Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista

Vierailija
21.11.2011 |

Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.

1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.

2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.

Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D

Kommentit (701)

Vierailija
221/701 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 20:19"]

Ala-asteella oli terveydenhoitajan pitämä isompi tarkastus, jossa pidettiin jonkinlainen kuntotesti samassa, piti tehdä vatsalihasliikkeitä ja venytellä jne. Ja pelkät pikkuhousut jalassa. 

Terkkari piti mun nilkkoja kun tein niitä vatsalihaksia ja multa pääsi mojova pieru siinä ponnistellessa niitä vatsoja. Kyllä hävetti, nykyisin naurattaa. 

[/quote]Hyvä tarina, mutta todenperäisyyden kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.

Vierailija
222/701 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2014 klo 13:26"]

Minä en taas ymmärrä, miksi muka puberteetin kehityksen arviointi vaatisi että rinnat pitää tutkia. Näkeehän sen jo silmillä, onko ne kasvaneet.

[/quote]Höh, miksi sitten aikuisilta naisilta on tarpeen tutkia rinnat jos ei nuoremmilta?

Tätä voi vääntää ihan mitenpäin tahansa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/701 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 13:15"]

Olin ainoa, jolla ei ollut rintsikoita, kehityin aika myöhään, mutta nyt minulla kylläkin on E-kupin tissit, eli kehityin myöhään, mutta julmetusti :)

[/quote]Sinulla on siis kaikki hyvin. :)

Vierailija
224/701 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 10:39"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 10:32"]Ei koululääkärijuttu, mutta musiikinopettaja... laittoi 6. luokalla jokaisen vuorostaan laulamaan luokan edessä säestäen itse pianolla ja arvioi kaikilta onko äänenmurros alkanut..

[/quote]Ha hah, musiikinopettaja toimi samalla sivutoimisena kouluterkkarina.

[/quote]

Tuohan on vallan mainio säästökeino kunnille! Mihin sitä kouluterkkaria kohta edes tarvitsee? Liikkaope voisi sitten käväistä pukkarissa tsekkaamassa karvoituksen tilanteen.

Vierailija
225/701 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 13:42"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 10:39"]

[quote author="Vierailija" time="28.12.2013 klo 10:32"]Ei koululääkärijuttu, mutta musiikinopettaja... laittoi 6. luokalla jokaisen vuorostaan laulamaan luokan edessä säestäen itse pianolla ja arvioi kaikilta onko äänenmurros alkanut..

[/quote]Ha hah, musiikinopettaja toimi samalla sivutoimisena kouluterkkarina.

[/quote]

Tuohan on vallan mainio säästökeino kunnille! Mihin sitä kouluterkkaria kohta edes tarvitsee? Liikkaope voisi sitten käväistä pukkarissa tsekkaamassa karvoituksen tilanteen.

[/quote]Tuntuu siltä, että tässä asiassa innovatiivisuudella ei ole rajoja. Tuolla järjestelyllähän saavutetaan selvää synergiaa.

Vierailija
226/701 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.02.2014 klo 08:38"]

Tämä on mielenkiintoista.

Aikuisena sen yleensä ymmärtää, että koululääkärillä käyminen on järkevää mutta että siitä puhutaan näin paljon, ei ole järkevää.

[/quote]Huima kannanotto.

Vierailija
227/701 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintojen tutkiminen joskus yläasteella tuntui vastenmieliseltä. Eihän minulla vielä silloin edes juurikaan ollut rintoja mutta silti ne piti mukamas tutkia. Väkisinkin siinä tilanteessa tuli sellaista "pois täältä ja vähän äkkiä" -ajatusta. Pahin muisto kouluajoilta siis näistä tarkastuksista. 

Vierailija
228/701 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 11:24"]

Rintojen tutkiminen joskus yläasteella tuntui vastenmieliseltä. Eihän minulla vielä silloin edes juurikaan ollut rintoja mutta silti ne piti mukamas tutkia. Väkisinkin siinä tilanteessa tuli sellaista "pois täältä ja vähän äkkiä" -ajatusta. Pahin muisto kouluajoilta siis näistä tarkastuksista. 

[/quote]Rintojen tutkimisesta ei ole kokemuksia lääkärissä. Itse olen ne tutkinut 18-vuotiaasta asti. Mutta kukaan lääkäri, ei edes gynekologi, ole kiinnittänyt niihin mitään huomiota.

Hyvähän se olisi opettaa jo nuorelle, miten ne pitää tutkia. Itse sain tietoa asiasta vaan netistä.

Vierailija
229/701 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2014 klo 09:39"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 11:24"]

[/quote]Rintojen tutkimisesta ei ole kokemuksia lääkärissä. Itse olen ne tutkinut 18-vuotiaasta asti. Mutta kukaan lääkäri, ei edes gynekologi, ole kiinnittänyt niihin mitään huomiota.

Hyvähän se olisi opettaa jo nuorelle, miten ne pitää tutkia. Itse sain tietoa asiasta vaan netistä.

[/quote]Nykyisin nuoret saavat netistä paljon muutakin tietoa. Sen merkitys informaatiokanavana on kasvanut ja kasvaa koko ajan. Pääasiahan tässä on, että nuori saa jostain tietoa.

Vierailija
230/701 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytäntö opettaa paljon enemmän kuin nettitieto. Ei rintojen omatoimista tutkimista voi kunnolla oppia pelkästään netin kautta.

Vierailija
231/701 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 12:08"]

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 12:03"]

Ala-asteella mulla oli kauhea vatsakipu monta päivää. Äiti vei nuorelle naislääkärille joka komensi sängylle. Ensin paineli vatsaa ja sitten käski mut kyljelleen sängylle ja housut nilkkoihin sekä jalat koukkuun. Mitään varoittamatta käski vaan olla rentona (en nähnyt mitä teki takanani) ja työnsi etusormensa peräaukkooni! Sitten kyseli sattuuko tänne tai tänne ja pyöritteli sitä aikansa siellä. Kuulemma tutki onko umppari tulehtunut. Mutta se oli nuorelle noloa..

[/quote]Todellakin silä minulle on tehty tuo sama. Mutta väitän myös että se on paljon nolompaa yläasteikäisenä ja kun lääkärinä on mies. Ja niin, en pidä mieslääkäreitä pervoina. Nehän tekevät vain työtään. Mutta tilanne oli hyvin kiusallinen.

[/quote]Nuoren epävarmuus vaikuttaa usein omiin tuntemuksiinkin ja epävarmuus omasta kehostaan korostuu kun vieras arvioi sitä jopa kriittisesti. Tämähän on totta terveystarkastuksissa. Sinua syynätään ja kehitystäsi arvioidaan. Joskus jopa kriittisesti. Ei ihme, että joku näkee ja tuntee sen epämiellyttävänä.

Vierailija
232/701 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tähänkin ketjuun tunki ihmisiä, jotka saa seksuaalista tyydytystä omista terkkaritarkastus-fantasioistaan....

Vierailija
233/701 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2014 klo 08:50"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 10:58"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 14:38"]Olin ylipainoinen ja siksi punnitukset olivat kamalia. :(

[/quote]Niinpä. Sen jälkeen alkoi se valitus että miksi et harrasta liikuntaa ja makaatko vain kotona sohvalla ja syöt sipsejä.

[/quote]Jos et harrasta liikuntaa ja syöt paljon sipsejä, niin siitä saakin perustellusti valittaa. Sellainen on hyvin epäterveellinen elämäntapa. Nuoret ovat nykyisin ylipainoisia ja se johtuu usein siitä, että vanhemmat eivät kiinnitä asiaa huomiota. Hyvä sentään että edes koulun terkkari sanoo siitä jotain.

[/quote]Hyvin sanottu. Vanhemmat eivät vaan usein kouluterveydenhoitajan sanomisista piittaa.

Vierailija
234/701 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa meidän koululääkäri oli intohimoinen seksuaalivalistaja. Lääkärintarkastukseen kuului että hän esitteli, miten kortsupaketti avataan ja kumi rullataan auki. Oli hyvin kiusallista.

Vierailija
235/701 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:24"]

Lukiossa meidän koululääkäri oli intohimoinen seksuaalivalistaja. Lääkärintarkastukseen kuului että hän esitteli, miten kortsupaketti avataan ja kumi rullataan auki. Oli hyvin kiusallista.

[/quote]Mä muistan saman jo joskus yläasteen ajoilta. Terkkari halusi näyttää miten se avataan varovasti ettei kumiin tule reikää. Kun istut siinä samalla alusvaatteisillasi terkkarin tai lääkärin edessä, niin toivoisihan sitä olevansa jossain muualla.

Vierailija
236/701 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi oli 2000, kun olin yläasteella ja piti käydä terveydenhoitajalla tarkastuksessa. Pituutta oli 170cm ja painoa 62kg. Terveydenhoitaja haukkui läskiksi ja se tuntui pahalta. Kaikista parasta oli se että th itse oli reippaasti ylipainoinen. Että terkkuja sulle vaan, Sirkku!

Vierailija
237/701 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 09:31"]

Vuosi oli 2000, kun olin yläasteella ja piti käydä terveydenhoitajalla tarkastuksessa. Pituutta oli 170cm ja painoa 62kg. Terveydenhoitaja haukkui läskiksi ja se tuntui pahalta. Kaikista parasta oli se että th itse oli reippaasti ylipainoinen. Että terkkuja sulle vaan, Sirkku!

[/quote]Hoh-hoijaa. Taas hyvä esimerkki siitä, miten terkkarit tutkivat vaan niitä painoindeksejä ja kauhistelevat jos indeksi ei näytä lukemaa anorektikon ja normaalipainoisen lähimaastosta. Et todellakaan ollut noilla mitoilla ylipainoinen.

Vierailija
238/701 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin koululääkäri valitti usein painosta. Välillä sitä oli liian vähän ja toisinaan taas liian paljon. Se oli tosi rasittavaa. Ymmärrän että asiasta pitää puhua ja kiinnittää siihen huomiota jos oikeasti on jotain pielessä mutta tapaa millä sen tekee pitäisi vähän harkita.

Vierailija
239/701 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
240/701 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan että koululääkärissä käyminen oli aina ns. välttämätön paha, jonne ei tehnyt mieli mennä mutta koska ne tarkastukset oli pakollisia, niin poiskaan ei voinut olla. Ei mulla ollut mitään kammoa riisua siellä itseäni. Siinä oli tottunut ensimmäisestä luokasta saakka. Yläasteella se ei tuntunut enää missään. Onneksi mulla oli aina naislääkäri. Se oli siihen aikaan paljon luontevampaa puhua omista henkilökohtaisista terveyteen liittyvistä asioista naisen kuin miehen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi