Lapseton kysyy, kun ei keltään äitiystävältä suoraan uskalla:
- Miksi lapsia (siis ihan vauvojakin) nukutetaan päiväunilla ulkona vaunuissa? Onko syynä ainoastaan se, että lapsi saa raitista ilmaa? Vai liittyykö siihen jotain muutakin (ulkona ehkä rauhallisempaa, vähemmän ääniä)?
Tälleen lapsettomana se vaikuttaa vähän työläältä (varsinkin talvella kun joutuu pukemaan paljon päälle ja pelaamaan itkuhälyttimien kanssa) ja jopa hieman "riskaabelilta" ajatellen sitäkin noin vuoden takaista Varkaudessa (?) tapahtunutta lapsen häviämistä. Eikö teitä pelota laittaa lasta nukkumaan terassille vaunuihin, jos vaikka joku eläin, ymmärtämätön tai mielenvikainen tekee lapsellesi jotain?
Kommentit (74)
vauvaa ei saanut sisällä nukkumaan. Ei nukahtanut myöskään paikalla oleviin vaunuihin, piti työntää lenkki ja hyvällä tuurilla nukkui vähän aikaa lenkin jälkeen pihassa. Jos olisikin nukkunut vaan laittamalla sänkyyn sisällä, niin helpompaahan se olisi ollut, mutta meillä oli kaikkea muuta. Illalla ja yöllä sitten työnnettiin kärryjä kynnyksen yli ees taas.
nukuttanut näistä syistä vauvojani ulkona, joten en osaa vastata! Luulen kyllä, että kyseessä on Arvo Ylpön lanseeraama tapa ajalta kun asuttiin ahtaasti tuberkuloottisina savuisissa hellahuoneissa.
Ja on aiemminkin pelottanut. Tästä syystä en ole halunnut vauvaa ulkona nukuttaa. Ja minua on pidetty omituisena, koska en halua nukuttaa vauvaa ulkona. Jättäisin puolustuskyvyttömän vauvan yksin ulos?!
Meilläpäin naapurit soittaisivat heti poliisin, jos jättäisin vauvan pihalle yksin nukkumaan :)
Esim. Usassa saisi syytteen heitteillejätöstä suunnilleen... mutta totta se on, että lapsi nukkuu usein paremmin raittiissa ulkoilmassa kuin sisällä. Meillä lapsi ei rauhoittunut päikkäreille kuin vaunuihin, joten häntä nukutettiin päikkäreille ulkona noin 1-vuotiaaksi. Sitten kyllästyin siihen pukemisrumbaan talvivauvan kanssa, ja opeteltiin nukahtamaan omaan sänkyyn päivälläkin. Samalla lapsi saa toki raitista ilmaa, mikä on hyvä juttu. En jättäisi itse vahtimatta ulos, vaan silmien alle omalle parvekkeelle / rivaripihalle ja ikkuna raolleen, niin kuulen jos joku tai jokin liikkuu.
Ei tuo kysymys muuten ole sellainen etteikö sitä olisi voinut kysyä lapsellisilta kavereilta, itse en ainakaan olisi loukkaantunut.
Hapekas ilma kai vaikuttaa mm. raudan imeytymiseen. Ja monet lapset nukkuvat paremmin kun ovat ns. pesässä turvassa.
Minä nukutin esikoisen uskollisesti ulkona, kuopusta en juuri koskaan. Liian vaivalloista ja pelkään koko ajan noita luettelemiasi asioita.
mutta lapsi nukahtaa nopeasti vaunuihin ja nukkuu sikeämmin ja kauemmin. Ei lapsi sisällä nukahda vain sänkyyn asettamalla. Ja todellakin ulkona on rauhallisempaa. Sekä saan itse vaunulenkillä liikuntaa. Ei pelota.
Yleensä meillä on ollut parveke, mutta yhdessä asunnossa kuisti (en pelännyt että vauva varastetaan) olisin kuullut jos joku oisi tullut kuistille koluamaan. Ja kaikki neljä siis nukkuneet noin vuoden ikäisiksi ulkona. Ja on myös tammi ja helmivauvaa.
Siis ulkona nukuttaminen ei olekaan niin yleistä kun olen luullut :)
- entä jos asuisitte kerrostalossa ja teillä olisi ylemmässä kerroksessa lasitettu parveke (jolloin vauvanne olisi turvassa) nukuttaisitteko silloin lastanne ulkona?
Onko muita paikalla, jotka nukuttaa tosiaan lasta ulkona? Haluaisin oikeasti vastauksen miksi? Onko siitä jotain muitakin hyötyä kuin raitisilma? Eihän voi olla niin, että perinne tai huonoksi äidiksi leimautumisen pelko tosiaan laittaa äidit näkemään joka päivä sen vaivan, että pukee lapset ulos nukkumaan (kun luulisi ainakin, että pinnasänkyyn laittaminen olisi niin paljon helpompaa)?
Meillä kummatkin vauvat ovat kapinoineet sisällä nukkumista vastaan.
Ulkona nukkuvat hyvin 4 tunnin unet, kun sisällä ehkä vain tunnin, jos sitäkään.
No nyt ne vauvat on 7v. ja 10v.
Ei enään suostuisi ulkona nukkumaan.
Hapekas ilma kai vaikuttaa mm. raudan imeytymiseen. Ja monet lapset nukkuvat paremmin kun ovat ns. pesässä turvassa. Minä nukutin esikoisen uskollisesti ulkona, kuopusta en juuri koskaan. Liian vaivalloista ja pelkään koko ajan noita luettelemiasi asioita.
Minusta oli paljon vaivalloisempaa sählätä vauvan kanssa sisällä tuntitolkulla, kun ei siellä suostunut nukkumaan.
Järkytin lähimmäisiäni nukuttamalla pikkuisiani ulkona tuntitolkulla hyvinkin kovilla pakkasilla. Lämmin niillä siellä oli, hyvin ja lämpimien taljojen ja peittojen sisällä.
nukkuvat usein raittiissa ilmassa paljon pidemmät päikkärit. Pukeminen voi vaikuttaa työläältä, mutta on paljon helpompaa, kuin vaikea nukutus tai liian lyhyiden päikäireiden takia kitisevän lapsen hoito... Onhan tää aika Suomalainen juttu, mutta täällä tulee talvella ulkoiltua vauvan kanssa vähemmän hereillä ollessaan, kuin jossain etelässä ja sitten asunnoissa on usein paljon lämpimämpää, kuin monessa maassa jne. Itse en pelännyt, koska lapset nukkuivat parvekkeella, mutta mihinkään kaupan tai kahvilan eteen en ikinä jättäisi.
Arvo ylppö suositteli aikanaan ulkona nukuttamista.
Mulla vauvat on kyllä nukkuneet ihan hyvin sisällä omassa sängyssään päiväunet. Olen molempia yrittänyt nukuttaa ulkona, mutta en voi mitään omalle levottomuuden tunteelleni, joten kolmosta en aio edes yrittää ulkona nukuttaa.
Vaunulenkki on tietysti asia erikseen, koska siinähän olen itse paikalla koko ajan.
Ei oikeastaan olekaan mitenkään loukkaava kysymys, mutta ehkä enemmänkin sellainen, että itse tuntee itsensä aivan tyhmäksi sellaista edes miettiessä! Ja toisekseen en halua ystävieni kokevan, että kysymystäni pelotteluna/kauhisteluna siitä, että "miten voit jättää lapsen pihalle nukkumaan, kenen tahansa armoille?" vaikka hiljaa mielessäni niin ajattelenkin.
Ei tuo kysymys muuten ole sellainen etteikö sitä olisi voinut kysyä lapsellisilta kavereilta, itse en ainakaan olisi loukkaantunut.
kuopus nukkui lasitetulla terassilla ja piha oli vielä aidattu.
Ei pelottanut. Ei niitä kukaan olisi pystynyt viedä.
T.13
Eihän voi olla niin, että perinne tai huonoksi äidiksi leimautumisen pelko tosiaan laittaa äidit näkemään joka päivä sen vaivan, että pukee lapset ulos nukkumaan (kun luulisi ainakin, että pinnasänkyyn laittaminen olisi niin paljon helpompaa)?
Vaunuissa lapsi nukkuu, pinnasängyssä usein ei.
nukkuneet alle 1-vuotiaina päivällä huomattavasti pidempiä unia ulkoilmassa kuin sisällä. Syytä en tiedä.
Suomessa on huono äiti, jos lapsi nukkuu päiväunet sisällä.