Lueskelin eilen karppausinfon kolesterolikeskusteluja ja
tulin siihen tulokseen, että karppaus nostaa kokonaiskolesterolia ja paljon. Ihan säännönmukaisesti. Monella nuorella ihmisellä on kokonaiskolesteroli sillä tasolla, että lääkäri ehdottelee statiineja. Muuten kolesterolissa saattaa tulla muutoksia hyvään suuntaan, esim. paha kolesteri alentua ja hyvä kohota - tai sitten ei.
Eri asia sitten on, että vaikuttaako kokonaiskolesteroli sydänterveyteen ja miten. Meillä on tässä nyt iso vapaaehtoinen ihmiskoe käynnissä. Kiinnostava nähdä, mitä tapahtuu.
Itse kävin joku vuosi sitten mittauttamassa kolesterolini ja se oli tasan 5, arvo mikä vähän huoletti mua että onpa koholla. Trigyt mulla oli 0,69. Jos karppauskeskusteluissa muutama pystyy tuohon, se saa isot selkääntaputtelut ja hurraukset että kai muistit kertoa lääkärille millä ruokavaliolla olet.
Kommentit (50)
Todella paljon näkee tätä:
"Olen vajaa kolmekymppinen nainen, karpannut yli puoli vuotta ja nyt olen järkyttynyt äsken saamistani kolesterolilukemista:
kok.kol. 8,1 --- Nuorempana mitattu kolesteroli oli normaali, tämä kuulemma huolestuttava. "
korkeine kolesteroleineen. Heillä on tarkoitus vain saada ihmiset syömään kalliita lääkkeitä.
Oikeasti korkeat kolesterooliarvot ovat terveellisiä ihmiselle ja karppaus on siihen avuksi ja estää sydän ja verisuonitauteja.
Myös Tanskassa on tehty tutkimus, että korkeat kolesterooliarvot vähentävät sydäntauteja.
Tai sitten näin:
Korkea kolesteroli naisilla ei suoraan ennusta pitkää elinikää, mutta nillä jotka elävät "supervanhoiksi" on usein korkea kolesteroli. Ja tämä ei tarkoita sitä, että nostamalla kolesterolia nostat elinikääsi, vaan johtuu vanhoiksi elävien muistakin ominaisuuksista.
En ole tutkimusta lukenut, mutta muistelisin jollakin luennolla mainitun tuosta korkeasta kolesterolista ja poikkeuksellisen korkeasta iästä.
korkea kolesteroli naisilla ennustaa pitkää elinikää.
Korkea kolesteroli naisilla ei suoraan ennusta pitkää elinikää, mutta nillä jotka elävät "supervanhoiksi" on usein korkea kolesteroli. Ja tämä ei tarkoita sitä, että nostamalla kolesterolia nostat elinikääsi, vaan johtuu vanhoiksi elävien muistakin ominaisuuksista.
karpit puhuu virallisterveellisistä rajoista ja karppien omista rajoista, jotka perustuu ruotsalaisen karppilääkärin sanomisiin.
karpit puhuu virallisterveellisistä rajoista ja karppien omista rajoista, jotka perustuu ruotsalaisen karppilääkärin sanomisiin.
Virallisterveellisiä rajoja hilataan säännöllisin väliajoin alaspäin, jotta saadaan uusia statiinien käyttäjiä. Eikös Strandberg todennut, että kolesteroli pitäisi saada sinne 0 kieppeille?
tehdyn tutkimuksen. Kyllä ne käppyrät sen näköisiä olivat, että kuolleisuus on alhaisimmillaan (naisella) jos kolesteroli osuu välille 5-7. Kummassakin ääripäässä kuolleisuus alkaa kasvaa. Käyrä oli siis u-muotoinen. Voin yrittää etsiä jos jostain löytyisi linkkiä tähän tutkimukseen.
Lääkärit ovat lääketehtaiden valjastamia
korkeine kolesteroleineen. Heillä on tarkoitus vain saada ihmiset syömään kalliita lääkkeitä.
valjastamia. Heillä on tarkoitus vain saada ihmiset syömään enemmän meijerituotteita, lihaa ja näiden karppausgurujen usein kauppaamia lisäravinteita.
sydänpolin hoitajan kanssa ruokavalioista ja kolesteroliarvoista. Tämä sydänpolin hoitaja kertoi, miten kaikkein korkeimmat kolesteroliarvot ja pahimmat ahtaumat ovat paljon liikkuvilla, salaatteja ja kevyttuotteita syövillä ihmisillä, joiden BMI on alarajalla.
Itselläni on äidin puolelta raskas sukurasitus sepelvaltimotautiin. Kolesterolini mitattiin 2 v sitten, kokonaiskolesteroli oli 5,2, triglyt 0,39. Sitten aloitin karppaamisen, triglyt pysyivät samana, mutta kokonaiskolesteroli laski 4,3:een.
Äitini on aina ollut hoikka, syönyt terveellisesti, välttänyt rasvoja jne. Hänellä oli pahimmillaan kokonaiskolesteroli lähes 12. Hänellä on kolesterolilääkitys ja verenpainelääkitys. Hän siirtyi Beceleistä ja Benecoleista Oivariiniin ja oliiviöljyyn ja muutenkin lopetti valkoisen viljan ja sokerin syönnin lähes kokonaan. Vuosikontrolleissa todettiin kolesteroliarvojen ja verenpainearvojen laskeneen niin, että molemmat lääkitykset puolitettiin.
Ja tiedoksi kaikille, tällä hetkellä en karppaa eli tämä ei ole mikään puolustuspuhe vaan omakohtaista kokemusta.
juurikin lisäämällä merkittävästi kasvisten määrää ruokavaliossa, siirtymällä pehmeiden rasvojen (margariinin ja öljyjen käyttöön) ja lisäämällä liikuntaa. Valkoiset jauhot ja sokeri nyt eivät mihinkään virallisterveelliseen ruokavalioon edes kuulu.
Minä muuten liikun paljon ja olen kasvissyöjä. Niin, ja BMI:ni on alarajoilla. Kolesterolilukemani ovat alhaiset. Nämä teidän sydänpolihoitsunne taitavat olla samaa luokkaa kuin palsta maman tuntemat Hesalaiset Huippu Kampaajat, jotka tietävät, että hiukset kasvavat latvoista.
ihmiskoe - tosin tuotantoteollisuus ei maksa mahdollisia seurauksia. Herkkäuskoisia ihmisiä viedään kuin pässiä narussa :)
No, aikansa kutakin. Parin vuoden päästä innokkaimmat karppaajat hörhöilevät taas jonkin toisen muotidieetin kanssa.
että kun joillakin on taipumus korkeaan kolesteroliin kuin toisilla - ruokavaliosta ja elintavoista riippumatta - niin onko kyseessä häiriö vai suurimmassa osassa tapauksia ihan vain elimistön hakeutuminen sille kolesterolitasolle, joka sille sopii.
Esimerkiksi äitini syö terveellisesti, ja on vetänyt kolesterolilääkkeitä vuosia. Annostusta pitää aina rukata, kun kolesteroli vaan nousee yli sen sallitun arvon, ei kuitenkaan mihinkään huippulukemiin. Virallisestihan tästä kuuluisi tehdä päätelmä, että kolesteroli olisi varmaankin taivaissa ilman lääkitystä, mutta ihmehippikerettiläisenä olen salaa sitä mieltä, että äidin kroppa jostain syystä haluaisi pitää kolesterolin noin seiskassa. Minusta tilanne on ihan hullu.
se taipumus on olemassa. Minä esimerkiksi laihduin 10 kg, liikun, elän terveellisesti, syön terveellisesti ( en karppaa), ja syön kolesterolilääkettä. Koska minulla on sukurasite. :/
kolesteroliarvot on otettu alussa sekä pariin kertaan tässä matkan aikana. Kolesteroliarvot ovat menneet noilla karppausajan mittauksilla parempaan suuntaan alkutilanteeseen verrattuna. Hyvän kolesterolin osuus on noussut, huonon laskenut ja tirglyt laskeneet reippaasti. Kokonaiskolesterolia tärkeämpäähän olisi katsoa sitä hyvän ja huonon suhdetta kuin mikä on kokonaiskolesteroli. Ei se ole niin yksioikoista, että kunhan kokonaiskolesteroli on alle viiden niin kaikki on ok. Suuri merkitys on sillä, mistä se kokonaiskolesteroli koostuu.
se taipumus on olemassa. Minä esimerkiksi laihduin 10 kg, liikun, elän terveellisesti, syön terveellisesti ( en karppaa), ja syön kolesterolilääkettä. Koska minulla on sukurasite. :/
En usko että esim. jatkuva pekonin syöminen on hyväksi kenellekkään. Mulla on kokonaiskolesteroli 4,2 ja en todellakaan jätä hiilareita kokonaan pois. Pullat, karkit, mehut ym . turha vaan pois niin sillä laihtuu nopeasti ja veriarvot on kokonaisuudessaan hyvät. Monipuolista ruokaa ilman höttöä.
Jos elämä tuntuu hankalalta tai jotain paikkaa kolottaa, niin jokin on vialla. Eli jos vatsa on kipeä, niin alan miettimään mistä se johtuu. Jos kaikki on hyvin ja olo hyvä, niin en mieti sitä onko jokun vialla. Äidille lääkäri sanoi, että pitäisi syödä kolestrolilääkkeitä. Hän kuitenkin sanoi että voi niin hyvin, miksi ottaisi lääkkeitä? No lääkärin painostuksesta niitä kokeili, ja lopputuloksena oli päänsärkyä ja kurkun ylikuivuutta ja yskää. Kun lopetti lääkkeen niin oireet loppuivat. Ei ole nyt syönyt mitään lääkettä, olo on edelleen hyvä ja kolestroli samalla tasolla kuin silloin aikanaan. Siitä on kai 9-10 vuotta.
Kai noissa kuolleisuustilastoissa on havaittavissa se että korkea kolestroli muiden oikeiden (lihavuus, muut sairaudet, huono kunto) ohella aiheuttaa sydäntauteja, mutta jos ainoa oire muuten terveellä hoikalla ihmellä on korkea kolesteroli, niin se ei yksinään viittaa sydäntautiriskiin. Näin olen ymmärtänyt.
23 ja ikää on 48v. En ole koskaan ollut millään dietillä. Välillä saatan syödä tosi epäterveellisestikin ja mussutan karkkia ja jätskiä tosi paljon. Ihan mielihalujen mukaan. Paino ei ole tästä paljon heilahdellut mihinkään kun en ole kiinnostunut laihduttamisesta.
Kolesterooliarvot ovat olleet aina hyvät työterveystarkastuksissa. Sinänsä hassua kun en ole koskaan edes kokeillut karppaamista, enkä minkäänlaista diettiä.
kolesterolikysymys rupesi kiinnostamaan enemmänkin ja lueskelin mot-ohjelman "Kolesterolipommi" aineistoja. Kiinnostaisi tietää että miten tämä asia nyt oikeasti menee. Sieltä keskusteluista mielenkiintoinen kommentti. Että ehkä virallistervellisen parjatut edustajat on jotain hyvääkin saaneet aikaan, kaikesta huolimatta? ap
"Olen toiminut keskussairaalan sisätautipäivystäjänä n 20 vuoden ajan. Saman ajan kuluessa statiinien eli kolesterolia alentavien lääkkeiden käyttö on moninkertaistunut, mikä on oleellisin muutos sepelvaltimotautipotilaiden hoidossa ja taudin ennaltaehkäisyssä riskipotilailla. Urani alussa liuotushoitoa vaativia infarktitapauksia tuli vastaan lähes jokaisessa päivystyksessä, ja työikäisiä ihmisiä meni ennenaikaiseen hautaan harva se viikko. Tänä päivänä liuotettavien infarktien määrä on pudonnut ehkä neljäsosaan parinkymmenen vuoden takaisesta, huolimatta siitä että vanhusväestö on voimakkaasti kasvanut ja diabeetikkojen määrä moninkertaistunut. Tutkimuksia voi tulkita monin tavoin, mutta päivänselvän muutoksen kansantautimme käyttäytymisessä voi lukea suoraan sairaaloidemme sydänvalvontaosastojen potilasrekistereistä.
- Siihen uskoo minkä omin silmin näkee"