Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen tytär sairaana,kenellä hoitovastuu ?

Vierailija
14.11.2011 |

Saatiinpa sitten kunnon sotatila aikaiseksi miehen kanssa ja nyt tuntuu,että sain kaiken syyn niskoilleni tapahtuneesta. Olen raskaana viikolla 37 ja lääkäri määräsi minut lepoon viikko sitten. En onneksi joutunut sairaalaan vaan saan "levätä" kotona. Lisäksi sain kovan flunssan pari päivää sitten, joka pakottaa myös hieman ottamaan rennommin. Päivisin minulla on kuitenkin hommaa 5 vuotiaan tyttäreni kanssa, josta koitan suoriutua parhaani mukaan.

Mieheni 7 vuotias tytär tuli meille viime perjantaina. Tyttö oli jo valmiiksi kamalassa flunssassa; yskää,nuhaa ja kuumetta hieman yli 39. Mieheni oli perjantaina suht näreissään asiasta,koska tytön äiti ei ollut maininnut mitään asiasta. Mieheni meni seuraavaksi yöksi töihin ja tyttö jäikin siis minun valvottavakseni. Nukuin koko yönä kokonaiset 2 tuntia, koska tytön vointi tuolloin yöllä oli todella surkea. Hoisin siis itse sairaana mieheni sairasta tytärtä ja siinä sivussa koitin pitää omaa tytärtäni nukkumassa, joka myöskin heräili ja nukkui levottomasti.

Seuraava päivä meni itseltäni aivan sumussa, koitin pysyä väkisin hereillä. Mieheni ei tuntunut olevan juurikaan minään tyttärensä huonosta voinnista ja hän lepäili itsekin yövuoronsa jälkeen. Seuraavana yönä olisi tiedossa taas miehelläni yövuoro, joten otin illalla asian puheeksi ja kysyin meinaako hän mennä töihin vai jäädä hoitamaan itse tytärtään. No siitäpä alkoikin sitten kamala riita, jonka seurauksena mieheni huusi minulle 3 tuntia. Haukkui minut, tyttäreni ja suutuksissaan soitti pomolleen,ettei pääse töihin yöksi. Sain kuulla miten paska ihminen olen ja miten koitan pitää hänet ja hänen tyttärensä erossa toisistaan. Riita levisi todella pahasti ja lopulta tyttären sairastuminen ei ollut enää riidan aiheena. En siis alkujaankaan olisi saanut ottaa esille tuota, miksi mieheni jätti tyttärensä minun hoidettavakseni. Koitan miettiä mitä tein väärin ja kummassa vika todellisuudessa on ?

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minustakin voi hyvin sanoa voi lapsi kulta. Olet nimittäin nyt sellaisen sopan itselleni keittänyt. Meilläkin on meidän, teidän ja heidän lapsia nurkissa ja kyllä meillä kaikkia lapsia kohdellaan yhteisinä ja se hoitaa, joka ehtii, jaksaa, pystyy. Hyvin olemme saaneet sovittua asiat, koska meillä joustaa aikuiset, ei lapset.

Vierailija
62/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minustakin voi hyvin sanoa voi lapsi kulta. Olet nimittäin nyt sellaisen sopan itselleni keittänyt. Meilläkin on meidän, teidän ja heidän lapsia nurkissa ja kyllä meillä kaikkia lapsia kohdellaan yhteisinä ja se hoitaa, joka ehtii, jaksaa, pystyy. Hyvin olemme saaneet sovittua asiat, koska meillä joustaa aikuiset, ei lapset.

ja meillä kanssa ei erotella minun ja meidän lapsia. kaikki ovat yhtä arvokkaita ja rakkaita. mutta ap ei selkeästi halua ja pidä lapsipuolestaan.ei noin isossa lapsessa ole edes raskasta hoitamista. että piti vielä pykätä tohon yhteinen lapsikin!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitamaan minun edellisen liiton lapsia, kun he ovat olleet sairaita. Ja ihan palkallisen sairasloman on saanut. Tästä nyt kyllä aikaa jo yli 10 vuotta. Asumme siis kaikki samassa taloudessa.

Kyllä mielestäni homma pitää toimia noinkin, kun kerta nyt poikien ollessa opiskelijoita on mieheni tulot otettu huomioon opintotukia haettaessa ja eipä ole herunut euroakaan rahaa opintoihin meidän tulojen mukaan. Eli mieheni siis katsotaan lasteni elättäjiksi vaikkei hänellä muuten olekaan mitään oikeuksia ja velvollisuuksia lapsiani kohtaan. (tää on niin käsittämätöntä koko systeemi)

Mutta onneksi mieheni on aina hoitanut poikiani kuin omiaan. Ei ole koskaan sanonut, että ei kuulu hänelle. Vaikka poikien oma isäkin on elossa.

Vierailija
64/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai lähivanhemman omituiseen kipeän lapsen etälle viemiseen on aivan pakko kertoa että etäisän vaimolla ei ole minkään valtakunnan hoitovelvollisuutta sitä lasta kohtaan. Aivan sama onko etäisä naimisissa tai ei. Etäisä SAA hoitaa lastaan joka on kipeä palkallisesti. Lähivanhemman puoliso SAA jäädä hoitamaan lasta (mutta ei häntäkään voi pakottaa) ja saa siis myös palkkaa. Etäisän vaimo ei saa minkään TES:in mukaan jäädä pois töistä koska jonkun muun lapsi on kipeä.

Käytännössä jos ap olisi työelämässä ja etäisän lapsi olisi kipeänä heillä, ap:n työnantaja ei maksaisi ap:lle palkkaa viikonloppulapsen hoidosta.

Vierailija
65/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos pystyt hoitamaan omaa (tervettä) 5-vuotiastasi, niin miten ihmeessä se sairas 7-vuotias olisi jokin taakka? En ymmärrä. Minulla on 5-vuotias ja 7-vuotias ja ero on iso. 7-vuotias on sairaanakin loppujen lopuksi aika vaivaton. Öisin käyn tarkistamassa ja viemässä lääkettä, jos yskii kovasti. Päivisin laitan dvd:n pyörimään ja otan päiväunet samalla kuin hänkin.

Ehkä väsymyksesi sai sinut näkemään tilanteen eri tavalla. Minusta olisit voinut ottaa asiain puheeksi niin päin, että olisit kertonut, miten väsynyt sinä olet, kun olet yön valvonut hänen lastaan hoitamassa ja miten et mitenkään jaksa toista samanlaista yötä, kun et päivälläkään saanut riittävästi lepoa. Toisaalta on mieheltäsi täysin asiatonta huutaa ja karjua ja vieläpä haukua oma 5-vuotiaasikin. Tuntuu siltä, että ette kumpikaan kykene hyväksymään toisen lasta. Korostan kyllä myös, että vaikka mielestäni jokaisessa uusperheessä pitäisi kaikkia lapsia kohdella tasapuolisesti ja hoitaa sen, joka pystyy, niin mieheltäsi on täysin asiatonta olettaa automaattisesti, että sinä hoidat ilman kiitosta ja kumarrusta.

Vierailija
66/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Olin tämä Puuttumatta ap:n mielestäni ikävään laiskailuun)

ennenkuin joku älähtää, että itselläni on ex-mies jolla on avovaimo. Ei tulisi mieleenkään edellyttää avovaimon hoitavan sairaita lapsiani.

Aloin myös miettimään miksi äiti vei lapsen kipeänä isälleen. Itse olen vienyt kipeänä jos isälle on sopinut, koskaan en silloin kun isä on ollut töissä.

Vierailija
67/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaisi vaan sen kakaransa...

Vierailija
68/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei anna äidin nukkua päivällä??? Tai millainen 7-vuotias? Omat lapset on leikkineet kiltisti tai katsoneet videoita tms. kipeinä ja todellakin on ollut helppoa levätä päivisin.

Aika tunteita herättävä aloitus mutta lasten iät olis kannattanut miettiä siellä Porvoossa vähän paremmin.

P-R-O-V-O

Vierailija
69/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on omat toisen ja yhteiset lapset. Jos tyttö on teillä niin se, kumpi on kotona, hoitaa sairaat lapset. Et voi olettaa, että mies on erikseen kotona hoitamassa omaa lastansa ja sinä vetelet sikeitä omasi kanssa. Typerää kuvitella edes niin. Mitäs kun aikanaan pikkulapsi (yhteinen) on kipeä, sinun lapsesi on kipeä ja sinun pitäisi olla töissä? Miehellä vaikka vapaapäivä... jäätkö hoitamaan omaasi ja pientä voi voisko joustaa niin, että mies vapaalla hoitaisi molemmat ja sinä yrittäisit nipistää työpäivää lyhyemmäksi. Ttu mitä pelleilyä taas uusioperheessä.

Vierailija
70/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri on määrännyt naisen lepoon, jotta raskaus ei vaarannu. Jos lepo ei onnistu kotona on tämä mutsi kohta sairaalassa lepämässä.

Ei tässä jumaklavi mistään laiskuudesta ole kyse.

Kai se oma siinä paremmin sivussa menee kun sen tuntee ihan toisella tavalla.

Vastaavassa tilanteessa en kyllä veisi omaa sairasta lastani hoidettavaksi, tai ottaisi omalletunnolle toisten terveyttä. Kostonhimoistahan se on, että ehdointahdoin hankaloittaa tilannetta.

Vierailija
71/71 |
14.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei silloin enää mihinkään vuodelepoon määrätä, kyllä lapsi saa jo syntyä jos on syntyäkseen.

Toisekseen, sairaan lapsen hoitamiseksi voi olla pois töistä kunnes saa lapsen hoidon järjestettyä eli kun siellä kotona kerran on jo hoitaja valmiina niin ei se mies voi sieltä töistä pois olla.