Lapseton kysyy, kun ei keltään äitiystävältä suoraan uskalla:
- Miksi lapsia (siis ihan vauvojakin) nukutetaan päiväunilla ulkona vaunuissa? Onko syynä ainoastaan se, että lapsi saa raitista ilmaa? Vai liittyykö siihen jotain muutakin (ulkona ehkä rauhallisempaa, vähemmän ääniä)?
Tälleen lapsettomana se vaikuttaa vähän työläältä (varsinkin talvella kun joutuu pukemaan paljon päälle ja pelaamaan itkuhälyttimien kanssa) ja jopa hieman "riskaabelilta" ajatellen sitäkin noin vuoden takaista Varkaudessa (?) tapahtunutta lapsen häviämistä. Eikö teitä pelota laittaa lasta nukkumaan terassille vaunuihin, jos vaikka joku eläin, ymmärtämätön tai mielenvikainen tekee lapsellesi jotain?
Kommentit (74)
Naapurin ADHD vai mikä lie 5 vuotias tulee oitis repimään lapsen vaunista. Vanhemmat ovat niin outoja ettei voi puhua.
Haalari ja/tai makuupussi + sään mukaan muuta. Meidän vauva nukkui huomattavasti sikeämmin ja kauemmin ulkona (parhaimmillaan 3,5h) ja sisällä max puoli tuntia. Sen takia olisin ollut valmis pukemaan vauvan vaikka varvas kerrallaan.
mutta näitä lapsi-nukkuu-ulkona-niin-hyvin(pakkasta 15 astetta...)äitejä en ole koskaan ymmärtänyt -enkä tule ymmärtämäänkään.
lapsen, joka vaan nukkuu paremmin ja pitempään ulkona. Miten voi olla niin vaikea käsittää, että lapset ovat erilaisia?
mullakin kolme lasta josta kaikki erilaisia. En mä puhunutkaan siitä.. turha väittää ettei vaunuissa ole pakkasta jos ulkomittari näyttää -10 tai jopa vähemmän.
Kun vaunun on talvipakkasilla peittänyt peitolla, siellä on vaununkopassa vauvan pään vieressä +8 astetta, kun ulkona on -18 astetta. Tarkistin itse viime talvena.
itse pidin parvekkeella nukuttamista helppona esikoisen kanssa. Pukeminen oli helppoa, muutama vetoketju vaan piti sulkea talvella (villahaalari, vanuhaalari, makuupussi..) lapsi nukahti usein jo pukiessa. Vauva nukkui 4-7 tuntia ulkona ja sinä aikana sai tehdä kaikenlaista rauhassa, eikä tarvinnut varoa metelöintiä. Parvekkeella on lasitus, joten eläimiä ei tarvitse pelätä.
Nyt kun useampia lapsia, vauva nukkuu usein vaunuissa samalla, kun käymme isompien lasten kanssa puistossa. Iltapäiväunet nukkuu sitten parvekkeella, sisällä olisi liian meluisaa.
Vauva nukkuu nyt siis kahdet unet, koska herää aina kun tullaan aamupäivällä puistosta sisälle. Sitten leikin vauvan kanssa, kun isommat lapset ovat päikkäreillä..
mutta näitä lapsi-nukkuu-ulkona-niin-hyvin(pakkasta 15 astetta...)äitejä en ole koskaan ymmärtänyt -enkä tule ymmärtämäänkään.
lapsen, joka vaan nukkuu paremmin ja pitempään ulkona. Miten voi olla niin vaikea käsittää, että lapset ovat erilaisia?
ulkona nukuttajat eivät ymmärrä sisällä nukuttajia :) Itse olen ainakin saanut kummasteluja..
t.sisällä nukuttaja
En ole koskaan nukuttanut lapsiani ulkona jos en ole mukana, eli kävelyllä, kauppaan menossa tms. Nukkuvat omissa sängyissään tai sitten vaunujen kopassa kotona lattialla.
t. kolmen äiti
en nukuttanut ulkona , koska meillä pihassa niin paljon oravia. Maidon tuoksuinen vauva saattaa kyllä kiinnostaa eläimiä.
koska vauva ei yksinkertaisesti viihtynyt vaunuissa eikä näin ollen myöskään nukkunut niissä minuuttiakaan...
Tää nyt ei ollut varsinainen vastaus kysymykseesi, mutta kunhan kirjoitin... :)
ilma oli ensisijainen syy. Lapset nukkuivat ulkona todella hyvin eikä siinä mitään työlästä ollut, onhan lapsen ulkoiltava kuitenkin, joten sama pukeminen on edessä nukkui lapsi ulkona tai ulkoili valveilla. Kesällä ei tarvinnut pukea sitäkään vähää. Talvella ei tarvitse paljon pukea kun on hankittuna untuvapussi. En myöskään "pelannut" hälyttimem kanssa, laitoin vain päälle ja pois päältä.
En tietenkään jättänyt lasta nukkumaan turvattomaksi kokemaani paikkaan, mutta omalla terassilla/parvekkeella en ole ymmärtämättömiä/mielenvikaisia tavannut ja todennäköisyyshän on aika pieni. Lisäksi oli vielä se itkuhälytin. Eläinten vierailut pystyy torjumaan erilaisin apuvälinein jos niitä pelkää.
Oletko ikinä kuullut, että jollekin lapselle olisi käynyt ulkona nukkuessa huonosti kylmyyden vuoksi? Minä en.
pienenä lapsi nukkui ulkona päiväunia noin neljä tuntia
sisällä nukkui puoli tuntia hiki tukassa ja oli lopun päivää h*vetin kiukkuinen ja väsynyt
mulla oli vaunut niin että näin sinne tarvittaessa ikkunasta ja itkuhälytin oli siellä vaunukopassa, joten kuulin jokaisen pienenkin rasahduksen, ja asuttiin tuolloin hyvin rauhallisella alueella
Siis ulkona nukuttaminen ei olekaan niin yleistä kun olen luullut :) - entä jos asuisitte kerrostalossa ja teillä olisi ylemmässä kerroksessa lasitettu parveke (jolloin vauvanne olisi turvassa) nukuttaisitteko silloin lastanne ulkona? Onko muita paikalla, jotka nukuttaa tosiaan lasta ulkona? Haluaisin oikeasti vastauksen miksi? Onko siitä jotain muitakin hyötyä kuin raitisilma? Eihän voi olla niin, että perinne tai huonoksi äidiksi leimautumisen pelko tosiaan laittaa äidit näkemään joka päivä sen vaivan, että pukee lapset ulos nukkumaan (kun luulisi ainakin, että pinnasänkyyn laittaminen olisi niin paljon helpompaa)?
vaan koska pidin raitista ilmaa tärkeänä. Sitten huomain, että lapset todellakin nukkuivat erittäin hyvin ulkona. Eihän pukeminen mikään vaiva ole, etenkään kesällä, joten totta kai näen pienen vaivan jos uskon siitä olevan hyötyä. En koskaan ajatellut, että leimautuisin huonoksi äidiksi jos en nukuta ulkona vaan toimin kyllä ihan siinä uskossa, että toimin lapsen parhaaksi. Jos kokee pukemisen tolkuttomana vaivana, ei varmaankaan edes tee lapsia.
Sisällä max.20min, ulkona jopa 2-3 tuntia. Keskimmäinen sitten taas nukkui missä vain, joten hän nukkui yleensä päikkärit sisällä :)
Siinä siis syyt miksi itse ole ulkona nukuttanut :) Yleensä kyllä olen siirtänyt lapset kuistille nukkumaan, sisätiloihin, ei lämmin kuisti kuitenkaan :)
mullakin kolme lasta josta kaikki erilaisia. En mä puhunutkaan siitä.. turha väittää ettei vaunuissa ole pakkasta jos ulkomittari näyttää -10 tai jopa vähemmän.