Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitotuista

08.11.2005 |

Ihmettelen Kelan hoitotukipäätösperusteita. Tiedän useampia samalla diagnoosilla ja samoilla vaikeuksilla " varustettuja" lapsia joiden vanhemmat ovat saaneet hoitotukea tai jopa korotettua hoitotukea. Meillä tuki on hylätty nyt toistamiseen.

Ainoa ero meidän ja heidän välilllä on, että toiset lapset ovat jo 7-11 vuotiaita. Onkohan Kelan ehdot tiukentuneet tai teenkö jotain väärin kun ei tukea myönnetä?

Meillä on 1,5 lyhytkasvuinen lapsi, jonka selän kyfoosin hoitamiseksi on käytettävä korsettia. Korsetti on laitettava ja poistettava n.7-10 kertaa päivässä vaipanvaihdon ja nukkumaan menon yhteydessä, eli lisätyötä on. Lisäksi lapsi oppii epäedullisten mittasuhteidensa vuoksi kävelemään vasta kahden vuoden tienoilla. Lisäksi on infektioherkkyys. Sairaalakäyntejä kertyy noin 20 per vuosi, joista n. viisi kokopäiväisiä. Myös kustannuksia kertyy kun kengät, vaatteet istuimet (syöttö-, auto-, pyöräily- jne) on oltava tietynlaisia.

Ymmärsin vasta täältä lukiessani että olemme oikeutettuja myös erityishoitorahaan sairaalapäivien osalta. Kiukuttaa todella ettei tästä ole minulle koskaan sairaalassa kerrottu, eritoten koska olen asiasta nimeomaan kysynyt sairaalan sosiaalityöntekijältä. Itse olen kotona hoitamassa kolmea lastamme ja kustannuksia kertyy sairaalapäivien aikana näiden sisarusten hoitokustannuksistakin.

Millaisin ehdoin on oikeutettu omaishoidontukeen? Kuulin että jos veisi korsettihoidettavan lapsen päiväkotiin veisi hän kahden lapsen paikan, eli hoito maksaisi kunnalle 2*1000 eur/kk. Luulisi että tämänvuoksi lapsen kotihoitoakin tuettaisiin hieman paremmin kuin " normaalin" lapsen.

Kiitokset etukäteen!

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kirjoittamasi perusteella lapsen hoidosta on huomattavaa ylimääräistä työtä vamamasta johtuen. Jos varsinaista kuntoutusta ei vielä ole, kela saattaa tulkita asian vain sen perusteella hylätyksi. Kannattaa ehdottomasti valittaa päätöksestä. Itse liittäisin painokkaamman lääkärinlausunnon liitteeksi

Kelan hakemuksiin kannattaa aina painotetusti kirjata hoitotoimenpiteiden vaivalloisuus, sairaalapäivät ja muiden lasten hoitokustannukset siltä ajalta. Myös hoitavalle lääkärille voi sanoa, että lausunnosta huolimatta hoitotuki on hylätty. Usein lääkärien sanamuotokin saattaa vaikuttaa saako hoitotuen vai ei. Sairaalan sosiaalityöntekijältä saa myös arvokasta tietoa ja " tukisanastoa" hakemusta varten.

Vierailija
2/11 |
08.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertomasi perusteella kyllä tosi outoa,jos ette saa hoitotukea ollenkaan.Meillä on down-poika,jolla on myös hydrokefalia,epilepsia ja sydänvika.Me ollaan saatu mukisematta ylintä eli vammaistukea.Lukemani perusteella teillä on hoitamista vielä moninverroin enemmän.Valitus ilman muuta vetämään.Kannattaa tosi huolellisesti täyttää juuri se kohta,missä kysytään miten paljon hoito eroaa normaalin samanikäisen hoidosta.Omin sanoin ja kaikki mahdolliset pienetkin asiat.Se on se mitä kelassa katsotaan jopa enemmän kuin lääk.todistusta.Ja kannattaa pyytää apua hakemuksen täyttämisessä,just vaikka sosiaalityöntekijältä.Meitä auttoi lapsen fysioterapeutti,itse en ehkä ois huomannutkaan kaikkia mahdollisia asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä Kelan tukien hakeminen on osoittautunut meikäläisellekin aika monimutkaiseksi.

Mutta kuten joku tuolla sanoi niin hoitotukeen vaikuttaa päivittäiset hoitotoimenpiteet ja niiden aikaa vievyys ja rasittavuus enemmän jopa kun diagnoosi.

Eli valita päätöksestä. Jos valitusaika on mennyt umpeen tee uusi hakemus.

Kirjaa kellontarkkaan kaikki, siis ihan kaikki, päivittäiset toimenpiteet lapsen kanssa. Lisäksi kaikki muu mistä kerroit avauksessasi.

Erityishoitorahaa voit saada jos olet työelämässä. Kotihoidontuella tai kotiäitinä olevalle sitä ei makseta.

Pätkä Kelan sivuilta;

Erityishoitoraha on tarkoitettu korvaamaan lyhytaikaista ansionmenetystä, joka johtuu alle 16-vuotiaan lapsen sairaudesta tai vammasta, kun hakija on lapsensa hoitoon osallistumisen vuoksi estynyt tekemästä työtään eikä saa poissaolon ajalta palkkaa.

Toivon, että teillä nuo tukiasiat selviävät ja kehoittaisin sinua ottamaan yhteyttä myös kaupunkinne sosiaalitoimeen josta voi henkilö tulla teille kartoittamaan olisiko mahdollisuutta omaishoidontukeen.

Kaikkea hyvää teille =)

Vierailija
4/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelin kelan yhden työntekijän kanssa ja sanoi että kriteerejä on uusittu. Korotettuun hoitotukeen täytyy olla selvä kuntoutussuhde. Eli lapsen pitää hyötyä kuntoutuksesta ( ei välttämättä kelan korvaama kuntoutus ).

Selitti sen aika monimutkaisesti ja en tiedä koskeeko kaikkia, mutta ainakin kehitysvammaisia lapsia.

Kela muutenkin uusi kriteerejä, esim adhd kohdalla tiukentuivat.

Kelan nainen esitti mulle ns. kukkakansiota. Siellä on tarkat määritelmät sairauksista ja mitä kuhunkin sairauden hoitoon täytyy kuulua että on oikeutettu hoitotukeen. Eli aika viidakko on tuo kelan toiminta.

Vierailija
5/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sen unohdiun, että tämä kelan virkailija painotti ettei millään dg itsestään saada tukea. Vaan se hoitoisuus ratkaisee.

Ja enemmän kun lääkärin lausunto ratkaisee vanhempien kertomus arjesta, kuulemma 4-10 sivua on hyvä määrä tekstiä.

Vierailija
6/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisemmin joku kirjoitti:

Erityishoitorahaa voit saada jos olet työelämässä. Kotihoidontuella tai kotiäitinä olevalle sitä ei makseta.

Minun tietoni ovat vasten tätä tietoa. Olen tietoinen ihmisestä joka on saanut kotihoidon tuella ollessa reilun vuoden ikäisen lapsen sairaalassa olo ajalta erityihoitorahaa. Myös näin minulle sosiaalityöntekijä sanoi, että voin hakea. Perusteluihin kotitöiden jäänti, sisarusten hoitoasiat jne..

Hakemustani en ole vielä laittanut, mutta laitan ehdottomasti menemään.

Vierailija
7/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokatapuaksessa olen todella pahoillani antamastani informaatiosta jos se oli väärää.

hoo1:

aikaisemmin joku kirjoitti:

Minun tietoni ovat vasten tätä tietoa. Olen tietoinen ihmisestä joka on saanut kotihoidon tuella ollessa reilun vuoden ikäisen lapsen sairaalassa olo ajalta erityihoitorahaa. Myös näin minulle sosiaalityöntekijä sanoi, että voin hakea. Perusteluihin kotitöiden jäänti, sisarusten hoitoasiat jne..

Hakemustani en ole vielä laittanut, mutta laitan ehdottomasti menemään.

Vierailija
8/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tähän kommentoida. Minunkin tietoni ovat ne, että kotiäitikin voi saada erityishoitorahaa sairaalassaolopäiviltä. Muistaakseni se oli niin, ettei äitiys- tai vanhempainrahakaudella, mutta jos on pelkällä kotihoidontuella, niin sitten. Ja edellytyksenä ilmeisesti nimenomaan myös se, että perheessä on muita lapsia, joita päivittäin hoidetaan kotona. Eli kotiäiti on ko. tapauksessa estynyt tekemään työtään näiden muiden lasten osalta.

Monimutkaisesti selitetty, mutta toivottavasti saitte selvää.

Kolmenmami

Vierailija
9/11 |
15.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä erityishoitorahaa saa vaikka on kotihoidontuella. Päätös tuli viime viikolla 15,20 eur per pv ei tosin päätä huimaa. Olen ollut niin pitkään kotona että olen tipahtanut minimille.

Ja hoitotuen kielteisen päätöksen vastine tarkastuslautakunnalle on postissa, kaikkiaan tuota tekstiä on sitten noin 4 sivua, joten jännätään miten käy. Harmi etten lukenut aiemmin tuota vinkkiä kello kädessä tehtävästä työlistasta, laitoin mm. vain että korsetti on riisuttava ja puettava 7-10 kertaa päivässä, eli 14 - 20 kertaa kaikkiaan..

No aika näyttää pitääkö uusia hakemus, periksi en anna.

Vierailija
10/11 |
23.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tapauksessa se oli kunnan kotipalvelujohtaja, joka hakemuksen ja kotikäynnin perusteella myönsi meille omaishoidontuen. Kriteerit on kuntakohtaiset, kaikki kunnat ei myönnä lapsille (ei meidänkään kotikunta yleensä) ja jos sen vuoden omaishoidontuen määrärahat on menneet, niin ne on menneet eikä mitään saa vaikka olisi siihen muuten oikeutettu.

Eritysihoitorahan tosiaan saa, jos on estynyt työstään. Ja perheenäidin työ lasketaan ihme kyllä ihan oikeaksi työksi :) samoin meille sanoi sairaalan sosiaalityöntekijä, että estyvän työn ei tarvitse olla palkallista työtä myöskään.

Vierailija
11/11 |
24.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

9v. tyttö, dg 93.9 ja hoitona theraplay lastenpsyk.polilla kerran viikossa. Eli meillä ei ole rahallisia menoja (toki vanhempien pitää olla mukana) ja Kelassa sanoivat, että lähinnä se kuntoutuksen tarve ja kuntoutussuunnitelma on tärkeämpää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan