Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista
Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.
1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.
2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.
Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D
Kommentit (701)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 23:32"]Koulussa puhuttiin aina lusikkatestistä, joka kuulemma tehtiin pojille joskus yläasteella. Kylmä lusikka siis pallien alle. :D
[/quote]
Tuon kokeneena en ole varma oliko se lusikka vai ihan vartavasten valmistettu instrumentti. Oli meinaan paska jäykkänä kun jonotti tarkastukseen ja oma vuoro tuli.
Tietenkin oli peloteltu kaikenlaisilla sitä ennen... Ilman pelotteluja koko testi ei varmaan olis jäönyt mieleen.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 23:32"]Koulussa puhuttiin aina lusikkatestistä, joka kuulemma tehtiin pojille joskus yläasteella. Kylmä lusikka siis pallien alle. :D [/quote] Tuon kokeneena en ole varma oliko se lusikka vai ihan vartavasten valmistettu instrumentti. Oli meinaan paska jäykkänä kun jonotti tarkastukseen ja oma vuoro tuli. Tietenkin oli peloteltu kaikenlaisilla sitä ennen... Ilman pelotteluja koko testi ei varmaan olis jäönyt mieleen.
[/quote]Tämä on edelleenkin täysin urbaanilegendaa!!!
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 23:32"]Koulussa puhuttiin aina lusikkatestistä, joka kuulemma tehtiin pojille joskus yläasteella. Kylmä lusikka siis pallien alle. :D [/quote] Tuon kokeneena en ole varma oliko se lusikka vai ihan vartavasten valmistettu instrumentti. Oli meinaan paska jäykkänä kun jonotti tarkastukseen ja oma vuoro tuli. Tietenkin oli peloteltu kaikenlaisilla sitä ennen... Ilman pelotteluja koko testi ei varmaan olis jäönyt mieleen.
[/quote]Tämä on edelleenkin täysin urbaanilegendaa!!!
[/quote]
Höpö höpö. Olen kokenut ihan itse 80-luvulla. Mistään legendasta ei ole kyse.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:57"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="15.05.2015 klo 14:43"] [quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 23:32"]Koulussa puhuttiin aina lusikkatestistä, joka kuulemma tehtiin pojille joskus yläasteella. Kylmä lusikka siis pallien alle. :D [/quote] Tuon kokeneena en ole varma oliko se lusikka vai ihan vartavasten valmistettu instrumentti. Oli meinaan paska jäykkänä kun jonotti tarkastukseen ja oma vuoro tuli. Tietenkin oli peloteltu kaikenlaisilla sitä ennen... Ilman pelotteluja koko testi ei varmaan olis jäönyt mieleen. [/quote]Tämä on edelleenkin täysin urbaanilegendaa!!! [/quote] Höpö höpö. Olen kokenut ihan itse 80-luvulla. Mistään legendasta ei ole kyse.
[/quote]No joo, miten siihen tarkastukseen reagoit?
Ei ole pahoja muistoja.Ärsyttäviä toki esim ylipainosta saarnaaminen kun olin 11 vuotiaana reilusti ylipainoinen, taisin painaa 77kg jos oikein muistan. Sit ylä-asteella oli kasvupyrähdys niin laihduin ja lopulta olin liian laiha, olisi pitänyt lihoa :o tuntui turhauttavalta, eka saarnataan vuosia kun olen pläski ja sit yhen äkkiä liian laiha :D ylä-asteella katottiin myös ryhti ja mieslääkäri kehui ryhtiä hyväksi ja mainitsi jotain intistäkin että hyvää ainesta.. huoh se lisäsi ahdistusta entisestään
Itselläni on samankaltaisia kokemuksia kuin 153:lla, paitsi että itse vielä siinä vaiheessa luotin terveydenalan ammattilaisen auktoriteettiin. Ei tämä mikään paha trauma ole, mutta jonkin verran on vaikuttanut omaan kehonkuvaan. Itselläni oli viimeinen kasvupyrähdys jo suhtellisen aikaisin 11-vuotiaana. Sen jälkeen pysähtyi kasvu kuin seinään ja perään totta kai hyppäsi kilot, rinnat alkoivat kasvaa ja kuukautiset alkoivat. Terkkari oli jostain syystä kamalan huolissani siitä mun painosta, kun se niin nopeasti nousi ja minun painoani tarkkailitiin useita vuosia, ettei se vaan taas hypähdä ylöspäin. Yläasteella sitten vaihtui terkkari ja tämä uusi terkkari katseli papereitani ja ihmetteli, että miksi ihmeesä mun paino on seurannassa. Tuossa vaiheessahan selkeästi on pituuskasvu loppunut ja naisellisten muotojen tuleminen alkanut. En misään vaiheessa ollut edes ylipainoinen (painoindeksini on maksimissaan ollut jossain 23:n tietämillä). Uusi terkkari vain puisteli päätään ja sanoi ettei ole mitään seurattavaa, vaan olen ihan normaali nuori naisen alku. Tämä oli tietysti mukava kuulla, mutta en voi sille mitään että yhä edelleen taka-alla on se ajatus, että missään nimessä se paino ei saa nousta yli sen 58:n kilon. Tunnen kamalaa syyllisyyttä, jos puntari joskus näyttääkin vaikka 60 kiloa.
Suoritin peruskoulun 2000-luvulla, enkä muista, että kertaakaan olisi esim. kurkattu pikkuhousuihin. Toki on mahdollista, että jos niin on tehny, niin olen vain ajan myötä unohtanut koko asian, koska en ole kokenut terkkari-/koululääkäritarkastuksia mitenkään traumaattisiksi. Yläasteelta kuitenkin muistan, että terkkari tai koululääkäri, en muista kumpi, näytti sellaisen kuvan, jossa oli sama piirretty nainen muutamassa eri kehitysvaiheessa (eli eri määrä karvoja), ja siitä sai osoittaa itse, missä kohtaa arvioi itsensä olevan.
Eikai nykyisin ole mitään järkeä tarkistaa karvojen kasvua murkuilta, kun enemmistö ajelee ne karvat pois.
Itse muistan ala-asteelta 70-luvulta sen, että kaikki tytöt riisuivat alusvaatteisilleen samassa tilassa ja sitten jonotettiin mm. rokotukseen. Eniten ahdisti se, kun osa tytöistä pyörtyi. Niiden silmät muljahti valkoisiksi ja ne kaatui. Se oli kammottavaa, enkä olisi halunnut nähdä sitä tai olla siinä vieressä.
Meidän koulusta vietiin lapset myös taksilla hammaslääkäriin keskustaan. Taksi sullottiin niin täyteen lapsia kuin mahdollista, kellään mitään turvavöitä. Sitten kun hampaita tutkittiin niin kaikki kerääntyivät siihen huoneeseen tuijottamaan, että itkeekö tai jotain. Siis siihen hoitohuoneeseen..! Minä sanoin, etten avaa suuta jos porukkaa ei ajeta ulos ja ovea lukkoon. Muiden harmiksi näin tehtiin :)
Terkkari kyseli kuukautisista ja muusta, ja tivasi vihaisesti miksi en ole merkinnyt muistiin kuinka pitkiä kuukautisten välit ovat. Olin paniikissa ja nolona, en ollut koskaan aiemmin puhunut mistään tuollaisesta kenenkään kanssa, ja vastailin lyhyesti. Sitten terkkari kysyi syyttävästi, onko minulla huono päivä vai mikä minua vaivaa.
Toisella kerralla käynti tuli etukäteen ilmoittamatta ja minulla oli vihreät kalsarit joissa oli reikä perseessä :P
8-luokalla terkkari väitti ylipainoiseksi (painoindeksini oli tuolloin 18), jonka jälkeen aloin laihduttaa ja sairastuinkin sitten syömishäriöön :/
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 09:40"]
[quote author="Vierailija" time="16.05.2015 klo 08:14"]Hah hah, lusikkatestin tarkoitus on lopettaa orastava erektio. Siihen kylmä lusikka on täydellinen instrumentti. En ole kokenut mutta veikkaan että sen vaikutus on melko tehokas. [/quote] Ei se lusikka kylmä ollut. Huoneenlämpöinen. Miksi tästäkin on ihmeellisiä legendoja liikkeellä. Liioittelevatko jotkut miehet muistojaan? - Myös lusikkatestattu.
[/quote]Jos tutkimus on tehty huoneenlämpöisellä lusikalla, se on tehty väärin. Lusikan pitää olla kylmä.
Lääkärintarkastukset olivat aina vastenmielisiä kokemuksia joita pyrki välttämään viimeiseen asti. Koulussa se ei toiminut hyvin sillä meillä terkkari tuli hakemaan tarkastukseen suoraan luokasta. Siinä ei viitsinyt pullikoida muiden nähden vastaan.
Olin yläasteella lääkärintarkastuksessa ja lääkärinä oli vanhempi mies. Jouduin ottamaan muut vaatteet pois paitsi alushousut ja rintsikat. Koin hieman ahdistavana sen kun hän vilkaisi alushousujeni sisään ja tuntui vähän oudolta kun jouduin seisomaan normaalia pidempään niin että ylävartaloni oli kaarella lattiaan päin alas. Tämä oli v. 2008
[quote author="Vierailija" time="14.06.2015 klo 18:42"]
Olin yläasteella lääkärintarkastuksessa ja lääkärinä oli vanhempi mies. Jouduin ottamaan muut vaatteet pois paitsi alushousut ja rintsikat. Koin hieman ahdistavana sen kun hän vilkaisi alushousujeni sisään ja tuntui vähän oudolta kun jouduin seisomaan normaalia pidempään niin että ylävartaloni oli kaarella lattiaan päin alas. Tämä oli v. 2008
[/quote]Kuulostaa aika tyypilliseltä tarinalta yläasteen lääkärintarkastuksessa. Puberteettiseula ja ryhti.
rintojen puristelu ja siitä tietty pikkarit märäksi, herkkä kun olen. odottelutilassa oli jo seuraava tyttö odottelemassa ja yritin sellaista tipukävelyä mennä ettei huomaa. koko loppupäivä meni odotellessa, että pääsee kotiin laukaisemaan jännän olon pois.
Koululääkärillä on turha hermoilla tarpeettomasti. Jos joku jännittää lääkärin kohtaamista, niin sen voi hyvin kertoa lääkärille. Nämä tilanteet eivät ole mitenkään uusia ja outoja. Lääkäreillä on niistä paljon kokemusta. Jos lääkärille ei halua sanoa tätä, niin sen voi kertoa terveydenhoitajalle, joka välittää tiedon lääkärille.
Ala-asteella käytiin rokotuksissa pareittain (samaa sukupuolta) että saatiin ne nopeemmin tehtyä. Ei siinä mitään.
Yläasteella lääkärintarkastuksessa piti näyttää sellasesta kuvasarjasta jossa oli kuvia sukupuolielimistä että millaset itellä on. Ja se lääkäri oli mies.
Lukiossa terkkari (nainen) havainnollisti että miten voin tunnustella rintojani. Kouri omiaan ja sano mulle että tee perässä. Käpälöin sit tissejäni siinä erittäin vaivaantuneena.
t. -96 syntynyt
Ymmärrän kyllä, että varsinkin peruskouluikäisenä ja mahdollisesti eri sukupuolta olevan lääkärin edessä voi olla vähän kiusallista, jännittävää ja ahdistavaakin riisuutua alushoususilleen. Osalla varmasti aikuisenakin. Mutta tuollaista lapsellista ääliöintiä siitä, kuinka se lääkäri on heti joku hikinen oksettava pervo tehdessään työtään en ymmärrä. On tärkeää ja hyödyllistä seurata milloin lapsilla alkaa murrosikä, eteneekö se normaalisti, onko skolioosia jne. Sillä tavalla voidaan puuttua ja auttaa heti jos jollakin ilmenee jotain ongelmaa, ja te saatte nämä palvelut vieläpä ilmaiseksi tässä maassa! Kuulostaa joltain muslimimaalta, missä mieslääkäri ei saa nähdä tai koskea naispotilasta, vaan kuvasta/nukesta näytetään missä on ongelmaa jos kehdataan. Käyttekö nykyäänkään gynekologilla tai mammografiassa, vai oletteko edelleen sitä mieltä että ne lääkärit siellä koko uransa aikana vaan runkkailevat joka helvetin potilastaan miettiessään, myhäillen että kyllä tämän takia kannatti koulut käydä?
Muistan että minulla oli joskus näärännäppy silmässä kun menin tarkastukseen. Koululääkäri huomasi sen heti ja halusi katsoa sitä tarkemmin! Hän puristi luomeani, mikä ei todellakaan tuntunut mukavalta. Huusin melkein. Tämän seurauksena sain elämäni ensimmäisen ja toistaiseksi ainoan silmätulehduksen. Huono kokemus!
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 07:30"]
Mä en muista että koululääkärillä käyminen olisi koskaan kovin vastenmielistä vaikka mulle osui aina joku vanhahko setä lääkäriksi jolle nyt esimerkiksi melkoista puhuminen tuntui vähän oudolta. Yläasteella taisin käydä kaksi kertaa lääkärillä, sen jälkeen lukiossa ei enää ollut mitään tarkastuksia. Jos nyt jotain pitää sanoa, niin vaa'alle nouseminen ei ollut kivaa koska mulla oli jo nuorena lievästi ylipainoa. Siitä mainittiin joka kerta.
[/quote]Aikaisemmin koululääkärit olivat aina vanhoja setiä, nyt ne ovat nuoria naisia. :D