Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koittakaa tajuta meitä, ollaan samanlaisia kuin muutkin

Vierailija
15.11.2011 |

Uskovaislelle (vl) ehkäisy on jokaisen henkilökohtainen valinta.

Minä ja monta muuta lestadiolaista käytetään ehkäisyä " salaa" . Se on kyllä tavallaan siis totta että se asia " salataan ". Käytetään mutta ei kerrota kenellekään.... on tosi yleistä.

Mutta miettikääpä, kertooko ei-lestadiolainen muka avoimesti muille että ehkäisee??

Enpä usko!

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nuori vl-äiti. (muutaman lapsen äiti) ja ajattelen sillä tavalla, että on nykyisin hyvin rankkaa olla uskomassa ja synnyttää paljon lapsia. Tunnen olevani umpikujassa... olen ainakin sen takia ollut niin väsähtänyt kun ei oo tähän asti muuta kerennyt kun imettää tai olla raskaana, koko avioliiton ajan. Ei normaaliolotilaa juuri ollenkaan.

Itse en ole kerennyt kauheesti huomioimaan jokaista lasta kun arki on yhtä rumbaa.

Turha sanoa että hanki kotiapua, kun täällä sitä ei saa ja mies tekee paljon töitä. Päiväkotiinkaan en voi laittaa, kun siitä tulisi lisää hommaa kuskata ne kun joutuisi itse niitä kuskaamaan.

Vierailija
42/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis vl sananjulistajien ehkäisypolitiikka

muuttunut niin, että saa ehkäistä kun on jonkun verran lisääntynyt?

Näyttää siltä että kaupunkipaikoissa nuorissa perheissä on 4-5 lasta, jotka syntyvät tulee, jos on tullakseen -tekniikalla, ja kun parikymppisenä aloittaa, niin yleensähän niitä tulee.

Mutta sitten neljän tai viiden lapsen jälkeen yhteisö hiljaisesti hyväksyy, ettei perhe enää kasva, ei ainakaan samaa tahtia. Näinkö se menee?

Mutta sitä ei myönnetä ääneen että ehkäisy onkin nyt sallittua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

haetaan vain siis sensaatioväritteistä mesoamista siitä, että vl-perheissä käytettäisiin ehkäisyä. Emme me sitä hyväksy ja sillä siisti.

Vierailija
44/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nuori vl-äiti. (muutaman lapsen äiti) ja ajattelen sillä tavalla, että on nykyisin hyvin rankkaa olla uskomassa ja synnyttää paljon lapsia. Tunnen olevani umpikujassa... olen ainakin sen takia ollut niin väsähtänyt kun ei oo tähän asti muuta kerennyt kun imettää tai olla raskaana, koko avioliiton ajan. Ei normaaliolotilaa juuri ollenkaan.

Itse en ole kerennyt kauheesti huomioimaan jokaista lasta kun arki on yhtä rumbaa.

Turha sanoa että hanki kotiapua, kun täällä sitä ei saa ja mies tekee paljon töitä. Päiväkotiinkaan en voi laittaa, kun siitä tulisi lisää hommaa kuskata ne kun joutuisi itse niitä kuskaamaan.

Itsesi ja lastesi takia. Voimia!

Vierailija
45/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jokainen vl huomaa kenellä seurakuntalaisella on "vain" 3 lasta kun muilla on 9-17 lasta.

Aika harva voi vedota sekundääriseen lapsettomuuteen.

Vierailija
46/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa tajuta meitä, ollaan samanlaisia kuin muutkin. Uskovaislelle (vl) ehkäisy on jokaisen henkilökohtainen valinta.

Minä ja monta muuta lestadiolaista käytetään ehkäisyä " salaa" . Se on kyllä tavallaan siis totta että se asia " salataan ". Käytetään mutta ei kerrota kenellekään.... on tosi yleistä.

Mutta miettikääpä, kertooko ei-lestadiolainen muka avoimesti muille että ehkäisee??

Enpä usko!

minun pitäisi tajuta teitä? Te todellakin olette erilaisia, ihan jo sillä että keksitte satuja joita ei Raamatussa edes ole ja elätte niiden satujen mukaan. Eli ette edes pysty todistamaan satujanne sillä että ne olisivat Raamatussa. Kuka tahansa voisi perustaa jonkun uskonlahkon ja vaatia kaikenlaista, ymmärrätkö sen?

Et tainnut tietää että ehkäisystä puhuminen on ihan normaalia yleensä ihmisille. Ainoa keille se näyttää olevan enempi tabu on juuri lestat ja katolilaiset (ja ehkä muutama muu lahko).

Se että te haluatte elää tietyllä tapaa, ei todellakaan tee teistä mitenkään parempia tai esimerkillisempiä. Sekin että teette lapsia enemmän kuin voitte fyysisesti hoitaa, tai antaa heille huomiota. Ihan turha väittää että se on mahdollista, koska vuorokaudessa ei vaan yksinkertaisesti ole riittävästi tunteja. Ja en edes viitsi aloittaa sitä pedofilia keskustelua..

Minulla ei ole mitään syytä ymmärtää teitä. Minulla ei ole mitään suuria tunteita teidän puolesta eikä kyllä vastaankaan. Olette täysin yhdentekeviä.

Vierailija
47/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäkin olen kuullut käytettävän ehkäisykiellpn perusteena, että " joskus voi tulla raskaaksi ehkäisystä huoilimatta, tai olla saamatta lapsia vaikka yrittäisi - Jumala päättää lopulta." Mielestäni tuo sotii kyllä enemmän ehkäisykieltoa vastaan kuin sen puolesta.

Vierailija
48/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä ehkäisyasian vouhottamista. Kaikki vl-topicit av:lla käsittelevät ehkäisyä, ehkäisyä ja ehkäisyä. Tulee omituinen olo. Itselleni uskonasioiden pääpointit ovat jossain ihan muualla kuin ehkäisyasiassa. On uskon tuomat armo, vapaus ja rauha omallatunnolla. Niistä minä elän.

Jos on paha olo, tältä palstalta ei siihen apua saa.

Vierailija
49/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä ehkäisyasian vouhottamista. Kaikki vl-topicit av:lla käsittelevät ehkäisyä, ehkäisyä ja ehkäisyä. Tulee omituinen olo. Itselleni uskonasioiden pääpointit ovat jossain ihan muualla kuin ehkäisyasiassa. On uskon tuomat armo, vapaus ja rauha omallatunnolla. Niistä minä elän.

Jos on paha olo, tältä palstalta ei siihen apua saa.

Mulla ei sinänsä ole mitään lestadiolaisia tai erilaisia uskovaisia vastaan, kunhan ihmisoikeuksia kunnioitetaan. Kannattaa lukea tuo linkitetty juttu, siinä on ihan asiallisesti selitetty, miksi ehkäisykielto rikkoo ihmisoikeuksia.

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että suurin osa AV:n lestadiolaiskeskustelusta on todella typerää ja vihamielistä sontaa.

Vierailija
50/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se suurperheen elättäminen ja hoitaminen ole herkkua isällekään. Tuntemani vl- naiset itsekin kannattavat ehkäisykieltoa. Ei heitä kukaan pakota elämään kuten elävät. Jokaisella on vastuu omasta elämästään. Tarvittaessa pitää vain olla rohkeutta tehdä toisin kuin suku ja ystävät odottavat.

Terveisin ex- lestadiolainen

Vierailija
51/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se suurperheen elättäminen ja hoitaminen ole herkkua isällekään. Tuntemani vl- naiset itsekin kannattavat ehkäisykieltoa. Ei heitä kukaan pakota elämään kuten elävät. Jokaisella on vastuu omasta elämästään. Tarvittaessa pitää vain olla rohkeutta tehdä toisin kuin suku ja ystävät odottavat.

Terveisin ex- lestadiolainen

ehkäisykielto on kyllä rankinta naiselle, joka synnyttää ja on raskaana jopa terveytensä uhalla. Esim. meidän kylällä yksi esimerkki.

Vierailija
52/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtaan siinä missä lasten pakkoavioliitot aikuisten miesten kanssa tai pettäjien kivitykset. Uskonnon varjolla voi tehdä niin paljon pahaa.

Vierailija
53/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kyllä ihmettelen, miksi puhutaan naisten alistamisesta.

Ei se suurperheen elättäminen ja hoitaminen ole herkkua isällekään. Tuntemani vl- naiset itsekin kannattavat ehkäisykieltoa. Ei heitä kukaan pakota elämään kuten elävät. Jokaisella on vastuu omasta elämästään. Tarvittaessa pitää vain olla rohkeutta tehdä toisin kuin suku ja ystävät odottavat. Terveisin ex- lestadiolainen

On totta että naiset itse kasvattavat lapset edelleen kannattamaan ehkäisykieltoa ja muita vl opin höpötyksiä. Kasvatustyön hoitavat naiset pääasiassa.

Sitä kyllä ihmettelen, miksi puhutaan naisten alistamisesta.

Ei heitä kukaan pakota elämään kuten elävät. Jokaisella on vastuu omasta elämästään. Tarvittaessa pitää vain olla rohkeutta tehdä toisin kuin suku ja ystävät odottavat. Terveisin ex- lestadiolainen

Yksilö ei voi itse ratkaista etät alanpa ehkäistä, jos hlauaa pitää itselle tärkeät ihmissuhteet ja jos ahluaa muuten uskoa vlyhteisön mukana. moni vl nainen uskoo että vain vl joukossa pääsee taivaaseen.

Ehkäisystä ei ole mahdollista edes keskustella liikeken sisällä vapaasti, joutumatta leimatuksi.

Ei sitä voi pitää muuna kuin alistavana yhteisönä. Juuri yhteisönä liike loukkaa ihmisoikeuksia.

Ihmisoikeuksien perusperiaatteita ovat seksuaalioikeudet ja itsemääräämisoikeus.

Katso esim.:

http://www.vaestoliitto.fi/murkun_kanssa/tietoa/seksuaalisuus_ja_seurus…

Vierailija
54/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erään sun vertaisryhmään kuuluvan kokemuksia

http://freepathways.wordpress.com/2011/08/08/tama-lapsi-on-kuopuksemme/

Vierailija
55/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalta saatte pilkan ja vainon...

Niin se vaan menee.

Vierailija
56/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä keskustelussa sitä, että ap luulee ettei ehkäisy olisi ihan normaali keskusteluaihe muiden kuin lestadiolaisten keskellä. Ilmeisen tabu on aihe siis.

Vierailija
57/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jokainen vl huomaa kenellä seurakuntalaisella on "vain" 3 lasta kun muilla on 9-17 lasta. Aika harva voi vedota sekundääriseen lapsettomuuteen.

Niinpä, mutta olen kyllä kuullut monenlaisia vaivihkaisia "selityksiä"...

Ymmärrän niitä, hiljaa mielessäni, sillä minusta ei kenenkään pidä tehdä enempää lapsia kuin itse haluaa. Olen hiljaisesti tätä mieltä ja olen vl.

Vierailija
58/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskenään edes yleisellä tasolla.

(vl)

Vierailija
59/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmalta saatte pilkan ja vainon...

Niin se vaan menee.

pilkkaa tai vainoa. Lue tämä juttu:http://freepathways.wordpress.com/2011/11/13/naiset-ehkaisevat-salaa/

Tää on jo aiemmin linkitettynä tässä ketjussa.

Vierailija
60/81 |
15.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea tuota sivustoa?