Keityskeskustelu sai raivostumaan!!! AAAARgghhhhh!
Olin eilen ekaluokkalaispoikamme kehityskeskustelussa opettajan kanssa.
Poikamme on ainoa luokalla joka ei osallistu uskonnonopetukseen,
Opettaja on itse syvästi uskossa, toi sen selkeästi esiin. Siinä sitten ope näki asiakseen pitää minulle 30min saarnan tyyliin: "oletteko ajatelleet, ettei poikanne ehkä opi tarvittavia moraalissääntöjä tai empatiaa jos hänet suljetaan kristillisen kasvatuksen ulkopuolelle" ja "jeesushan on ilon asia, ettehän te vanhempina voi olla sitä mieltä, ettei lapsenne tarvitse sydämeen jeesuksen tuomaa iloa ja riemua"
Aaaaarrrggghh. Vieläkin keittää.
En voinut menettää malttiani koska poikamme istui vieressä. Sanoin vain että "no, tämä on meidän perheemme ratkaisu" ja purin hammasta niin vitusti.
Nyt aamulla sopitin rehtorille ja valitin - mutta rehtori oli sitä mieltä että opettaja toimi ihan oikein ja sitten ilmeni että reksi ja ope olivat keskenään sopineet että josko saisivat taivuteltua poikamme uskonnontunneille.
Ja nyt jos joku uskovainen hihhuli tuntee tarvetta olla sitä mieltä että ope ja reksi ovat oikeassa - haistakaa paska - älkääkä missään nimessä kommentoiko tätä kirjoitusta.
Olen niiiiin raivoissani. Aion tehdä molemmista ilmoituksen koululautakuntaan tai minne se nyt sitten tehdään.
Inhottavaa ja yököttävää painostusta ja aivopesua. Sääli kun paikkakunnallamme ei ole toista ala-astetta, vaihtaisi muuten koulua saman tien ja salamana.
Kommentit (71)
ei-uskova opekin taipui muiden opejen mukana ruokarukoukseen. Se oli "must". Oliko teillä muilla ruokarukous koulussa?
Uskonnollinen rinnakkaisluokan ope laulatutti virsiä joka aamu aamunavaukseksi ja rukoilutti joka päivä jnejne. Ei käynyt kateeksi.
Ehkä koulu on tuosta kehittynyt, monikulttuurisuuden vuoksi.
Itselleni ei kyllä tulisi mieleenkään kieltää lapselta esim. kirkon ihmisten aamunavauksia tms. Niitähän voi joskus olla, aika harmittomia ja hyväntahtoisia ovat olleet, kun olen koulumaailmassa seurannut. Tuskin kukaan "käännyttyy" niin nopeasti, lapsi ainakaan. Toisaalta täysi kieltäminenkin on rajoittamista, ei anneta lapselle itselleen vapautta päättää.
Ilmeisesti koulussa on kuitenkin vähintään kaksi muutakin uskontotunneilta pois jäävää, koska koulussa tarjotaan heille opetusta? Meillä näin ei ollut, joten lapsemme käy uskonnontunneilla. Voisitko olla yhteydessä myös noihin muihin vanhempiin? Ja ota ehdottomasti yhteyttä kaikkiin mahdollisiin viranomaisiin, tuohan on aivan hanurista. Ymmärrän raivosi vallan hyvin.
Jos tapauskovaisten mielestä tämä ei ole tärkeää mitä uskontoa opetetaan, mitens ois sitten se islaminusko evluteille. Sekin on yleissivistävää!!!
Koraanin jälkeen seuraavaksi tärkein auktoriteetin lähde on sunna. Sunnalla tarkoitetaan profeetta Muhammadin elämäntapaa ja sen esikuvallisuutta muslimeille. Tässä myöhemmin syntyneessä opissa Muhammadin katsotaan toimineen synniltä suojattuna ja menetelleen elämässään oikein.[18] Šiialaisessa opissa tämä käsittää myös šiialaiset imaamit.
Muhammadin elämäntavan muisteleminen oli pitkään vain suullisten tietojen varassa. Vasta 700-luvulta alkaen niitä alettiin kirjoittaa eri kokoelmiin. Näissä perimätiedoissa eli haditheissa tarkka sanamuoto ei ole yhtä keskeistä kuin Koraanissa, koska tekstit perustuivat Muhammadin käytökseen – ei jumalallisiin ilmestyksiin.[18]
Miksei kukaan vastaa tähän kysymykseen?
Buddhismi meille jos sais valita! Minusta se on hieno uskonto. Muihin en suostu.
Tutkimusten mukaan uskonnottomassa tyhjiössä kasvaneet ovat myöhemmällä iällä herkempiä uskonnollissävyttteisille vaikutteille ja yhteisöille, esim. scientologit, helluntalaiset ym.
Yhden uskonnon tuntemusta pidetään ikään kuin rokotteena, jolloin muiden uskontojen on vaikeampi niin kokonaisvaltaisesti hukuttaa yksilö omaan ideologiaansa. Mutta kun käsitys uskonnosta puuttuu on aikuinenkin helpohko "uhri".
Uskonnonvapaus on oikeus tunnustaa ja harjoittaa haluamaansa uskontoa tai olla tunnustamatta mitään uskontoa.[1] Ajatuksen-, omantunnon- ja uskonnonvapauden ilmaisevat kansainväliset ihmisoikeussopimukset, kuten Yhdistyneitten kansakuntien ihmisoikeuksien julistus ja Kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskeva yleissopimus. Ajatuksen, uskonnon ja elämänkatsomuksen vapaus koskee sekä uskonnollisia että ateistisia käsityksiä.[2][3][4]
Taistele ap, taistele. Ei munkaan lapsille saa opettaa sellaista, mihin en voi kuvitellakaan uskovani. Siksi lapseni on >ET:ssä, missä opetetaan kaikkia uskontoja. Jos lapseni haluaa isompana valita niistä jonkun, sitten se on hänen valintansa, ei aivopesua.
Huvittaa nää kehotukset ottaa yhteyttä sinne ja tänne ja kauhea paatos koulun vaihtamisesta jne. Onko asia todella sen väärti? Itse en näe asiaa niin valtavana vääryytenä, vaikka ymmärrän että ope ja reksi toimivat epäasiallisesti.
Kuitenkin kannattaa miettiä kokonaisuutta pojan kannalta ja sitä ettei häntä aleta kiusaamaan jos vanhemmat ovat ainoita ääriateisteja koko paikkakunnalla.
Eihän siellä ketään käännytetä. Voin kuvitella, että ekaluokkalaiselle on rankkaa, kun joutuu menemään ainoana muualle uskonnontunnin ajaksi. Itse olen ateisti, samoin mieheni, mutta annan lapsilleni täyden valinnanvapauden. Itsekin olen käynyt läpi koululaitoksen normaalin uskonnonopetuksen, eikä se ole minua vahingoittanut. Lapset tietävät meidän aikuisten vakaumuksen ja myös sen, että heillä on oikeus itse joko uskoa tai olla uskomatta. Olen sitä mieltä, että luterilaisuuteen ja muihin maailman uskontoihin tutustuminen on osa yleissivistystä, jonka avulla on helpompi hahmottaa maailmaa. Lapset ovat yllättävän älykkäitä, meidän ei tarvitse tehdä ratkaisuja heidän puolestaan. n39
Ystävä hyvä, suomessa uskonnonopetus on vakaumuksellista, joka sinun tulisi hyvin muka ateistina tietää..
Huvittaa nää kehotukset ottaa yhteyttä sinne ja tänne ja kauhea paatos koulun vaihtamisesta jne. Onko asia todella sen väärti? Itse en näe asiaa niin valtavana vääryytenä, vaikka ymmärrän että ope ja reksi toimivat epäasiallisesti. Kuitenkin kannattaa miettiä kokonaisuutta pojan kannalta ja sitä ettei häntä aleta kiusaamaan jos vanhemmat ovat ainoita ääriateisteja koko paikkakunnalla.
Ääriateisteja?? Te ootte niin sekaisin. Ei tarvitse olla ateisti vaan ihan kirkkoon kuulumaton tai kuuluvakin, että tajuaa open käytöksen olleen sopimatonta.
Olen ateisti, asumme isolla paikkakunnalla, enkä usko, että noin voisi edes käydä. Kokisin sen todellisena loukkauksena.
Asiatonta, eikä lainkaan koulun periaatteiden mukaista. Tee valitus! Minä tuen sinua!
Palaathan asiaan!
Samoilla luokilla on kristittyjä (ev.lut., ortod., katol.), muslimeja ja uskonnottomia. Kaikille järjestetään omat tuntinsa, koska kaikilla on siihen oikeus, piste.
Nyt äkkiä yhteys rehtorin esimieheen! Joku osaa varmasti sanoa, kuka ja missä virastossa se on.
Siellä pohditaan moraalia ja etiikkaa. Se on hyvä vaihtoehto.
Paljon parempi vaihtoehto kuin nuo uskonnontunnit, joissa yhdeksän vuotta jankataan käytännössä samoja asioita. Pikaisesti käydään muita uskontoja läpi, siinä se.
Nuo et-tuntien asiat ovat hyödyllisempiä kuin jonkun isä meidän-rukouksen ulkoa opettelu.
Ilmeisesti koulussa on kuitenkin vähintään kaksi muutakin uskontotunneilta pois jäävää, koska koulussa tarjotaan heille opetusta? Meillä näin ei ollut, joten lapsemme käy uskonnontunneilla. Voisitko olla yhteydessä myös noihin muihin vanhempiin? Ja ota ehdottomasti yhteyttä kaikkiin mahdollisiin viranomaisiin, tuohan on aivan hanurista. Ymmärrän raivosi vallan hyvin.
Siis, kristinuskolla on tasan sama asema koulussa kuin vaikka hinduilla: kolme tarvitaan, jotta opetus järjestetään. Niille tunneille ei kuitenkaan ole pakko osallistua, siis minkään uskonnon tunneille, ja koulun on järjestettävä jotain muuta opetusta (ET:tä) vaikka oppilaita olisi vain yksi.
Tämä on se uskonnonvapaus, että edes valtauskonto ei ole mikään itsestään selvyys.
Jos itse kuulisin vastaavaa oman lapsen opettajasta, niin lapsi lähtisi tunneilta oli oma vakaumukseni mikä tahansa. Koulussa opetetaan faktoja, uskon asioita tunnustaen sitten muualla.
Uskon itse Jumalaan, mutta tiedä, onko tuollaisen opettajan uskonnontunneilla kenelläkään mukavaa :( Kamalaa. Ota yhteyttä reksistä ylemmälle tasolle. Tiedätkö, mitä mieltä muut vanhemmat ovat?
Meillä rehtori järjestäen vapautti kaikki uskontokuntiin kuulumattomat uskonnonopetuksesta, jotta ei tarvinnut sitten tarjota elämänkatsomustietoakaan. En viitsinyt tapella vastaan kun rehtorin mielestä olimme suurin piirtein seuraavia saatanasta.
Pieni kuntamme teki sitten kuntaliitoksen suuremman kaupungin kanssa. Lakihan määrää, että riittää kun kunnan alueella on vähintään kolme elämänkatsomustiedon opetukseen kuuluvaa, niin opetusta on vaan järjestettävä. Monihan luulee, että yhdestä koulusta täytyy löytyä kolme oppilasta.
No, vaadin uudestaan elämänkatsomustietoa ja järjestyihän se meidän lapselle. Tosin opettaja toi lapselle selväksi heti ensimmäisellä tunnilla kuinka kertakaikkiaan turhaa tämä touhu on, kun sama aika olisi voitu kerrata vaikka englantia tai matikkaa. Samalla periaatteellahan uskontotunnit kannattaisi käyttää muiden aineiden kertaamiseen. Näitä riittää... yhdellä kertaa oli opettaja päivitellyt koko luokan kuullen kuinka typeriä kaikki ne ovat jotka eivät käy uskontotunneilla.
Sinänsä tuo on aivan kamalaa toimintaa kun lapsi itse ei ole voinut valita käykö uskontotunnilla vai elämänkatsomustiedon tunnilla, vaan me vanhemmat olemme sen päättäneet. Niin, todellakin, me saatanasta seuraavat :(.
Mulle aivan sama ja poika itse valitsee uskooko vai ei.
Ei ole mulle kovin vakava asia.
Lisäksi olen ymmärtänyt, että ope on poikani elämässä se tärkeä henkilö ja opettajan kanssa on hyvä tulla toimeen.
Nimittäin se voi näkyä ihan todistuksessa.
Tai vielä paremmin mitä lapsesi hyötyy siitä, ettei saa olla toisten mukana ja samanlainen kuin muut?
Tässä yhteiskunnassa joutuu yksilö joustamaan moneen suuntaan jatkuvasti eikä kaikki nosta siitä mitään suurta haloota. Se vaan kuuluu asiaan. Kukaan ei pakota ussantunnilla lastasi tunnustukselliseen uskoon, hän vaan käy läpi sen opetussuunnitelman ja se siitä.
Oli munkin kouluaikana oppilaita, jotka eivät saaneet tulla muiden kanssa ussan tunnille vaan joutuivat sen ajan viettämään opettajan huoneessa tai käytävällä odotellen. Ei ne ihan tyytyväisiltä näyttäneet.
Mä taas olen uskovainen hellarihihhuli, mutta jos tuo open ja reksin käytös on tosiaan ollut tuollaista, se on mielestäni törkeää ja ilmoituksen paikka. Koulun asia ei ole millään tavoin puuttua perheen vakaumukseen. Suomessa on uskonnonvapaus ja erittäin hyvä niin. Jokaisella on oikeus harjoittaa uskontoaan tai olla harjoittamatta.
olisin ap:n asemassa, niin ottaisin yhteyttä niin korkealle kuin tarvetta, että löytyy joku joka ei ole saman klikiin jäsen -tai edes ymmärtää asemansa tuoman vastuun ja velvollisuudet. Todella asiatonta käytöstä sekä opettajalta että rehtorilta! kuulun itse luterilaiseen srk:n, tuollaista painostusta en hyväksy!