Koittakaa tajuta meitä, ollaan samanlaisia kuin muutkin
Uskovaislelle (vl) ehkäisy on jokaisen henkilökohtainen valinta.
Minä ja monta muuta lestadiolaista käytetään ehkäisyä " salaa" . Se on kyllä tavallaan siis totta että se asia " salataan ". Käytetään mutta ei kerrota kenellekään.... on tosi yleistä.
Mutta miettikääpä, kertooko ei-lestadiolainen muka avoimesti muille että ehkäisee??
Enpä usko!
Kommentit (81)
Mutta uskovaisina haluamme ottaa kaikki lapset vastaan koska lapsi on aina Jumalan lahja. Mitä Jumala siitä ajattelisi jos ihminen torjuu Hänen lahjansa?
ap
kun käytät ehkäisyä.
että lestadiolainen joutuu salaamaan ehkäisyn jopa omalta puolisoltaan. Ja joutuu tekemään tiliä seurakunnassa ihmisille siitä jos haluaisi ehkäistä eikä haluaisi enää lapsia.
http://freepathways.wordpress.com/2011/11/13/naiset-ehkaisevat-salaa/
Mutta uskovaisina haluamme ottaa kaikki lapset vastaan koska lapsi on aina Jumalan lahja. Mitä Jumala siitä ajattelisi jos ihminen torjuu Hänen lahjansa? ap
kun käytät ehkäisyä.
Siltä tää nimittäin alkaa kuulostaa...
ystävysten kesken varsinkin jos on vaihtamassa ehkäisytapaa, tulee kyseltyä muiden kokemuksia.
Et nähtävästi ymmärrä mutta koitan selittää. Minulla on nyt juuri sellainen tilanne ,että juuri nyt en terveyteni takia koe jaksavani ottaa lasta vastaan. Mutta siis periaatteessa se on niin että lapsia otetaan vastaan eikä ehkäistä. ja uskon tähden. Se on uskon hedelmä että on lapsia.
Siis että jos joutuu terveyden menettämisen pelossa turvautumaan ehkäisyyn, niin silloin sitä ei edes lasketa ehkäisyksi.
Kuten juuri minun tapauksessani. En katso että me varsinaisesti ehkäisisimme nyt. Kyse on sairauden hoitamisesta, eikä ehkäisemisestä.
Vähän vaikea selittää ulkopuoliselle mutta kerro jos on joku aisa mitä eet ymmärtänyt.
ap
Et nähtävästi ymmärrä mutta koitan selittää. Minulla on nyt juuri sellainen tilanne ,että juuri nyt en terveyteni takia koe jaksavani ottaa lasta vastaan. Mutta siis periaatteessa se on niin että lapsia otetaan vastaan eikä ehkäistä. ja uskon tähden. Se on uskon hedelmä että on lapsia.
Siis että jos joutuu terveyden menettämisen pelossa turvautumaan ehkäisyyn, niin silloin sitä ei edes lasketa ehkäisyksi.
Kuten juuri minun tapauksessani. En katso että me varsinaisesti ehkäisisimme nyt. Kyse on sairauden hoitamisesta, eikä ehkäisemisestä.
Vähän vaikea selittää ulkopuoliselle mutta kerro jos on joku aisa mitä eet ymmärtänyt.
ap
Jos todella joudut ehkäisemään salaa, koska sinulla on joku sairaus, ei voi todellakaan sanoa, että ehkäisy on oma asia.
Moni muukaan ei välttämättä koe, että pystyisi oman jaksamisen takia ottamaan lasta vastaan, mutta joutuu kuitenkin ottamaan, koska muuten teidän Jumalanne suuttuu. Minusta kuulostaa aika kauhealta.
ystävysten kesken varsinkin jos on vaihtamassa ehkäisytapaa, tulee kyseltyä muiden kokemuksia.
Näinhän se on, silloin kun ehkäisy on normaali ja naisia ei pidetä alistettuna lastentekokoneina joilla ei ole oikeutta hallita omaa elämäänsä ja ruumistaan.
Jos joku lestadiolainen ehkäisee, hänen katsotaan osoittavan sillä epäuskonsa, koska ei heitätydy luottamaan Jumalan apuun.
joutuu kuitenkin ottamaan, koska muuten teidän Jumalanne suuttuu. Minusta kuulostaa aika kauhealta.
Jumalaa ei niinkään pelätä, vaan toisia lestadiolaisia, jotka alkaa ahdistella ja vihjailla. Lopulta ovi joutua hoitokokoukseen ja pakotetaan tekemään parannus, eli pyytämään anteeksi ehkäisyn syntiään.
Mitään todellista ehkäisyähän oikea lestadiolainen ei käytä MUTTA ettekö saa käyttää edes varmoja päiviä tai keskeytettyä yhdyntää?
Mitään todellista ehkäisyähän oikea lestadiolainen ei käytä MUTTA ettekö saa käyttää edes varmoja päiviä tai keskeytettyä yhdyntää?
Sama tavoitehan siinä on, seurataanko kalenteria, ollaanko selibaatissa vai käytetäänkö jotakin turvallista ja suht varmaa ehkäisymenetelmää!!
Miksi ylipäätään haluat olla lestadiolainen? Miksi haluat kasvattaa lapsesikin ahdasmielisen opin mukaan?
Opetatko lapsillesi kun nämä ovat siinä iässä, että ehkäisy on syntiä?
Onko pääteltävä, että lestadiolaisten sisäinen kurinpito on ankarimmillaan keskittynyt lapsiasiaan.
Toisaalta ehkäisykieltoon.
Ja toisaalta lasten sukupuoliseen hvyäksikäyttöön.
Onko näillä kahdella asialla jokin keskinäinen yhteys, ehkä?
Et nähtävästi ymmärrä mutta koitan selittää. Minulla on nyt juuri sellainen tilanne ,että juuri nyt en terveyteni takia koe jaksavani ottaa lasta vastaan. Mutta siis periaatteessa se on niin että lapsia otetaan vastaan eikä ehkäistä. ja uskon tähden. Se on uskon hedelmä että on lapsia. Siis että jos joutuu terveyden menettämisen pelossa turvautumaan ehkäisyyn, niin silloin sitä ei edes lasketa ehkäisyksi. Kuten juuri minun tapauksessani. En katso että me varsinaisesti ehkäisisimme nyt. Kyse on sairauden hoitamisesta, eikä ehkäisemisestä. Vähän vaikea selittää ulkopuoliselle mutta kerro jos on joku aisa mitä eet ymmärtänyt. ap
Jos todella joudut ehkäisemään salaa, koska sinulla on joku sairaus, ei voi todellakaan sanoa, että ehkäisy on oma asia. Moni muukaan ei välttämättä koe, että pystyisi oman jaksamisen takia ottamaan lasta vastaan, mutta joutuu kuitenkin ottamaan, koska muuten teidän Jumalanne suuttuu. Minusta kuulostaa aika kauhealta.
Varsinkin kun misään kohtaa Raamatussa ei ole ehkäisykieltoa!
Mutta miettikääpä, kertooko ei-lestadiolainen muka avoimesti muille että ehkäisee??
----
Tuo kertoo jo kaiken. Ehkäisy todellakin on ihan tavallinen puheenaihe jo teineille ja aikuisten kesken siitä puhutaan ihan yleisesti. Vertaillaan eri ehkäisytapoja jne. Kaikki ihmiset oletettavasti ehkäisevät jos eivät ole yrittämässä lasta. Suomessa keskimääräinen perhekoko on pieni, joten niitä lapsia ihmiset eivät ole koko aikaa tekemässä vaikka sänkypuuhia harrastavat. Normaali oletus on, että ihmisillä on ehkäisy käytössä seksiä harrastaessa. Tavalliselle suomalaiselle ehkäisyn käytön myöntämisessä tai siitä puhumisessa ei ole mitään noloa.
Uskovaislelle (vl) ehkäisy on jokaisen henkilökohtainen valinta.
Minä ja monta muuta lestadiolaista käytetään ehkäisyä " salaa" . Se on kyllä tavallaan siis totta että se asia " salataan ". Käytetään mutta ei kerrota kenellekään.... on tosi yleistä.Mutta miettikääpä, kertooko ei-lestadiolainen muka avoimesti muille että ehkäisee??
Enpä usko!
Kyllä mekin kaveripiirin kanssa jutellaan ihan avoimesti ehkäisystä ja siitä millaisia vaikutuksia niillä on ollut.
Siitäkin puhuin ihan avoimesti kaverin kanssa että ensimäisen lapsen jälkeen ei enää mikään hormonaalinen ehkäisy ole ollut minulle sopiva, aina on tullut järkyttävät haittavaikutukset ja että käytetään nykyään kondomia kun ei vielä kuitenkaan sterilaatiota haluta. (ja ei, kierukka ei ole mulle vaihtoehto, on runsaat ja todella kivuliaat kuukautiset)
Mutta siis kun sulla nyt ei ole oikeastaan kunnollista vertailupohjaa tuolle asialle.
Oman käsityksen mukaan ehkäisystä puhuminen on aivan arkipäiväistä, paitsi tietysti jos on lestadiolainen tai muun vastaavan uskontokunnan edustaja.
Siittiöt kuitenkin voivat tutkimusten mukaan "odotella" ovulaatiota miltei viikonkin.
Keskeytettyä yhdyntää ei saa käsittääkseni siksi käyttää että mies ei saa, öh, "heittää siemeniään hukkaan", vai miten se nyt meni..
Lestadiolaisten puhujat opettavat, että silloin jos edes ottaa puolisonsa kanssa puheeksi ehjkäisemisen, on jo tehnyt syntiä. Joittenkin mukaan syyllistyy peräti huoruuden syntiin, "saastuttaa aviotuoteen"...
Olen myös vl ja äiti. Minua on alkanut se ihmetyttämään että toisaalta kaikki lapset pitää ottaa vastaan. Ehkäistä ei saa.
Mutta entä sitten kun Jumala on päättänyt olla antamatta joillekin lapsia, niin miksi heidän on silti hyväksyttyä turvautua läääketieteen apuun ja saada "keinotekoisesti" lapsia?
Onhan keinohedelmöitys ja muut hedelmällisyyshoidot samalla lailla puuttumista Jumalan luomiseen, jos kerran Hän tarkoitti alkuaan että ko pariskunta ei saisi lapsia?
En siis tiedä vastsauksia, minulla on vain kysymyksiä...
(Vl-äiti 32v)
En tiedä mihin tuo ajatus perustuu tai onko sitä Raamatussa, mutta tuon olen miinäkin rauhanyhdistyspiireissä kuullut.
Oikeastihan siittiöitä menee miljoonittain "hukkaan" ihan itsestäänkin.
Mutta uskovaisina haluamme ottaa kaikki lapset vastaan koska lapsi on aina Jumalan lahja. Mitä Jumala siitä ajattelisi jos ihminen torjuu Hänen lahjansa?
ap