Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista

Vierailija
21.11.2011 |

Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.

1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.

2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.

Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D

Kommentit (701)

Vierailija
201/701 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 15:15"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 12:10"]

Täytyy sanoa, että ihmettelen vähän monien suhtautumista täällä näihin lääkärintarkastuksiin. Monet ajattelevat, että eihän näissä mitään ole. Myönnän itse, että minua nämä lääkärintarkastukset jännittivät joka kerta. Jännitys ei estänyt minua menemästä tarkastuksiin mutta se oli etukäteen aina hyvin epämiellyttävää. Eniten minua jännitti se, mitä siellä oikein tehdään. Vaikka olin käynyt tarkastuksissa aikaisempinakin vuosina, niin silti joka kerta mietin samaa asiaa uudelleen. Muistan, että jälkeenpäin se oli suuri helpotus kun tarkastus oli ohi.

[/quote]Täältä löytyy toinen jännittäjä. :) Kirjoituksesi olisin hyvin voinut kirjoittaa minäkin.

Joku kumma päänsisäinen juttu se oli mullakin että nuo koululääkärintarkastukset olivat paikkoja joita halusi välttää viimeiseen asti. Ala-asteella ne eivät niin häirinneet mutta yläasteella ja lukiossa, huh.

[/quote]Kiva kuulla, että joku muukin ajattelee samalla tavalla. :)

[/quote]

No kyllä mua jännitti lukiossakin paljon enemmän hammaslääkärissä käyminen kuin koulun terveystarkastukset tai gynellä käynti yhteensä:D Eihän se mukavaa ole kun joutuu riisumaan ja suhun kosketaan mutta ei siitä nyt minulle mitään traumoja jäänyt.

[/quote]Aivan aivan. Epäilen vähän, ettet sä joutunut lukion lääkärintarkastuksessa riisumaan lainkana kun sanot noin. Hammaslääkärikään ei ole muakvaa.

Vierailija
202/701 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihurirokkorokotus viidennellä luokalla sattui ja kirvelsi ihan h****tisti.... Se paukama vielä kipeytyi ja oli pitkään kipeä. Ehdottomasti kivuliain rokotus kouluaikoina!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/701 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee mieleen eräs tarkastus, jossa koululääkäri tunnusteli alavatsaani. Hän painoi juuri virtsarakon päältä mikä rakon ollessa täysi tuntui epämiellyttävältä. Olisi pitänyt käydä tyhjentämässä rakko ennen tarkastusta vaan eipähän tullut silloin mieleen.

Vierailija
204/701 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin... oli se kun koululääkäri taivutteli murtunutta rannettani vaikka huusin sen olevan aivan helv***** kipeä. Röntgen paljasti että siinä oli murtuma. Olisi luullut vähemmälläkin sen uskovan.

Vierailija
205/701 |
24.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden fluoraus kerran kuukaudessa 80-luvulla. Hammashoitaja tuli koululle ja jokaisen piti imeskellä värjäävä fluoritabletti ja sen jälkeen harjata hampaita pari minuuttia. Minua oksetti ja yökötti tuo tabletti, ja se joka kuukauden ensimmäinen maanantai oli painajainen. Aikuisiällä minulle on selvinnyt, että suuni on yliherkkä fluorille, ei ihme että sain lapsena oireita. Silloin lapsena asiaa ei kukaan viitsinyt selvittää, eikä minua kuunneltu, ajateltiin vain että olen hankala ja tottelematon ja minua kohdeltiin tympiintyneen turhautuneesti.

Vierailija
206/701 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissatestistä muistan ala-asteelta sen verran että meidän koulussa ei terkkarin huoneen yhteydessä ollut edes vessaa, vaan kuppi työnnettiin matkaan ja lähetettiin ihan sinne normaaliin kouluvessaan, toiselle puolelle rakennusta. Sieltä olikin sitten kiva hiipiä takaisin terkkarin huoneeseen pissaa täynnä olevan muovikupin kanssa muiden oppilaiden katsellessa vieressä.

Kaikkein epämiellyttävintä oli kuitenkin se, kun yläasteella, ensimmäisenä koulussamme päätin alkaa kasvissyöjäksi. Kotitalouden opettajani otti tämän henkilökohtaisena loukkauksena (joutui hankkimaan mulle erilaiset ruoka-aineet ja paasasi joka ikisellä tunnilla kasvissyönnin epäterveellisyydestä, oli "hieman" vanhanaikainen) ja passitti niin terkkarin, lääkärin kuin psykologinkin juttusille ja soitti kotiin. Olin aina ollut hoikka ja kalpea (kalpea olen edelleen), joten säännöllisiin verikokeisiin jouduin anemiaepäilyjen takia. Sitä ei kuitenkaan koskaan ollut. Terkkarille jouduin pitämään mm. ruokapäiväkirjaa joka oli ihan naurettavaa. Silloin ei ainakaan meidän koulussa ollut kasvisruokavaihtoehtoa, joten vaikka ilmoitin etten erikseen sellaista tarvitse, terkkari pakotti keittäjät sen tekemään ja minut joka päivä erikseen keittiöstä sen annoksen hakemaan. Jos hain, minulle valitettiin siitä että yhden ihmisen takia piti heidän tehdä erilainen ruoka. Jos en hakenut, minut etsittiin ja haukuttiin kun turhaan se ruoka tehtiin. Ja se "ruoka" oli aina sitä samaa oksennuksen näköistä mössöä eri muodoissa. Sovin sitten muistaakseni erikseen keittäjien kanssa, ettei mulle tarvitse mitään tehdä, taisin vielä sanoa että syön taas lihaa jotta jättäisivät mut rauhaan ja jätin vain sen lihan ottamatta normaaliruoan yhteydessä. Vaikea uskoa että nykyään tuolla tavoin suhtauduttaisiin erilaisiin ruokavalioihin, ja tämä oma kokemukseni on kuitenkin 90-luvun loppupuolelta, tosin pienestä kunnasta joka kehityksessä laahasi varmaan kymmenen vuotta muuta maata jäljessä...

Vierailija
207/701 |
28.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori edellinen, meni vähän jo off-topic mutta purkautui vanhat traumat kerralla. :D

Vierailija
208/701 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin mentiin telkkarin luo pareittain, en tiedä miksi. Siellä sitten kaverin edessä sanoi minua lihavaksi ja kehui kaveria hoikaksi... tämä oli 90-luvun alkupuolella.

Vierailija
209/701 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 17:47"]

Meilläkin mentiin telkkarin luo pareittain, en tiedä miksi. Siellä sitten kaverin edessä sanoi minua lihavaksi ja kehui kaveria hoikaksi... tämä oli 90-luvun alkupuolella.

[/quote]Ehkäpä terkkari sanoi vain mielipiteensä. Oliko se edes totta, oliko kaverisi sinua hoikempi?

Vierailija
210/701 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.12.2013 klo 17:47"]

[/quote]Huh sentään, enpä ole koskaan kuullut että terveystarkastuksiin on joskus menty pareittain. Itse kävin aina yksikseni. En olisi voinut kuvitella meneväni sinne jonkun kanssa.

Vierailija
211/701 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään muistikuvaa. Jotain iloa 90-luvun lamastakin: ei koululääkäritraumoja koska ei ollut mitään koululääkäriä.

Vierailija
212/701 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2011 klo 18:32"]

Lukioaikana olin lääkärintarkastuksessa jossa piti riisua alusvaatteille kun lääkäri tutki reidessäni olevaa pientä ihottumaa. Seisoin siinä hänen edessään vähintäänkin mallin asennossa vain pikkuhousut jalassa. Tilanne oli kiusallinen vaikka ei kai sitä muuten olisi voinut tutkia. Tapahtuma on kuitenkin jäänyt mieleeni.

[/quote]

SIIS kuka lukioikäinen (?) suostuu moiseen ??

En todellakaan voi tajuta

Vierailija
213/701 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä ihmeen pedofiilien vastaanotoilla olette kulkeneet ?

Minä en muista yhtään rintojen tarkastamista/housuihin kurkkaamista tai ryhmäriistuuntumisia..  olen käynyt kouluni 70 -luvulla.

teini-ikäinen tyttäreni ei myöskään ole moisia kokenut...  miten hitossa te olette suostuneet ?

Jos nykyään joku pedifiili kurkkisi housuihin, juttu leviäisi koulussa sekunneissa, eikä kukaan menisi lääkärintarkastukseen koska se EI OLE PAKOLLINEN !

Vierailija
214/701 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilta pojilta tarkastettiin ekaluokalla etta kivekset ovat laskeutuneet ja esinahka menee sujuvasti taakse...luokkakaverit (pojat kylla vain) olivat siina vieressa tirskumassa.

Vierailija
215/701 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin ketjusta huomaa, että suomalaiset pelkäävät ja kunnioittavat lääkäriä nin paljon että riisuvat ilman syytä, antavat kurkkia housuihin jne

voi luoja

Vierailija
216/701 |
02.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 13:25"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 12:47"]

Itse sain jonkinlaiset traumat siitä, kun lääkäri pyysi näyttämään rinnat. Sanoin, etten halua... lääkäri yritti ylipuhua/"väkisin katsella", mutta en antanut periksi. Lopuksi sanoi ilkeään sävyyn "no älä sitten näytä, mutta et saa sitten lääkärintodistustakaan, että miten tehdään?" --- lähdin vastaanotolta. (Olin 14-vuotias)

[/quote]Lääkäri toimi oikein! Ei tipu lääkärintodistusta jos potilas ei anna tarkastaa.

[/quote]

Minkä tyyppiseen 14-vuotiaan lääkärintodistukseen tarvitaan lausunto rinnoista ja miksi?

[/quote]Tuskinpa sitä lausuntoa rinnoista on kirjoitettu vaan potilaan yleisestä terveydentilasta. Sen selvittäminen on taas edellyttänyt potilaan tutkimista. Kun kysymyksessä on ollut 14-vuotias murrosikäinen tyttö, niin hänelle on todennäköisesti tehty normaali puberteettia koskeva tarkastus, jonka yhtenä osana on rintojen kehitysasteen tarkastaminen.

Vierailija
217/701 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 13:38"]

Tästäkin ketjusta huomaa, että suomalaiset pelkäävät ja kunnioittavat lääkäriä nin paljon että riisuvat ilman syytä, antavat kurkkia housuihin jne

voi luoja

[/quote]Ei siinä mistään pelosta ole kysymys. Puberteetin statuksen määrittäminen edellyttää että karvoituksen kehitysaste tarkistetaan. Pojilta arvioidaan samassa yhteydessä sukuelinten kasvun taso. Lääkäreillä ei ole röntgenkatsetta jolla näkisi vaatteiden läpi. Sen vuoksi pitää riisua. Ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää.

[/quote]

Tämä EI PIDÄ PAIKKANSA.  Riippuu onko lääkäri pervo vai ei

Joku karvojen ja rintojen tarkastus ei todellakaan kuulu asiaan, eikä mihinkään lääkärintodistukseen, vaikka joku muuta yrittää tuolla väittääkin.  Mihinköhän lääkärintodistukseen sitä tarvitaan ?  Ei ainakaan mopokortti/ajokortti todistukseen JOKA ON AINOA TODISTUS jonka koulusta saa.

T. mieheni on koululääkäri ja kertoi, että ei todellakaan kuulu asiaan kurkkia housuihin

Vierailija
218/701 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 13:38"]

voi luoja

[/quote]Ei siinä mistään pelosta ole kysymys. Puberteetin statuksen määrittäminen edellyttää että karvoituksen kehitysaste tarkistetaan. Pojilta arvioidaan samassa yhteydessä sukuelinten kasvun taso. Lääkäreillä ei ole röntgenkatsetta jolla näkisi vaatteiden läpi. Sen vuoksi pitää riisua. Ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää.

[/quote]

Tämä EI PIDÄ PAIKKANSA.  Riippuu onko lääkäri pervo vai ei

Joku karvojen ja rintojen tarkastus ei todellakaan kuulu asiaan, eikä mihinkään lääkärintodistukseen, vaikka joku muuta yrittää tuolla väittääkin.  Mihinköhän lääkärintodistukseen sitä tarvitaan ?  Ei ainakaan mopokortti/ajokortti todistukseen JOKA ON AINOA TODISTUS jonka koulusta saa.

T. mieheni on koululääkäri ja kertoi, että ei todellakaan kuulu asiaan kurkkia housuihin

[/quote]

Niinhän se sulle sanoo :)

Vierailija
219/701 |
04.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hahaa, nyt WT.mammat väittävät että rintojen kopelointi ja karvojen tarkastus kuuluu ajokortti/mopokortti  lääkärintodistukseen.  Voi luoja.  ja tosiaan tuo todistus on aino, jota koulusta saa

Eilen just vein teinini yksityiselle (kun hävitin koulun antaman todistuksen) ja ei siellä tietenkään housuihin katsottu eikä käskety riisumaan

ja joku vielä uskoo teidän juttuja..

Vierailija
220/701 |
03.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella oli terveydenhoitajan pitämä isompi tarkastus, jossa pidettiin jonkinlainen kuntotesti samassa, piti tehdä vatsalihasliikkeitä ja venytellä jne. Ja pelkät pikkuhousut jalassa. 

Terkkari piti mun nilkkoja kun tein niitä vatsalihaksia ja multa pääsi mojova pieru siinä ponnistellessa niitä vatsoja. Kyllä hävetti, nykyisin naurattaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi