Olenko liian tiukka 3v, siivouksesta kyse
Ja tällä siivoomisella tarkoitan omia leluja. Elikkä lapsi sotki lelulaatikkonsa olkkariin, leikittyään hetken halusi katsoa piirrettyä. Tokaisin vain, että ensin keräät lelut pois, sitten saat katsoa piirrettyä. Ei suostunut ja rupesi vaatimaan piirrettyjä. En suostunut, sanoin että keräät lelut ensin pois, sen jälkeen saat katsoa piirrettyä.
Alko vänkääminen ja kiukuttelu. (kesti pidemmän aikaa) Tokaisin vain sitten, että heitän piirretyn roskiin jos ei lelut ala menee sinne laatikkoon. Jonkun aikaa taas kiukutteli ja olin mukamas viemässä jo piirrettyä roskiin lapsi rupesi sitten keräämään.
Minua ahdistaa tämmöiset taistelut. Meillä on ollut ihan pienestä pitäen tapana, että lelut kerätään koriin kun on leikitty.
Tänään ei vain lasta kiinnostanu.
Meninkö täysin yli tämän kanssa?
Kommentit (80)
Meillä ei 3v katsele yksinään, joten se lelujen siivoaminenkin olisi tehty yhdessä äidin kanssa (äiti 1 lelu ja lapsi loput). Vasta sitten valitaa DVD ja yhdessä katsotaan. Niin ja lapsia meillä on 3, 5v, 3v ja vauva, joten kyse ei nyt ole yhden lapsen äidistä, jolla on pelkkää aikaa. Meillä tehdään yhdessä, me olemme perhe.
ja minä siinä samalla siivoilen keittiötä, kokkaan, luen lehteä jne. Miksi mun pitäisi tuijottaa lasten leffoja?
Et ole ikinä käynyt neuvolassa ja saanut tätäkään tietoa?
Meillä ei 3v katsele yksinään, joten se lelujen siivoaminenkin olisi tehty yhdessä äidin kanssa (äiti 1 lelu ja lapsi loput). Vasta sitten valitaa DVD ja yhdessä katsotaan. Niin ja lapsia meillä on 3, 5v, 3v ja vauva, joten kyse ei nyt ole yhden lapsen äidistä, jolla on pelkkää aikaa. Meillä tehdään yhdessä, me olemme perhe.
ja minä siinä samalla siivoilen keittiötä, kokkaan, luen lehteä jne. Miksi mun pitäisi tuijottaa lasten leffoja?
ja lapselle osaan valita lapselle sopivan elokuvan.
jaksaisi tuollaista taistelua kotona. Me eletään niin, että kaikilla on kivaa olla kotona. Mulla sekä lapsilla (ja myös miehellä, vaikka lapset onkin etusijalla :D). Sinä kuulostat ärsyttävältä natsilta.
Vai olikohan kyseessä miehen etälapsi?
Sinä sitten varmaan juokset koko ajan ympäri kämppää siivoamassa lasten jälkiä? Vai kahlataanko teillä leluissa, ja lapset sitten itkee, kun ne astutaan rikki kun ovat pitkin lattioita?
Katsos joillain on enemmänkin kuin vain yksi kullanmussu, ja meillä ainakin saa kolmea poikaa komentaa ja uhkailla vähän väliä, ja silti meillä on oikein leppoisaa ja kivaa. Ja mä en kyllä ole valmis luopumaan omasta leppoisasta ja kivastani siksi, että lapseni saisivat elellä kuin pellossa ihan muuten vaan.
Mutta kerropa tosiaan sitten miten teillä toimitaan, kuinka monta lasta, ja kuka lopulta siivoaa.
Ja ap. Et vaatinut lapselta liikoja. Omien tavaroiden paikalleen laittaminen ei ole liikaa. Uhata ei ehkä olisi tarvinnut, vaan tuskin lapsi siitä kamalaa traumaa on saamassa.
vaan siitä, että elokuva ei olelapsenvahti vaan yhteinen kokemus.
jaksaisi tuollaista taistelua kotona. Me eletään niin, että kaikilla on kivaa olla kotona. Mulla sekä lapsilla (ja myös miehellä, vaikka lapset onkin etusijalla :D). Sinä kuulostat ärsyttävältä natsilta. Vai olikohan kyseessä miehen etälapsi?
Sinä sitten varmaan juokset koko ajan ympäri kämppää siivoamassa lasten jälkiä? Vai kahlataanko teillä leluissa, ja lapset sitten itkee, kun ne astutaan rikki kun ovat pitkin lattioita? Katsos joillain on enemmänkin kuin vain yksi kullanmussu, ja meillä ainakin saa kolmea poikaa komentaa ja uhkailla vähän väliä, ja silti meillä on oikein leppoisaa ja kivaa. Ja mä en kyllä ole valmis luopumaan omasta leppoisasta ja kivastani siksi, että lapseni saisivat elellä kuin pellossa ihan muuten vaan. Mutta kerropa tosiaan sitten miten teillä toimitaan, kuinka monta lasta, ja kuka lopulta siivoaa. Ja ap. Et vaatinut lapselta liikoja. Omien tavaroiden paikalleen laittaminen ei ole liikaa. Uhata ei ehkä olisi tarvinnut, vaan tuskin lapsi siitä kamalaa traumaa on saamassa.
ja silti ne lelut on pääsääntöisesti juuri siellä, missä pitääkin. Leikki on lapsen työtä ihan samalla tavalla kuin vaikka ruuanlaitto minulle. Silti en lukiessani välillä lehteä siivoa ruuanlaittotarpeita pois vain siitä ilosta, että nyt en hetkeen tee ruokaa (koska se on hautumassa tms. ja salaatti odottaa pilkkojaansa).
Ehkä tuo piirretyn roskiin heittäminen nyt vähän oli liikaa, mutta... Sattuuhan sitä.
Etenkin, jos on valmis myös toteuttamaan yhkauksensa.
Mua ärsyttää ja raivostuttaa suunnattomasti, kun mies latelee aina uhkauksia, joita ei todellakaan voi toteuttaa. Tai ei ainakaan ilman, että mä raivostun... Saattaa esim. uhkailla, että heittää KAIKKI lelut roskiin. Just. Siis meinas tosiaan paiskata satojen eurojen edestä esim. pojan Legoja mäkeen? Tai esikoisen ds:n? jep. jep. Tai kerran ilmoitti pojalle, ettei se saa enää IKINÄ lainata kirjastosta mitään. Kysyin sitten ohimennen, että meinasko iskä sit ehkä ostaa lapselle kaikki kirjat vaikka ammattikouluun tai lukion esseetä varten, jos ei kerran lainaamaan saa mennä... En mä nyt sitä sano, etteikö lapselle saisi ikinä uhkauksia esittää, mutta mitä hemmetin hyötyä niistä on, jos ne ovat täysin toteuttamiskelvottomia?
Joo, anteeks, meni ohi aiheen...
meillä ollaan kai hunningolla:
annan lasten jättää leikkejä esim. päiväksi levälleen-siellä odottavat koulu-ja hoitopäivän jälkeen kun kotiudutaan ja siitä on kiva jatkaa.
Jos alkaa päivätolkulla olla liikkumattomina tavarat, sitten käsken/yhdessä raivataan. Viimeistään imurointi/siivouskertoina pitää yhdessä raivata pois. Jos ei homma suju 2-3 pyynnöstä, uhkaan jätesäkillä. Vielä ei ole tarvittu jätesäkkiä ottaa esille :)
Mun lapsuuskodissa oli aika rentoa, joka päivä kyllä lattiat lakaistiin/tiskit jne laitettiin ja kerran viikossa luututtiin. Mutta ei oltu nipoja ja haluan saman esimerkin välittyvän lapsilleni, kotona saa olla suht vapaasti. Päiväkodissa ja koulussa on aika tarkkaa järjestyksenpito. Mikä onkaan inhottavampaa kuin raivata juuri sopivaan vauhtiin päässyt vapaa leikki laatikkoon ja kaappiin kun pitää lähteä syömään/tuokioon jne. Olen siis lto päiväkodissa joten tiedän ;)
ap:n aloituksen, niin lapsensa oli levittänyt lelulaatikon lelut olkkariin. Se on mun mielestä vähän eri asia, kuin selkeästi kesken oleva mietitty leikki.
Kyllä meilläkin muksut saa pitää kamoja levällään huoneissaan/takkahuoneessa/pihallakin, mutta irtolelut pitkin olkkaria pitää kerätä pois, tai sitten ne on palasina, kun isänsä astuu vahingossa päälle.
Jostain syystä viime viikolla 2- ja 3-vuotiaani "kekskivät" leikin, jossa otettiin lelukopat ja kaadettiin ne ylösalaisin... No, koreja oli kaadettu jokunen kappale sinne lastenhuoneen lattialle, ja leluvirta ulottui jo nilkkoihin, eikä huoneessa mahtunut enää kulkemaan saati leikkimään. Siinä vaiheessa, kun olisi siirrytty olkkariin leikkimään, pyysin ipanoita keräämään lelut ensin. Pyysin toisenkin kerran ja ilmoitin, että jos yhden kerran vielä joudun pyytää, laitan lelut roskiin.
No, niitä käytiin keräämässä jokunen takaisin, mutta sitten asia taas "unohtui". Niinpä hain jätesäkin, keräsin lelut ja vein roskiin päällimmäiseksi. Itkua ja hammasten kiristystähän siitä tuli, ja 3-vee lupasi kerätä ne heti omiin koreihin. Annoin pussin takaisin, ja niin oli hetken kuluttua lelut oikeilla paikoillaan.
Viikonloppuna leikkivät samaa leikkiä, mutta lelut keräsivät pyynnöstä pois. :)
Ja meillä tv toimii myös lastenvahtina välillä.
minusta meni yli ja oli ihan tarpeetonta.
Jos lapselle annetaan vaihtoehdot, että jos siivoaa, voi katsoa telkkua, jos ei siivoa ei katso, niin se on ihan riittävää. Pahinta mitä aikuinen voi tehdä on jäädä inttämään. Lapsi kyllä tietää miten saa piirrettyä katsoa.
Minulle tuli mieleen, että äiti oikeastaan yritti lahjoa lapsen siivoamaan sillä että sai katsoa piirrettyä, kun se siivoaminen oli niin tärkeää. Kyllä minunkin lapset ovat joissain tilanteissa valinneet mielummin sen ettei siivota ja se on ihan ok. Miksi se oli sinulle niin hankalaa?
En koskaan ole vänkännyt lasteni kanssa, neuvotellut kyllä useastikin. Neuvottelu tehdään normaalilla äänellä, ei vinkumalla tai huutamalla. Lapset kiukuttelevat ja kitisevät ja eivät tottele. Sellaista se elämä vaan on. En koskaan ole siihen hermostunut. Onneksi lapseni keksivät nopeasti miten saavat asioita tapahtumaan. Eli kysyvät lupaa, tekevät niinkuin pyydetään jne..
Samalla voi opetella yhdessä tekemistä. Joo tiedän, että äitihän se siinä lopulta enemmän siivoaa. Pointtini on tehdä siivouksesta mukavaa yhdessäoloa.
No munkaan mielestä toi ei ollut paras tapa hoitaa asia. Jos siivous oli tärkeää, niin eikö olisi kannattanut siivota sitten yhdessä lapsen kanssa eikä järjestää uhmakohtausta. Samoin annoit lapselle valinnan, jota ei kuitenkaan saanut valita. Eli ei ollut mahdollista jättää leikkiä levälleen, vaikka se oli tuossa lahjonnassa vaihtoehtona. Sen lisäksi teit katteettoman uhkauksen.
Tuo on muka tiukkaa kasvatusta. Paljon sääntöjä, mutta mitään niistä ei noudateta ehdottomasti. Noin vain tulet opettaneeksi että sua ei tarvitse totella.
Jostain syystä viime viikolla 2- ja 3-vuotiaani "kekskivät" leikin, jossa otettiin lelukopat ja kaadettiin ne ylösalaisin... No, koreja oli kaadettu jokunen kappale sinne lastenhuoneen lattialle, ja leluvirta ulottui jo nilkkoihin, eikä huoneessa mahtunut enää kulkemaan saati leikkimään. Siinä vaiheessa, kun olisi siirrytty olkkariin leikkimään, pyysin ipanoita keräämään lelut ensin. Pyysin toisenkin kerran ja ilmoitin, että jos yhden kerran vielä joudun pyytää, laitan lelut roskiin. No, niitä käytiin keräämässä jokunen takaisin, mutta sitten asia taas "unohtui". Niinpä hain jätesäkin, keräsin lelut ja vein roskiin päällimmäiseksi. Itkua ja hammasten kiristystähän siitä tuli, ja 3-vee lupasi kerätä ne heti omiin koreihin. Annoin pussin takaisin, ja niin oli hetken kuluttua lelut oikeilla paikoillaan. Viikonloppuna leikkivät samaa leikkiä, mutta lelut keräsivät pyynnöstä pois. :) Ja meillä tv toimii myös lastenvahtina välillä.
kerran olivat illan poissa ja itkupotkuraivareitten kera kuopus jäi lastenvahdin kanssa kotiin, taisi olla silloin jo 5v. Vanhemmat palasivat myöhään sunnuntaina. Seuraavalla viikolla äiti ryhtyi etsimään käsilaukkuaan, meikkipussiaan jne. tavaroita, joita oli jättänyt kylppäriin ja eteiseen sonnustautuessaan juhlakuntoon. Mistään ei löytynyt.
