Pahimmat muistosi koululääkärintarkastuksista
Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.
1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.
2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.
Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D
Kommentit (701)
Ryhtitarkastus tulee mieleen. Kumarrella piti lääkärin edessä moneen kertaan. Se tuntui hiukan ahdistavalta.
[quote author="Vierailija" time="04.11.2013 klo 16:04"]
pahin muisto oli kun mieslääkäri kurkkasi housuihini ja sanoi "tuolla näyttää kaikki olevan kunnossa"
olin 12v, karvoitus ja menkat jo alkaneet. en ole kasvanut sen ikävuoden jälkeen
mutta olin lapsi ja se oli todella noloa.
[/quote]Näitähän sattuu. Minusta lääkärien pitäisi aina ensin kertoa, mitä tehdään ja tarkastetaan ja minkä vuoksi. Eikä siinä pitäisi olla eroa, onko potilas lapsi, nuori vai aikuinen. Jos vain tehdään jotain eikä kerrota syytä, niin potilas helposti kummeksuu, mistä siinä on oikein ollut kysymys.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 12:46"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 12:42"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="30.09.2013 klo 17:48"]
Virtsanäyte siinä terkkarin vielä katsoessa.
[/quote]
Kuulostaa vähän huumetestiltä. En ole kyllä aikaisemmin kuullut että pissanäyte pitäisi jossain koulun terveystarkastuksessa antaa valvotusti. Esim. työterveydessä niin joskus tehdään. Itse olen työterveyden puolella tainnut pariin kertaan antaa näytteen mutta silloin sen saanut aina antaa privaatisti.
[/quote]
Liittyisiköhän tuo virtsan pH-arvojen testaamiseen?
[/quote]
Miksi joku huijaisi pH-arvon testaamisessa? Ei pääse esim. palvelualaa opiskelemaan jos on liian hapan tyyppi? Tai päinvastoin? ;) Siitä kai täs oli kyse että miksi helvetissä se piti VALVOTUSTI antaa?
[/quote]
Kröhöm, narkkari, kröhöm...
[/quote]
Ai onko pH-arvo ja huumetesti sama asia? (Sori kun en oo perehtynyt asiaan) Oliko niitä huumetestejäkin jo (perus)kouluissa? Sen uskon että nykyään voi jo ollakin..
Minäkö tyhmä, nyt en oikein ymmärrä.. ;)
[/quote]
Anteeksi, että kommentoin tähän väliin mutta ei kai kouluissa mitään huumetestejä tehdä. Virtsan pH-arvon mittaaminen liittyy muihin asioihin.
Ja eikös henkilölle joidenkin säännösten mukaan pidä ilmoittaa jos hänelle tehdään huumetesti ja siitä on oikeus kieltäytyä? Esim. työnhaun yhteydessä sillä voi olla merkitystä valituksi tulemisessa jos huumetestistä kieltäytyy.
[/quote]
Ei ole oikeutta kieltäytyä. Siinä lähistöllä on muuta hoitohenkilökuntaa, joka tulee sitten pitämään niskuroivaa narkkaria aloillaan, jos on tarvis.
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 18:45"]
Ryhtitarkastus tulee mieleen. Kumarrella piti lääkärin edessä moneen kertaan. Se tuntui hiukan ahdistavalta.
[/quote]Ryhti tarkastettiin meilläkin joka vuosi mutta en kyllä muista että siinä oli pitänyt kumarrella mitenkään. Ehkä lääkäri katsoi sen meillä vaan silmämääräisesti.
Pieni kommentti edelliseen.
Mahdollista skolioosia ei voi havainnoida jos potilaan selkärankaa ei näe taivutettuna. Sen vuoksi eteen kumartuminen on diagnosoimisen näkökulmasta välttämätöntä.
[quote author="Vierailija" time="05.11.2013 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.11.2013 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="01.11.2013 klo 12:58"]
[/quote]
Kuulostaa vähän huumetestiltä. En ole kyllä aikaisemmin kuullut että pissanäyte pitäisi jossain koulun terveystarkastuksessa antaa valvotusti. Esim. työterveydessä niin joskus tehdään. Itse olen työterveyden puolella tainnut pariin kertaan antaa näytteen mutta silloin sen saanut aina antaa privaatisti.
[/quote]
[/quote]
Miksi joku huijaisi pH-arvon testaamisessa? Ei pääse esim. palvelualaa opiskelemaan jos on liian hapan tyyppi? Tai päinvastoin? ;) Siitä kai täs oli kyse että miksi helvetissä se piti VALVOTUSTI antaa?
[/quote]
[/quote]
Ai onko pH-arvo ja huumetesti sama asia? (Sori kun en oo perehtynyt asiaan) Oliko niitä huumetestejäkin jo (perus)kouluissa? Sen uskon että nykyään voi jo ollakin..
[/quote]
Anteeksi, että kommentoin tähän väliin mutta ei kai kouluissa mitään huumetestejä tehdä. Virtsan pH-arvon mittaaminen liittyy muihin asioihin.
Ja eikös henkilölle joidenkin säännösten mukaan pidä ilmoittaa jos hänelle tehdään huumetesti ja siitä on oikeus kieltäytyä? Esim. työnhaun yhteydessä sillä voi olla merkitystä valituksi tulemisessa jos huumetestistä kieltäytyy.
[/quote]
Ei ole oikeutta kieltäytyä. Siinä lähistöllä on muuta hoitohenkilökuntaa, joka tulee sitten pitämään niskuroivaa narkkaria aloillaan, jos on tarvis.
[/quote]Asiapuhetta, jee!
[quote author="Vierailija" time="21.11.2011 klo 18:49"]
Mulle tulee mieleen kaksi kertaa, joista en erityisemmin pitänyt.
1. Yläasteella ensin terkkari ja sitten lääkäri valitti mun painosta. Olin mukamas alipainoinen ja uhkasivat soittaa kotiin, saanko tarpeeksi ruokaa.
2. Lukiossa piti esitellä itseään ja ottaa rintsikat pois vanhan miehen koululääkärin edessä.
Jälkeenpäin nämä ovat hassuja tapauksia ja osoittavat miten typerä sitä nuorena olikaan. :D
[/quote]
Ihan tähän alkuperäiseen viestiin liittyen kysyisin, miksi rintsikoiden riisuminen lääkärissä pitäisi olla jokin tabu?
Minusta ap:n keskustelun avaus ei lähde siitä, että rintsikoiden riisuminen koululääkärissä olisi mikään tabu. Eihän ap sellaista edes tuossa väitä. Mistähän mahdoit tehdä moisen tulkinnan?
Mun 5-luokkalaiselta tytöltä kanssa kysyttiin tänä syksynä terveystarkastuksessa karvoituksesta ja kurkattiin pikkareihin. Eli tää karvoituksen tarkastus on edelleen voimissaan.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 10:59"]
Mun 5-luokkalaiselta tytöltä kanssa kysyttiin tänä syksynä terveystarkastuksessa karvoituksesta ja kurkattiin pikkareihin. Eli tää karvoituksen tarkastus on edelleen voimissaan.
[/quote]Eikö 5 luokalla pitäisi olla lääkärintarkastus joidenkin sääntöjen mukaan?
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 11:00"]
[/quote]Eikö 5 luokalla pitäisi olla lääkärintarkastus joidenkin sääntöjen mukaan?
[/quote]
Oli lääkärin tekemä terveystarkastus.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 11:00"]
[/quote]
Oli lääkärin tekemä terveystarkastus.
[/quote]Ok, en ollut sitten aivan väärässä.
Nykyisin kai lääkärin tekemiä tarkastuksia pitäisi olla kolme kertaa peruskoulun aikana.
Minulle koululääkäri alkoi "paasaamaan", että on joku hormoonihäiriö, kun pikkareiden alta ei löytynyt karvoja. Olin juuri ajellut ne edellisenä iltana, joten sänkikään ei näkynyt.
Oli todella noloa alkaa selvittää, että kyllä karvat kasvaa, mutta olen ajellut ne heti alusta lähtien.
Muistan vieläkin sen vanhan mieslääkärin ilmeen. Uhkasi soittaa kotiin.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 11:11"]
Minulle koululääkäri alkoi "paasaamaan", että on joku hormoonihäiriö, kun pikkareiden alta ei löytynyt karvoja. Olin juuri ajellut ne edellisenä iltana, joten sänkikään ei näkynyt.
Oli todella noloa alkaa selvittää, että kyllä karvat kasvaa, mutta olen ajellut ne heti alusta lähtien.
Muistan vieläkin sen vanhan mieslääkärin ilmeen. Uhkasi soittaa kotiin.
[/quote]Siitä on ilmeisesti aikaa jo melko paljon kun tuo on tapahtunut. Luulisi, että nykypäivänä koululääkärit ovat aika hyvin perillä siitä, että nuoret ajelevat karvansa pois heti kun niitä alkaa tulemaan.
Karvoituksen kehitysasteen tarkastus kuuluu puberteettiseulaan ja se pitäisi tehdä yli 10-vuotiaiden terveystarkastuksessa joka kerta.
Täytyy sanoa, että ihmettelen vähän monien suhtautumista täällä näihin lääkärintarkastuksiin. Monet ajattelevat, että eihän näissä mitään ole. Myönnän itse, että minua nämä lääkärintarkastukset jännittivät joka kerta. Jännitys ei estänyt minua menemästä tarkastuksiin mutta se oli etukäteen aina hyvin epämiellyttävää. Eniten minua jännitti se, mitä siellä oikein tehdään. Vaikka olin käynyt tarkastuksissa aikaisempinakin vuosina, niin silti joka kerta mietin samaa asiaa uudelleen. Muistan, että jälkeenpäin se oli suuri helpotus kun tarkastus oli ohi.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 12:10"]
Täytyy sanoa, että ihmettelen vähän monien suhtautumista täällä näihin lääkärintarkastuksiin. Monet ajattelevat, että eihän näissä mitään ole. Myönnän itse, että minua nämä lääkärintarkastukset jännittivät joka kerta. Jännitys ei estänyt minua menemästä tarkastuksiin mutta se oli etukäteen aina hyvin epämiellyttävää. Eniten minua jännitti se, mitä siellä oikein tehdään. Vaikka olin käynyt tarkastuksissa aikaisempinakin vuosina, niin silti joka kerta mietin samaa asiaa uudelleen. Muistan, että jälkeenpäin se oli suuri helpotus kun tarkastus oli ohi.
[/quote]Täältä löytyy toinen jännittäjä. :) Kirjoituksesi olisin hyvin voinut kirjoittaa minäkin.
Joku kumma päänsisäinen juttu se oli mullakin että nuo koululääkärintarkastukset olivat paikkoja joita halusi välttää viimeiseen asti. Ala-asteella ne eivät niin häirinneet mutta yläasteella ja lukiossa, huh.
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 12:46"]
[/quote]Täältä löytyy toinen jännittäjä. :) Kirjoituksesi olisin hyvin voinut kirjoittaa minäkin.
Joku kumma päänsisäinen juttu se oli mullakin että nuo koululääkärintarkastukset olivat paikkoja joita halusi välttää viimeiseen asti. Ala-asteella ne eivät niin häirinneet mutta yläasteella ja lukiossa, huh.
[/quote]Kiva kuulla, että joku muukin ajattelee samalla tavalla. :)
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="24.11.2013 klo 12:46"]
[/quote]Kiva kuulla, että joku muukin ajattelee samalla tavalla. :)
[/quote]
No kyllä mua jännitti lukiossakin paljon enemmän hammaslääkärissä käyminen kuin koulun terveystarkastukset tai gynellä käynti yhteensä:D Eihän se mukavaa ole kun joutuu riisumaan ja suhun kosketaan mutta ei siitä nyt minulle mitään traumoja jäänyt.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]