Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista
Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.
1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.
2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.
Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D
Kommentit (701)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 07:28"]
Kivesten kouriminen lähes juhlakunnossa. :)
[/quote]Heh, miten joku voi kokea sen pahaksi toimenpiteeksi? ;)
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 08:23"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 07:28"]
[/quote]Heh, miten joku voi kokea sen pahaksi toimenpiteeksi? ;)
[/quote]Niin, että 15-vuotiaana sitä toimenpidettä jännittää, toisin kuin myöhemmin aikuisena. Kouriminen oli vähän vahva ilmaisu. Sormilla tunnustelu kuvaa sitä paremmin.
Milläs luokilla näitä lääkärintarkastuksia nykyisin on?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 13:13"]
Rintsikat pois kuului aina tarkastuksessa! Joskus yläasteella se tuntui jo naurettavalta kun rintoja ei muuten edes tutkittu. Itse etsin netistä miten ne tulee tutkia aina kuukautisten jälkeen.
[/quote]Oletpas ollut aktiivinen. :)
Ikävintä oli tepastella lääkärintarkastuksessa aina paljain jaloin kun lattia oli talvisin jääkylmä. :)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:56"]
Ikävintä oli tepastella lääkärintarkastuksessa aina paljain jaloin kun lattia oli talvisin jääkylmä. :)
[/quote]Itsekin muistan tämän. Sukat piti aina riisua. En tykännyt siitä minäkään.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:01"]
[/quote]Itsekin muistan tämän. Sukat piti aina riisua. En tykännyt siitä minäkään.
[/quote]Lättäjalkoja ei näe ilman että sukat pitää ottaa pois.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 08:01"]
[/quote]Lättäjalkoja ei näe ilman että sukat pitää ottaa pois.
[/quote]Höpö höpö, ne näkee kyllä vaikka sukat olisikin jalassa. Tarpeetonta ja epähygienistä pyytää kävelemään huoneessa paljain jaloin.
[/quote]Meillä on käytäntö, että sukat otetaan pois tutkimuspöydällä maatessa. Paljain jaloin ei tarvitse kävellä lattialla.
th
Tämä siis noin vuonna 1992 - lama-ajan säästöjä?
Erikoiselta kuulostaa vaikka olisikin ollut lama-ajan säästöjä. :)
Pelkäsin piikkejä lapsena. Niitä sai aina koululekurilla. Hui hui.
Lukioaikana olin lääkärintarkastuksessa jossa piti riisua alusvaatteille kun lääkäri tutki reidessäni olevaa pientä ihottumaa. Seisoin siinä hänen edessään vähintäänkin mallin asennossa vain pikkuhousut jalassa. Tilanne oli kiusallinen vaikka ei kai sitä muuten olisi voinut tutkia. Tapahtuma on kuitenkin jäänyt mieleeni.
2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.
Näinpä mullakin.
Se oli todella kiusallista, muistan hyvin. Joka vuosi ja aina syksyllä.
Ei kai ne tarkastukset niin pahoja ollut mutta murrosiässä enemmänkin kiusallisia kun aina piti riisuutua puolialasti lääkärin edessä. Siinä iässä oman vartalon esittely vähissä vaatteissa ei tuntunut mukavalta. Traumoja ei jäänyt, mutta fiilikset eivät olleet parhaat mahdolliset.
Oli yläasteella kivesten tarkastus. Olin 7 tai 8 luokalla, jolloin en ollut vielä täysin kehittynyt, tk-lääkäri oli sellainen pulonpohjalasein varustettu "mummo" (silloin varmaan noin 50), joka toimituksen yhteydessä sanoi varustukseni olevan pienimpien joukossa... kiitos tästä häpeän tunteesta joka todennäköisesti pilasi sen ajan itsetuntoni nätisti. Myöhemmin tajusin kasvun vain odottaneen itseään ehkä sitten hieman normaalia pidempään. Nykyään vain lähinnä naurattaa / ihmetyttää lääkärin kommentti nuorelle pojalle! M30
On se pojille kova paikka kun pitää sukukalleuksiaan esitellä lääkärin vastaanotolla. Jos saa tuollaista kommenttia, niin eihän se tunnu kivalta.
Vähän epäilen pitäneekö ollenkaan paikkansa...? Oudolta kuulostaa.
Yläasteella kun terkkari tarkisti poikien kivekset, niin mulle sanoi että onpa ne isot, ihan kuin härän kivekset. Että onpa ne ihanat. Ja kouri monta minsaa.
Uskoiskohan...? :)
Mun ollessa koulussa kuulin miten pojat puhuivat keskenään noista pallien kourimisista. Sama terkka puristeli myös rintoja niiltä, joilla sellaiset olivat jo kehittyneet (kuten mulla). Ja tämä oli 6. luokalla.
Pahin taisi olla lukiossa kun piti antaa pissanäyte enkä saanut pissaa millään tulemaan. Se nolotti. Istuin vessassa varmaan vartin.
Mitä pissasta katsottiin? Epäilikö terkkari jotain huumeita tms?
Oliskohan ollut sokereita. En muisya kovin tarkasti.
Pahin taisi olla lukiossa kun piti antaa pissanäyte enkä saanut pissaa millään tulemaan. Se nolotti. Istuin vessassa varmaan vartin.
Mitä pissasta katsottiin? Epäilikö terkkari jotain huumeita tms?
Oliskohan ollut sokereita. En muisya kovin tarkasti.
Ne on pH-arvot.
- En muista ihan varmaksi, oliko se terveys- vai lääkärintarkastuksessa mutta ala-asteella kumminkin. Siellä valitettiin, kun minulla ei ollut liikuntaharrastuksia. En ollut yhtään ylipainoinen mutta silti olisi pitänyt harrastaa jotain liikuntaa. Minulla oli paljon muita harrastuksia. Harrastin mm. musiikkia ja soitin kahta instrumenttia. Kamalaa motkotusta kun en käynyt jumpassa, pelannut mitään jne.
- Yläasteelta on puolestaan jäänyt mieleen se, kun aina ennen tarkastusta piti riisuutua. Meillä oli sen vastaanottohuoneen ja odotushuoneen välissä sellainen välihuone, jossa oli meitä aina kaksi tyttöä kerrallaan. Toinen ohjattiin sinne jo valmiiksi riisuutumaan kun toinen oli vielä siellä vastaanottohuoneessa. Kun edellisen tarkastus oli ohi, seuraava meni melkein lennossa sisään.
- Yläasteelta on puolestaan jäänyt mieleen se, kun aina ennen tarkastusta piti riisuutua. Meillä oli sen vastaanottohuoneen ja odotushuoneen välissä sellainen välihuone, jossa oli meitä aina kaksi tyttöä kerrallaan. Toinen ohjattiin sinne jo valmiiksi riisuutumaan kun toinen oli vielä siellä vastaanottohuoneessa. Kun edellisen tarkastus oli ohi, seuraava meni melkein lennossa sisään.
Meillä oli ala-asteella vähän tuollainen samanmoinen systeemi mutta meitä oli odotushuoneessa useampi tyttö ehkä jotain 5-6. Sitten vasta kun mentiin sisään, piti ottaa päällysvaattet pois.