Kas - se kuopus oli vienyt ne roskapussissa roskiin ihan samalla tavalla kuin äiti oli tehnyt hänen tavaroilleen, kun ne oli jätetty levälleen.
Se siinä on pointti, jos lapsi tahtoo katsoa leffaa niin siivoaa. Piste.
Lapsihan tahtoo jotain ja siinä on porkkana ja keppi kun tekee.
Nyt sinulla on tuloksena se että lapsi siivosi, mutta tälläisen väännön jälkeen. Olisit voinut keittää kahvia ja tyynenä vaan jatkaa että sinä valitset katseletko videota, pitää ensin siivota.Jos uhkaa että heittää roskiin niin se pitää sitten tehdä, ei uhkauksia voi vaan heitellä ilmaan. Vai onko teillä parisuhteessa miehenkin kanssa tapana huutaa että nyt tulee ero ettekä sitä ole tekemässä? Nyt lapsi tietää että olet uhannut asialla, etkä ole vienyt kuitenkaan. Lapsi tulee vielä testaamaan asiaa uudestaan ja uudestaan ja sinä opetat lapselle että voi uhata ties millä.
Minulle on ainakin tärkeää että perunat on perunoita ja asioita saa kun tehdään miten sovitaan. Ei tartte alkaa kovistelemaan enempää.
2
Toteutan uhkaukseni, jos ei olisi uskonut, olisi piirretty lentänyt roskiin.
Ja ero, mitä ihmettä ero liittyy lapsen siivoukseen. Olet outo.
Että käsken lapseni aina siivoomaan taistelun kanssa ja että hän siivoaa yksin.
Ei mene niin, jos ja kun me leikimme yhdessä, me myös siivoamme yhdessä. Jos lapsi leikkii yksinään saa myös leikit siivota, apua tietenkin annan ja alussa siivoan vähän ja lapsi siivoaa loput omatoimisesti koriin.
ihmetyttää asioiden vääristelyt.
ap
Että käsken lapseni aina siivoomaan taistelun kanssa ja että hän siivoaa yksin. Ei mene niin, jos ja kun me leikimme yhdessä, me myös siivoamme yhdessä. Jos lapsi leikkii yksinään saa myös leikit siivota, apua tietenkin annan ja alussa siivoan vähän ja lapsi siivoaa loput omatoimisesti koriin. ihmetyttää asioiden vääristelyt. ap
Aika varhain aloitat lapsen tunkemisen pois kodista tekemällä siitä pahan paikan.
vaan siitä, että elokuva ei olelapsenvahti vaan yhteinen kokemus.
huoneessa ja teen ihan normaaleja kotihommia?
Silloin selitän miksi ne on siivottava jne. mutta jos ei ala tapahtumaan, totean että sitten heitän tietyt lelut roskiin. Siinä vaiheessa tulee vauhtia. Olin itse lapsena samanlainen, enkä oppinut kuin siitä että tavarat olivat kerran jo roskiksessa.
koska teillä on tapana, että leikkimisen jälkeen välittömästi siivotaan. Ensin pesulle, sitten puhtaat vaatteet ja lakanat pesukoneeseen. Vai?
Kannattaa miettiä kuinka tärkeä asia tuo lelujen siivous on teille. Jos se ykkösprioriteetin asia, niin toki sitten kannattaa käydä tuo tahtojen taistelu joka kerta kun leikki loppuu. Meille se ei ole, siksi en vedä niin tiukkaa linjaa tuossa asiassa.
Meillä on tuon ikäisillä tärkeää syömiset, siirtymiset, pukemiset jne ja niissä on tärkeää, että ne tulee tehdyiksi silloin kun vanhempi päättää. Toki aikuinen auttaa.
Meille lelujen järjestely kesken päivää ei ole niin iso asia, että siitä kannattaa taistelua.
Kuten joku sanoi, niin kannattaa valita ne taistelut. Jos teillä on sääntö, että lelut pitää korjata joka leikin jälkeen, niin siitä pitää pitää kiinni sitten aika ehdottomasti. Muuten joutuu käymään sen taistelun uudestaan kun on kerran lepsunut uhmaajan kanssa.
Meillä siivotaan kerran päivässä paitsi just jotain legorakennelmia tms ei siivota.
Kolmen äiti