Voinko jättää lapset keskenään?
Minulla on 13- ja 9- vuotiaat lapset. Minulla olisi pakollinen iltatilaisuus tulevana viikonloppuna, ja sovittu lastenvahti perui juuri.
Kotoa lähtisin n. seitsemän aikaan ja takaisin tulisin yhteentoista mennessä. Alkoholia en käytä ja tarvittaessa minut tavoittaisi puhelimella (tilaisuus on sen luonteinen, että pystyisin vastaamaan). Mielipiteitä kaivataan, voiko tuon ikäiset lapset jättää muutamaksi tunniksi viikonloppuiltana kotiin keskenään?
Kommentit (12)
jos siis ovat "normaaleja" lapsia eivätkä keksi mitään älytöntä keskenään.
Omani voisin jättää.
yksin noin myöhään :(. Mutta kai se on lapsesta kiinni.
Varsinkin jos sinut kerran saa puhelimella kiinni (ja jos vielä pystyt hätätilanteessa lähtemään nopeasti kotiin).
Ovathan tuon ikäiset kuitenkin kaiketi koulun jälkeenkin yksin kotona joitakin tunteja, joten miksi eivät voisi olla viikonloppuna? Varsinkin kun tulet jo kohtuullisen aikaisin kotiin.
Tulethan kuitenkin illalla kotiin. Yöksi en jättäisi.
itse olen ollut 13-vuotiaana viikon yksin kotonakin -ja ihan "hyvästä perheestä" olen.
Ihme hyysäystä nykyään harrastetaan tämän yksin jäämisen kanssa ja sitten taas toisaalta lapsille ei anneta OIKEAA AIKAA; eli vanhempi vaan heiluu jossain lähistöllä -netissä tai tv:n ääressä- mutta ei oikeasti ole LÄSNÄ lapselle.
-Tämä jälkimmäinen kommentti ei liittynyt ap.n tilanteeseen enkä kommentoinut sitä vaan yleistä mentalitettia lapsen yksinään viettämän ajan suhteen.
Mitä se niin paljon pelkää? Eikä 13v olisi ap:n tapauksessa yksin,onhan se sisarus kotona
Noin olin itsekin ajatellut, mutta tähän asti (ehkä pitkälti vanhasta tottumuksesta) olen aina järjestänyt tilanteet niin, ettei lasten ole tarvinnut olla iltaisin yksin kotona.
Keskustelen tieytsti lasteni kanssa ensin ennen kuin teen päätöksen.
voit tämän kerran, jos lapset ovat ns. järkeviä (esim. ei taipumusta keksiä duudson-tyylisiä temppuja) eivätkä erityisen herkkiä huolestumaan. Ehkä vielä järjestäisin jotain ohjelmaa kuten elokuva valmiiksi jonka voivat katsoa.
Tiukkapipoisuutta tai ei, niin kyllä itsellä ollut se mielipide, että kun lapset on tehty, niiden mukaan eletään ja niitä ei vain jätetä keskenään ainakaan juhlinnan takia.
Kuka on puhunut juhlimisesta? Minulla on pakollinen ja poikkeuksellinen iltatilaisuus (töiden puolesta). Tilaisuudessa toki tarjotaan alkoholia, mutta kuten sanoin, itse en alkoholia käytä. Virallisemman osan jälkeen tilaisuus jatkuu vapaamuotoisena, mutta siihen en enää osallistu ja siksi olenkin kotona viimeistään yhteentoista mennessä, todennäköisesti aikaisemminkin.
ap
Tiukkapipoisuutta tai ei, niin kyllä itsellä ollut se mielipide, että kun lapset on tehty, niiden mukaan eletään ja niitä ei vain jätetä keskenään ainakaan juhlinnan takia.
Näin yh-vanhempana kun on sitä leipää hankittava pöytään ihan työtä tekemällä perheen ainoana aikuisena, on lapsukaiset kasvuvuosinaan ollut itsekseen/keskenään tilanteen vaatiessa ja ihan kolmessa vuorossa viikon jokaisena päivänä.
Toistaiseksi on vielä onnistunut skipata jouluvuorot.
Saa kivittää!
lasten kanssa asiasta ja myös siitä että voi olla pimeä ja pelottavaa tai jos jotain sattuu jne... Että haluaako ja uskaltaako ja pystyykö 13-vuotias sitten toimimaan järkevästi.
Itse tunnet lapsesi parhaiten, mutta jos et nyt kymmenien kilometrien päähän ole lähdössä ja varmistat ettei puhelimista lopu akut jne niin en näkisi tässä ongelmaa.