen tarkastukseen. Samalla piti koskettaa sormilla varpaita. Jos taipui... :)
Ja pahinta oli se, että päällä sai olla vain rintsikat ja pikkarit. :)
Sentään sai pitää nuo... :)
Meillä piti lukiossa riisua rintsikatkin kun rinnat tutkittiin.
Tuohan on ihan normi käytäntö. Ei kai rintoja voi tutkia rintsikat päällä.
Ryhtitarkastus oli aina aika ikävä. Selkäpäin lääkäriin ja pyllistellä siinä ylös ja alas. No, jokainen muistaa varmaan omalta kohdaltaan. Inhotti silloin aikanaan kovasti.
Niin, tuo ryhtitarkastus kuuluu tosiaan jokaiseen tarkastukseen. Samalla piti koskettaa sormilla varpaita. Jos taipui... :)
Oikeasti, KAKSITOISTA vuotiaalle.. Mua vaivasi muutenki se että olin luokan kehittenyin, oli jo tissit ja menkatki alkanu 9v, tavallaan häpesin itseäni ku olin jo kehittynyt niin sitten sanotaan vielä että pitäisi laihduttaa.
Meillä piti lukiossa riisua rintsikatkin kun rinnat tutkittiin.
Pahin muisto on ryhtitarkastuksesta, jossa piti pyllistellä pikkuhoususillaan koululääkärin edessä. Kylmät väreet menee siitä vieläkin.
Ysiluokan terkkarintarkastuksessa kävin punnituksessa, minkä jälkeen terveydenhoitaja kysyä töksäytti: "Onkos liikunta vähentynyt vai karkit maistuneet, kun paino on tuolla lailla noussut?"
Tuossa vaiheessa olin tosiaan 56 kiloa ja 162 senttiä, painoindeksi hurjat 21,3. Painoa oli tullut seiskaluokan jälkeen ehkä kolme tai neljä kiloa lisää, mikä lienee melko luonnollista tuossa kehitysvaiheessa.
Ennen tuota kommenttia en ollut koskaan oikeastaan edes ajatellut painoani sen tarkemmin, mutta sen jälkeen en ole enää millionkaan ollut tyytyväinen ulkomuotooni tai pystynyt suhtautumaan syömiseen normaalisti. Melkoista terveydenhoitoa, tosiaan.
[quote author="Vierailija" time="21.11.2011 klo 19:57"]
Muistona on luonteeltaan ja asenteeltaan epämiellyttävät koululääkärit jotka valittivat aina ihan kaikesta. Milloin ruokatottumukset olivat vääränlaiset, milloin poltin liikaa ja milloin olin ylipainoinen. :(
[/quote]
No mitä kivaa ja myönteistä sä sit kuvittelisit lääkärin sanovan sauhuttelevalle läskille?? Ei niiden "saarnaamiset" kerro mitään näiden henkilöiden luonteista tai asenteista. Niiden työtä nyt vaan oli saada typerät teinit laihtumaan normaalipainosiksi ja jättämään tupakointi. Toivottavasti onnistuivat...
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 13:56"]
Ala-asteella käytiin rokotuksissa pareittain (samaa sukupuolta) että saatiin ne nopeemmin tehtyä. Ei siinä mitään. Yläasteella lääkärintarkastuksessa piti näyttää sellasesta kuvasarjasta jossa oli kuvia sukupuolielimistä että millaset itellä on. Ja se lääkäri oli mies. Lukiossa terkkari (nainen) havainnollisti että miten voin tunnustella rintojani. Kouri omiaan ja sano mulle että tee perässä. Käpälöin sit tissejäni siinä erittäin vaivaantuneena. t. -96 syntynyt
[/quote]Tuo on terkkarilta tehty hieman tökerösti mutta sinällään siinä, että nuoret naiset opettaa omatoimisesti tutkimaan rintansa, on kyllä asiaakin. Kukaan ei sitä kirjoista eikä netistä opettele. Siksi kouluterkkarit tekevät hyvää työtä kun siitä opastavat.