Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista

Vierailija
21.11.2011 |

Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.

1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.

2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.

Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D

Kommentit (701)

Vierailija
301/701 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta oli isojen rintojen kanssa teini-ikäisenä. Mulla oli varmaan luokan isommat rinnat ja lääkärintarkastuksissa tuntui aina siltä, että niitä "tuijotettiin" juuri kokonsa takia.

Ymmärrän sinua hyvin. Olen se vastaaja, joka tuossa vähän ylempänä kertoi siitä karvaasta kokemuksesta, kun tarkastettiin alasti luokan edessä. Siihen aikaan varmaan ajateltiin, että 7-vuotias on lapsi, joka voi ihan hyvin olla alasti 7-10 -vuotiaiden läsnäollessa. Mutta minä olin varhaiskehittynyt 7-vuotias, oli jo pikkuiset rinnat, joten ei ollut kivaa :(

Niin, mutta tuossa on erittäin _ISO_ ero ajatella 7- vuotiasta ja 15-16 -vuotiasta vastaavassa tilanteessa. Meillä ei sentään luokan edessä tutkittu.

Vierailija
302/701 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta oli isojen rintojen kanssa teini-ikäisenä. Mulla oli varmaan luokan isommat rinnat ja lääkärintarkastuksissa tuntui aina siltä, että niitä "tuijotettiin" juuri kokonsa takia.

Ymmärrän sinua hyvin. Olen se vastaaja, joka tuossa vähän ylempänä kertoi siitä karvaasta kokemuksesta, kun tarkastettiin alasti luokan edessä. Siihen aikaan varmaan ajateltiin, että 7-vuotias on lapsi, joka voi ihan hyvin olla alasti 7-10 -vuotiaiden läsnäollessa. Mutta minä olin varhaiskehittynyt 7-vuotias, oli jo pikkuiset rinnat, joten ei ollut kivaa :(

Niin, mutta tuossa on erittäin _ISO_ ero ajatella 7- vuotiasta ja 15-16 -vuotiasta vastaavassa tilanteessa. Meillä ei sentään luokan edessä tutkittu.

muistopino koululääkäristä ;) Ei siis kilpailla siitä, kenen muistot on karvaimmat ja voittaa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/701 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistopino koululääkäristä ;) Ei siis kilpailla siitä, kenen muistot on karvaimmat ja voittaa :D

Ei siitä ollut kysymyskään. Mietin vain, että tilanne on kovin erilainen noissa tapauksissa.

Vierailija
304/701 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kerran jossain tarkastuksessa nuori miespuolinen harjoittelija, kandi kaiketi, joka huvitti kovasti teitittelemällä minua sanomalla "olkaa hyvä sitten ja riisuutukaa" :) Jäänyt elävästi mieleen, olin vähällä purskahtaa nauruun, kun tuon kuulin.

Vierailija
305/701 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tehtiin tuo ainakin yhden kerran. En ymmärrä vieläkään miksi pulssi täytyy kokeilla nivustaipeesta. Tietääkö joku?

Vierailija
306/701 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoittaneelle se tehtiin kahdesti. Naispuolinen terkkari oli hieman vaikeana, kun piti kysyä housujen laskemista. Ei uskaltanut edes koskea, joten tuli kyllä olo, että oli yhtä kiusallista toisinpäin.

Miespuolinen lääkäri seuraavana vuonna oli asiallinen ja jämäkkä.

Kerran aikuisena, kun menin terveydenhoitajalle näyttämään pattia kiveksessä, oli hän hyvin "hienotunteinen". Kysyi haastattelun jälkeen jotain tyyliin, "tuntuisiko sinusta kovin pahalta, jos mä katson sitä..?"... "Hmm... no, sitä varten mä oikeastaan tulin..."

Eli suhtaudun kyllä vähän varauksella näihin mummoihin, jotka kourivat "härän kiveksiä"

Vierailija
307/701 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti mitata pulssia vaana tarkistetaan että nivusissa tuntuu pulssit. Kuuluu ainakin lääkärin rutiinitutkimukseen. Seulotaan tiettyjä sydänvikoja tai harvinaisia verisuonipoikkeamia.

Vierailija
308/701 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin 9 luokalla koko luokka terveystarkastuksessa jossa mitattiin rasvaprosentti. Menimme pareittain sisään huoneeseen ja parinani oli urheilua (nykyisin) sm-tasolla harrastava tyttö, joka harjoitteli tuolloinkin todella aktiivisena. Hänet mitattiin ensin ja mittaaja naureskeli kokoajan "voi hyvänen aika enpä saa edes tästä pihdeillä nipistettyä, voi hyvänen aika sentään". Jne jne. Minun vuorollani pihdeillä tuli hyvät nipistykset ja tulokseksi sain suoraan päin naamaa heitetyn "sinun tuloksesi on "ihrainen" - kyllä kannattaisi vähän miettiä mitä syö ja miten liikkuu".

Luulin tuohon päivään asti olevani aivan normaalipainoinen (muistaakseni olin 56kg ja 170cm tuolloin) mutta tuon hetken jälkeen päässäni soi sana "ihrainen" vuosikymmenten ajan. En enää halunnut syödä lähes mitään muiden nähden (tämä parini tietenkin kertoi kaikille tulokseni) ja sitten yksin ahmin iltaisin ja viikonloppuisin salaa ja kävin oksentamassa syömäni ruoan pois. Tätä jatkui lähemmäs 20 vuotta. Koko kehonkuvani vääristyi ja inhosin itseäni vuosikausia. Vasta lähemmäs nelikymppisenä rupesin katsomaan kunnolla sen aikaisia kuviani ja voi hyvänen aika kun olin hoikka! Naisellisen tiimalasivartalon jo silloin omaava mutta hoikka!

Mikä ihme järki tuossakin mittauksessa oli - en tiedä - mutta sairaalta se tuntuu näin jälkikäteen ajatellen. :(

Vierailija
309/701 |
26.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso joukko tyttöjä odottamassa odotushuoneessa alusvaatteilla omaa vuoroaan. Tämä joskus 80-luvun puolivälin tienoilla.

Vierailija
310/701 |
25.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkastuksessa piti olla 13-vuotiaana ilman rintsikoita. Vaikka rintani eivät silloin olleet järin suuret, se hävetti ja tuntui epämiellyttävältä.

Vierailija
311/701 |
02.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Yläasteelta on puolestaan jäänyt mieleen se, kun aina ennen tarkastusta piti riisuutua. Meillä oli sen vastaanottohuoneen ja odotushuoneen välissä sellainen välihuone, jossa oli meitä aina kaksi tyttöä kerrallaan. Toinen ohjattiin sinne jo valmiiksi riisuutumaan kun toinen oli vielä siellä vastaanottohuoneessa. Kun edellisen tarkastus oli ohi, seuraava meni melkein lennossa sisään.

Onpahan tuttua. Emme kai ole olleet samassa koulussa? :)

Kuulostaa tutulta. :) Ehkäpä.

Vierailija
312/701 |
03.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululääkärit olivat luonteeltaan ihan perseestä. Valittivat aina joka asiasta. Tosi huonot fiilikset jäi tarkastuksista. Persoonasta nämä usein johtuvat. En kyllä väitä turhan herkkähipiäinen.

Vierailija
313/701 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululääkäri oli sitä tyyppiä joka aina valittaessa vaikka kipua nilkassa pyysi ottamaan paidan pois. Hänelle annoimme nimeksi "paita pois" -nimi. :) Hän ei onneksi tehnyt tarkastuksia vaan kävi koululla hoitamassa akuutit tapaukset.

Vierailija
314/701 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, koululääkäreistä tuntuu riittävän näitä tarinoita. :) Meillä koulussa pojat puhuivat aina lusikkatestistä. :D

Vierailija
315/701 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 09:15"]

Heh, koululääkäreistä tuntuu riittävän näitä tarinoita. :) Meillä koulussa pojat puhuivat aina lusikkatestistä. :D

[/quote]Kylmä lusikka kivesten alle laskee erektion.

Vierailija
316/701 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusikkatesti taisi olla se suurin urbaanilegenda joka kiersi kouluissa. Nuorempia peloteltiin sillä ja jotkut reppanat ottivat sen jopa täydestä!

Vierailija
317/701 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viidennellä luokalla (vuonna 2000) oltiin koulusta uimassa, kun terkka tuli liikuntatunnille, näytti uimapukuisesta rivistä 6 tyttöä, joiden piti tulla erilliselle luennolle uimasta. Luennoi liikunnasta, ruokavaliosta ja laihdutuksesta, koska oltiin kuulemma liian lihavia. Yksi tyttö oli oikeasti ollut aina todella iso, mutten muista meidän muiden olleen kuin hieman lapsenpyöreitä.

Häpeä tuntui pitkään, kun kaikki tiesivät, minkä vuoksi meidät haettiin uimasta pois, ja lihavaksi haukkuminen alkoi tuosta. Lisäksi terkkari "jalosti tarjosi" meille mahdollisuutta järjestää laihdutusryhmä, jossa olisi viikottain punnitusta ym. Oliko ihme, ettei kukaan lähtenyt mukaan?

Hyvä idea terkalta ja liikunnan opettajalta muuten, mutta en ole ikinä hyväksynyt enkä ymmärtänyt, miksi tuo "valinta" tuolle laihdutustunnille piti tehdä julkisesti kesken uintitunnin, kuin ilmoitukseksi muille oppilaille, että katsokaas näitä likkoja uimapuvuissa, nämä ovat lihavia!

Vierailija
318/701 |
27.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2013 klo 10:49"]

Viidennellä luokalla (vuonna 2000) oltiin koulusta uimassa, kun terkka tuli liikuntatunnille, näytti uimapukuisesta rivistä 6 tyttöä, joiden piti tulla erilliselle luennolle uimasta. Luennoi liikunnasta, ruokavaliosta ja laihdutuksesta, koska oltiin kuulemma liian lihavia. Yksi tyttö oli oikeasti ollut aina todella iso, mutten muista meidän muiden olleen kuin hieman lapsenpyöreitä.

Häpeä tuntui pitkään, kun kaikki tiesivät, minkä vuoksi meidät haettiin uimasta pois, ja lihavaksi haukkuminen alkoi tuosta. Lisäksi terkkari "jalosti tarjosi" meille mahdollisuutta järjestää laihdutusryhmä, jossa olisi viikottain punnitusta ym. Oliko ihme, ettei kukaan lähtenyt mukaan?

Hyvä idea terkalta ja liikunnan opettajalta muuten, mutta en ole ikinä hyväksynyt enkä ymmärtänyt, miksi tuo "valinta" tuolle laihdutustunnille piti tehdä julkisesti kesken uintitunnin, kuin ilmoitukseksi muille oppilaille, että katsokaas näitä likkoja uimapuvuissa, nämä ovat lihavia!

[/quote]Nykypäivänä tuosta saisi nuhteet kun vanhemmat ovat niin aggressiivisia valittamaan kaikesta mahdollisesta. Auta armias jos heidän kullannuppuaan sanotaan lihavaksi tai tuolla tavalla "nöyryytettäisiin". Jälkipuintia siitä tulisi. 

Vierailija
319/701 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2013 klo 13:00"]

Murkkuiän kehitykseni alkoi melko varhain ja siksi minulla oli jo yläasteella varsin kehittyneet rinnat. Heh, totta vaikka itse sanonkin. :) Koululääkärillä tuli aina semmoinen tunne että ukko vahtaa mun rintoja. Onneksi en antanut sen häiritä enempää. Jälkeenpäin olisi ollut mielenkiintoista tietää mitä se lääkäri silloin niistä ajatteli.

[/quote]

Tuollainen fiilis siitä voi helposti tulla mutta eiköhän hän vain katsonut niitä kehityskaarta silmälläpitäen.

Vierailija
320/701 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkkari tervehti ja sanoi, että kivat teerenpaskat naamassa. (pisamia, ja 90-luvun alku)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän