Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko joku selittää mulle? Sofi Oksasen Puhdistuksesta

Vierailija
10.11.2011 |

Nyt Oksanen on ehdolla johonkin tosi isoon kansainväliseen palkintoon. Mä olen lukenut Puhdistuksen ja se oli todella ansiokas kirja, mutta todella vastenmielinen myös mun mielestäni. Olen paljon lukenut, mutta en osaa nähdä siinä kirjassa niitä aivan ERIKOISEN suuria ansioita, joita siinä ilmeisesti muut näkevät. Voitteko vähän valottaa?

Ja siis en todellakaan suomi Oksasta, vaan hänen kirjansa oli minusta hieno, en vaan ymmärrä, mikä siitä tekee paremman kuin monesta muusta.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on paljon muitakin kirjoja, joissa nuo osuvat kohdalleen. Miksi juuri Puhdistus?

olisi niin kuuluisa jos sen olisi kirjoittanut joku harmaahiuksinen pallinaama.

Vierailija
42/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älyllistä elämää:) Ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä neuvostoliiton vallan ajan Viross on ollut naisen asema. Minusta kuvaa hyvin ajan henkeä sekä yksilön että yhteiskunnan näkökulmasta.

Paras kirja mitä olen ikinä lukenut.

Vierailija
44/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdistus oli mielestäni yksinkertaisesti HUONO. Mitä mielenkiintoista siinä oli?? Kertokaa minullekkin, kun sitä hehkutetaan ja hehkutetaan.

Vierailija
45/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika outu teema

En usko sen kuvaavan neukkulan viroa kovinkaan hyvin.

Nainen tiesi siskonsa kohtalosta, valitsi miehekseen kommarin, joka ei tehnyt mitään auttaakseen hänen siskoaan

Todella yliammuttu

Vierailija
46/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimeämään edes YHTÄ kirjaa, joka heidän mielestään olisi Puhdistusta ansioituneempi edes jollain tapaa.

Saati niin monella tapaa kuin Puhdistus on ansioitunut.

Olette tylsämielisiä kateellisia lorttoja, jotka ette kestä kanssasisarenne menestystä. Säälittävää.

Vierailija
47/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimeämään edes YHTÄ kirjaa, joka heidän mielestään olisi Puhdistusta ansioituneempi edes jollain tapaa.

Olette tylsämielisiä kateellisia lorttoja, jotka ette kestä kanssasisarenne menestystä. Säälittävää.

Kuten ehkä sisälukutaidottomana sinulta jäi ymmärtämättä, tämän ketjun tarkoitus ei ollut listata Puhdistusta parempia kirjoja, vaan miettiä, miksi Puhdistus on niin arvostettu kirja kuin on. Mielipide saa kaikilla olla. Jos jaksat lukea ketjun kokonaan, huomaat että ap ainakin sanoi, että Puhdistut on ansiokas kirja. Vaikka myönnän kyllä, etten siitä erityisemmin pitänyt.

ap

Vierailija
48/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten ehkä sisälukutaidottomana sinulta jäi ymmärtämättä, tämän ketjun tarkoitus ei ollut listata Puhdistusta parempia kirjoja, vaan miettiä, miksi Puhdistus on niin arvostettu kirja kuin on. Mielipide saa kaikilla olla. Jos jaksat lukea ketjun kokonaan, huomaat että ap ainakin sanoi, että Puhdistut on ansiokas kirja. Vaikka myönnän kyllä, etten siitä erityisemmin pitänyt.

ap

Vierailija
49/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siedettävä kirja, mutta ei mennyt edes heittämällä vaan sai pakottaa itsensä lukemaan. Ei vaan imaissut mukaan kuten mielestäni hyvät kirjat tekee. Eikä se koskettavuuskaan oikein koskettanut. Olen lukenut koskettavampiakin kirjoja.

Niin, olen himolukija. Luen tosi paljon.

Vierailija
50/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siedettävä kirja, mutta ei mennyt edes heittämällä vaan sai pakottaa itsensä lukemaan. Ei vaan imaissut mukaan kuten mielestäni hyvät kirjat tekee. Eikä se koskettavuuskaan oikein koskettanut. Olen lukenut koskettavampiakin kirjoja.

Niin, olen himolukija. Luen tosi paljon.

Vierailija
51/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin puhdistuksen?

Kuinkahan monta vuotta meinaa yhdellä kirjalla pysyä julkisuudessa?

Pitäisi pikkuhiljaa tulla jo toinenkin yhtä kuuluisa kirja.

Vierailija
52/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta Suomelle harvoin tulee mitään kansainvälistä kirjailijatähteä joten ehkä senkin vuoksi Oksasta nostatetaan nyt oikein kunnolla. Tätä itse veikkaan suuren suosion syyksi - pakko ammentaa edes joskus kauhalla vaikk lusikalla olisikin annettu, täällä kun ei muutakaan ole vuosiin ollut.

Itsekin luin Puhdistuksen lopulta ja tuntuu että toki siinä on hyviä aineksia mutta Oksasen pitkäpiimäinen kirjoitustyyli lässäytti kokonaisuuden. Tiedän mistä puhun koska samaan petyin hänen aiempien teostensa kohdalla. Stalinin lehmissä ja varsinkin Baby Janessa on rutkasti hyviä aineksia, mutta kerronta ei vaan pysy Oksasella hyppysissä. Velloo, kiertelee, kaartelee, junnaa, huippukohdat lässähtää ja loppuratkaisu on aina aivan liian ilmeinen, lukijaa aliarvioiva. Aina odotan että uusi kirjoittaja kehittyisi koska eka ja varsinkin toka kirja ovat vaikeita ja vasta antavat suuntaa mutta kyllä kolmannen tulisi jo toimia jos on toimiakseen. Eikä harmikseni toiminut. En usko että luen enää Oksasen neljättä, nuo 5-6 yritystä 3 kirjan parissa saavat jo riittää.

Sitäkin mietin että miksi ihmeessä silloin kun Puhdistus oli näytelmänä tulossa tunnetuksi niin hehkutettiin sitä että se tuo ainutlaatuisesti esille raiskauksen (sisällis)sodan julmana kidutusmuotona. Lyhyt on teatterissakävijöiden muisti...

Vasta muutamia vuosia aikaisemmin sama KokoTeatteri missä Oksasenkin Puhdistus muistaakseni debytoi, esitti Sarah Kanen Blastedia, jossa ihmiselämän kietoutuminen sotaan ja raiskaus eräänä sodankäynnin muotona tehtiin niin paljon paremmin, todemmin ja koskettavammin kuin mihin Oksanen ikinä pystyisi. Lisäksi Kanen Blastedin pituus kirjana on häthätää kuusikymmentä sivua, Oksanen jaarittelee useammalla sadalla... Olen sittemmin vakuuttunut siitä että Oksanen varasti Kanelta idean jos toisenkin vaikka kansainvälisellä tasolla Sarah Kane on (oli eläessään) paljon tunnetumpi ja ansioituneempi.

Mutta sallittakoon Suomelle tähdenlentonsa ;) Aikahan vasta klassikon tekee ja aika on lahjomaton.

Vierailija
53/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kieli on poikkeuksellisen taidokasta. Harvoin olen lukenut kieltä, jossa jokaista lausetta tekee mieli pysähtyä ihailemaan. Siis ihan for real. :)

Vierailija
54/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihmettelen onko luettu samaa kirjaa tuon kommentoijan kanssa, joka sanoi tekstiä pitkäpiimäiseksi.

Minusta kieli on poikkeuksellisen taidokasta. Harvoin olen lukenut kieltä, jossa jokaista lausetta tekee mieli pysähtyä ihailemaan. Siis ihan for real. :)

Vierailija
55/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä Puhdistuksen kohdalla että yleisemminkin.

Puhdistus vain teki vaikutuksen! Mulla sama kun joku tuolla kirjoitti, että kirja piti otteessaan niin että sitä oli luettava aina kun hetki liikeni.

Siinä vain oli kaikki. Ja aihehan oli toki kamala, mutta siitäkin kieli ja tasapainoisuus vain "puhdistivat pois".

Myös minua olisi todella kiinnostanut, mitkä kirjat ovat tehneet isomman vaikutuksen juurikin ap:hen. Makujahan on monia ja ehkä ap:n suosikeista olisi saanut itsellekin jotain uusia vinkkejä.

(Ja kyllä S.O. on kirjoittanut muutakin.)

Vierailija
56/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdistuksesta. kyllä piti lukea loppuun, mutta ällötys oli suuri. Sitten siinä oli mun mielestä jotain, joka ei tuntunut todelliselta. no, tietysti aihekin varmasti suurimmalle osalle epätodellinen. välillä vaikutti, että kirjassa oli oikein tekemällä tehty ja hakemalla haettu rumuutta.

Vierailija
57/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihmettelen onko luettu samaa kirjaa tuon kommentoijan kanssa, joka sanoi tekstiä pitkäpiimäiseksi.

Minä myös pidin Puhdistuksesta. Yleensä arvostetun kirjan merkki on se, että se on hyvin kirjoitettu, ja kertoo ihmisyydestä siten, että myös sadan vuoden pästä tarinasta voi löytää jotakin myös sille ajalle tunnistettavaa. Puhdistuksessa ehkä itselleni suurin teema oli kateus. Ja se tuskin katoaa tästä maailmasta.

Vierailija
58/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhdistus on melkein suora plagiointi jonkun muun teoksesta. Siksi ei tule uutta "suurmenestystä"

Saattoi toki olla pahanilkista panettelua.

Vierailija
59/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kohtaa todellakin luin uudestaan ja uudestaan ja mietin, että vain nero pystyy rakentamaan sellaisia lauseita.

Se tarina oli mulle jopa sivuseikka, niin paljon nautin Sofin taiturimaisesta kielestä.

Vierailija
60/90 |
10.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös pidin Puhdistuksesta. Yleensä arvostetun kirjan merkki on se, että se on hyvin kirjoitettu, ja kertoo ihmisyydestä siten, että myös sadan vuoden pästä tarinasta voi löytää jotakin myös sille ajalle tunnistettavaa. Puhdistuksessa ehkä itselleni suurin teema oli kateus. Ja se tuskin katoaa tästä maailmasta.

Niin ja lisään vielä, että jos on tottunut lukemaan esim. Paulo Coelhoa tai Da Vinci Koodin kaltaisia höttöisiä massasuosikkeja, niin ei ole ihmekään, ettei osaa arvostaa taidokasta kaunokirjallisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan