Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 35- vuotias sinusta vanha ensisynnyttäjä?

Vierailija
13.11.2011 |

eikö synnyttäjien keski-ikä ole nykyään jotain 30v..?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta on vanha ensisynnyttäjäksi.

Vierailija
2/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin paljon että en vielä pitäisi kovin vanhana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttäjän ikä ei välttämättä kerro kunnosta ja jaksamisesta.

Vierailija
4/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt 40 vuotiaana en ajattele oikeastaan yhtään mitään. Näin ne ajatukset muuttuu..



Oma äiti on ollut 35 mut saadessaan. Olen 4 sisaruksesta nuorin. Ala-asteella häpesin tosissani vanhaa äitiä. Kaikilla muilla oli paljon nuoremmat vanhemmat. Koitin tosin jo sillon ajatella, että mulla oli itseäni 10 vuotta vanhempi sisko ja hänet saadessaan äiti oli kuitenkin paljon nuorempi :D



Silloin päätin, että itse teen lapset nuorena ja pysyn nuorekkaana äitinä. No sainhan minä nuo ekat lapset 20 ikävuoden nurkilla, mutta olen nyt 40 v raskaana. Hyi minua, että tälle lapselle vielä saman häpeän järjestän, minkä koin itse lapsena.. No jospa tästä jotenkin selvitään.

Vierailija
5/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni kaikki yli 25 vuotiaat ovat ensisynnyttäjiksi vanhoja.

Vierailija
6/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensisynnyttäjänä olinkin sitten jo 38v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ala-asteella häpesin tosissani vanhaa äitiä. Kaikilla muilla oli paljon nuoremmat vanhemmat."



Ennen vanhaan jostain syystä oli huomattavasti tavallisempaa tehdä lapset heti kun parisuhde löytyi, eikä odotella työn tai minkään syyn takia. Nuoria äitejä oli näin ollen enemmän kuin nykyään. Nykypäivän lapset todennäköisesti eivät siis koe eri ikäisiä äitejä ihmeellisinä. Eikä nykyään vaikkapa 45v nainen näytä niin tanttamaiselta kuin esim. minun lapsuudessani 80-luvun alussa.



Itse olen nyt 37 ja odotan esikoistani. Kaveripiirissä on ainakin 2 jotka on tehneet ekan toinen 37- ja toinen 40 vuotiaana, joten en tunne itseäni kummajaiseksi. Neuvolan täti sanoi myös, että nykyään ei ole outoa olla tämän ikäinen ensisynnyttäjä.



Itseäni väkisinkin huolettaa iän tuomat riskit, mutta aiemmin lasta ei vaan kuulunut, joku kohtalo kai tämä oli että nyt vasta tärppäsi. Luonnollisesti siis ilman mitään apukeinoja.



Toivon parasta, että lapsukainen on terve ja tunnen itseni kyllä täysin nuoreksi ja jaksavaksi äidiksi. Parikymppisenä olin niin villi teini vielä ettei minusta olisi ollut noin isoa vastuuta kantamaan.

Vierailija
8/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski saada vammainen lapsi kasvaa ja hedelmällisyys puolestaan laskee radikaalisti. Kalliiksihan tuo vanhana synnyttäminen tulee yhteiskunnalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski saada vammainen lapsi kasvaa ja hedelmällisyys puolestaan laskee radikaalisti. Kalliiksihan tuo vanhana synnyttäminen tulee yhteiskunnalle.

Vierailija
10/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olin 36, ja mua lohdutettiin että paremmilla asuma-alueilla keskimäärin jopa 40v! Kouluttamattomilla/ huonommilla alueilla alempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sentään mummoäitinä pidä, mutta aika vanhaksi miellän 35v. ensisynnyttäjän.



Kuten edellinenkin mainitsi, tässä on takana biologiset vaikuttimet. Naisen keho ja fyysiset ominaisuudet kun ovat sellaiset, että nuorena synnyttäminen on "luonnonmukaseimpaa".

Vierailija
12/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että biologisesti kyllä. Sillä taas ei ole tekemistä sen kanssa, missä iässä ja missä elämäntilanteessa lapset ylipäänsä kannattaa "hankkia", mutta eikös tuo ole enempi sellainen lääketieteen sanontatapa, ja silloin se on totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä synnyttäjien keski-ikä oli 39v. Itse sain lapset 33v 35v ja 37v eli olin siellä sarjassa nuoret äidit. Lapsen tarhakavereissa oli useita 40-44v lapsensa saaneita.

Vierailija
14/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski saada vammainen lapsi kasvaa ja hedelmällisyys puolestaan laskee radikaalisti. Kalliiksihan tuo vanhana synnyttäminen tulee yhteiskunnalle.


Varmaan laitat lukuja tiskiin tuosta kalleudesta yhteiskunnalle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta sitten olisin vastannut toisin. Monet kaverini ovat tehneet vasta 40-kymppisenä sen ekan.

Vierailija
16/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa elää. Jos ajattelen tuttavaperheen amiksia, niin siellä on ihan normaalia että reilu nelikymppisinä on jo lapsenlapsia. Paremmin koulutetulla samanikäisillä taas on vielä kotona asumassa lapsia, eikä lapsenlapsista ole tietoakaan.

Vierailija
17/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan miksi tahansa synnyttäjäksi



t kätilö

Vierailija
18/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta alkaa ehkä vähitellen lähestyä sitä rajaa.

Vierailija
19/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vanha. Ja vaikka ennen ensimmäiset lapset tehtiin parikymmpisenä, niin sitä lastentekoa kyllä helposti myös jatkettiin sinne nelikymppiseksi asti. Silloin ei tietenkään oltu ensisynnyttäjiä enää.

Vierailija
20/50 |
13.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin joillakin se lapsen saaminen viiväytyy syystä tai toisesta.