Keityskeskustelu sai raivostumaan!!! AAAARgghhhhh!
Olin eilen ekaluokkalaispoikamme kehityskeskustelussa opettajan kanssa.
Poikamme on ainoa luokalla joka ei osallistu uskonnonopetukseen,
Opettaja on itse syvästi uskossa, toi sen selkeästi esiin. Siinä sitten ope näki asiakseen pitää minulle 30min saarnan tyyliin: "oletteko ajatelleet, ettei poikanne ehkä opi tarvittavia moraalissääntöjä tai empatiaa jos hänet suljetaan kristillisen kasvatuksen ulkopuolelle" ja "jeesushan on ilon asia, ettehän te vanhempina voi olla sitä mieltä, ettei lapsenne tarvitse sydämeen jeesuksen tuomaa iloa ja riemua"
Aaaaarrrggghh. Vieläkin keittää.
En voinut menettää malttiani koska poikamme istui vieressä. Sanoin vain että "no, tämä on meidän perheemme ratkaisu" ja purin hammasta niin vitusti.
Nyt aamulla sopitin rehtorille ja valitin - mutta rehtori oli sitä mieltä että opettaja toimi ihan oikein ja sitten ilmeni että reksi ja ope olivat keskenään sopineet että josko saisivat taivuteltua poikamme uskonnontunneille.
Ja nyt jos joku uskovainen hihhuli tuntee tarvetta olla sitä mieltä että ope ja reksi ovat oikeassa - haistakaa paska - älkääkä missään nimessä kommentoiko tätä kirjoitusta.
Olen niiiiin raivoissani. Aion tehdä molemmista ilmoituksen koululautakuntaan tai minne se nyt sitten tehdään.
Inhottavaa ja yököttävää painostusta ja aivopesua. Sääli kun paikkakunnallamme ei ole toista ala-astetta, vaihtaisi muuten koulua saman tien ja salamana.
Kommentit (71)
Niin sanotulla aamattuvyöjykkeellä.
Open ja reksin nuivuus alkoi kun en päästänyt lasta mukaan kun koulun ekaluokkalaiset kuskattiin bussilla kirkkoon jotta pappi voisi siunata kaikki lapset.
Meille yritettiin tarjota vapautusta opetuksesta, mutta minä sanoin että lapsi on oikeutettu opetukseen ja sitä hänen on siis myös saatava - koulussa ja ammattilaiselta.
Siitä syntyi kamala mekkala ja hampaidenkiristys kun piti sitoa yksi opettava aikuinen olemaan poikamme kanssa ne kaksi tuntia jonka aikana muut kakarat vietiin bussilla siunattaviksi.
Ja jos tuo siunaaminen ei ole tunstuksellisuutta niin minä en sitten tiedä mikä on!
Kääk. Heti alkaa keittää taas kun ajattelen tätä.
Olen tässä selvitellyt minne teen valituksen. Ja kyllä, teen valituksen.
Onneksi pojalla on paljon kavereita ja myös uskovista perheistä. Ei kukaan heistäkään hyväksy open ja reksin käytöstä.
Mutta he eivät olekaan sieltä fanaattisemmasta pästä.Nyt täytyy rauhoittua. Jessus kun adrenaliini virtaa ;-)
tutulta. Eräs ystäväni asuu myös tuolla päin ja samankaltaista juttua piisaa hänelläkin...
Pidät vaan pintasi ja vaadit oikeuksiasi kuten tähänkin saakka olet tehnyt.
Mä taas olen uskovainen hellarihihhuli, mutta jos tuo open ja reksin käytös on tosiaan ollut tuollaista, se on mielestäni törkeää ja ilmoituksen paikka. Koulun asia ei ole millään tavoin puuttua perheen vakaumukseen. Suomessa on uskonnonvapaus ja erittäin hyvä niin. Jokaisella on oikeus harjoittaa uskontoaan tai olla harjoittamatta.
en ole tähän päivään mennessä tavannut yhtäkään uskovaista, joka olisi noin suvaitsevainen - ja usko pois, olen näinä vuosina tavannut lukuisat määrät uskovaisia (ikää itsellä himpun vajaa 40)
Elämänkatsomustietoon liittyvää lainsäädäntöä
Elämänkatsomustietoa säätelevät laitPerusopetuslain 13 § säätää katsomusaineista
Ainoa välittömästi ET-opetusta koskeva säädös on perusopetuslain 13 § (säädökseen kuulumattomat tarkennukset on kirjoitettu sulkujen sisään):
"Perusopetuksen järjestäjän (käytännössä kunnan) tulee järjestää oppilaiden enemmistön uskonnon mukaista uskonnon opetusta.Opetus järjestetään tällöin sen mukaan, mihin uskonnolliseen yhdyskuntaan oppilaiden enemmistö kuuluu. Tähän uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvat oppilaat osallistuvat oman uskontonsa opetukseen.
Uskonnollisiin yhdyskuntiin kuulumattomalle oppilaalle, joka ei osallistu 1 momentissa tarkoitettuun uskonnonopetukseen (käytännössä evlut uskonnon), opetetaan elämänkatsomustietoa. Uskonnolliseen yhdyskuntaan kuuluvalle oppilaalle, jolle ei järjestetä hänen oman uskontonsa opetusta, opetetaan huoltajan pyynnöstä elämänkatsomustietoa. Perusopetuksen järjestäjän tulee järjestää elämänkatsomustiedon opetusta, jos opetukseen oikeutettuja oppilaita on (kunnan alueella) vähintään kolme."
koululautakunnalle. Opetuspäällikkökin/sivistystoimenjohtaja on ihminen, joten koululautakunta olisi varmaan se paras mahdollisuus. KUn on kyse kuitenkin hyvin uskovaisesta kunnasta/kaupungista, niin parasta olisi näiden portaiden jälkeen jatkaa eteenpäin hallinto-oikeuteen, jossa ei sitten enää ole onneksi kyse pikkupaikkakuntaisuudesta. Kaikki portaat on hyvä käydä läpi, jotta saat kirjalliset vastaukset, nämä on hyvä liittää sitten seuraavan portaan valitukseen liitteeksi.
taipunut 2 tunnin vapautukseen. Nyt pilasit siltä opettajalta mahdollisuuden nähdä kauniin tilaisuuden. Tulee mieleen, että haluat koulun tanssivan teidän perheen pillin mukaan.
Niin sanotulla aamattuvyöjykkeellä.
Open ja reksin nuivuus alkoi kun en päästänyt lasta mukaan kun koulun ekaluokkalaiset kuskattiin bussilla kirkkoon jotta pappi voisi siunata kaikki lapset.
Meille yritettiin tarjota vapautusta opetuksesta, mutta minä sanoin että lapsi on oikeutettu opetukseen ja sitä hänen on siis myös saatava - koulussa ja ammattilaiselta.
Siitä syntyi kamala mekkala ja hampaidenkiristys kun piti sitoa yksi opettava aikuinen olemaan poikamme kanssa ne kaksi tuntia jonka aikana muut kakarat vietiin bussilla siunattaviksi.
Ja jos tuo siunaaminen ei ole tunstuksellisuutta niin minä en sitten tiedä mikä on!
Kääk. Heti alkaa keittää taas kun ajattelen tätä.
Olen tässä selvitellyt minne teen valituksen. Ja kyllä, teen valituksen.
Onneksi pojalla on paljon kavereita ja myös uskovista perheistä. Ei kukaan heistäkään hyväksy open ja reksin käytöstä.
Mutta he eivät olekaan sieltä fanaattisemmasta pästä.Nyt täytyy rauhoittua. Jessus kun adrenaliini virtaa ;-)
Eiköhän se ope pääse ensi vuonna ihan samanlaiseen tilaisuuteen.
Ja miten musta ennemminkin tuntuu, että koulu yrittää tanssittaa ap:n perhettä pillinsä mukaan ja ap pitää vain kiinni lapsen ja perheen oikeuksista.
vaikea uskoa, että voisi olla edes totta. Siis jollakulla ei ole alkeellisimpiakaan käytöstapoja. Ehdottomasti viet asiaa eteenpäin!
t. syvästi itse uskova, joka inhoaa painostusta vakaumuksellisissa asioissa (se on väärin ja kristinuskonkin vastaista)
jos sä olet pakana, se on sun vaihtoehto. miksi estät lastasi tekemään omat valintansa uskonnon suhteen ?
Koululaisilla on helpompi mennä muitten mukana tunnilta toiselle kuin pyytää tollasta erikoisjuttuja, vaikka kuinka laki niitä antaisikin myöden.
Meillä oli samassa hoitoryhmässä äiti joka vaati että lapset syövät vain luomua ja kasvisruokaa eikä joulujuhlissa olisi saanut olla mitään uskollisuutta. Varsinkin kun äiti oli täysblondi, tuli aina jumpalta hakemaan ja niin käytti muutenkin kaikki päivänsä.
Vähän joustavuutta peliin akka !
jos sä olet pakana, se on sun vaihtoehto. miksi estät lastasi tekemään omat valintansa uskonnon suhteen ?
Koululaisilla on helpompi mennä muitten mukana tunnilta toiselle kuin pyytää tollasta erikoisjuttuja, vaikka kuinka laki niitä antaisikin myöden.Meillä oli samassa hoitoryhmässä äiti joka vaati että lapset syövät vain luomua ja kasvisruokaa eikä joulujuhlissa olisi saanut olla mitään uskollisuutta. Varsinkin kun äiti oli täysblondi, tuli aina jumpalta hakemaan ja niin käytti muutenkin kaikki päivänsä.
Vähän joustavuutta peliin akka !
Suostuisitko sinä siihen, että lapsellesi opetettaisiin, että vain allah (tai saatana tai siva tai ihan mikä tahansa) on ainoa oikea jumala ja jos et häneen usko niin kurjasti käy. Hienoa jos olet niin avarakatseinen, mutta minä ainakaan halua, että lapselleni opetetaan totuutena ja ainoana oikeana vaihtoehtona jotain sellaista mikä minun näkemykseni mukaan on satua.
Äidin ulkonäkö tai harrastukset eivät sen sijaan liity mitenkään uskontoon tai tässä tapauksessa uskonnottomuuteen.
Joustavuutta tässä nimenomaan kaivataan koululta. Ja kukakohan niiden muiden lasten uskonnon on valinnut? Ettei vain olisi vanhemmat muillakin olleet valitsemassa...
koko uskonnonopetus pois kouluista ja kaikille tilalle ET:n opiskelu.
Ei tarvitse miettiä mitä uskotoa kukakin on ja mitä kellekin opetetaan. Tulee vielä halvemmaksikin kun ei tarvitse perustaa mitään pienryhmiä.
uskonnonopetuksen ei pitäisi oa tunnustuksellista, mutta suurimmassa osassa tapauksia se on. Jo oppimateriaalit ovat osittain tunnustuksellisia. Ja tasan tarkkaan uskovan open uskonnonopetus on tunnustuksellista.
t. ateisti joka on opettanut uskontoa yli 10v