Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkäikäisenä lapsenne saavat itse hakea kaapista ruokaa ilman lupaa

Vierailija
19.11.2011 |

Saavatko lapset teillä ottaa itse itselleen välipalaa aina halutessaan kaapista tai jääkaapista. Minkä ikäinen lapsi?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaapissa ei ole ylimääräisiä välipaloja, ja ruoka pitää maistua ajallaan, joten omin päin ei mennä.

Vierailija
22/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietää, että jos on nälkä, niin voi tehdä vaikka voileivän

makupaloihin yms. tietää kysyä luvan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistelisin että noin 5v alkaen. Nyt 7v ja 9v.

Mutta kuitenkin puhuttu että ennen ruokaaikoja ei syödä leipää tai jugurttia mahaa täyteen vaan jotain pientä. Yleensä vieläkin kysyvät, mitä ottavat ja millon syödään.

Pienemmät ei saisi mutta menevät jos pääsevät. Meillä vajaa 2v ja reilu 3v söisivät kaikki hedelmät, jugurtit ja leikkeleet jos saisivat.

Eli eivät saa mennä. Meillä kuitenkin aika iso perhe jo senkin takia haluan keskittää ruoka-ajat ettei joku ole koko ajan syömässä ja toiset katselemassa.

Vierailija
24/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kysymys on typerä?

Kysymys on minunkin mielestäni typerä siksi, että en osaa kuvitella ensimmäistäkään syytä, miksi lapsi ei voisi ottaa itse ruokaa kaapista.

Ei meillä ole äiti mikään kotiapulainen, palvelija eikä tarjoilija. Ei siis tarvitse odottaa, että pöytä on katettu (=äiti kattanut), ruoka valmiina tarjolla (äiti valmistanut) ja ruoka vain tasan klo 17.18.

Tämä on koti lapsillekin ja vapaasti on saanut hakea ruokaa heti kun on siihen omin voimin kyennyt sotkematta, eli melkein samaan aikaan kun ovat oppineet kävelemään.

Vanhin on jo valmistunut elintarvikealan ammattiin.

Vierailija
25/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun osannu itse mennä kaapille, oliko jossain siinä 2,5 vuotiaana. otti itse mukinkin vartavasten alahyllylle laitettuja ja laski hanasta vettä mukiin, kipusi ensin tuolille. ja ottaa itse banaania yms. ikää nyt 4 v

Vierailija
26/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taitaa olla niin suuri ero kulttuurissa, että saadaan iso riita aikaiseksi.

Meillä taas koti ei ole mikään itsrpaövelupiste, vaan ne harvat yhteiset ateriat, lähinnä illallinen ovat perheen yhteistä laatuaikaa ja yhdessäoloa. En siis hyvällä katso jos joku paistaisi itselleen vaikka munakkaan tuntia ennen ruoka-aikaa.

Ei meillä aikuiset syö ruoka-aikojen välillä omiaan.

Vierailija
27/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitten söivät pelkästään jugurttia, hedelmiä, pullaa, keksiä... Kaikki normiruoka jäi väliin, ruokalautaseen eivät koskeneetkaan. Molemmat ovat laihoja ja ei maistuisi kuin makea. Sitten rajotettiin, että on rytmi. En itsekään ole kokoajan jotain puputtamassa. Vkl:na kaikki otetaan välipalat ja ruuat samaan aikaan.

Syökö teillä muka ateriankin kunnolla, jos välipalaa saa puputtaa milloin haluaa?

Vierailija
28/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuollaista tilannetta ei ole vielä tullut että olisi itse halunnut jotain. Hän on 6-vuotias. Meillä on erityisen tärkeää että ruokailussa on säännöllinen rytmi ja sitä syödään mitä on tarjolla. muuten tuon nirson kanssa elämisestä ei tule yhtään mitään. Saattaisi toki haluta kaivaa jotain suklaavanukasta kaapista juuri ennen ruokailua, mutta sitä mahdollisuutta hänelle ei nyt tarjota :)

Toki saa päättää vaikka aamupalan aikaan että mitä ottaa

Vierailija
29/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on joutunut olemaan yksin kotona, eli koulun aloituksesta asti. Siis silloin kun ei ole muita kotona. Ei meillä tarvi nälissään odotella muita kotiin. Tosin meillä ei olekaan mitään jackyja kaapissa koskaan, eikä muutakaan herkkua arkena. Viikonloppuisin lapsi saa niitä kaupasta.

Vierailija
30/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI missään nimessä, koska syövät kaapista vain kaiken makean jopa sokeripalat.

Sitten ruokapöydässä kukaan ei syö mitään.

Ei saa ottaa itse edes välipalaa, koska kukaan ei ota itse jugurttia tai leipää, vaan esiin kaivetaan muroja tai vanukasta, joka olisi tarkoitettu jälkiruuaksi.

Meillä on lisäksi yksi syömishäiriöinen, jonka ruokailua täytyy kontrolloida, koska ei syö kovinkaan montaa ruokalajia normaalistikaan.

Samat ohjeet pätee myös mieheen. Sillä kun on tapana vetää jääkaapista kaikki nakit jotka piti laittaa keittoon tai savukalat joista piti tehdä salaattia. jne.

Vierailija
31/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanomaan vanhemmille, että "on nälkä" ja sitten me luettelemme vaihtoehdot mitä voisi ottaa. Itse ovat saaneet ottaa sitten heti kun vaan osaavat.

Ovat ihanan omatoimisia ja osaavat jo pienestä pitäen punnita sitä, mikä olisi milloinkin hyvää ja järkevää. :)

Jos ovat yksin kotona, yleensä jätän lapun jossa luettelen muutaman kotityön, jotka pitää tehdä ja ruuat mitä voisi syödä. Saattavat kyllä sitten herkutellakin salaa kun emme ole perään katsomassa, mutta sallittakoon se elämään kuuluvana lisäjännityksenä :)

Vierailija
32/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kysymys on typerä?

Kysymys on minunkin mielestäni typerä siksi, että en osaa kuvitella ensimmäistäkään syytä, miksi lapsi ei voisi ottaa itse ruokaa kaapista.

Ei meillä ole äiti mikään kotiapulainen, palvelija eikä tarjoilija. Ei siis tarvitse odottaa, että pöytä on katettu (=äiti kattanut), ruoka valmiina tarjolla (äiti valmistanut) ja ruoka vain tasan klo 17.18.

Tämä on koti lapsillekin ja vapaasti on saanut hakea ruokaa heti kun on siihen omin voimin kyennyt sotkematta, eli melkein samaan aikaan kun ovat oppineet kävelemään.

Vanhin on jo valmistunut elintarvikealan ammattiin.

Onko sekään hyvä että jo 2,55 vuotiaasta joutuu itse etsimään kaapeista mitä sattuu kiinni saamaan, eikä kukaan valmista ruokaa ja kata sitä pöytää.

Eikö lapselle nimenomaan ole tärkeää normaalit rutiinit ja säännölliset ruoka-ajat?

Mihin se ideologia katosi ja koska?

Taidatte olla aikamoisia tuuliviirejä koko porukka.

Jos äiti ei kata ja valmista ruokaa lapsille, niin kuka sitten?

Vierailija
33/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapset ovat muuten siellä jatkuvasti tonkimassa herkkuja, jugurtit, leivät, leikkeleet, juustot ja hedelmät katoavat päivässä vaikka niitä olisi kuinka paljon. Ja kunnon ruokaa ei syö noista kukaan, jos ovat saaneet napostella.

Toki esikoinen 7 v osaa ja saa tehdä itselleen leipää tms, silloin kun sen aika on ja siitä on sovittu.

Vierailija
34/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei saa ottaa itse kysymättä ja juu ei kielletä syömistä vaan ilman "lupaa" ottaminen. Jos on välipala-aika niin sitten annetaan/saa ottaa, mutta jos vaikka ruoka on 5min päästä niin ei saa. Lapsi ei myöskään saa julkisella paikalla lähteä itse vessaan sanomatta mitään, vaan pitää sanoa sekin. Ei tietysti kielletä vessaan menoa vaan päätetään sit voiko mennä itse vai pitääkö mennä mukaan.

Jos kysymys on asteltu juuri noin, meillä ei lapset todellakaan ota mitään syötäväksi kelpaavaa omin luvin.

Itse ihmettelisin, jos joku lapsi saisi ottaa vaikka 10min ruuan jälkeen itse sapuskaa kaapista; miksi ei ollut syönyt ruoka-aikaan, päättääkö siis periaatteessa itse ruokavaliostaan?

Tai happohyökkäys-jutut, eipä taida hampaat paljon tuosta ruokakaappi-itsepalvelusta tykätä...

Vierailija
35/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos nuorin on jo kolmatta kertaa peräkkäin hakemassa jogurtin, niin teen stopin.

Ekaluokkalainen on yksin kotona koulupäivän jälkeen, niin syö mitä syö. Osaa itse lämmitellä ruokaa. On osannu jo useamman vuoden.

Vanhimmat lapset on jo aikuisia ja käyvät jääkaapilla jatkuvaan. Syövät kyllä ruoankin sitten kun on ruoka aika :D

Vierailija
36/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kukaan lapista ei ota ilman lupaa mitään syötävää.

Esim. aamulla on sovittu mitä ottavat välipalaksi koulun jälkeen.

Toki sanon esim. aamulla kun jätän koululaiset syömään keittämääni puuroa, että jos jää nälkä ottakaa leipää lisäksi.

Mutta eivät todellakaa käy kaapilla omin päin ottamassa mitä sattuu ja milloin sattuu.

Meillä on säännölliset ruoka-ajat, jolloin tarvekin ylimääräiseen välipalan hakuun vähenee.

Minusta olisi outoa, että kävsin kaupassa ja ostaisin kaikenlaista, mutta jääkaappia avatessa saisin huomata, että yhtäkään vanukasta ei ole jäljellä...

Vierailija
37/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin on 8v ja vielä lapsilla ei ole lupaa ottaa mitään ruokaa lupaa kysymättä.

Eli lapset kertovat aikuisille että on nälkä. Ja aikuinen joko antaa välipalan valmiiksi pöydälle tai sanoo mitä voivat ottaa. Mitään ei ole lupa hakea omin päin.

Minusta tämä on järkevää koska ei ole tavoite että lapset syövät vähän väliä jotain vaan normaalin ruokarytmin mukaan. Ja meillä on tosi tiukka kuri ruokien suhteen senkin takia että kaikilla lapsilla on allergioita ja osa niin pahoja että on jopa anafylaktisen sokin vaara. Eli jokainen syö aina omalla paikallaan pöytää ja pöydän ääressä nimenomaan ja toisen ruokiin ei kosketa jne.

Vierailija
38/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi jäätelöstä toivon, että minulta kysytään lupa eli ilmoitetaan, että sitä aiotaan ottaa. Näin siksi, että olen voinut ostaa jotain herkkujätskiä seuraavana päivänä tulevia vieraita varten, mutta unohtanut kertoa lapsille, että joku on tulossa kylään.

Vierailija
39/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ajatellut, etten ole nipo äiti, mutta en todellakaan katsoisi hyvällä, jos alakoululainen vetäisi puoli litraa jogurttia samalla kun näkee, että päivällinen on tulossa. Lapset saavat sanoa, jos on nälkä, ja jos ei ruoka ole just tulossa, voivat ottaa banaanin, näkkileipää tms. Eivät ole kauheasti herkkujen perään, koska meillä saa aina ruoan päälle suklaapalan, keksin tms., mutta eiköhän pienempi alkaisi haalia herkkuja, jos saisi aivan vapaasti valita mitä syö.

Vierailija
40/52 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muakin kiinnostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan