Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 35- vuotias sinusta vanha ensisynnyttäjä?

Vierailija
13.11.2011 |

eikö synnyttäjien keski-ikä ole nykyään jotain 30v..?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni lääketieteellisen määritelmän mukaan vanhan ensisynnyttäjän raja menee juurikin tuossa 35 ikävuodessa.

Vierailija
22/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni lääketieteellisen määritelmän mukaan vanhan ensisynnyttäjän raja menee juurikin tuossa 35 ikävuodessa.


mutta nyt on noussut. Mulla oli eka raskaus kun olin 36 ja toka kun olin 38, ja kysyin lapsivesitutkimuksesta yms tutkimuksista, joita tehdään iäkkäämmille odottajille, niin neuvolassa sanottiin, että ikäraja on noussut, eikä se enää ole 35-vuotta, kuten on ollut joskus 80-luvulla.

Eikä siis myöskään ole 38 vuotta, koska en päässyt tutkimuksiin.

Tämä johtuu siitä, että sairaalat hoitavat vanhempien synnyttäjien synnytyksiä ilman mitään komplikaatioita, joten niistä on tullut enemmän normaaleja perussynnytyksiä.

Enemmän vaikuttaa esim äidin sairaus, jos on vaikka diabetes, niin silloin on riskisynnyttäjä vaikka olisi vasta 20-vuotias vauvan saadessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni lääketieteellisen määritelmän mukaan vanhan ensisynnyttäjän raja menee juurikin tuossa 35 ikävuodessa.


mutta nyt on noussut. Mulla oli eka raskaus kun olin 36 ja toka kun olin 38, ja kysyin lapsivesitutkimuksesta yms tutkimuksista, joita tehdään iäkkäämmille odottajille, niin neuvolassa sanottiin, että ikäraja on noussut, eikä se enää ole 35-vuotta, kuten on ollut joskus 80-luvulla.

Eikä siis myöskään ole 38 vuotta, koska en päässyt tutkimuksiin.

Tämä johtuu siitä, että sairaalat hoitavat vanhempien synnyttäjien synnytyksiä ilman mitään komplikaatioita, joten niistä on tullut enemmän normaaleja perussynnytyksiä.

Enemmän vaikuttaa esim äidin sairaus, jos on vaikka diabetes, niin silloin on riskisynnyttäjä vaikka olisi vasta 20-vuotias vauvan saadessaan.

Vanhojen synnyttäjien määrä on noussut, eikä tulisi kovin edulliseksi tutkia kaikkia. Näin olleen siis vain todelliset hyperriskitapaukset johdetaan tarkempiin tutkimuksiin. Biologisesti kuitenkaan mikään ei ole muuttunut.

Vierailija
24/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vain synnyttäjäksi aivan tavallinen ikä nykyään. Biologisesti katsoen 35 on vanha, mutta toisaalta ihmisem kehitystä, evoluutiota ja biologiaa miettien ihmisten keski-iän kuuluisi olla 40-vuotta... Maailma muuttuu.



Riskit ovat tietenkin suuremmat, mutta toisaalta kuka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäkööt. Ei 35-vuotias mikään mummo ole, tosin mahdollisten seuraavien lasten hankinnalle alkaa olla pieni hoppu.

Vierailija
25/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni lääketieteellisen määritelmän mukaan vanhan ensisynnyttäjän raja menee juurikin tuossa 35 ikävuodessa.


mutta nyt on noussut. Mulla oli eka raskaus kun olin 36 ja toka kun olin 38, ja kysyin lapsivesitutkimuksesta yms tutkimuksista, joita tehdään iäkkäämmille odottajille, niin neuvolassa sanottiin, että ikäraja on noussut, eikä se enää ole 35-vuotta, kuten on ollut joskus 80-luvulla.

Eikä siis myöskään ole 38 vuotta, koska en päässyt tutkimuksiin.

Tämä johtuu siitä, että sairaalat hoitavat vanhempien synnyttäjien synnytyksiä ilman mitään komplikaatioita, joten niistä on tullut enemmän normaaleja perussynnytyksiä.

Enemmän vaikuttaa esim äidin sairaus, jos on vaikka diabetes, niin silloin on riskisynnyttäjä vaikka olisi vasta 20-vuotias vauvan saadessaan.


Ei, ei ole noin kaunista.. Yhteiskunnalla vain ei ole resursseja tarjota punktiota kaikille. Samat riskit kuin ennenkin, faktahan on että downin riski kasvaa suuresti 35 ikävuoden jälkeen. Mutta hei, np-ultrassa jää kiinni puolet.

