Apua! Vähälaktoosista ruokavalioa noudattava työkaveri
tulee kylään meille. Teen tuorejuustokakkua pöytään, johon tulee pohjalle keksejä ja täytteeseen suklaata. Mitä suklaata ja keksiä voin käyttää tuohon kakkuun?
Kommentit (22)
jotain tummaa suklaata, esim. taloussuklaata tai Pandan tummaa suklaata. Maitosuklaa tai valkosuklaa ei käy, koska ne ei ole vähälaktoosisia. Muistathan, että tuorejuustot, kermat ja muut pitää myös olla vähälaktoosisia.
Kekseiksi voit laittaa vaikkapa Kantolan kaurakeksejä, ne on ihan maidottomia ja käyvät siten myös vähälaktoosista ruokavaliota noudattavalle. Muitakin keksejä kyllä on, mutta en muista äkkiseltään nimiä.
laktoositonta tai vähä sellaista margariinia tai voita... ja tuorejuusto kans ja kaikki muukin =) Jooko?
ei ole vähälaktoosista? Entä mitä keksiä voin käyttää? Dominoa, kaura, digestive? Mistä löydän vähälaktoosisia keksejä?
Nykyään on hyvin saatavilla kokonaan laktoosittomia tuotteita, voita, kermaa jne jne. Käytä niitä.
Täysin laktoositonta ruokavaliota noudattava ystäväni syö kypsytettyjä juustoja, mutta tuorejuustoja hän ei voi syödä ollenkaan (ellei löydy laktoositonta). Tämä vain varmuuden vuoks tiedoksi.
Joo muistan käyttää hyla-tuotteita. Keksit ja suklaa vain tuottivat minulle ongelmaa. Onko jotain täytekeksejä mitä voin käyttää vl-kakkuun? Mainitut kaurakeksitkin kyllä käyvät, mutta kyseiseen kakkuun sopii parhaiten jotkut täytekeksit, Dominot tms.
Ap
Mutta tietenkään ei ole väliä ostanko esimerkiksi kerman hylana tai laktoosittomana. Tässä tapauksessa siis.
Ap
Nykyään on hyvin saatavilla kokonaan laktoosittomia tuotteita, voita, kermaa jne jne. Käytä niitä. Täysin laktoositonta ruokavaliota noudattava ystäväni syö kypsytettyjä juustoja, mutta tuorejuustoja hän ei voi syödä ollenkaan (ellei löydy laktoositonta). Tämä vain varmuuden vuoks tiedoksi.
ja varmemmin riittävän laktoositonta. Ei ole kivaa jos vieras alkaa voimaan heti huonosti.
Eikö perinteinen kuivakakku + laktoosittomat keksit tms. tarjottava käy?
Pandan tumma suklaa ovat täysin maidottomia. Ole tarkkana sen tuorejuuston kanssa.
Juustokakun tekemisessä ei ole muuta ongelmaa, kuin että löydän aineet joista saan vähälaktoosisen. Tuorejuustossakaan ei mielestäni ole ongelmaa, sitähän saa hylana sekä laktoosittomana?
Googlettanut olen ja keksihylly sivustoa samalla etsin, mutta en ole löytänyt vielä sieltä vastauksia.
Ap
"Valikoimassamme on useita laktoosittomia ja vähälaktoosisia keksejä. Tieto laktoosista löytyy keksipakkauksista ravintoarvotaulukosta. Mikäli keksi on vähälaktoosinen tai laktoositon siitä on myös maininta ravintoarvotaulukon alapuolella. Vähälaktoosisia keksejä ovat mm. kaikki LU Jaffat, LU Domino Vanilja, Mansikka ja Tuplaunelma sekä Fanipala Vähälaktoosinen Minttu. Laktoosittomia keksejä ovat mm. kaikki LU Digestivet, Carneval-keksit, Muumi-keksi sekä LU Bastogne."
ap
tykkään kylässä syödä mieluiten sellaisia ruokia ja leivonnaisia mistä heti näkee mitä niissä on. Ettei tarvitse arvuutella ja kysellä, että onko tämä sitä tai tätä vaan voi vaan ottaa ja syödä.
tykkään kylässä syödä mieluiten sellaisia ruokia ja leivonnaisia mistä heti näkee mitä niissä on. Ettei tarvitse arvuutella ja kysellä, että onko tämä sitä tai tätä vaan voi vaan ottaa ja syödä.
ja pullasta tiedän, että todennäköisesti siinä on maitoa joten en myöskään syö sitä.
Että mitä esimerkiksi kakku sisältää tai yksinkertaisesti että olen huomioinut sinun laktoosi-intoleranssin tarjoilussa tai tarjottavat ovat gluteenittomia jne... Jos etukäteen tiedän tulevan ruoka-aine rajoitteisen ihmisen kylään, kysyn etukäteen jos en tiedä, tarkemmin rajoitteesta ettei vieraan tarvitse nähdä nälkää meillä.
Tarkoitan maitotuotteita, leivonnaisia, leipiä, keksejä (jos ne ei ole ennestään tuttuja), ruokia (gratiinit, kastikkeet, uuniruuat jne..)
ja pullasta tiedän, että todennäköisesti siinä on maitoa joten en myöskään syö sitä.
ei ole vähälaktoosista? Entä mitä keksiä voin käyttää? Dominoa, kaura, digestive? Mistä löydän vähälaktoosisia keksejä?
Sellaista, jossa lukee muistaakseni ihan laktoositon.
On tummaa suklaata, mutta oikein hyvää ja itse käytän sitä suklaakakkujen teossa.
Kuten itse olet jo huomannut, ainakin Dominoissa on vähälaktoosisia osa. Ja jotkut kaurakeksitkin on yleensä laktoosittomia.
Aika helpolla pääset jos on vain vähälaktoosinen kyseessä. Mutta otapa ja tee täysin maidoton & lisäksi munaton kakku, niin kuin mun pitäisi tehdä viikonloppuna.
mutta Brunbergin suklaa saattaa sisältää maidon ainesosia, joten ainakaan maitoallergiselle se ei käy. Pandan tumma suklaa käy kaikille.
missä lukee vähälaktoosinen tai laktoositon
tumma suklaa on yleensä vähälaktoosista, ja eiköhän työkaverilla ole apteekin laktoosinpilkkojaa taskussa tai mahassa syötynä, mulla ainakin on