Koittakaa tajuta meitä, ollaan samanlaisia kuin muutkin
Uskovaislelle (vl) ehkäisy on jokaisen henkilökohtainen valinta.
Minä ja monta muuta lestadiolaista käytetään ehkäisyä " salaa" . Se on kyllä tavallaan siis totta että se asia " salataan ". Käytetään mutta ei kerrota kenellekään.... on tosi yleistä.
Mutta miettikääpä, kertooko ei-lestadiolainen muka avoimesti muille että ehkäisee??
Enpä usko!
Kommentit (81)
Tämä ketju on harvinaisen siisti. Voisitko soitta amissä on pilkkaa?
Kun tavallisesti uskonliike pyrkii kasvattamaan jäsenmäärää levittämälä Jumalansanaa ulkopuolisille, lestadiolaisuus pyrkii samaan lasten tuottamisella.
”Lohen mukaan syntyvyyden säännöstelemättömyys erottaa vanhoillislestadiolaisuuden selvimmin muista herätysliikkeistä. -Jos säännöstelemättömyydestä luovuttaisiin, vanhoillislestadiolaisuus katoaisi viidenkymmenen vuoden sisällä.” (Seppo Lohen haastattelu MTV3, 24.7.2002.)
Lohen mukaan juuri ehkäisykannan muuttumattomuus varmistaa herätysliikkeen säilymisen. Hän lausui kalajokilaakso-lehdessä:
”… Ehkäisyn hyväksyminen heikentäisi lestadiolaisuutta. -- Seppo Lohi sanoo, että ehkäisyn hyväksyminen olisi kuolema lestadiolaiselle liikkeelle. -- Seppo Lohi pitää ehkäisykantaa koko liikkeen kannalta olennaisen tärkeänä. Jos tässä asiassa kanta muuttuu, kuolema on lestadiolaisen liikkeen padassa ja koko liike sammuu.
(Kalajokilaakso-lehti 27.6.2008.)
2010 Liperin suviseuroissa puheenjohtaja O. Voittonen totesi tyytyväisenä,että jäsenmäärä on pyusynyt vakaana "koska perheet ovat suuria".
Vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen olemassaolo ja kasvu on sen varassa, että hedelmällisyysiässä olevat naiset sitoutuvat edelleenkin ehkäisykieltoon, myös tulevaisuudessa.
tämä on mielenkiintoista, koska kyse ei ole enää vain yksilöidne omista ratkaiuista vaan herätysliikkeen omasta leviämistavasta jonka se on itse päättänyt.
Lestadiolaiset ilmeisesti luulevat että muutkin suhtautuu ehkäisymenetelmiin yhtä ahdistuneesti kuin he.
että se paha olo johtuu siitä että joutuu tulemaan raskaaksi vastoin tahtoaan. Siinä on kyse "pakko-raskaudesta", josta ei kuitenkaan ole lupa puhua, vaan pitäisi vain "kiittää Jumalaa".
Yksi esimerkki tästä:
http://freepathways.wordpress.com/2010/06/09/jumalako-nujertaa/
Uskon että aina helpottaa kun/jos asioista voitaisiin puhua niiden oikeila nimillä.
Kyllä me kavereiden kesken puhutaan kuka ehkäisee mitenkin.
Mutta uskovaisina haluamme ottaa kaikki lapset vastaan koska lapsi on aina Jumalan lahja. Mitä Jumala siitä ajattelisi jos ihminen torjuu Hänen lahjansa?
ap
jumala ole velvoittanut ihmiset vastuullisuuteen ja lähimmäisen hvyän toteuttamiseen... Liian suuri taakka on vanhemmille liikaa ja kaikki kärsivät...
Eläimet lisääntyvät kunnes ruoka loppuu ja sitten kuolevat joukoittain.
TODELLAKAAN ole samanlaisia kuin kaikki muut.
Aloitusviestin perusteella vl:t eivät TODELLAKAAN ole samanlaisia kuin kaikki muut.
Ei kaikkien tarvitse samanlaisia ollakaan, hyvä niin.
Mutta kaikkien tässä maassa tulee kunnioittaa ihmisoikeuksia. Ketään ei saa painostaa, ei esim. tekemään lapsia vastoin tahtoaan.
Kyllä me kavereiden kesken puhutaan kuka ehkäisee mitenkin.
Ihan normaalii!!
Et nähtävästi ymmärrä mutta koitan selittää. Minulla on nyt juuri sellainen tilanne ,että juuri nyt en terveyteni takia koe jaksavani ottaa lasta vastaan. Mutta siis periaatteessa se on niin että lapsia otetaan vastaan eikä ehkäistä. ja uskon tähden. Se on uskon hedelmä että on lapsia.
Siis että jos joutuu terveyden menettämisen pelossa turvautumaan ehkäisyyn, niin silloin sitä ei edes lasketa ehkäisyksi.
Kuten juuri minun tapauksessani. En katso että me varsinaisesti ehkäisisimme nyt. Kyse on sairauden hoitamisesta, eikä ehkäisemisestä.
Vähän vaikea selittää ulkopuoliselle mutta kerro jos on joku aisa mitä eet ymmärtänyt.
ap
Ei me normaalitkaan koko aikaa nussita vaikka saadaankin ehkäistä. Jos toinen sairas, kai sen paneskelun voi hetkeksi unohtaa? Vai onko se teillä joku uskonnollinen juttu? T. Yhen lapsen ev.lut.äiti
Suomestakin on tullut amerikkalaistyylinen uskontoja palvova maa.
Esim radiosta tulee joka päivä tuntikausia jumalien palvontaohjelmia ja virsien veisuu-jollotusta. joka aamu ja ilta on rukoilkua ja sanan julistusta! Suomen pitäisi olla uskontojen suhteen neutraali maa.
Mistä tähän on vuosien mittaan tultu, miten ja miksi kirkko on saanu tniin suuren vaikutusvallan tiedotusvälineissä? En ymmärrä.
Et nähtävästi ymmärrä mutta koitan selittää. Minulla on nyt juuri sellainen tilanne ,että juuri nyt en terveyteni takia koe jaksavani ottaa lasta vastaan. Mutta siis periaatteessa se on niin että lapsia otetaan vastaan eikä ehkäistä. ja uskon tähden. Se on uskon hedelmä että on lapsia.
Siis että jos joutuu terveyden menettämisen pelossa turvautumaan ehkäisyyn, niin silloin sitä ei edes lasketa ehkäisyksi.
Kuten juuri minun tapauksessani. En katso että me varsinaisesti ehkäisisimme nyt. Kyse on sairauden hoitamisesta, eikä ehkäisemisestä.
Vähän vaikea selittää ulkopuoliselle mutta kerro jos on joku aisa mitä eet ymmärtänyt.
ap
Tossa sun tapauksessahan teidän pitäis vaan pidättäytyä seksistä. Nyt sä käytät ehkäisyä ja yrität kaunistella asiaa.
miten ihmisiä aivopestään uskonnon varjolla :(
elää koko ikänsä siinä uskossa, että Jumala tuomitsee tai paheksuu ihmisten valintoja. Eikös Jumala kuitenkin tiedä, että ihminen on erehtyväinen ja ainakin minun Jumalani antaa anteeksi ja hyväksyy ihmisen heikkoudet.
Jos ihmisen ei pitäisi käytöksellään puuttua Jumalan tahtoon, niin eikö sitten pitäisi myös jättää syömättä. Kyllähän se Jumala antaisi lahjaksi elämän, jos niin oli tarkoitettu, vaikkei sitten söisikään mitään? Ja jos kuolema korjaa, niin so be it.
Jos Jumala antaisi jokapäivä lahjaksi taivahan ruman puutarhatontun, niin eihän sitä jaksaisi, ja pian monikaan ei enää tahtoisi niitä tonttuja ja kieltäytyisi. Ehkäpä Jumala silloin sanoisi, että "ei toki tarvitse ottaa vastaan, ajattelin vaan, että josko tahdotte". Ehkä Jumala arvelee tarjoavansa lapsia joka kuukausi ja uskovansa, että ihminen on riittävän fiksu ehkäisemään, jollei juuri nyt tahdo sitä lahjaa?
Minä en ainakaan aio elää koko elämääni pahoillamielin ja ahdistuneena, vain siksi, että kuoltuani Jumala voi sitten taputtaa sieluani päähän ja sanoa, että "olitpa sinä höpsö, kun luulit, että vaadin sinulta jotain elämässäsi ja hukkasit kaikki mahdollisuutesi siksi". Minä aion elää niin hyvin, iloisena ja rakastaen kun mahdollista ja kuoltuani hymyillä Jumalalle ja sanoa, että "kiitos kivasta elämästä" ja uskon, ettei minua siitä hyvästä tuomita.
Hellittäkää pipoa ja uskokaa anteeksiantoon ja rakkauteen ja eläkää elämänne juuri niin, kun on teille hyvä. Jos tulee tehtyä virhe tai kaksi, niin kyllä Jumala ymmärtää :)
On niin ontuva selitys tuo "lahjan vastaanottamisesta kieltäytyminen". Toki saa ajatella (ja kaunis ajatus onkin) että lapsi on jumalan lahja. Mutta jos jumala todella katsoo, että joku tarvitsee ja ansaitsee tämän lahjan juuri nyt, niin eihän ehkäisy ole jumalalle mikään este.
Ehkäisyn pitäisi olla päätös jonka perhe voi tehdä ihan keskenään ja vapaasti... ja onhan jumalalla muitakin lahjoja! Esimerkiksi usko ja uskon teot!
Olen täysin samaa mieltä. Osoittaa kovuutta ja julmuutta eristää ihminen läheisitä ja itselleen tärkeästä yhteisöstä. Sellainen voi sairastuttaa ihmisen ja viedä jopa työkyvyn.
http://freepathways.wordpress.com/2011/10/24/vakivalta-voi-tuhota/
Mielenkiintoisinta minusta tuossa oli se, että joku tutkija joka on itse vl toteaa siinä, että yksilö ei voi itse ratkaista ehkäiseekö, vaan hänen velvollisuus on noudattaa "yhteisön" kantaa.
Että on jotenkin "porukkahenki" ja sitä on vaikea vastustaa. Minusta sen pystyy ulkopuolinenkin jotenkin ymmärtämään, jos ollaan hyvin läheisesti tekemisissä. Yksilö ei halua erottua liikaa.