Kaksi päivää aikaa vastata,mies sai työtarjouksen Rovaniemeltä,nyt asumme Espoossa,uskaltaako jättää kaikki?
Kaikki ystävät ja tutut ja sukulaiset asuvat täällä. Mies sai aivan upean tarjouksen tuolta Rovanimeltä,millaistahan siellä on? Lunta ainaskin,pitäisi päättää ja laittaa koti myyntiin jos lähdetään,Työ alkaisi joulun jälkeen,lasten koulujutut ja kerhot &harrastukset,toisaalta kiinnostaa toisaalta hirvittää.Onko kokemuksia lähteä ja jättää kaikki jo tuttu turvallinen ympäristö.
Kommentit (55)
Teillä ei oo kun YKSI elämä, ottakaa siitä kaikki irti:-)
Ei sillä että Rovaniemessä olisi mitään vikaa.
Te jotka sanotte että Rovaniemellä ja pidempi talvi niin oletteko ajatelleet että se talvi on myös erilainen kuin etelän räntäkelit.
Kunnolla lunta ja sen tähden paljonvaloisampaa kuin etelässä.
Itse en enää eteläsuomen talvia jaksaisi.
vain viikonlopuksi. Meillä on molempien isovanhempien luokse 350 ja 500 km. Ei sukua lähimaillakaan siis. Ei se estä viihtymästä. Saat tavallaan rakentaa kaiken alusta, voipi olla hyvääkin. MInä pidän rovaniemestä, asuinhan siellä ensimmäiset 12 vuotta, kauniit on muistot
Ne pohjoisen pakkasetkin ovat ihan erilaisia kuin täällä etelärannikolla. Ilma on siellä kuivempi eikä tuule niin kovasti, niin ei tunnu ollenkaan niin kylmältä kuin samoilla pakkasasteilla Helsingissä tuntuisi!
Kaikki ystävät ja tutut ja sukulaiset asuvat täällä. Mies sai aivan upean tarjouksen tuolta Rovanimeltä,millaistahan siellä on? Lunta ainaskin,pitäisi päättää ja laittaa koti myyntiin jos lähdetään,Työ alkaisi joulun jälkeen,lasten koulujutut ja kerhot &harrastukset,toisaalta kiinnostaa toisaalta hirvittää.Onko kokemuksia lähteä ja jättää kaikki jo tuttu turvallinen ympäristö.
Anteeksi nyt vaan mutta miksi teille ns. etelän ihmisille on niin vaikeaa ottaa ja lähteä työn perässä kun pohjoisen porukka tekee sitä koko ajan. Kaverit, ystävät ja perhe on kaukana ja harva itkee.
Mutta oikeesti. Suomi on pieni maa. Lähtekää ja kokeilkaa siipiänne. Kieli pysyy samana ja lentokoneet lentää. Maailma on oikeasti pieni.
-paluumuuttaja from california
Jos taas arvostatte sitä, että lapsillanne on pysyvyyttä ja turvaverkko, älkää muuttako.
Jos et ole koskaan asunut yksin ilman minkäänlaista hoitoapua, kannattaisi tehdä mielikuvamatka sellaiseen. Voin kertoa, että se on epämieluinen matka.
Ja kenenkään on turha sossottää mll:n hoitopalvelusta. Käytäntö ei ole kovin ruusuinen.
no en ehkä ole ihan oikea sanomaan, koska olen syntynyt Rovaniemellä ja asunut siellä elämäni ensimmäiset 20 vuotta. Rovaniemellä asuu edelleen vanhemmat ja isovanhemmat ja veljen perhe ja kaikki rakkaat ystävät.
Olen asunut Espoossa nyt 10 vuotta ja edelleen kaipaan takaisin Rovaniemelle. En koe että täällä Espoossa olisi mitään sellaista mitä en voisi saada Rovaniemeltä, siis tarkoitan tavaraa. Pienihän Rovaniemi on, voisi verrata Espoon Leppävaaraan, mutta niin kuin jo moni on sanonut, lentokoneet lentää ja junat kulkee, äkkiäkös sitä sitten lentää Helsinkiin ostoksille jos ei todellakaan sitä vaatetta löydä Rovaniemeltä jota tarvitsee....
Terveydenhuollosta yms. asioista en osaa sanoa, muuta kuin että ei ne asiat nyt niin hienosti täällä Espoossakaan ole... eiköhän joka puolella säästetä ja jouduta jonottamaan terveyskeskuksiin, Jorvin päivystykseenkin jonottamisessa on 2h lyhyt aika!
Rovaniemen talvi on aivan ihana verrattuna tähän loskapaskaan mitä täällä Espoossa on. Jos talvi on pidempi, niin on se sitten kuitenkin oikea talvi ja ihana valkoinen lumi tekee pimeästäkin valoisan. Kevät on oikeastaan sitä tylsää aikaa Rovaniemellä, kun täällä Espoossa jo krookukset kukkii ja alkaa vihertää, Rovaniemellä on vielä harmaata ja lunta.
Rovaniemeltä on lyhyt matka tuntureiden laskettelukeskuksiin, Espoosta taas pääsee vaivatta vaikkapa Tukholman-risteilylle, molemmilla taas puolensa...
Ja asunnot ovat todellakin paljon edullisempia kuin täällä pääkaupunkiseudulla! Niin kuin jo moni ehdotti, ota itse virkavapaata tai vuorotteluvapaata, laittakaa talo vuodeksi vuokralle ja vuokratkaa Rovaniemeltä asunto ja katsokaa miten viihdytte, jos on pieni takaportti olemassa, niin aina voi palata jos tuntuu ettei viihdykään!
Ainoa miinus muuttamiselle on se, että ne rakkaat sukulaiset ja ystävät jäävät toiselle paikkakunnalle, se on sellainen asia jota kehoitan miettimään tarkkaan. Mulla on edelleen jokapäiväinen ikävä omia vanhempia, isoäitiä ja veljen perhettä ja niitä rakkaita ystäviä jotka ovat Rovaniemellä. Ja he ovat se kaikista tärkein syy miksi muuttaisin välittömästi takaisin Rovaniemelle jos vain miehelle löytyisi sieltä töitä!
vaik ei siis ole Nokialla töissä mut tekee duunia niille..arvasinko oikein..?
Ja kyllä...muuttaisin..
Ettekö voisi tehdä niin, että mies muuttaa edeltä ja järjestelee asiat siellä kuntoon ennen perheen tuloa? Muutatte sitten kesän kynnyksellä koko porukka. Kotikin saadaan siinä välissä myytyä ja uusi hankittua.
Kyllä minä lähtisin, Rovaniemi on ihan mukava kaupunki. Onkos se peräti 8.-10. suurin maamme kaupungeista.
Me oltiin reilu vuosi ulkomailla miehen työn takia. Aika meni loppujen lopuksi nopeaa ja nyt ollaan yhtä kokemusta rikkaampia.
Ota se seikkailuna. Ja ainahan sieltä pois pääsee jos rupeaa ahdistamaan. Voihan käydä niinkin että rakastutte niihin maisemiin pysyvästi.
Ja mä lähtisin, Rovaniemi ON ihana kaupunki..
itse kotoisin Rovaniemen lähistöltä.. Muutetaan kyllä heti takaisin kun vain on mahdollissuus :)
Lunta on ja ystävällisiä ihmisiä :) Rovaniemi on kiva kaupunki, elämää löytyy, vaikkei Espoon mittakaavassa. Ja lyhyt matka laskettelurinteille!
Eikä siellä ole niin kova kiire ja oravanpyörän pyöritys kuin täällä.
Lähtekää vain, kyllähän sieltä voi aina takaisin muuttaa jos tuntuu ettei ollutkaan teidän paikka!
koko viestiketjua läpi, lähtivätkö he sitten? Onko kirjoittanut siitä mitään?
Ettei kuitenkin olisi Porvoon suunnalta tämä ap ;)?
Joka tapauksessa, Rovaniemi on niin ankea pikkukaupunki etten sinne lähtisi ja jättäisi koko elämääni tänne.
T: Espoolainen itsekin
kauas. Ja mielestäni on tosi tärkeää, että on turvaverkostoa ympärillä.
Vierailija:
Aika kumma jos kahdessa päivässä pitää tehdä noin suuri päätös...
Ettei kuitenkin olisi Porvoon suunnalta tämä ap ;)?
Joka tapauksessa, Rovaniemi on niin ankea pikkukaupunki etten sinne lähtisi ja jättäisi koko elämääni tänne.
T: Espoolainen itsekin
Vuokratkaa kerrostalohuoneisto, jos ette uskalla vielä lopullista päätöstä tehdä. Tututstukaa ja ihmetelkää. On varmasti erilaista kuin siellä etelässä.
täälä on kaikki mitä ihminen tarvitsee, tule, pääset pois hömpötyksestä
Ja turvaverkkoa voi muuten myös rakentaa. Meidän turvaverkon tärkeimmät lenkit ovat ystävät, joihin olemme tutustuneet muutettuamme paikkakunnalle.
Miettikää, millaisia eläjiä olette. Pidättekö pitkästä talvesta? Pidättekö kylmästä? Pidättekö hitaasta elämäntahdista? Pidättekö maalaistunnusta? Pidättekö pitkistä välimatkoista? Pidättekö elämästä ilman sukua tai läheisiä ystäviä?
Riippuu niin siitä, mitä pitää tärkeänä, viihtyykö erilaisessa paikassa, kuin mihin on tottunut. Itse kasvoin maalla, mutten viihtynyt siellä enää, kun muutin sinne takaisin noin 10 vuoden poissaolon jälkeen. Oli liian hiljaista ja yksinäistä. Kaipaan enemmän elämää ympärilleni. Pidän pääkaupunkiseudusta ja Keski-Suomen kaupungeista. Pohjoiseen päin en muuttaisi siksi, että inhoan talvea ja pohjoisessa se on paljon pidempi ja kylmempi. Lisäksi tuntisin olevan liian syrjässä ja hiljaisessa paikassa, jos asuisin siellä.
Kannattaa tosiaan jättää takaportti auki, jos ei viihdykään uudessa paikassa. Voi vaikka vuokrata Espoon kodin ja ottaa virkavapaata ensin. Jos uusi asuinpaikka tuntuu houkuttelevalta, sitten vain onnea matkaan!