Te, joilla on isosisko, kysymys.
Minulla on isosisko, joka on puolitoista vuotta vanhempi kuin minä. Lapsena oli ujo ja turvauduin paljon siskooni, sittemmin sain koulussa omia kavereita ja pärjäsin ihan hyvin "omillani". Jotenkin tämä asetelma on kuitenkin jäänyt päälle. Olen myös huomannut, että siskoni on "takinkääntäjä", eli kun olemme kaksin, sisko on ystävällinen ja viettää kanssani aikaa. Kun paikalla on muita, vähättlee minua ja on tyly (epäsuorasti). Mitä tehdä?
Kommentit (7)
Itse olen 40. Viimeseen 10 vuoteen ei olla oltu tekemisissä kuin hyvin harvakseen.. Hiipuu hiipuu.
Asutaan eri puolilla Suomea. Toisen luo matkaa 500 km ja toisen 700 km.
Kyllähän sitä lapsuusaikana oltiin läheisiä, mut sitten muutettu kuka minnekin ja enää ei ees joulukortteja lähetellä.
siis että ei edes joulukortteja lähetellä. Minä olen viime aikoina alkanut tulla tulokseen, että ei ehkä ollakaan niin samanlaisia ja läheisiä enää, mutta haluan silti säilyttää välit ja nähdä vaikkapa kerran kuussa edes. Aiemmin saatoimme nähdä kerran, pari viikossa. t. ap
ja ikäeroa n. 8 v. (sisko ja veli syntyneet lähekkäin).
Isosisko on aina isosisko, auttaa ja opastaa silloinkin kun sitä ei kaivata, tietää kaiken paremmin, pitää mua ihan kädettömänä välillä. Olen hänen silmissään aina "pieni", enkä usko että se astelma muuttuu koskaan. Hän on tuki, apu ja turva, uskottu ja luotettu, hän on tuntenut minut koko elämäni. :)
Jos sisko vähättelee sinua seurassa, niin sano hänelle ettei tee niin! Tai sano seurueelle, että asia ei nyt ole ihan niin kuin sisko sanoo - anna siis hänen maistaa omaa lääketään ja nolaa häntä vähän.
Sisko on 50, minä 42.
ikäerot 13, 9 ja 7 v. Soitellaan varsinkin nuorempien kanssa usein, vanhin sisko taas pitää enemmän yhteyttä noihin keskimmäisiin. Nähdään jokunen kerta vuodessa perheittäin, ainakin keran pitempi viikonloppu kesällä. Välimtakaa on 100, 300 ja 600 km. Keväällä olimme yhdessä 4 päivän matkalla ulkoamilla, ja uutta suunnitellaan. Olemme matkustelleet jonkun kerran yhdessä, aina kuin töitten suhteen on saatu soimaan. Nyt noi keskimmäiset on yhdessä lomalla miehineen, sain just tekstarin. Vanhin on kaukomatkalla parhaillaan.
Suhteet on hyvät, mutta välimtaka haittaa tiiviimpää yhteydenpitoa. Muistetan toisiamme myös pienin lahjoin, ohjein ja vinkein, tunnetaan aika hyvin toistemme elämänkuviot ja ystävät yms.
Mulla ja isosiskollasiskolla ikäeroa vajaa 4 v. Välit oli lapsena huonommat kuin nyt. Nyt on samanikäiset lapset ja muutenkin yritetään päästä vanhoista rooleista pois. Meillä myös sanotaan, jos on pahoittanut mielensä jostain ja sitten pyydetään anteeksi yms. Eihän siskoudesta irti pääse - mä en ole vieläkään oppinut ajamaan auto§a/ruohonleikkuria, mutta en kyllä kestää.
Minua lähimpänä olevan kanssa (3v. vanhempi) olen aina ollut läheinen, mutta en niin läheinen että ihan kaikesta vois puhua. Vanhimman siskon kanssa en ole asunut kuin 3 vuotta samassa osoitteessa, kun ikäeroa on sen verran paljon eikä aiemmin oltu juuri missään tekemisissä. Muutamana viime vuonna ollaan kesälomalla nähty, eli ollaan lähennytty. Kahden keskimmäisen isosiskon kanssa on aina ollut ihan ok välit, ja ollaan oltu tekemisissä.
Tää menee ohi aiheen, mutta mulla on myös kolme pikkusiskoa, joista minusta seuraavan (1,5v. nuorempi) kanssa välit on aika etäiset. Aina kun nähdään, niin tappelu on pystyssä alle puolessa tunnissa. Keskimmäisen pikkusiskon (3v. nuorempi) kanssa välit on hyvät ja voidaan puhua melkein mistä vaan. Nuorimman siskon kanssa on myös hyvät välit.
Parhaat välit mulla on niihin siskoihin keihin on 3 vuotta ikäeroa =)
Minä olen nyt 33, siskoni on kohta 35-vuotias.