Vierailija
26/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ensisynnyttäjien keski-ikä on nykyisin täsäs maassa 28,8v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin 36, ja mua lohdutettiin että paremmilla asuma-alueilla keskimäärin jopa 40v! Kouluttamattomilla/ huonommilla alueilla alempi.


-"täydellinen ikä saada lapsi on se ikä milloin minä sain" ;) Eli kaikki alle 36 vuotiaat ovat vai kouluttauduttomia,huonompia? Voi sinua ikäkriisissä elävä tiedoton. Ihan kuule 20vuotiaasta alkaen on kyllä kouluja käynyt ja hyvin sopiva ikä saada lapsia jos haluaa eikä ollenkaa huono ole alle 36vuotias.."huonommilla alueilla"..pah

Vierailija
28/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski saada vammainen lapsi kasvaa ja hedelmällisyys puolestaan laskee radikaalisti. Kalliiksihan tuo vanhana synnyttäminen tulee yhteiskunnalle.

Kun 25-vuotiaan äidin mahdollisuus saada Down-lapsi arvioidaan 0,05 %:ksi, on se 35-vuotiaalla äidillä 0,5 %

= jos sulla on 200 kappaletta 35-vuotiasta synnyttäjää, niistä vaan YKSI synnyttää down-lapsen, ne 199 synnyttää terveen lapsen... Olisi ihan eri asia jos joka toinen yli35-vuotiaille syntyv lapsi olisi vammainen. Mutta yli nelikymppisilläkin se riski on vasta 4%, joten jos sulla on 100 yli nelikymppistä synnyttäjää, niin 96 nistä saa ihan terveen lapsen.

"Moninkertainen riski" kuulostaa toki dramaattiselta, mutta se kannattaa aina suhteuttaa käytössä oleviin lukuihin. Sitten huomaa, että ei ehkä niin pahasta asiasta ole kyse kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin 36, ja mua lohdutettiin että paremmilla asuma-alueilla keskimäärin jopa 40v! Kouluttamattomilla/ huonommilla alueilla alempi.


-"täydellinen ikä saada lapsi on se ikä milloin minä sain" ;) Eli kaikki alle 36 vuotiaat ovat vai kouluttauduttomia,huonompia? Voi sinua ikäkriisissä elävä tiedoton. Ihan kuule 20vuotiaasta alkaen on kyllä kouluja käynyt ja hyvin sopiva ikä saada lapsia jos haluaa eikä ollenkaa huono ole alle 36vuotias.."huonommilla alueilla"..pah


Ensinnäkin, sun kirjoitustaitos on sitä luokkaa, että mä en ihan kaikkea ymmärrä. Toiseksi, sun sisälukutaitos taitaa olla samaa luokkaa, sillä mä en missään vaiheessa väitä, että 36 on täydellinen _tai edes hyvä_ ikä ensisynnyttäjälle. Mulle kerrottiin mainitsemani fakta, ja muutama kommentti täällä tukee sitä. Krunikka mm on näitä Hgin parempia alueita.

Vierailija
30/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 35 vuotias on vanha ensisynnyttäjä. Vai meneekö se niin, että jos siellä "hyvällä alueella" kaikki saavat ensimmäisen 50 vuotiaana niin sitten 50 vuotta on sopiva ikä? 35v on myöhäinen ikä saada ENSIMMÄINEN lapsi ja jollain paremmalla alueella (voi rivien välistä lukea, että ns. parempi luokka) saadaan ensimmäinen lapsi melko vanhana. Siellä se on siis yleistä, muttei se sentään ikää mihinkään laske. 35v ei ole nuori vaikka mitä tekisi. Ei se kuitenkaan tarkoita että asiassa olisi mitään huonoa, mutta turha yrittää väkisin vääntää selvästä asiasta kättä. Jos lapsia voi saada n.15-45vuotiaana niin kyllä se 35 vaan väkisin on siellä myöhemmässä päässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsia voi saada n.15-45vuotiaana niin kyllä se 35 vaan väkisin on siellä myöhemmässä päässä.


Hedelmöityshoidoilla lapsia voi saada vielä 70-vuotiaanakin. Joten jos se lapsensaanti-ikä on siellä 15-70 vuoden paikkeilla, niin laskujeni mukaan 35 vuotta väkisin on siellä alkupäässä.

Vierailija
32/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus 24-vuotiasta naimatonta naista on pidetty vanhana.. Ihmiset elää pidempään ja terveempinä, ja naiset saa vanhempina ekan lapsensa. Käsitykset muuttuu! Jos jollain alueella keskimäärin ensisynnyttäjä 40v, mielestäni sillä alueella 35v ei ole vanha - alue siis vaikuttaa. Ja kaikki varmaan ymmärrämme miksi kalliimmilla alueilla asuu usein vanhempaa väkeä, sitä mun ei tarvinne vääntää rautalangasta. T. Se 36v ensisynnyttäjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsia voi saada n.15-45vuotiaana niin kyllä se 35 vaan väkisin on siellä myöhemmässä päässä.


Hedelmöityshoidoilla lapsia voi saada vielä 70-vuotiaanakin. Joten jos se lapsensaanti-ikä on siellä 15-70 vuoden paikkeilla, niin laskujeni mukaan 35 vuotta väkisin on siellä alkupäässä.

Varmaan tarkoitettiin luomuna lapsensaantia? 70v ei varmaan luomuna enää raskaaksi tulisi :)

Vierailija
34/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuuhan sosiaaliluokasta

Vierailija - 13.11.11 12:44 (ID 13727836)





jossa elää. Jos ajattelen tuttavaperheen amiksia, niin siellä on ihan normaalia että reilu nelikymppisinä on jo lapsenlapsia. Paremmin koulutetulla samanikäisillä taas on vielä kotona asumassa lapsia, eikä lapsenlapsista ole tietoakaan.



oma koulutuksesi on, mutta kirjoitustasosi perusteella en anna kovin kummoisia pisteitä!



Oman lapseni sain 31v ja seitsämän vuoden yrityksien jälkeen.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässähän kysyttiin nimenomaan mielipidettä.

Sanoisin, että yli 30v. on "iäkkäämpi" ensisynnyttäjä ja yli 35v. vanha ensisynnyttäjä. Itse sain ensimmäisen lapsen 29-vuotiaana, enkä todellakaan tuntenut itseäni mitenkään nuoreksi. Päinvastoin, hirvitti kun kolmekymppiä lähestyi eikä lasta vaan kuulunut. Hyvä ikä saada ensimmäinen lapsi olisi omasta mielestäni jossain ikävuosien 25-27 välillä. Siitä sitten vielä 1-2 lisää niin, että n. 30-vuotiaana olisi se lapsiluku täysi. En itse haluaisi synnyttää yli 35-vuotiaana. Olen nyt 36 ja pientä haikeutta tunsin, kun tuo "takaraja" tuli omalla kohdallani vastaan. Mutta enää en haikaile raskautta tai vauvoja. Pikemminkin ajattelen niin, että on hienoa, ettei viisikymppisenä tarvitse enää istua ala-asteen vanhempainillassa, vaan pesä tyhjenee kun toivottavasti olen vielä itse hyvässä kunnossa ja aktiivielämää on jäljellä ennen eläkeikää.

Vierailija
36/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki paljon vanhempiakin ensisynnyttäjiä olen työssäni tavannut, mutta kyllä ne lapset kannattaa synnyttää mahdollisimman nuorena. Vähemmän komplikaatioita ja helpommat synnytykset kaikkinensa. Ja energiaa lasten kanssa touhuiluun.

Vierailija
37/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki vanha, mutta kuitenkin hieman "normaalia" vanhempi, ainakin mun korvaan kuulostaa siltä.

Vierailija
38/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensisynnyttäjänä olinkin sitten jo 38v

vaikka sektiolla synnyttäisit.

Vierailija
39/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 35 vuotias on vanha ensisynnyttäjä. Vai meneekö se niin, että jos siellä "hyvällä alueella" kaikki saavat ensimmäisen 50 vuotiaana niin sitten 50 vuotta on sopiva ikä? 35v on myöhäinen ikä saada ENSIMMÄINEN lapsi ja jollain paremmalla alueella (voi rivien välistä lukea, että ns. parempi luokka) saadaan ensimmäinen lapsi melko vanhana. Siellä se on siis yleistä, muttei se sentään ikää mihinkään laske. 35v ei ole nuori vaikka mitä tekisi. Ei se kuitenkaan tarkoita että asiassa olisi mitään huonoa, mutta turha yrittää väkisin vääntää selvästä asiasta kättä. Jos lapsia voi saada n.15-45vuotiaana niin kyllä se 35 vaan väkisin on siellä myöhemmässä päässä.

Ajattelen niin, että biologisesti hän on vanha ensisynnyttäjä, mutta en pidä vanhana muuten.

Vierailija
40/50 |
02.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on synnyttäjällä ja ensisynnyttäjällä 35-vuotiaana? Luulisi samat biologiset seikat ja mahdolliset iän tuomat ongelmat molemmilla.