Keityskeskustelu sai raivostumaan!!! AAAARgghhhhh!
Olin eilen ekaluokkalaispoikamme kehityskeskustelussa opettajan kanssa.
Poikamme on ainoa luokalla joka ei osallistu uskonnonopetukseen,
Opettaja on itse syvästi uskossa, toi sen selkeästi esiin. Siinä sitten ope näki asiakseen pitää minulle 30min saarnan tyyliin: "oletteko ajatelleet, ettei poikanne ehkä opi tarvittavia moraalissääntöjä tai empatiaa jos hänet suljetaan kristillisen kasvatuksen ulkopuolelle" ja "jeesushan on ilon asia, ettehän te vanhempina voi olla sitä mieltä, ettei lapsenne tarvitse sydämeen jeesuksen tuomaa iloa ja riemua"
Aaaaarrrggghh. Vieläkin keittää.
En voinut menettää malttiani koska poikamme istui vieressä. Sanoin vain että "no, tämä on meidän perheemme ratkaisu" ja purin hammasta niin vitusti.
Nyt aamulla sopitin rehtorille ja valitin - mutta rehtori oli sitä mieltä että opettaja toimi ihan oikein ja sitten ilmeni että reksi ja ope olivat keskenään sopineet että josko saisivat taivuteltua poikamme uskonnontunneille.
Ja nyt jos joku uskovainen hihhuli tuntee tarvetta olla sitä mieltä että ope ja reksi ovat oikeassa - haistakaa paska - älkääkä missään nimessä kommentoiko tätä kirjoitusta.
Olen niiiiin raivoissani. Aion tehdä molemmista ilmoituksen koululautakuntaan tai minne se nyt sitten tehdään.
Inhottavaa ja yököttävää painostusta ja aivopesua. Sääli kun paikkakunnallamme ei ole toista ala-astetta, vaihtaisi muuten koulua saman tien ja salamana.
Kommentit (71)
Mene itse seuraamaan tuntia. Opetus on julk,inen tilaisuus. Tunnilla on kiellettyä opettaa USKOA, se on uskontotunti, jossa opetetaan uskontoa. Jeesuksesta pauhaaminen on tutkintapyynnön paikka
Suomessa toistaiseksi opetetaan tunnustuksellista uskontoa oppiaineena, vaikka käytännössä nykyajan uskonto onkin uskontotietoa ja moraalin herättelyä.
»Elämänkatsomustieto oppiaineena on perustaltaan monitieteinen kokonaisuus, jonka lähtökohtiin kuuluu filosofiaa sekä yhteiskunta- ja kulttuuritieteitä. Elämänkatsomustiedon opetuksessa ihmiset ymmärretään kulttuuriaan uusintavina ja luovina toimijoina, jotka kokevat ja tuottavat merkityksiä keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Opetuksessa katsomuksia, inhimillisiä käytäntöjä ja niitä koskevia merkityksiä pidetään yksilöiden, yhteisöjen ja kulttuuriperinnön vuorovaikutuksen tuloksina. Elämänkatsomustiedossa painotetaan ihmisten kykyä tutkia maailmaansa ja ohjata aktiivisesti omaa elämäänsä.»
»Opetuksen tehtävänä on antaa oppilaalle aineksia kasvaa itsenäiseksi, suvaitsevaiseksi, vastuulliseksi ja arvostelukykyiseksi yhteisönsä jäseneksi. Elämänkatsomustiedon opetus tukee kasvua täysivaltaiseen demokraattiseen kansalaisuuteen, joka globalisoituvassa ja nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa edellyttää eettisen ajattelu- ja toimintakyvyn kehittämistä, niihin liittyviä laaja-alaisia tietoja ja taitoja sekä katsomuksellisen ja kulttuurisen yleissivistyksen kartuttamista. Elämänkatsomustiedon opetusta ohjaa käsitys oppilaiden mahdollisuudesta kasvaa vapaiksi, tasa-arvoisiksi ja kriittisiksi hyvän elämän rakentajiksi.»
käy lapsesi koulutie, jos nyt jo alat taistella tuulimyllyjä vastaan :/
Miksi ei voi vain mennä siellä mistä aita on matalin = lapsi mukaan uskonnontunneille. Varmasti haluaisi itsekin niin jos uskaltaisi AIDOSTI valita ilman pelkoa sinun tuohtumisesta. lapset eivät ole individualisteja vaan haluavat mennä massan mukana.
Hei!
Voitko antaa lähdeviitteitä väitteillesi? Mikä muuten on "uskonnoton tyhjiö"?
Suomen perustuslaki
Suomen perustuslain (731/1999) 11 §:n mukaan
Jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus. Uskonnon ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Kukaan ei ole velvollinen osallistumaan omantuntonsa vastaisesti uskonnon harjoittamiseen.
käy lapsesi koulutie, jos nyt jo alat taistella tuulimyllyjä vastaan :/ Miksi ei voi vain mennä siellä mistä aita on matalin = lapsi mukaan uskonnontunneille. Varmasti haluaisi itsekin niin jos uskaltaisi AIDOSTI valita ilman pelkoa sinun tuohtumisesta. lapset eivät ole individualisteja vaan haluavat mennä massan mukana.
käy uskonnon tunnilla koska hänellä on hyvä ope joka ei tyrkytä uskontoa. Ope jota ap tässä kuvaili ei kuitenkaan ole sellainen, että päästäisin lastani hänen tunneilleen. Ei sovi tuolaiset fanaatikot ylipäätään minkään aineen opettajiksi koska tuolla mentaliteeteilla ei kyllä oteta juuri toisia ihmisiä huomioon.Toivottavasti ap tosiaan tekee vaituksen!
On ap:n asia, laittaako hän lapsensa uskontotunnille vai ei. Se on jokaisen vanhemman oma päätös, riippumatta siitä mihin uskontokuntaan lapsi kuuluu tai on kuulumatta. Ap:n päätös voi olla hyvä tai huono, mutta se ei ole tämän keskustelun aihe.
Tämän keskustelun aihe on se, että sekä opettaja että rehtori käyttäytyivät räikeällä tavalla väärin. Asia on syytä nostaa esiin, jotta tällaisesta painostuksesta päästään esiin. En tiedä, mikä on oikea taho asian käsittelyyn, mutta ilman muuta opettajan ja rehtorin toimintaan on puututtava.
On ap:n asia, laittaako hän lapsensa uskontotunnille vai ei. Se on jokaisen vanhemman oma päätös, riippumatta siitä mihin uskontokuntaan lapsi kuuluu tai on kuulumatta. Ap:n päätös voi olla hyvä tai huono, mutta se ei ole tämän keskustelun aihe.
Tämän keskustelun aihe on se, että sekä opettaja että rehtori käyttäytyivät räikeällä tavalla väärin. Asia on syytä nostaa esiin, jotta tällaisesta painostuksesta päästään esiin. En tiedä, mikä on oikea taho asian käsittelyyn, mutta ilman muuta opettajan ja rehtorin toimintaan on puututtava.
Mä en ihan tajua ap:n kaltaisia vanhempia, joiden oma mielivalta evää lapselta mahdollisuuden kavereihin.
Uskontotunneilla opetetaan yleissivistäviä asioita esim. maailman eri uskonnoista ja rituaaleista. Vaikkei itse uskokaan, voi silti hyötyä tunneista paljon. Itse ainakin hyödyin. On typerää jättää käyttämättä ilmainen opetus, joka kuitenkin auttaa lasta tulevaisuudessa rakentamaan elämäänsä.
eniten luterilaiseen kirkkoon ja uskontoon. Se, mitä käydään muita uskontoja läpi, on hyvin minimaalinen määrä.
Jos haluaa lapsen tutustuvan enemmän muihin uskontoihin, kannattaa valita et.
viitsisi noin pienen asian takia alkaa riidellä opettajan ja rehtorin kanssa.
Mä en ihan tajua ap:n kaltaisia vanhempia, joiden oma mielivalta evää lapselta mahdollisuuden kavereihin.
Ei taida olla laajakaista ihan kotiin asti asennettu sinullakaan...
Tämä on varmasti provo jonka tekijä haluaa saada uskonnon ja kirkon kuulostamaan pahalta
Ja nyt jos joku uskovainen hihhuli tuntee tarvetta olla sitä mieltä että ope ja reksi ovat oikeassa - haistakaa paska - älkääkä missään nimessä kommentoiko tätä kirjoitusta.
Eli kaipaat vain pönkitystä omalle näkemyksellesi?
Minäkin olisin suuttunut, vaikka tosin olisin todennäköisesti sanonut oman näkemykseni siitäkin huolimatta että lapsi on kuulemassa. Rauhallisesti ja kiihkoilematta toki, tai ainakin siihen pyrkien.
Uskonnonopetuksen tunnustuksellisuus riippuu ainakin alaluokilla, joilla ei käsitellä kuin omaa uskontoa, täysin opettajan omasta vakaumuksesta. Eräs ystäväni on ateisti mutta opettaa silti uskontoa. Hänelle se on oppiaine muiden joukossa ja opettaa sitä samoin kuin opettaisi vaikkapa hindulaisuutta. Kertoo siis lapsille mikä on ev.lut. uskonnon perusta ja muita pääkohtia mitä opetussuunnitelmaan kuuluu, mutta siinäpä se. Jos joku kysyy uskooko opettaja itse opettamaansa, hän vastaa rehellisesti että ei usko, mutta jotkut uskovat. Aivan samoin kuin islaminuskoiset tai juutalaiset uskovat omaansa.
Tällaiseen uskonnonopetukseen voisin minäkin laittaa lapseni, tunnustukselliseen uskontoon en koskaan. Ja silti pidän tärkeänä sitä että lapsi saa tietää mitä kuuluu luterilaisuuteen, koska se on osa kulttuuriamme. Ja haluan myös että hän saa tietää perusteet muistakin valtauskonnoista, jotta oppii ymmärtämään erilaisia kulttuureita.
Hiukan OT, mutta tsemppiä ap, toivottavasti saat asian selvitettyä.
tuo mahdollista olisikin jossa umpiuskovaisella Pohjanmaan aluella vaikkapa. Sitä paitsi ei koulussa käydä KEHITYSkeskusteluja, niitä käydään työpaikoilla.
mutta kehari mikä kehari.
meidän koulussa meni ihan kehityskeskustelu-nimikkeellä.
Niin sanotulla aamattuvyöjykkeellä.
Open ja reksin nuivuus alkoi kun en päästänyt lasta mukaan kun koulun ekaluokkalaiset kuskattiin bussilla kirkkoon jotta pappi voisi siunata kaikki lapset.
Meille yritettiin tarjota vapautusta opetuksesta, mutta minä sanoin että lapsi on oikeutettu opetukseen ja sitä hänen on siis myös saatava - koulussa ja ammattilaiselta.
Siitä syntyi kamala mekkala ja hampaidenkiristys kun piti sitoa yksi opettava aikuinen olemaan poikamme kanssa ne kaksi tuntia jonka aikana muut kakarat vietiin bussilla siunattaviksi.
Ja jos tuo siunaaminen ei ole tunstuksellisuutta niin minä en sitten tiedä mikä on!
Kääk. Heti alkaa keittää taas kun ajattelen tätä.
Olen tässä selvitellyt minne teen valituksen. Ja kyllä, teen valituksen.
Onneksi pojalla on paljon kavereita ja myös uskovista perheistä. Ei kukaan heistäkään hyväksy open ja reksin käytöstä.
Mutta he eivät olekaan sieltä fanaattisemmasta pästä.
Nyt täytyy rauhoittua. Jessus kun adrenaliini virtaa ;-)
jossa tyttäreni käy suurta koulua. Täällä on ihan päivän selvää, että perustuslain kanssa ei pelleillä. Suurissa ja avarakatseisissa kouluissa ET on ihan vaan raksi ruutuun asia. Et ole vaatimassa lapsellesi mitään sellaista, mitä jokaisessa suomalaisessa koulussa ei olisi pakko tarjota.
Tämä ei ole sinun taistelusi kuin henk.koht. tasolla, sillä suomen laki on puolellasi ja opetusviraston on pakko tutkia asia. Sen taistelun on jo joku muu käynyt, että lapsesi saa olla ilman uskontoa.
t.pakanalapsen pakanaäiti
Olen kanssasi täysin samaa mieltä, täydet sympatiat sinulle. Toivottavasti valituksesta on hyötyä!
Olen tähän saakka ollut täysin sitä mieltä, että minun lapseni osallistuu koulussa uskonnon opetukseen. Suurin osa kavereista varmasti osallistuu ja itselläni oli aikoinaan hyvät uskonnonopettajat, jotka eivät tuputtaneet jeesusta, vaan tunnit olivat mielenkiintoisia. En tullut ajatelleeksi että tuollaisia fanaatikkojakin on olemassa ja sellaisen tunnille lapseni ei missään nimessä osallistuisi.
Arvasin että tuollaista ei voi olla muualla kuin Pohjanmaalla. Onnea ja menestystä taistoon, ap. Älä anna periksi!
Uskontotunneilla opetetaan yleissivistäviä asioita esim. maailman eri uskonnoista ja rituaaleista. Vaikkei itse uskokaan, voi silti hyötyä tunneista paljon. Itse ainakin hyödyin. On typerää jättää käyttämättä ilmainen opetus, joka kuitenkin auttaa lasta tulevaisuudessa rakentamaan elämäänsä.