Olenko liian tiukka 3v, siivouksesta kyse
Ja tällä siivoomisella tarkoitan omia leluja. Elikkä lapsi sotki lelulaatikkonsa olkkariin, leikittyään hetken halusi katsoa piirrettyä. Tokaisin vain, että ensin keräät lelut pois, sitten saat katsoa piirrettyä. Ei suostunut ja rupesi vaatimaan piirrettyjä. En suostunut, sanoin että keräät lelut ensin pois, sen jälkeen saat katsoa piirrettyä.
Alko vänkääminen ja kiukuttelu. (kesti pidemmän aikaa) Tokaisin vain sitten, että heitän piirretyn roskiin jos ei lelut ala menee sinne laatikkoon. Jonkun aikaa taas kiukutteli ja olin mukamas viemässä jo piirrettyä roskiin lapsi rupesi sitten keräämään.
Minua ahdistaa tämmöiset taistelut. Meillä on ollut ihan pienestä pitäen tapana, että lelut kerätään koriin kun on leikitty.
Tänään ei vain lasta kiinnostanu.
Meninkö täysin yli tämän kanssa?
Kommentit (80)
Että käsken lapseni aina siivoomaan taistelun kanssa ja että hän siivoaa yksin. Ei mene niin, jos ja kun me leikimme yhdessä, me myös siivoamme yhdessä. Jos lapsi leikkii yksinään saa myös leikit siivota, apua tietenkin annan ja alussa siivoan vähän ja lapsi siivoaa loput omatoimisesti koriin. ihmetyttää asioiden vääristelyt. ap
Aika varhain aloitat lapsen tunkemisen pois kodista tekemällä siitä pahan paikan.
On lapsen koti? Nyt en osaa enää muuta kuin nauraa! Tämä palsta on pullollaan omituisia ihmisiä!
mitä hemmetin lusmuperseitä jotkut kotona kasvattaa.Juu ei tarvi siivota... otatte varmaan teinitkin paskahuussiin kun eihän ne nyt pärjää sen 1,5min yksin tai pärjäishän ne mutta kun kaikesta pitää vääntää yhteisiä äiti-lapsi hetkiä muuten ressukat saavat traumoja ja luulee että äiti ei enää tykkää minusta.
mitä hemmetin lusmuperseitä jotkut kotona kasvattaa.Juu ei tarvi siivota... otatte varmaan teinitkin paskahuussiin kun eihän ne nyt pärjää sen 1,5min yksin tai pärjäishän ne mutta kun kaikesta pitää vääntää yhteisiä äiti-lapsi hetkiä muuten ressukat saavat traumoja ja luulee että äiti ei enää tykkää minusta.
niin eipä mene hyvin teidänkään perheessä.
jaksaisi tuollaista taistelua kotona. Me eletään niin, että kaikilla on kivaa olla kotona. Mulla sekä lapsilla (ja myös miehellä, vaikka lapset onkin etusijalla :D). Sinä kuulostat ärsyttävältä natsilta. Vai olikohan kyseessä miehen etälapsi?
Sinä sitten varmaan juokset koko ajan ympäri kämppää siivoamassa lasten jälkiä? Vai kahlataanko teillä leluissa, ja lapset sitten itkee, kun ne astutaan rikki kun ovat pitkin lattioita? Katsos joillain on enemmänkin kuin vain yksi kullanmussu, ja meillä ainakin saa kolmea poikaa komentaa ja uhkailla vähän väliä, ja silti meillä on oikein leppoisaa ja kivaa. Ja mä en kyllä ole valmis luopumaan omasta leppoisasta ja kivastani siksi, että lapseni saisivat elellä kuin pellossa ihan muuten vaan. Mutta kerropa tosiaan sitten miten teillä toimitaan, kuinka monta lasta, ja kuka lopulta siivoaa. Ja ap. Et vaatinut lapselta liikoja. Omien tavaroiden paikalleen laittaminen ei ole liikaa. Uhata ei ehkä olisi tarvinnut, vaan tuskin lapsi siitä kamalaa traumaa on saamassa.
ja silti ne lelut on pääsääntöisesti juuri siellä, missä pitääkin. Leikki on lapsen työtä ihan samalla tavalla kuin vaikka ruuanlaitto minulle. Silti en lukiessani välillä lehteä siivoa ruuanlaittotarpeita pois vain siitä ilosta, että nyt en hetkeen tee ruokaa (koska se on hautumassa tms. ja salaatti odottaa pilkkojaansa).
Miten joku VOI olla noin tyhmä??? Entäs sitten kun sä olet sen salaattisii tehnyt, ja ruokakin on jo syöty, korjaatko sitten???
niin eipä mene hyvin teidänkään perheessä.
jaksaisi tuollaista taistelua kotona. Me eletään niin, että kaikilla on kivaa olla kotona. Mulla sekä lapsilla (ja myös miehellä, vaikka lapset onkin etusijalla :D). Sinä kuulostat ärsyttävältä natsilta. Vai olikohan kyseessä miehen etälapsi?
Sinä sitten varmaan juokset koko ajan ympäri kämppää siivoamassa lasten jälkiä? Vai kahlataanko teillä leluissa, ja lapset sitten itkee, kun ne astutaan rikki kun ovat pitkin lattioita? Katsos joillain on enemmänkin kuin vain yksi kullanmussu, ja meillä ainakin saa kolmea poikaa komentaa ja uhkailla vähän väliä, ja silti meillä on oikein leppoisaa ja kivaa. Ja mä en kyllä ole valmis luopumaan omasta leppoisasta ja kivastani siksi, että lapseni saisivat elellä kuin pellossa ihan muuten vaan. Mutta kerropa tosiaan sitten miten teillä toimitaan, kuinka monta lasta, ja kuka lopulta siivoaa. Ja ap. Et vaatinut lapselta liikoja. Omien tavaroiden paikalleen laittaminen ei ole liikaa. Uhata ei ehkä olisi tarvinnut, vaan tuskin lapsi siitä kamalaa traumaa on saamassa.
ja silti ne lelut on pääsääntöisesti juuri siellä, missä pitääkin. Leikki on lapsen työtä ihan samalla tavalla kuin vaikka ruuanlaitto minulle. Silti en lukiessani välillä lehteä siivoa ruuanlaittotarpeita pois vain siitä ilosta, että nyt en hetkeen tee ruokaa (koska se on hautumassa tms. ja salaatti odottaa pilkkojaansa).
Miten joku VOI olla noin tyhmä??? Entäs sitten kun sä olet sen salaattisii tehnyt, ja ruokakin on jo syöty, korjaatko sitten???
Minä sanon 3-vuotiaalleni, että katsotaan piirrettyä sitten, kun lelut on siivottu tms.
Ja toistan tarvittaessa: ei piirrettyä, ennen kuin olet kerännyt lelut takaisin laatikkoon.
Ja sitten painin omiin askareisiini. Eikä lapsi todellakaan saa sitä piirrettyä.
Minä sanon 3-vuotiaalleni, että katsotaan piirrettyä sitten, kun lelut on siivottu tms.
Ja toistan tarvittaessa: ei piirrettyä, ennen kuin olet kerännyt lelut takaisin laatikkoon.
Ja sitten painin omiin askareisiini. Eikä lapsi todellakaan saa sitä piirrettyä.
odottelet sitten että siivoo pois jos lapsi esimekiksi muuttaa mielensä ettei halua katsoa piirrettyä koska ei halua siivota?
Viimeisen sanan sanoo aina aikuinen kun säännöistä on kyse. Joskus, harmi vaan, on mentävä noinkin pitkälle jos sana ei mene perille ja ala tapahtua niin kuin on käsketty.
Meillä ihan tosissaan on roskiin laitettu leluja ja jos huone ei siivoudu lasten toimesta, kaikki lattialla olevat lelut on kerätty puoleksi vuodeksi jäähylle.
Olen huomannut ettei roskiksella kannata kovin usein uhata kuitenkaan, menee hyviä tavaroita roskiin tai äidiltä uskottavuus jos lapsi yrittää vetää rajaa pidemmälle :D
Ainakin samalle tasolle vajosit.
Niin ja jos jotain uhkaa, se täytyy olla valmis toteuttamaan eikä vängätä asiasta, eli älä uhkaa jos et raaski toteuttaa.
Minä olen napsaissut pari peliä poikki, että napsista vaan koska olen moisen uhannut syystö tai toisesta tehdä. Nyt koitan olla uhkaamatta moista(ei ole tarvinnutkaan), sydän särkyy kun joutuu ne uhkailut toteuttamaan.
Miksi annoit edes tuoda sen lelukorin olkkariin?
Älä edes anna moiseen lupaa, pitäköön omassa huoneessan, jos sellainen on. Ja siellähän riittää kun lelut siivoaa illalla nukkumaan mennessä, yhdessä äidin kanssa, vielä 3-vuotiaana.
saiko lapsesi edes kehuja kun lopulta kuitenkin ne sitten keräsi?
-52-
jaksaisi tuollaista taistelua kotona. Me eletään niin, että kaikilla on kivaa olla kotona. Mulla sekä lapsilla (ja myös miehellä, vaikka lapset onkin etusijalla :D). Sinä kuulostat ärsyttävältä natsilta.
Vai olikohan kyseessä miehen etälapsi?
Jos lapsi saa kaikki periksi. Kyllä meilläkin lapset kerää lelunsa pois. Tuolloin ja tietysti muissakin tilanteissa tulee hieman kinaa, mutta varsinkin silloin vanhemmat pitävät päänsä. Lasten kanssa pitää olla välillä tiukkana, ettei ala hyppiin silmille :)
piirrettyä ei ennen katsota.
Ap:han käski lapsen siivota ennen piirretyn katsomista. Ei siivota. Siinä on iso ero, joka on mennyt monelta vastaajaltakin ohi. Uhkausten suoltamisen lisäksi kannattaa myös miettiä, mitä alunperin käski/pyysi ja miksi.
Miten kauan
odottelet sitten että siivoo pois jos lapsi esimekiksi muuttaa mielensä ettei halua katsoa piirrettyä koska ei halua siivota?
Ap:han käski lapsen siivota ennen piirretyn katsomista. Ei siivota. Siinä on iso ero, joka on mennyt monelta vastaajaltakin ohi. Uhkausten suoltamisen lisäksi kannattaa myös miettiä, mitä alunperin käski/pyysi ja miksi.
Miten kauan
että jos lapsi sitten tekee kaikkensa ettei tarvi siivota on vaikka viikon mielummin katsomatta piirrettyjä niin jätätkö sitten rojut lojumaan viikoksi vai joudutko sitten itse illalla niitä siivoomaan?
alunperinkin kannattaa muotoilla sekä käsky että uhkaus toisin...
Joo no tarkoitin
Miten kauan
että jos lapsi sitten tekee kaikkensa ettei tarvi siivota on vaikka viikon mielummin katsomatta piirrettyjä niin jätätkö sitten rojut lojumaan viikoksi vai joudutko sitten itse illalla niitä siivoomaan?
Kaikki kotona olevat osallistuvat siivoukseen, myös isä. Lapsia autetaan lelujen siivoamisessa ja jossain keskeneräisestä leikistä (meillä käytännössä aina joku epämääräinen lelukasa, joka lapselle tärkeä) voidaan neuvotella saako se jäädä yön yli olohuoneen nurkkaan vai ei. Lapset 3v ja 2v.
Jos on valmis uhkaamaan, täytyy se myös tosi paikan tullen toteuttaa. Itse olisin toiminut niin, että erikseen en olisi enää alkanut uhkailemaan vaan jos ei olisi kerännyt leluja, en myöskään olisi laittanut niitä piirrettyjä. Illalla sitten joka tapauksessa olisi joutunut keräämään leluja.
Miten te muut muuten jaksatte olla koko ajan nipottamassa, että entinen leikki on siivottava pois ennen kuin uutta aloitetaan? Meillä un jollain legoilla saatetaan leikkiä 10min ja sitten rakennetaan junarataa toiset 10min ja sen jälkeen on taas joku uusi leikki menossa. Meillä riittää, että kerran päivässä siivotaan lelut pois ja tarvittaessa sitten esim. piirustusvälineet pois ennen välipalaa.
alunperinkin kannattaa muotoilla sekä käsky että uhkaus toisin...
Joo no tarkoitin
Miten kauan
että siivoo sotkut..en mä ainakaan ala ensin tuntitolkulla pyytelemään siivoomaan ja kämppä kaameassa kunnossa sitten jos kuitenkin menee siihen että itse joutuu sotkut siivoomaan niin voi sanoa että nyt oikeesti kohta menevät roskiin tavarat jos et siivoa.
mukava ja hyvä olla. Sitähän sanotaankin et perhe, jossa leivotaan ja kokataan on paljon rennompaa kuin perhe, jossa se siisteys on se ykkösjuttu. Arvatkaapa kummasta perheestä tulee tasapainoissempia lapsia?
Minä olisin tuona äitinä kysynyt et kerätäänkö yhdessä lelut ja laitetaan vaikka nätisti jonoon ne tms. Lapsi olisi innostunut siitä ja teillä olisi ollut mukava hetki yhdessä. Nyt teillä oli kova ja vastenmielinen hetki.
Kärsin hirveesti kun Suomessa on tapana komentaa jopa pikkulapsiakin kuin koiria: tänne, sinne, tonne et saa, ole hiljaa, häivy, suu kiinni...Tämä malli jatkkuu sit isommilla lapsilla, teineillä, aikuisilla ja sit osat vaihtuu ja lapset kohtelee vanhoja vanhempiaan rumasti. Vai eikö ole näin meitin kulttuurissa??
Vastaukseni on aika laaja mutta tarkoituksella:)
....Kaikki kotona olevat osallistuvat siivoukseen, myös isä. Lapsia autetaan lelujen siivoamisessa....lapselle tärkeä....neuvotella saako se jäädä yön yli...
Teillä on kivaa ja hyvä elämän malli!!
Mutta ap:n alkuperäiseen viestiin. Mielestäni on ihan sama, mitkä siivoamssäännöt missäkin perheessä on, välillä on siivottava ja joskus leikin voi varmaan jättää keskenkin siivoamatta, MUTTA pointtihan on se, että ap käski lapsen siivoamaan lelut ja silloin se pitää tietenkin viedä loppuun! Vai olisko pitänyt teidän mielestä vain todeta, että laitetaan sitten vaan leffa pyörimään, jos Niko-Petteri ei haluakaan nyt siivota leluja? Tällä ei ole mitään nipottamisen kanssa tekemistä, vaan johdonmukaisuuden! Ja tasan tarkkaan jokainen lapsi testaa tässä vanhempia aika ajoin. Ongelmia tulee, jos ei ole johdonmukainen tai jos vanhemmat keskenään eivät toimi yhteen. 3 vuotiaalle siivoaminen pitää tehdä helpoksi, eli kaikilla leluilla selkeä paikka tyyliin yhteen koriin aina tiettyä lelua, esim. Autioksi, legokori jne. Sitten voi myös vaatia lelujen siivoamista.