Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ehtoollinen raskaana ollessa? Oletteko ottaneet ehtoollisviiniä?

Vierailija
06.11.2011 |

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin pieni määrä (suu juuri ja juuri kastuu) etten nostaisi kynnyskysymykseksi, jos ehtoollisella haluu käydä.

Vierailija
2/29 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyytänyt alkoholitonta, jota aina myös saatavilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä sellaista saa jos pyytää. Itse olin joskus antibioottikuurilla jolla ehdottomasti ei saanut ottaa pisaraakaan alkoholia. Tein niin, että poistuin ehtoollispöydästä hiljaa ja huomaamatta sen jälkeen kun olin leivän saanut. Ei tullut pyydettyä sitä alkoholitonta, mutta ehtoollinen on ehtoollinen, vaikka sen nauttisi noinkin. Niin ainakin minä ajattelen.

Vierailija
4/29 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2011 klo 23:22"]

Miksi silloin edes käyt Pyhällä Ehtoollisella tai otat leivän ja viinin? Kunnioitan nollalinjaasi ja periaatetta äitiyslomalla. Ehtoollisessa veri ja ruumis on kuitenkin sakramentti. Jos haluat osallistua nollalinjalla, silloin voit papilta pyytää siunauksen.

[/quote]

Ehtoollisen sakramentti on täydellinen, vaikka ottaisi vain leivän tai vain viinin.

Vierailija
5/29 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2011 klo 23:22"]

Miksi olisin juonut, kun olin päättänyt olla nollalinjalla raskausajan?

Miksi silloin edes käyt Pyhällä Ehtoollisella tai otat leivän ja viinin? Kunnioitan nollalinjaasi ja periaatetta äitiyslomalla. Ehtoollisessa veri ja ruumis on kuitenkin sakramentti. Jos haluat osallistua nollalinjalla, silloin voit papilta pyytää siunauksen.

Ehtollinen on täydellinen, vaikka nauttisi vain leivän tai vain viinin.

Vierailija
6/29 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavan suomalainen kysymys. Vaatikaa kuulkaa alkoholitonta viiniä ja gluteenitonta ja vehnätöntä ja täysin laktoositonta öylättiä. Niin ja vähähiilihydraattista! Ja vaatikaa, ettei kirkossa saa vieressä istua kukaan parfymoitu henkilö, ettei tule allergisia yliherkkyysoireita. Puhumattakaan koiran tai kissan tai marsun tai kultakalan omistajista. Kannattaa esittää vaatimus jo etukäteen kirjallisesti, ja jos ei toteudu, tulee laatia kirjallinen valitus sekä paikallislehteen että sosiaaliseen mediaan.

Hei vaan teille kaikille nipoille, joiden elämä tuntuu pyörivän jonkun saakelin ehtoollisviinin  sisältämän alkoholimäärän ympärillä. Terve. Nyt äkkiä addressi pystyyn ja kampanjat, jotta saadaan kirkollisviini alkoholittomaksi (ja sokerittomaksi, jotta sopii diabeetikoillekin!).

Suomi on ruokahysteerikkojen luvattu maa.

Vierailija
7/29 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholitonta saa pyytämällä, niin kuin myös gluteenitonta ehtoollisleipää. Ei ole mikään ongelma jos ei siitä sellaista itse tee. Voi pyytää ennen messua tai sitten vasta kun jakaja tulee omalle kohdalle. Yleensä alkoholiton ja gluteeniton vaihtoehto löytyy ihan läheltä.

Jaoin muuten viime sunnuntaina useamman alkoholittoman pikarillisen viiniä ehtoolliselle.

Vierailija
8/29 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ehtoollisellA

Vierailija
9/29 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu voi onnistua vain uskovaisilta. Jeesus mitä paskaa. 

Vierailija
10/29 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn ehtoollisella, mutta koska raskausaikana noudatin nollalinjaa alkoholin suhteen, otin joko alkoholittoman viinin (jos se oli saatavilla) tai sitten jätin viinin kokonaan juomatta.

Kyllä meidän kirkossa ainakin sitä viiniä on enemmän kuin sen verran, että huulet kostuvat. Ihan kunnon huikka. Ja kun se on ihan vahvaa viiniä niin en halunnut ottaa sitä ollenkaan.

Vierailija
11/29 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2011 klo 20:18"]

Käykö jotkut vielä nykyään ehtoollisella??! Ja vieläpä nuoret (lisääntymisiässä olevat) naiset?? Huh huh.

[/quote]

Siis minkalainen kysymys tuo on? tottakai kay, ja muuten meidan perheessa kay neljavuotiaskin. Tiedatko ehtoollisen syyta?

Vierailija
12/29 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö jotkut vielä nykyään ehtoollisella??! Ja vieläpä nuoret (lisääntymisiässä olevat) naiset?? Huh huh.

Vierailija
13/29 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja viemme lapsemmekin, tosin meillä lapset vain siunataan. Ei se ehtoollinen ole vain vanhojen oikeus.

Vierailija
14/29 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapsi on mukana siunattavana. Moni käy, nuoret aikuisetkin. Kannattaa tulla. Ei me mitään hihhuleita olla, vaikka porukkaan mahtuu joidenkin mielestä hieman liian innostuneita.

Vierailija
15/29 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hihhulin merkki, mutta aika hihhulia murehtia jonkun viinipisaran vaikutusta sikiöön...

Vierailija
16/29 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehtoollisviini on alkoholitonta.

Ja vaikkei oliskaan, niin mitä se yks huikka aiheuttaa? Ei varmasti yhtään mitään.

Vierailija
17/29 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ottanut. Maljaa ei tarvitse juoda tyhjäksi ellei halua, vaan sillä voi vain kostuttaa huulia. Ja vaikka joisikin, annos on noin teelusikallinen eikä siitä ole haittaa yhtään kellekään.

Vierailija
18/29 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylla taytyy aika harhainen ihminen olla jos kuvittelee jotenkin vahingoittavansa lasta suullisella viinia. Vahan realiteetteja peliin!

Mutta jos nyt jostain syysta on absolutisti niin olen kerran kaynyt ehtoollisella ex-alkoholistin kanssa joka on absolutisti, ja han kosketti suullaan viinikupin reunaa ottamatta yhtaan viinia suuhun, ja tuo oli mun mielesta ihan korrekti tapa olla kiinnittamatta huomiota itseensa mutta silti noudattaa omaa vakaumustaan.

Vierailija
19/29 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehtoollisviini on alkoholitonta.

Ja vaikkei oliskaan, niin mitä se yks huikka aiheuttaa? Ei varmasti yhtään mitään.

Kohta joku rupeaa jankkaamaan, että juottaisitko viiniä suoraan sikiölle jos se olis mahdollista :)

EI MITÄÄN VAIKUTUSTA.

Vierailija
20/29 |
06.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sekä normaalia että alkoholitonta. Joissain paikoissa käyttävät vain alkoholitonta, joissain taas katsotaan, että alkoholillinen on sitä ainoaa oikeaa. Luterilaisissa kirkoissa Suomessa on usein tarjolla ensisijaisesti alkoholillinen versio, ja pyytämällä alkoholiton.