Onko 35- vuotias sinusta vanha ensisynnyttäjä?
eikö synnyttäjien keski-ikä ole nykyään jotain 30v..?
Kommentit (50)
Sain esikoišen 34.vuotiaana ja kuopuksen 37-vuotiaana. Mitään ongelmia ei ole ollut. Juuri hyvä ikä tulla äidiksi minun kohdallani.
Sanon näin, vaikka itse sain kuopuksen 40+
Mutta ensisynnyttäjänä kolmefemma on aika vanha.
Mitä eroa on synnyttäjällä ja ensisynnyttäjällä 35-vuotiaana? Luulisi samat biologiset seikat ja mahdolliset iän tuomat ongelmat molemmilla.
Ite sain ensimmäiseni 27v. Mutta siis kyllä myöhemmät synnytykset (3kpl) on ollu helpompia kuin tuo eka, vaikka hyvin palauduin tuostakin.. ja suht nopeasti.
Nyt oon 31v ja raskaana ja jouduin ylimääräiseen kontrolliin juurikin iän vuoksi. Mulla on siis verenpainelääkitys, mutta ei mitään oireiluja, ei ongelmia verenpaineen kanssa raskausaikana, ei vauvan voinnissa, ei poikkeamia pissassa, ei ylimääräisiä kutinoita eikä päänsärkyjä ja kuitenkin piti mennä kontrolliin "ku ei tuo ikä tuosta ainakaan vähene". No, käynti kesti kaikestaan 20min...
mutta siis ensisynnyttäjänä on kyllä aika vanha.. ku pidin itseänikin aika vanhana ensisynnyttäjänä, vaikka silloin kun ensimmäiseni sain taisi ensisynnyttäjien keski-ikä olla juuri sen 27v..
ENSIsynnyttäjien keski-ikä pyörii nykyään n. 27 vuodessa kun synnyttäjien keski-ikä on n.30 vuotta.
Olen 35 vuotias lapseton. Minun ei siis kannata yrittää enää tulla raskaaksi?
kunnes mulle sanottiin, ettei tuo ole enää nykyään vanha eikä mitään. Muistelisin, että 35-vuoden jälkeen naisen biologia alkaa muuttua, munarakkuloita ei esim irtoa ollenkaan joka kuukausi eli lapsen saanti vaikeutuu huomattavasti.
Itselläni raskausaika sujui peruspahoinvointeja lukuunottamatta erinomaisesti. Olen hyväkuntoinen ja itsestäni huoltapitävä, eikä minulla ole ollut vaikeuksia jaksaa hoitaa ja olla lapseni kanssa. Näytänkin vissiin vähän nuoremmalta kuin monet ikäiseni naiset.
Tosin nauratti 50-v. työkaverin kommentti "sä kuulut varmasti riskiryhmään, kun olet noin vanha :-)) Sain esikoisen 35-vuotiaana, mutta kertaakaan ei kukaan terv.hoitaja tms. sanonut mitään riskiryhmään kuulumisesta. Johtuu varmaan siitä, että olen erittäin hyvässä kunnossa ja terve. Nolla päivää sairaslomaa raskausaikana jne. Tälle työkaverille teki mieli sanoa, et sä varmaan kuuluit jo 20-vuotiaana riskiryhmään, kun olet noin läski ja omaat niin huonot elämäntavat ;-)
Itse olen 36 ja olen mielestäni jo hitusen liian vanha saamaan enää lapsia.
Sain lapset 29- ja 31-vuotiaana.
Toisaalta mun mielestä vielä ihan ok ikä yleisesti saada lapsia, itse vaan koen olevani jotenkin vanhentunut parin viime vuoden aikana.