Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko joku selittää mulle? Sofi Oksasen Puhdistuksesta

Vierailija
10.11.2011 |

Nyt Oksanen on ehdolla johonkin tosi isoon kansainväliseen palkintoon. Mä olen lukenut Puhdistuksen ja se oli todella ansiokas kirja, mutta todella vastenmielinen myös mun mielestäni. Olen paljon lukenut, mutta en osaa nähdä siinä kirjassa niitä aivan ERIKOISEN suuria ansioita, joita siinä ilmeisesti muut näkevät. Voitteko vähän valottaa?

Ja siis en todellakaan suomi Oksasta, vaan hänen kirjansa oli minusta hieno, en vaan ymmärrä, mikä siitä tekee paremman kuin monesta muusta.

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti lukee sen loppuun, kannattaa kysyä itseltään miksi sen lukee loppuun. Siinähän silloin täytyy olla jotakin, joka pitää otteessaan.

että jos sieltä tulisi joku käänne tai joku toivon pilkahdus tai jotain, mikä antaisi kirjalle jonkun oikean jujun. Ei tullut.

Vierailija
82/90 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jere-Nooan äiti:

"Sofi Oksanen on niin tyhmän näköinen, että olen miestäkin kieltänyt menemästä kirjastossa O-hyllyn lähistölle"

Petri-Irmelin äiti:

"Kertokaa heti, mikä siinä Klikkaa mua -sarjassa kiehtoo. Se on PASKAA ja täytyy kyllä olla aika idiotti jos tuollaisesta nauttii."

Yessican äiti:

"AV-mammat on taas olevinaan jotain hienostoa. Kyllä mä arvostan hyvää kirjallisuutta, esim. Ilkka Remeksen. Joku läski kananpersetukka mamma tietty haluaa lukea hilloamisesta. Mä käytän senkin ajan salilla, ja miehestäs näkee kumpaa se arvostaa enemmän."

Kaisla-Albertin äiti:

"Me akateemiset ylempää keskiluokkaa / yläluokkaa edustavat ei kyllä viitsitä lukea mitään suomenkielistä. Näkeehän niitä köyhiä joskus kadulla ja kuulee niiden juttuja, usch. Luen vain ranskalaista kirjallisuutta alkukielellä. Ymmärrän kyllä, jos huonosti koulutettu wt-mamma voi päteä sillä, että on yleensä lukenut joskus kirjan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se että hän saa palkintoja ja kuuluisuutta vaikka on "niin kauhee".

En ole lukenut palstalla kenestäkään muusta kirjailijasta tällaista kommentointia, mutta Puhdistuksesta jauhetaan vuosia ja siitä miten se on niin huono. Eihän siitä ole kenenkään pakko pitää.

Vierailija
84/90 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitaisi laittaa kilpailuun koska kirjailija on niin arsyttavan nakoinen.

Ei pitaisi laittaa kilpailuun koska kirjailija on erikoisen nakoinen, voittaa kuitenkin mutta pelkalla ulkonaolla.

Eiko teita naiset yhtaan haveta perustella mielipiteitanne kirjailijan ulkonaolla?

Mina pidin kirjasta, se oli todella ahdistava mutta ehdottomasti halusin lukea sen. Ja minun mielestani siina ei massailty raakuuksilla ollenkaan, pain vastoin, aika minimaalisesti kuvailtiin karmeita tapahtumia. Mun mielesta kirjailija halusi antaa kuvan siita etta kidutuksen tai pahoinpitelyn uhrin taytyy kuolettaa tunteensa, lakata ajattelemasta sita mita hanelle tapahtuu, ja kovettaa mielensa selvitakseen henkisesti. Onhan tasta paljon todisteita Suomessakin, sodan jalkeen ei saanut puhua pahuuksista joita oli tapahtunut, eika omista menetyksistakaan, muut eivat halunneet kuulla koska silloin olisi pitanyt tuntea myotatuntoa eika sita tuntunut silloin ihmisilla riittavan. Viron historia on siinakin mielessa viela paljon vaikeampi etta valtaajia oli kaksi, vuoron peraan, ja ihmiset melkein pakolla joutuivat nousemaan omia naapureitaan vastaan koska puolueettomana oli niin vaikea olla.

Vierailija
85/90 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jere-Nooan äiti:

"Sofi Oksanen on niin tyhmän näköinen, että olen miestäkin kieltänyt menemästä kirjastossa O-hyllyn lähistölle"

Petri-Irmelin äiti:

"Kertokaa heti, mikä siinä Klikkaa mua -sarjassa kiehtoo. Se on PASKAA ja täytyy kyllä olla aika idiotti jos tuollaisesta nauttii."

Yessican äiti:

"AV-mammat on taas olevinaan jotain hienostoa. Kyllä mä arvostan hyvää kirjallisuutta, esim. Ilkka Remeksen. Joku läski kananpersetukka mamma tietty haluaa lukea hilloamisesta. Mä käytän senkin ajan salilla, ja miehestäs näkee kumpaa se arvostaa enemmän."

Kaisla-Albertin äiti:

"Me akateemiset ylempää keskiluokkaa / yläluokkaa edustavat ei kyllä viitsitä lukea mitään suomenkielistä. Näkeehän niitä köyhiä joskus kadulla ja kuulee niiden juttuja, usch. Luen vain ranskalaista kirjallisuutta alkukielellä. Ymmärrän kyllä, jos huonosti koulutettu wt-mamma voi päteä sillä, että on yleensä lukenut joskus kirjan

Etenkin tää nauratti: "Mä käytän senkin ajan salilla, ja miehestäs näkee kumpaa se arvostaa enemmän."

Vierailija
86/90 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Todella yliammuttu"

Ei. On hyvä, että kirjan kuvaamaa pahuus tuodaan tietoisuuteen. Näin juuri siksi, että sitä pidetään yliammuttuna. Olen nähnyt kuvatunkaltaisia juttuja "livenä", ja ihan kotimaassamme.

Kannattaa lukea myös SO:n Baby Jane. Sijoittuu kotimaahan ja suorastaan huutavan autenttisen oloista tavaraa.

Vierailija
87/90 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"että jos sieltä tulisi joku käänne tai joku toivon pilkahdus tai jotain, mikä antaisi kirjalle jonkun oikean jujun. Ei tullut."

Kyllä mielestäni tuli. Se karannut prostituoiduksi pakotettuhan pääsi Tallinnan kautta Suomeen turvaan ja päähenkilökoin pääsi tuskistaan... omalla tavallaan.

Vierailija
88/90 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimeämään edes YHTÄ kirjaa, joka heidän mielestään olisi Puhdistusta ansioituneempi edes jollain tapaa.

Saati niin monella tapaa kuin Puhdistus on ansioitunut.

Olette tylsämielisiä kateellisia lorttoja, jotka ette kestä kanssasisarenne menestystä. Säälittävää.

Kuten ehkä sisälukutaidottomana sinulta jäi ymmärtämättä, tämän ketjun tarkoitus ei ollut listata Puhdistusta parempia kirjoja, vaan miettiä, miksi Puhdistus on niin arvostettu kirja kuin on. Mielipide saa kaikilla olla. Jos jaksat lukea ketjun kokonaan, huomaat että ap ainakin sanoi, että Puhdistut on ansiokas kirja. Vaikka myönnän kyllä, etten siitä erityisemmin pitänyt.

ap

100 % av:ta on kyllä lähinnä just se, että haukkua osataan, mutta kun yrittää saada sitten edes kiinni siitä, mitä kaltaisesi mollaajat pitää jotenkin erityisemmin ansioituneina kirjoina, niin kas kummaa, mitään ei löydykään.

Hyvä te. Hienoja ja upeasti keskustelevia ihmisiä - NOT.

Vierailija
89/90 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kertokaahan niitä esimerkkejä siitä upeesta kielestä? Mä en löytäny ku tylsiä metaforia jne. Ja ennen kuin suomitte sivistymättömäksi kerron, että olen valmistunut yliopistosta kirjallisuustieteen maisteriksi ja tehnyt gradua vastaavan lopputyöni byronin satiirista. Osaan siis lukea :) Olen lukent myös baby janen ja se vasta turha olikin.

Sä oot varmaan vaan niin ylimaallisen fiksu ja kouluttautunut, että ihan vaan sen takia et ymmärrä tuollaista paskaa mitä rahvas jaksaa juhlia...

En minäkään kaikesta klassikoksi luokitellusta pidä, ja useampi Finlandia voittaja on jäänyt lukematta, koska ei ole miellyttänyt.

Ei mulle silti tulisi mieleenkään alkaa väittää että ne ovat paskaa, vaan kyllä mä silloin mietin kovasti miksi näin on, ja miksi teos ei puhuttele.

Vain ehta av-mamma osaa olla niin upean ylimielinen, että jos ei mamma tykkää, niin paskaa sen on oltava.

Vierailija
90/90 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minä kirjoitin Puhdistuksesta pitkäpiimäisenä.

Hämmästyin kun sen jälkeen täällä alettiin kehua Puhdistuksen kieltä. Minusta se ei ollut mitenkään taidokasta tai oivaltavaa - päinvastoin, tännä kuluneita metaforia ja muualta vietyjä lauseita, ts. on tunnistettavissa että tämänkin lauseen/kielikuvan/ajatuksen olen lukenut n miljoona kertaa. Oksasella ei ole omaa kieltä ja siksikin hämmästyn hänen menestystään.

Heh, Paulo Coelhoa en ole ikinä lukenut, da Vinci-koodia aloitin mutta jäi kesken (muistaakseni) heti parin sivun jälkeen. Puhdistuksen luin läpi koska olin saanut sen lahjaksi ja koska halusin antaa kirjalle mahdollisuuden - uskoin että ehkä se tosiaan muuttuisi hyväksi. Niin ei käynyt.

Hyväksyn kyllä että se ei vain taida olla minun kuppini teetä ja että joku voi tosiaan siitä pitää, mutta että... No, en nyt ala listaamaan tähän mistä kirjoista pidän koska täällä tunnutaan uskovan että joko diggailee Puhdistusta täysillä tai lukee harlekiineja.

Toivoisin että Oksanen ei jää tämän yhden hitin ihmeeksi vaan löytäisi sen oman tyylinsä, viimein. Muita kopioimatta, kieltä ja juonenkäänteitä varastelematta. Mutta vaikeaahan se on varsinkin nyt kun Suomi on innoissaan menestyvästä kirjailijasta. Kehuihin on helppo jäädä paistattelemaan eivätkä ne pitemmän päälle kehitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi