Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos keuhkoissa on vettä ja aloitetaan puhalluselvytys...

Vierailija
26.07.2025 |

...niin eikö siinä voi käydä hullusti? Eikö sitä vettä pidä yrittää saada ensi pois? Pyydän asiallisia vastauksia, eikä av:n tapaan vaikkapa "mikä sun äo on, kun kysyt tällaisia?". Vastaan jo nyt: ei ole koskaan mitattu ja mielestäni kaikki voivat yrittää elvyttää. Itse pelkäisin aiheuttaa vielä isompaa tuhoa puhaltamalla vettä täynnä oleviin keuhkoihin ilmaa. Kertokaa please, mutta vain asiasta tietävät. 

Kommentit (135)

Vierailija
1/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä,mutta hyvä kun otetaan esille elvytysasiat nyt tänä hukkumisten kesänä! 

Vierailija
2/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvyttäessä ei puhalleta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten sinä ottaisit sen veden pois keuhkoista?

Vierailija
4/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakusanat: hukkuneen elvytys

Vierailija
5/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se varmasti haittaa, jos siellä on vettä. Tärkeämpää on varmistaa, ettei puhallukset mene ruokatorveen, jolloin sieltä vatsasta voi nousta lisäkamaa hengityselimiin.

Vierailija
6/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kun keuhkoihin saa ilmaa ja hengitys käynnistyy se vesi tulee purskahtamalla ulos. Ei tosin aina ja kaikki vesi.

Vierailija
7/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi aiheuttaa isompaa tuhoa kuin hukkuminen? 

Vierailija
8/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä elvytys aloitetaan painelemalla, mutta kun ensisijainen syy on muuten kuin sydänperäinen, voi aloittaa puhaltamalla.

Vierailija
9/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miten sinä ottaisit sen veden pois keuhkoista?

äyskärillä

Vierailija
10/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kääntäisin eka kyljelleen, ennen kuin aloittaisin. Mulla ei oon EA-koulutusta, mutta telkkarista nähnyt. Ja kattoisin, ettei nielussa ole mitään.

Ehkä joku ensiaputaitoinen voisi kertoa?

Vierailija
11/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun tajuton hukkunut on saatu veneeseen, maalle, laiturille tai muulle kovalle alustalle, aloitetaan tavanomainen painelu-puhalluselvytys. Sitä jatketaan suhteessa 30 painallusta ja kaksi puhallusta. Tavoiteltu painelutaajuus on 100 - 120 painallusta minuutissa. Aikuisella painelusyvyyden tulee olla vähintään viisi senttimetriä. On tavallista, että uhri oksentaa nielemäänsä vettä elvytyksen aikana. Uhria käytetään tarvittaessa hetki kylkiasennossa, mutta keskeytyksettömään elvytykseen pitäisi palata nopeasti."

Lähde:

https://www.duodecimlehti.fi/duo99628

Vierailija
12/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on elvytettävä on hän siis oikeastaan jo kuollut. Et voi tehdä tilannetta pahemmaksi. Veden mahdollisesti aiheuttamat komplikaatiot hoidetaan myöhemmin jos henkilö selviää hengissä.

Vierailija
13/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kääntäisin eka kyljelleen, ennen kuin aloittaisin. Mulla ei oon EA-koulutusta, mutta telkkarista nähnyt. Ja kattoisin, ettei nielussa ole mitään.

Ei voi. Täällä ei ikinä voi kuin veetuilla, oli aihe mikä tahansa ja esittämällä typeriä vastakysymyksiä. Itse vastaisin, jos osaisin. En ole koskaan tullut ajatelleeksi tuota. Hyvä aihe sinänsä. 

Vierailija
14/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse miettinyt samaa mutta, ehkä rintalastaa painaessa, alkaa vesi tulla pois suun kautta. oon nähnyt vanhoja vintage elokuvia jossa elvytetään vedestä otettua painelemalla selkää ja vedestä nostettu mahallaan ,jotta vesi tulis ulos.

nykyään ampulansilla sairaalaan jossa vesi voidaan poistaa keuhkoista lääkärin toimesta.tärkeintä on että saadaan pois vedestä ja heti aloitettua elvytys.

uhri voi oksentaa  ja kakoa vettä jos painelu alkaa rintalastasta ajoissa.

tärkeintä että ambulanssi heti paikalle ja elvytys aloitetaan heti vaikka huonostikkin kun uhri pois vedestä saatu.

Vierailija
15/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti keuhkot eivät ole 100% täynnä vettä, niin ettei sinne mahtuisi enää yhtään ilmaa. Repeämät on epätodennäköisiä, vaikka ne olisi täynnä, et pysty puhaltamaan niin kovalla paineella. Ja kuten joku jo totesi, elvytystilanne on jo niin vakava juttu, ettei siinä tarvitse miettiä lisävaurioiden tuottamista, hengen säilyminen on tärkein. Ammattilaisetkin murtaa kylkiluita.

Ihan hyvää pohdintaa minusta.

Vierailija
16/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pumppaat kyljellään olevaa?

Vierailija
17/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen neuvottiin että pitää kääntää ainakin kyljelleen ihminen, ellei ylös alas (varsinkin jos on lapsi), sitten työntää sormet kurkkuun avaamaan henkitorvea ja sitten kallistaa pää ja ylävartalo niin että vesi valuu ulos. Sitten vasta voisi elvyttää, tämä jäi ensiapukurssista mieleen ja näin kyllä toimisin myös

Vierailija
18/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elvyttäessä ei puhalleta

Kyllä puhalletaan.

Vierailija
19/135 |
26.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: