Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista

Vierailija
21.11.2011 |

Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.

1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.

2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.

Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D

Kommentit (701)

Vierailija
321/701 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 13:37"]

Terkkari tervehti ja sanoi, että kivat teerenpaskat naamassa. (pisamia, ja 90-luvun alku)

[/quote]

Yltiöhumoristi terkka.

Vierailija
322/701 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukemalla saa käsityksen että kaikki koululääkärit olisivat olleet epämiellyttäviä.

Minulla on heistä kouluajoilta aivan toisenlaiset muistikuvat. Koululekurit ja -terkat olivat aina todella mukavia. Mitään valittamista heistä ei ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/701 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla kävi itselleni nolo tapaus 7-luokan lääkärintarkastuksessa, jonka suoritti n.50+ vanha täti. Istuin alushousut jalassa tuolilla, vastailen erinnäisiin kysymyksiin. Yksi kysymys oli sitten, että onko esinahkani liian tiukka. Johon kerroin totuuden ettei ole, mutta tämähän ei riittänyt. Vaan minun piti näyttää itse että esinahka liukuu taakse ilman ongelmia. Tietenkin tämä toimenpide sai erektion aikaan. Nolointa oli se, että tämän jälkeen piti mennä tutkimuspöydälle makaamaan, jossa lääkäri jatkoi tarkastamista ja minä siinä sitten makaan selälläni, alkkarit pulottaen. Enpä ole sen jälkeen ollut naamaltani yhtä punainen, kuin silloin.

Vierailija
324/701 |
13.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2013 klo 14:37"]

Tätä ketjua lukemalla saa käsityksen että kaikki koululääkärit olisivat olleet epämiellyttäviä.

[/quote]

No onhan täällä muitakin positiivisia viestejä koululääkäreistä. Liikaa ei pidä yleistää. Ehkäpä ketjun otsikko on kuitenkin kannustanut kirjoittamaan niistä epämiellyttävistä kokemuksista. Se kai on ollut sen tarkoitus.

Vierailija
325/701 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 12:52"]

olenkohan jo vastannut tähän.. eli, kun kävin ammattikoulua terkkari sai lempinimen  "rasva-akka", koska suositteli JOKA HEMMETIN VAIVAAN sitä yhtä voidetta. nimi hävisi äkisti mielestä, johtunee valvotuista öistä lasten kanssa mutta se kipeisiin lihaksiin tms tarkoitettu tökötti jota aikoinaan mainostettiin kovasti telkassa,, saan päähäni vain bebanthenin, mutta ei sitä ollut...

no joka tapauksessa, vaikka olisi mennyt sinne käsi irti niin hoitomuoto olisi ollut sama ! erään luokkakaverin migreenikohtauksiin määräsi "talon ympäri juoksemista" ja toisen menkkakramppeihin  sitä ihmerasvaa vatsaan siveltynä sekä kuumaa kaakaota :O

ihan ammattitaidotón sekopää koko akka!

[/quote]

Mobilat?

[/quote]

SEHÄN SE, kiitos! vissiin tullut liikaa hölvättyä tuota bebantheniä, kun sen nimi vain jäi päähän :D

Vierailija
326/701 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 17:30"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 12:52"]

olenkohan jo vastannut tähän.. eli, kun kävin ammattikoulua terkkari sai lempinimen  "rasva-akka", koska suositteli JOKA HEMMETIN VAIVAAN sitä yhtä voidetta. nimi hävisi äkisti mielestä, johtunee valvotuista öistä lasten kanssa mutta se kipeisiin lihaksiin tms tarkoitettu tökötti jota aikoinaan mainostettiin kovasti telkassa,, saan päähäni vain bebanthenin, mutta ei sitä ollut...

no joka tapauksessa, vaikka olisi mennyt sinne käsi irti niin hoitomuoto olisi ollut sama ! erään luokkakaverin migreenikohtauksiin määräsi "talon ympäri juoksemista" ja toisen menkkakramppeihin  sitä ihmerasvaa vatsaan siveltynä sekä kuumaa kaakaota :O

ihan ammattitaidotón sekopää koko akka!

[/quote]

Mobilat?

[/quote]

SEHÄN SE, kiitos! vissiin tullut liikaa hölvättyä tuota bebantheniä, kun sen nimi vain jäi päähän :D

[/quote]

Mobilat oli meilläkin terkkarien suosiossa. :)

Auttaahan se moneen kolotukseen mutta usein vaan tilapäisesti. Ehkäpä nuori tullessaan vastaanotolle esimerkiksi selkäkipujen vuoksi kannattaisi tutkia vähän tarkemmin kuin vain kehottamalla levittämään Mobilatia.  

Vierailija
327/701 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon vakavampiakin asioita, kuin esiaikainen puberteetti. Alapää nyt vain on sellaista aluetta, mihin ei lapsellakaan noin vain hyökätä ilman lupaa. Ja sen kyllä tasan huomaa, jos jossakin kasvaa karvoja.

Vierailija
328/701 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Housuihin kurkkiminen on vanha jäänne jota aikanaan tehtiin paljon yleisemmin. Nykyään se ei ole tarpeen eikä sitä monestikaan enää tehdä paitsi niissä tilanteissa joissa on aihetta epäillä että murrosiän kehitys on muuten jotenkin poikkeuksellisella tavalla myöhässä.

Vierailija
329/701 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa nyt kuitenkin että koululääkäri ovat vaan ihmisiä ja ajattelevat aina potilaan parasta.

Vierailija
330/701 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin peruskoulun vuosina 87-96 ja lukion 96-99 ainakin silloin nuo tarkastukset olivat sellaisia minuutissa sisään ja ulos -tyylisiä. Ei kustu purkkeihin, ei kurkittu kalsareihin, eikä rutisteltu tissejä ja rintsikat sai pitää päällä.

Hävettävimmäksi kokemukseksi muodostui kasiluokan tarkastus. Terkkarin huoneen ja odotustilan välinen ovi oli ns. paperia, joten kaikki mitä terkkarin huoneessa puhuttiin, kuului läpi odostushuoneeseen. Tarkastukseen mentiin aakkosjärjestyksessä ja minun jälkeeni odotushuoneeseen jäi kaksi poikaa. Olin ns. late bloomer, eivätkä menkat olleet silloin vielä alkaneet. Terkkari sitten kyseli suureen ääneen, että "onko kuitenkin valkovuotoa" ja muita ihania kysymyksiä, joihin sitten naama punaisena vastailin. Odotushuoneeseen palatessani pojat hihittelivät keskenään ihan antaumuksella...

Vierailija
331/701 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai liian aikaisin

Vierailija
332/701 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 15:52"]

Housuihin kurkkiminen on vanha jäänne jota aikanaan tehtiin paljon yleisemmin. Nykyään se ei ole tarpeen eikä sitä monestikaan enää tehdä paitsi niissä tilanteissa joissa on aihetta epäillä että murrosiän kehitys on muuten jotenkin poikkeuksellisella tavalla myöhässä.

[/quote]

Tai liian aikaisin

Vierailija
333/701 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä nämä kaksi tapausta:

1. Olin yläasteella hyvin ujo enkä halunnut todellakaan käydä lääkäreissä mistään hinnasta. Onneksi en pahemmin sairastellut joten siihen ei ollut tarvettakaan. Koululääkärillä oli tosin pakko käydä kun sieltä tuli kutsu. Normaaliin tapaa piti riisua alusvaatteisilleen ja melkein heti kun lääkäri näki minut, hän tokaisi, että "onpas sinulla vaalea iho". Vähänkös tunsin itseni siinä tilanteessa että minussa on jotain vikana kun ihoni on niin vaalea. Niin se onkin ja ihan luonnostaan.

2. Yläasteella sattui kerran tapaus - se tosin taisi olla terveystarkastuksessa - että terveydenhoitaja pyysi minua käydä makuulle tutkimuspöydälle. Siinä oli sellainen pieni jakkaran, jonka kautta tutkimuspöydälle pääsi istumaan. Pahaksi onnekseni astuin jakkaran reunalle, horjahdin ja melkein kaaduin. Terveyshoitaja totesi, että "onkos sinulla tasapaino kunnossa?" Nolotti.

Vierailija
334/701 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2011 klo 19:28"]
Lisäksi meille annettiin joku rokotus, en muista mikä, mutta kaikkien piti riisuutua sitä varten eli pojat ja tytöt jonottivat yhdessä, alushoususillaan, rokotukseen. Ja opettaja taas tuijotti vieressä. En tajua miksi rokotusta varten piti riisuutua.
[/quote]

Itse aloitin kansakoulun 1969-luvun lopussa ja muistan että koko luokan piti jonottaa rokotukseen alushousuissa. Ja kaikki näkivät kun rokotettiin. Yksi pieni tyttö huusi kuin syötävä kun lääkäri ja hoitaja pakotti hänet makaamaan vatsallaan kun häntä piikitettiin takapuoleen. Minua (poika siis) kävi sääliksi häntä. Hänestä tuli myöhemmin kuuluisa lastenkirjailija.

Vierailija
335/701 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 14:40"]

Lisäksi meille annettiin joku rokotus, en muista mikä, mutta kaikkien piti riisuutua sitä varten eli pojat ja tytöt jonottivat yhdessä, alushoususillaan, rokotukseen. Ja opettaja taas tuijotti vieressä. En tajua miksi rokotusta varten piti riisuutua.
[/quote]

Itse aloitin kansakoulun 1969-luvun lopussa ja muistan että koko luokan piti jonottaa rokotukseen alushousuissa. Ja kaikki näkivät kun rokotettiin. Yksi pieni tyttö huusi kuin syötävä kun lääkäri ja hoitaja pakotti hänet makaamaan vatsallaan kun häntä piikitettiin takapuoleen. Minua (poika siis) kävi sääliksi häntä. Hänestä tuli myöhemmin kuuluisa lastenkirjailija.

[/quote]

Juuri noin kuvaamallasi tavalla se meni aikanaan 60-70 -luvulla. Lääkärin vastaanotolle tai rokotuksiin mentiin jonossa. Muut saivat seurata kun pistoksia annettiin.

Aika paljon yksityisyys on tuosta parantunut. Nykyisellään tuollainen ei tulisi enää kysymykseen.

Vierailija
336/701 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 15:18"]

[/quote]

[/quote]

Juuri noin kuvaamallasi tavalla se meni aikanaan 60-70 -luvulla. Lääkärin vastaanotolle tai rokotuksiin mentiin jonossa. Muut saivat seurata kun pistoksia annettiin.

Aika paljon yksityisyys on tuosta parantunut. Nykyisellään tuollainen ei tulisi enää kysymykseen.

[/quote]

Tarkastukset tehtiin silloin aikoinaan koulujen jumppasaleissa. Nyt ne tehdään terveydenhoitajan vastaanotolla, joka ei välttämättä ole edes koulussa.

Vierailija
337/701 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 15:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tarkastukset tehtiin silloin aikoinaan koulujen jumppasaleissa. Nyt ne tehdään terveydenhoitajan vastaanotolla, joka ei välttämättä ole edes koulussa.

[/quote]

Eikö terkkarien vastaanotot nykyäänkin vielä ole kouluissa? Lääkärintarkastuksiin voi kai joutua menemään terveyskeskukseen.

Vierailija
338/701 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yläastetta 90-luvulla pienessä kylässä. Olin sukupuolivalitustuntien ja erään seikkailun seurauksena saanut päähäni, että minulla on varmaankin HIV. No, ei muutakuin terveydenhoitajalle testiä pyytämään. Terkka ei ollut niitä koskaan tehnyt, mutta niin vain minullekin HIV-testi saatiin tilattua. Suhtautuminen oli  lämmintä ja ymmärtävää, joten tätä ei sinänsä voi nimittää kauheaksi muistoksi. Mieleen jäi lähinnä terkan mukava asenne.

HIV:iä ei läytynyt :)

Vierailija
339/701 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.10.2013 klo 17:29"]

Suhtautuminen oli  lämmintä ja ymmärtävää, joten tätä ei sinänsä voi nimittää kauheaksi muistoksi. Mieleen jäi lähinnä terkan mukava asenne.

[/quote]

Kerrankin positiivisia uutisia. :)

Vierailija
340/701 |
31.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteen lääkärintarkastuksista ei jäänyt traumoja. Yläasteen terveydenhoitajasta en pitänyt. En ikinä unohda sitä, kun minulle nousi kuume kesken koulupäivän (olin muutenkin flunssainen) ja erehdyin terkalle. Tämä mittasi kuumeeni, joka oli jo melkein 38 ja soitti sitten ajan lääkärille läheiseen terveyskeskukseen, koska epäili poskiontelon tulehdusta. En kuitenkaan päässyt lääkäriin heti, vaan vasta parin tunnin päästä. Ja odotusajaksi terveydenhoitaja käski mennä takaisin tunnille. Ei muuten mitään mutta meillä oli liikuntaa ja kuntotestit. Siinä mä sitten ihan tukossa ja kuumeisena joka lihas särkien vetelin vatsalihaksia, kun olin niin kiltti tyttö, että en uskaltanut lintsata. Ja tosiaan sanoin kyseiselle terkalle, että meillä seuraava tunti oli liikuntaa. Tuo oli ainoa kerta terveystarkastuksen lisäksi, kun kävin terkalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan