Olen järkyttynyt tiedosta, että Suomessa saa ajaa ulkomailta ostetulla ajokortilla
Eli jos sulla on ulkomailla hankittu (mahdollisesti ostettu) ajokortti, saat ajaa Suomessa ilman mitään ajo- tai kirjallisia kokeita. Hirveä turvallisuusriski läpi vuoden, mutta etenkin talvella.
Tähän pitää saada lakimuutos.
Kommentit (17)
Ja kauheaa! Suomesta ostetulla ajokortilla saa ajaa monessa paikassa ulkomailla!
No olisihan se todella hankalaa jos joka maahan mennessä pitäisi aina siellä suorittaa autokoulu uudestaan. Vaikkapa automatka Euroopan halki kestäisi vuoden kun joka rajalla pitäisi taas menne autokouluun.
Olen aina kuvitellut että saadakseen ajaa autoa Suomessa pitää olla Suomessa suoritettu ajokoe ja tehty kirjallinen testi. Tuohan on ihan kamalaa. Jos on ajanut ajokortin maassa, missä ei ole talvea, ei osaa toimia talviliikenteessä ja eri maissa on ihan erilaiset liikennesäännöt ja liikennemerkitkin.
Vierailija kirjoitti:
Ja kauheaa! Suomesta ostetulla ajokortilla saa ajaa monessa paikassa ulkomailla!
Mistäs Suomessa saa ostettua ajokortin ilman ensimmäistäkään ajotuntia tai teoriaa?
Mulla on pari kertaa ollut sellainen bussikuski että on varmaan itse askarrellut ajokorttinsa. Siinä on miettinyt pitäisikö jäädä pois kyydistä ja kokeilla seuraavaa bussia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Ja kauheaa! Suomesta ostetulla ajokortilla saa ajaa monessa paikassa ulkomailla!
Mistäs Suomessa saa ostettua ajokortin ilman ensimmäistäkään ajotuntia tai teoriaa?
Voisko niitä olla kirpputorilla myynnissä?
Nämä ulkomaan korttilaiset ajaa myös rekkaa ja bussia.
Tilaanko Temusta edullisen ajokortin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä onnistu Euroopassa missään muussakaan maassa eikä kyllä oikeastaan missään muuallakaan maailmassa. Jokaisessa maassa on jonkinnäköiset kriteerit sille että minkälainen tyyppi käy kuljettajaksi. Se on toki aivan eri asia että opetetaanko afrikkalaisessa autokoulussa sitä että minkälaista talviajo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kyllä onnistu Euroopassa missään muussakaan maassa eikä kyllä oikeastaan missään muuallakaan maailmassa. Jokaisessa maassa on jonkinnäköiset kriteerit sille että minkälainen tyyppi käy kuljettajaksi. Se on toki aivan eri asia että opetetaanko afrikkalaisessa autokoulussa sitä että minkälaista talviajo on.
Hesarin jutun kommenteissa joku tietää, että esim. Intiassa onnistuu. Ja uskon sen kyllä.
Ihan joka maan ajokortilla ei saa ajaa Suomessakaan, edes turisti. Tai sen pitää olla vähintään kyseisen maan myöntämä kansainvälinen ajokortti.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pari kertaa ollut sellainen bussikuski että on varmaan itse askarrellut ajokorttinsa. Siinä on miettinyt pitäisikö jäädä pois kyydistä ja kokeilla seuraavaa bussia.
Bussia ei kyllä pääse ammatikseen ajamaan vain jollain ulkomaisella ajokortilla.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kymmenettuhannet-ajavat-ilman-ajoko…
Kymmenettuhannet ajavat ilman ajokorttia
Julkaistu 20.08.2010 11:45 (Päivitetty 24.08.2010 23:17)
Nina Rahkola
Liikenteessä huseeraa vuosittain tuhansia kuskeja, joilla ei ole ajo-oikeutta kulkuneuvoonsa. Liikkuva poliisi kirjasi viime vuonna yli 27 000 tapausta ajo-oikeudetta ajosta.
- Kiinnijääneiden määrä on vain jäävuoren huippu. Todellisuudessa ajo-oikeudetta ajavia on paljon enemmän, toteaa poliisitarkastaja Jari Pajunen sisäasiainministeriöstä.
Ajo-oikeudetta ajossa kyse on siitä, että poliisi saa rysän päältä kiinni kuljettajan, jonka ajokortti on niin sanotusti kuivumassa rattijuopumuksesta tai ylinopeudesta.
Ajo-oikeudetta ajosta puhutaan myös silloin, kun henkilö ajaa esimerkiksi mopokortilla moottoripyörää tai silloin, jos hänellä ei ole laisinkaan ajokoulutusta.
- Tässä on kyse niin sanotusta piilorikollisuudesta, jonka valvonta ei voi olla ikinä tarpeeksi kattavaa. Suurissa kaupungeissa henkilö voi ajella vuosikausia ajo-oikeudetta, eikä häneen kiinnitetä minkäänlaista huomiota. Pienillä paikkakunnilla liikkuva poliisi saattaa sen sijaan muistaa ulkoa, että vastaan ajaneen kuljettajan kortti on kuivumassa, kertoo poliisiylitarkastaja Esko Ruokonen poliisihallituksesta.
Poliisi saa päivittäin kiinni useita kuljettajia, jotka ajavat toistuvasti liikenteessä ajo-oikeudetta.
"Olen aina kuvitellut että saadakseen ajaa autoa Suomessa pitää olla Suomessa suoritettu ajokoe ja tehty kirjallinen testi."
Mitenhän sitten onnistuisi ulkomaisen turistin tulo Suomeen autolla tai auton vuokraus täällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussia ei kyllä pääse ammatikseen ajamaan vain jollain ulkomaisella ajokortilla.
Ammattipätevyys täytyy suorittaa kyllä mutta uutta ajokorttia ei tarvitse käydä mikäli sellainen sattuu löytymään. Ulkomainen ajokortti voidaan vaihtaa suomalaiseen mikäli ulkomainen ajokortti on suoritettu aikana ennen kuin Suomeen on muutettu.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011454600.html