Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista

Vierailija
21.11.2011 |

Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.

1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.

2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.

Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D

Kommentit (701)

Vierailija
281/701 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyllistely pikkuhoususillaan terkkarin ja lääkärin edessä joskus yläasteella kun väitettyä ryhtivikaa tutkittiin. Mitään vikaa ei sitten ollutkaan. Tuntui muuten silloin aika traumaattiselta ja ahdistavalta. Ei mukava kokemus joka on jäänyt mieleen. Kymmenisen vuotta tuon jälkeen ei enää tunnu missään. :)

Vierailija
282/701 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyllistely pikkuhoususillaan terkkarin ja lääkärin edessä joskus yläasteella kun väitettyä ryhtivikaa tutkittiin. Mitään vikaa ei sitten ollutkaan. Tuntui muuten silloin aika traumaattiselta ja ahdistavalta. Ei mukava kokemus joka on jäänyt mieleen. Kymmenisen vuotta tuon jälkeen ei enää tunnu missään. :)

Joo, minäkin tällaisen muistan. :) Piti kääntyä selin lääkäriin päin ja kumartua niin että sormet koskettaa varpaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/701 |
05.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.

1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.

2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.

Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D

kun näytin kuinka korkealle jalka nousee sit meni sisälle kivusta rääkyen.

Vierailija
284/701 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuulepas täysin yksilöllistä miten epämiellyttävänä sen riisumisen kukin kokee. En pitänyt itse riisua vaikka ymmärsin että siihen on järkisyynsä näissä tarkastuksissa.

Eihän täällä ole tosi pahoja muistoja kuin ihan muutama. Puolet viesteistä on riisumisen kammoamista jota en minä ainakaan ole koskaan pitänyt pahana asiana. No, tapansa kullakin.

Vierailija
285/701 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuulepas täysin yksilöllistä miten epämiellyttävänä sen riisumisen kukin kokee. En pitänyt itse riisua vaikka ymmärsin että siihen on järkisyynsä näissä tarkastuksissa.

Eihän täällä ole tosi pahoja muistoja kuin ihan muutama. Puolet viesteistä on riisumisen kammoamista jota en minä ainakaan ole koskaan pitänyt pahana asiana. No, tapansa kullakin.

Elämässä on vaan asioita, joista kaikki eivät pidä. Silti ne on vaan pakko käydä läpi.

Vierailija
286/701 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kuinka nolotti jo etukäteen, että pitää riisua itsensä pikkuhoususilleen ja mennä puntarille

- tilassa oli AINA kylmä ja AINA terkkari pahoitteli kylmiä käsiään (ne oli oikeasti tosi kylmät ja se huone, huh kun tulee kylmät väreet kuin ajatteleekin sitä kylmyyttä, hrrrr..)

- lisäksi huhut muiden luokkakavereiden toimesta siitä, kuinka terkkari "kurkkaa pikkuhousujen sisään onko karvat jo kasvanut" jne. Mulla ei koskaan kurkattu, mutta muiden mukaan sitä tehtiin, toiset taas kielsivät. Itse ajattelin, että koska olin ujo, jättivät ne tuon minulle tekemättä. :) Totuus ei edelleenkään ole selvinnyt..

Vierailija
287/701 |
04.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkari, lääkäri ja äiti kaikki samassa huoneessa kun minua tarkastettiin. Tuntui ahdistavalta kun olin huomion keskipisteenä.

Vierailija
288/701 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempi mieslääkäri kurkkasi pikkareihin joko karvat kasvaa. Se on jäänyt mieleen kiusallisena juttuna.

Tämä kuulostaa taas urbaanilegendalta. Vuodesta toiseen nämä smata jutut, heh.

Vierailija
289/701 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole jäänyt mitään erikoista näistä mieleeni. Muistan että jotkut kaverit jaksoivat aina paasata tarkastuksista kun niiden aika oli. Itse kävin niissä ja siinäpä se. Mieleni ei järkkynyt näistä liiemmälti.

Kaipa me koetaan nämäkin eri tavalla. Toiset eivät välitä yhtään ja toiset melkein "panikoivat". Niinhän se menee elämässä muutenkin. Toiset ovat alttiimpia stressille kuin toiset.

Vierailija
290/701 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kovakarvainen on pitänyt olla jos ei teini-ikäisenä näitä yhtään jännittänyt. Kaikkihan niitä tarkastuksia jännitti.

Vierailija
291/701 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin oudolta kuulostaa että edelliseltä on pakko kysyä, että oliko sinulla tosi myöhäinen puberteetti vai mistä tuo johtui? Luulisi, että 17-vuotiaana kehitystä ei enää tapahdu.

Vierailija
292/701 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkyy näissä käytännöissä olevan paljon eroja eri paikkojen välillä. Meillä ei esim koskaan pitänyt antaa pissanäytettä koulun tarkastuksissa. Rintojakaan ei tutkittu muuten kuin silmämääräisesti rintsikat päällä. Niin kai että terkkarit ja lääkärit tekevät nämä tarkastukset omalla tyylillään. Joku on perusteellisesti kuin joku toinen.

Vierailija
293/701 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kai että terkkarit ja lääkärit tekevät nämä tarkastukset omalla tyylillään. Joku on perusteellisesti kuin joku toinen.

