Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen tytär sairaana,kenellä hoitovastuu ?

Vierailija
14.11.2011 |

Saatiinpa sitten kunnon sotatila aikaiseksi miehen kanssa ja nyt tuntuu,että sain kaiken syyn niskoilleni tapahtuneesta. Olen raskaana viikolla 37 ja lääkäri määräsi minut lepoon viikko sitten. En onneksi joutunut sairaalaan vaan saan "levätä" kotona. Lisäksi sain kovan flunssan pari päivää sitten, joka pakottaa myös hieman ottamaan rennommin. Päivisin minulla on kuitenkin hommaa 5 vuotiaan tyttäreni kanssa, josta koitan suoriutua parhaani mukaan.

Mieheni 7 vuotias tytär tuli meille viime perjantaina. Tyttö oli jo valmiiksi kamalassa flunssassa; yskää,nuhaa ja kuumetta hieman yli 39. Mieheni oli perjantaina suht näreissään asiasta,koska tytön äiti ei ollut maininnut mitään asiasta. Mieheni meni seuraavaksi yöksi töihin ja tyttö jäikin siis minun valvottavakseni. Nukuin koko yönä kokonaiset 2 tuntia, koska tytön vointi tuolloin yöllä oli todella surkea. Hoisin siis itse sairaana mieheni sairasta tytärtä ja siinä sivussa koitin pitää omaa tytärtäni nukkumassa, joka myöskin heräili ja nukkui levottomasti.

Seuraava päivä meni itseltäni aivan sumussa, koitin pysyä väkisin hereillä. Mieheni ei tuntunut olevan juurikaan minään tyttärensä huonosta voinnista ja hän lepäili itsekin yövuoronsa jälkeen. Seuraavana yönä olisi tiedossa taas miehelläni yövuoro, joten otin illalla asian puheeksi ja kysyin meinaako hän mennä töihin vai jäädä hoitamaan itse tytärtään. No siitäpä alkoikin sitten kamala riita, jonka seurauksena mieheni huusi minulle 3 tuntia. Haukkui minut, tyttäreni ja suutuksissaan soitti pomolleen,ettei pääse töihin yöksi. Sain kuulla miten paska ihminen olen ja miten koitan pitää hänet ja hänen tyttärensä erossa toisistaan. Riita levisi todella pahasti ja lopulta tyttären sairastuminen ei ollut enää riidan aiheena. En siis alkujaankaan olisi saanut ottaa esille tuota, miksi mieheni jätti tyttärensä minun hoidettavakseni. Koitan miettiä mitä tein väärin ja kummassa vika todellisuudessa on ?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti lapset eivät olleet paikalla.

Vierailija
2/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuommoinen huutaminen ei ole normaalia.

Mutta, onko siitä 7-vuotiaasta oikeasti niin paljon vaivaa? Vaikka on sairas?

Olen itsekkin raskaana ja hirveässä flunssassa. Kotona lapset 8v ja 6v flunssaisia. Helpompi se on että heitä on kaksi kuin yksi. Eivät tarvi niin paljon hoitoa tai leikitystä. Voin nukkua päivällä sohvalla. Otetaan kaikki rennosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kotona on kuitenkin se toinen aikuinen, joka voi hoitaa... tessin mukaan siis näin.

Mutta onnittelut, harmoninen uusperhe järkyttävän sian kanssa!

Vierailija
4/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidosta tytön ollessa meillä, ja jos ei siihen jostain syystä pystynyt, niin pyysi minulta apua. Toki sitten autoin (jos pystyin), mutta ideana siis oli, että miehellä on täysimääräinen vastuu tytöstä ja hänen tehtäväsä oli aina huolehtia siitä, että tytöllä oli aikuinen hoitaja, joko hän itse, minä, mummi tms.

Nyt tyttö on aikuinen ja itsekin äiti, enkä ole ikinä tuntenut toisia, joilla isä-tytär-suhde on niin hyvä kuin heillä. Minusta se olikin yksi minun tehtävistäni "äitipuolena", siis tukea isän ja tyttären suhdetta. Äitihän tytöllä jo on, joten ei se toista äitiä tarvinnut.

Eli minusta miehesi on vastuussa tytön hoitamisesta, mutta hän voisi toki pyytää sinulta apua, jos ei itse pysty tyttöä hoitamaan. Jos sinä et voi auttaa, niin hänen täytyy järjestää asia muulla tavalla (pyytää apuaan mummia/kummia/exää tms.). Toki oman parisuhteennekin vuoksi olisi kiva, jos aina auttaisit kun vaan kykenisit, ja olisi siitä varmaan hyötyä sinun ja tytön suhteellekin. Mutta sinun pitäisi saada avustasi kiitos ja kunnia, ei haukkumisia siitä, jos väsyt siihen, että sinulla tuntuu olevan vain velvollisuuksia, ilman kiitosta, ilman oikeuksia tai muuta.

Varmasti keskustelun paikka teillä. Muistakaa, että asia on sinun ja miehen välinen, tyttö itse on asiaan syytön eikä voi mitään sairaudelleen tai sille, että äiti hänet lähetti teille sairaana (meille tytärpuoli tuli myös aina, sairas tai ei, ja se oli ihan ok, niin sen pitää ollakin, jos lapsi vaan itse jaksaa ja tahtoo tulla)

Vierailija
5/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kotona on kuitenkin se toinen aikuinen, joka voi hoitaa... tessin mukaan siis näin.

avopuolisolla voi olla mitään velvollisuutta hoitaa toisen lapsia!?! Voiko olla näin, en jaksa itse käydä lukemassa...

Vierailija
6/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omiisi. Kyllähän miehesi tekee töitä sinun ja lapsesikin eteen. Silloin tällöin tulee lasten takia huonoja öitä ja niistä on vain selvittävä.

Vierailija
7/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitovastuu. Sinulla on yhtä lailla vastuu hoitaa miehesi lasta kuin omaasikin, kun kerran olette liitossa ja asutte yhdessä.

Tiesitkös, että kun vaimo on äitiyslomalla/hoitovapaalla, mies ei edes saa jäädä kotiin saikulle hoitamaan sairasta lasta - oletus on, että kotona oleva puoliso hoitaa, vaikka pää kainalossa.

Sinä olet nyt jo äitiyslomalla, mutta toisaalta olet myös lääkärin määräämänä levossa, eli ei voi olettaa ihan työehtosopimuksenkaan mukaan, että olet kykenevä hoitamaan sairasta lasta.

Eli pykälien mukaan miehelläsi on oikeus jäädä kotiin.

Mutta sitten tullaan tosiaan siihen moraaliseen puoleen. Miehen olisi ilman muuta pitänyt olla huolissaan jaksamisestasi ja kysyä, pärjäätkö lasten kanssa. En ymmärrä muutenkaan, miten hän ottaa lapsensa luokseen ja on yöt duunissa - miksi noin? Eikö hoitoviikonlopuista voi sopia hänen eksänsä kanssa vai onko työnantaja kovin joustamaton - ei kuulosta hyvältä. Ajatushan olisi joka tapauksessa, että isä saa seurustella lapsensa kanssa, eikä se kovin hyvin onnistu, jos isä on töissä yöt ja nukkuu päivät (siis siinäkään olettamuksessa, että kaikki ovat terveitä).

Miehesi ei kuulosta empaattiselta eikä kamalan tasapainoiselta, anteeksi nyt vaan. Tosin en tiedä, miten SINÄ siinä riidassa käyttäydyit, tuskinpa mies nyt kolme tuntia huutaa ihan neutraalista pyynnöstä.

Vierailija
8/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kotona on kuitenkin se toinen aikuinen, joka voi hoitaa... tessin mukaan siis näin. Mutta onnittelut, harmoninen uusperhe järkyttävän sian kanssa!

avopuolisolla voi olla mitään velvollisuutta hoitaa toisen lapsia!?! Voiko olla näin, en jaksa itse käydä lukemassa...

Vierailija
9/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omiisi. Kyllähän miehesi tekee töitä sinun ja lapsesikin eteen. Silloin tällöin tulee lasten takia huonoja öitä ja niistä on vain selvittävä.

Mutta miehesi käytös kuulostaa pöyristyttävältä. Ikinä en hyväksyisi omalta mieheltäni moista. Nyt vakavasti harkitset millaisessa parisuhteessa oikeasti elät, onko se tasa-arvoinen ja toista kunnioittava ja tuetteko toisianne vaikeiden aikojen läpi.

Vierailija
10/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen äiti tietenkin. Lapsen tulisi saada sairastaa, siellä missä on sairastunutkin.

Muualla asuvalla vanhemalla ei ole oikeutta sairauspoissaoloon lapsen sairaustapauksessa.

Vierailija
11/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempi voi jäädä pois työstä, mikäli lapsen hoito ei muutoin järjesty. Avopuoliso kotona taitaa olla se "muu", jonka vuoksi isän pitää mennä töihin.

Vierailija
12/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei uusperheessä voi lapsia jakaa, sinun, minun tai yhteisiin lapsiin.

Vierailija
13/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoito-ongelman voitte ratkaista ihan itse, mutta tuollaista miestä en katsoisi päivääkään... joten ulkoistin eksäni aikoinani...

Nyt on mun ja sun lapset ja kaksi aikuista, jotka osaavat neuvotella ja keskustella.

Vierailija
14/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän olisi ollut sinun ja miehesi yhteinen lapsi? Tuskinpa silloin olisit vaatinut miestäsi jäämään kotiin, vai mitä? Eikö yhtään säälitä se sairas lapsi - mitä sen on väliä "kenen" lapsi hän on? Varmaan kiva kuunnella kun riitelette siitä, että kukaan ei haluaisi häntä hoitaa!

Mietipä sitä, että kun kohta saat tämän nyt odottamasi vauvan niin sinulla voi tosiaan olla joskus OIKEASTI tilanne, että on kaksi lasta hoidettavana vaikka olisit itse sairaana. Ihan normaali tilanne minkälaisessa perheessä tahansa.

Vierailija
15/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juridisesti miehesi on lapseton sinkku, hänellä ei ole oikeutta jäädä hoitamaan sairasta lasta. Eli lapsen hoito kuuluu sille vanhemmalle, jonka luona lapsi on kirjoilla.

Vierailija
16/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka uskallan sanoa et suurin vika on sairaan lapsen lähivanhemmassa.Vain täysin itsekäs kusipää vie sairaan kuumeisen lapsen pois kotoaan sairastamaan ja toiseksi suurin vika on lapsen etävanhemmassa joka AP ei ole.

Enpä usko et kovin moni äiti olisi tältä palstaltakaan lastaan isälleen ees antanut vaan fiksuna soittanut ja vaihtanut viikonloppua.

Vierailija
17/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähivanhemmassakin on vikaa, mutta sen päivittely tuskin auttaa mitään. Eiköhän ne korjattavat asiat ole ap:n ja hänen miehensä välillä.

Muuten vaikuttaa siltä, että vaikein tilanne uusperheessä on kun miehellä aiemmasta liitosta lapsia, naisella ei, ja nainen jää yhteisestä äitiyslomalle. Kun siinä äitipuoli voi käytännössä joutua väkisin hoitovastuuseen, vaikka ei haluaisi - ja oma pieni vauva vielä siinä. Ei tuohon ole yksinkertaisia ratkaisuja.

joka uskallan sanoa et suurin vika on sairaan lapsen lähivanhemmassa.Vain täysin itsekäs kusipää vie sairaan kuumeisen lapsen pois kotoaan sairastamaan ja toiseksi suurin vika on lapsen etävanhemmassa joka AP ei ole.

Enpä usko et kovin moni äiti olisi tältä palstaltakaan lastaan isälleen ees antanut vaan fiksuna soittanut ja vaihtanut viikonloppua.

Vierailija
18/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka uskallan sanoa et suurin vika on sairaan lapsen lähivanhemmassa.Vain täysin itsekäs kusipää vie sairaan kuumeisen lapsen pois kotoaan sairastamaan ja toiseksi suurin vika on lapsen etävanhemmassa joka AP ei ole. Enpä usko et kovin moni äiti olisi tältä palstaltakaan lastaan isälleen ees antanut vaan fiksuna soittanut ja vaihtanut viikonloppua.

Entä mielipide nro.11.

Vierailija
19/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka uskallan sanoa et suurin vika on sairaan lapsen lähivanhemmassa.Vain täysin itsekäs kusipää vie sairaan kuumeisen lapsen pois kotoaan sairastamaan ja toiseksi suurin vika on lapsen etävanhemmassa joka AP ei ole. Enpä usko et kovin moni äiti olisi tältä palstaltakaan lastaan isälleen ees antanut vaan fiksuna soittanut ja vaihtanut viikonloppua.

Entä mielipide nro.11.

Vierailija
20/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäämään. voi siis olla myös etävanhempi, vaikka lähivanhemmalla olisi yksinhuoltajuuskin.

Lapsen äiti tietenkin. Lapsen tulisi saada sairastaa, siellä missä on sairastunutkin.

Muualla asuvalla vanhemalla ei ole oikeutta sairauspoissaoloon lapsen sairaustapauksessa.