Tästä siinä on kysymys. Standardit ovat olemassa mutta lääkärit noudattavat niitä eri tavalla.

Vierailija
294/701 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärintarkastus tehtiin luokan edessä. Samassa luokassa oli 1.-4. luokan oppilaat. Jouduimme riisuuntumaan pikkareilleen vuoroamme odottaen. Siinä mieslääkäri sitten tarkasti, ja muut seurasivat pulpeteistaan.

Olin jo varhain kehittynyt ekaluokkalainen. Mulla oli silloin häpykummun toinen puoli pulleampi. Äiti oli pyytänyt opettajalta, että lääkäri tutkisi sitä. Näin ollen minulta riisuttiin housutkin siinä luokan edessä, ja lääkäri tutkaili ja kopeloi sitä häpykumpua. Hyi hitto, muut nauraa tirskuivat, ja sain kuulla asiasta monesti jälkikäteen. Hävettää vieläkin :(

Vierailija
295/701 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärintarkastus tehtiin luokan edessä. Samassa luokassa oli 1.-4. luokan oppilaat. Jouduimme riisuuntumaan pikkareilleen vuoroamme odottaen. Siinä mieslääkäri sitten tarkasti, ja muut seurasivat pulpeteistaan.

Olin jo varhain kehittynyt ekaluokkalainen. Mulla oli silloin häpykummun toinen puoli pulleampi. Äiti oli pyytänyt opettajalta, että lääkäri tutkisi sitä. Näin ollen minulta riisuttiin housutkin siinä luokan edessä, ja lääkäri tutkaili ja kopeloi sitä häpykumpua. Hyi hitto, muut nauraa tirskuivat, ja sain kuulla asiasta monesti jälkikäteen. Hävettää vieläkin :(

Ei ihme, että terveydenhuolto on välillä edelleen kuin keskiaikaista kidutusta, kun vielä 60- luvulla on tuollaista pidetty ihan normaalina.

Vierailija
296/701 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että terveydenhuolto on välillä edelleen kuin keskiaikaista kidutusta, kun vielä 60- luvulla on tuollaista pidetty ihan normaalina.

Ajat ovat tuosta aikakin paljon muuttuneet. Nykyisellään eikä edes enää 80-luvulla tuollainen olisi mennyt läpi. Intimiteetin säilyttäminen on nykypäivänä mennyt jo vähän liiankin pitkälle terveyden kustannuksella.

Vierailija
297/701 |
20.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja seisoi lääkärin vieressä seuraamassa sitä tarkastusta ;)

Vierailija
298/701 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lukiossa kakkosella, vuosi oli 1987 tai 1988. Kakkosluokkalaisille oli lääkärintarkastus, ja sain kirjallisen kutsun saapua tarkastukseen tiettynä aikana. Varattuna aikana (aamupäiväaika) menin odottelemaan lääkärin/terkkarin huoneen ulkopuolelle. Sitten terkkari kutsui minut sisään pieneen sivuhuoneeseen, josta oli väliovi isompaan huoneeseen. Terkkari muistaakseni mittasin pituuden ja painon. Sitten oli vuorossa lääkärille meno. Terkkari meni lääkärin huoneseen kai sanoakseen, että täällä olisi oppilas valmiina tarkastukseen. Ovi oli auki ja kuulin, kuinka lääkäri raivosi kovaan ääneen terkkarille, miten hän ei jaksa "ottaa noita enää yhtään" (tarkoitti siis tarkastukseen tulevia oppilaita) ja kiroili päälle.

Itse muistan hyvin samanlaisen kokemuksen omilta lukioajoiltani. Tosin silloin osat olivat toisin päin. Terkkari tuntui olevan hyvin tympääntynyt tehtäviinsä mutta lääkäri oli oikein mukava ja hänen kanssaan oli kiva asioida.

Kävin itse lukiota 90-luvun alkupuolella ja silloin kunnilla oli vielä rahaa järjestää näitä tarkastuksia. Muistan että taisin jonkinmoisessa tarkastuksessa jokaisena lukiovuotenani ja kahdesti jopa lääkärillä.

Kovasti ajat ovat tuosta muuttuneet. Nyt saa lukea lehdistä että kouluterveydenhuolto kärsii määrärahoista eikä tarkastuksia monissa kunnissa/kouluissa järjestetä enää ollenkaan.

Vierailija
299/701 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus piti antaa pissanäyte ja terkkari huuteli koko ajan oven takaa, että onko jo tullut. Se oli todella ärsyttävää.

Vierailija
300/701 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta oli isojen rintojen kanssa teini-ikäisenä. Mulla oli varmaan luokan isommat rinnat ja lääkärintarkastuksissa tuntui aina siltä, että niitä "tuijotettiin" juuri kokonsa takia.

Ymmärrän sinua hyvin. Olen se vastaaja, joka tuossa vähän ylempänä kertoi siitä karvaasta kokemuksesta, kun tarkastettiin alasti luokan edessä. Siihen aikaan varmaan ajateltiin, että 7-vuotias on lapsi, joka voi ihan hyvin olla alasti 7-10 -vuotiaiden läsnäollessa. Mutta minä olin varhaiskehittynyt 7-vuotias, oli jo pikkuiset rinnat, joten ei ollut kivaa :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan