Lueskelin eilen karppausinfon kolesterolikeskusteluja ja
tulin siihen tulokseen, että karppaus nostaa kokonaiskolesterolia ja paljon. Ihan säännönmukaisesti. Monella nuorella ihmisellä on kokonaiskolesteroli sillä tasolla, että lääkäri ehdottelee statiineja. Muuten kolesterolissa saattaa tulla muutoksia hyvään suuntaan, esim. paha kolesteri alentua ja hyvä kohota - tai sitten ei.
Eri asia sitten on, että vaikuttaako kokonaiskolesteroli sydänterveyteen ja miten. Meillä on tässä nyt iso vapaaehtoinen ihmiskoe käynnissä. Kiinnostava nähdä, mitä tapahtuu.
Itse kävin joku vuosi sitten mittauttamassa kolesterolini ja se oli tasan 5, arvo mikä vähän huoletti mua että onpa koholla. Trigyt mulla oli 0,69. Jos karppauskeskusteluissa muutama pystyy tuohon, se saa isot selkääntaputtelut ja hurraukset että kai muistit kertoa lääkärille millä ruokavaliolla olet.
Kommentit (50)
sitten että karppaus on kansanterveydellinen ongelma, jos joka toinen sitä harrastaa.
Mistä arvelet, että karppeja olisi joka toinen? Minä luulen että salaa karppaavia on paljon paljon enemmän. Kaupoissa on voihyllyt tyhjinä, siihe tarvitaan aika monta karppaajaa.
on sitä mieltä, että ihminen elää pitkään kun pitää kahdesta asiasta huolta: verenpaineen ja kolesterolilukemat alhaisena. Ja yksi suurimmista myrkyistä ellei suurin mitä ihminen voi itseensä mättää on suola.
Kumma ettei siitä kukaan dieettientusiasti ole keksinyt ruveta kunnolla hössöttämään, kun ruoka-asioissa muuten on miljoona koulukuntaa.
nenä minulla kolesterooli on siellä 8 tuntumassa viimeksi 8,4 kokonaiskolesterooli
ei sillä ole väliä kun ei vaikuta terveyteen
Kannan korteni kekoon kertomalla että appi & anoppi ovat äärimmäisen hoikkia. Liikkuvat paljon ja ovat ainaisella laiharilla. Kolesteroli molemmilla reilusti koholla ja toisella oli jonkinasteinen sydänkohtauskin viime vuonna. Sen jälkeen tuntui että entisestään kevyet ruoat vaihtuivat täysin rasvattomiin.
sydänpolin hoitajan kanssa ruokavalioista ja kolesteroliarvoista. Tämä sydänpolin hoitaja kertoi, miten kaikkein korkeimmat kolesteroliarvot ja pahimmat ahtaumat ovat paljon liikkuvilla, salaatteja ja kevyttuotteita syövillä ihmisillä, joiden BMI on alarajalla.
Itselläni on äidin puolelta raskas sukurasitus sepelvaltimotautiin. Kolesterolini mitattiin 2 v sitten, kokonaiskolesteroli oli 5,2, triglyt 0,39. Sitten aloitin karppaamisen, triglyt pysyivät samana, mutta kokonaiskolesteroli laski 4,3:een.
Äitini on aina ollut hoikka, syönyt terveellisesti, välttänyt rasvoja jne. Hänellä oli pahimmillaan kokonaiskolesteroli lähes 12. Hänellä on kolesterolilääkitys ja verenpainelääkitys. Hän siirtyi Beceleistä ja Benecoleista Oivariiniin ja oliiviöljyyn ja muutenkin lopetti valkoisen viljan ja sokerin syönnin lähes kokonaan. Vuosikontrolleissa todettiin kolesteroliarvojen ja verenpainearvojen laskeneen niin, että molemmat lääkitykset puolitettiin.
Ja tiedoksi kaikille, tällä hetkellä en karppaa eli tämä ei ole mikään puolustuspuhe vaan omakohtaista kokemusta.
benecolin ja oliiviöljyn yhdistelmää sen sijaan, että rupesi vetämään voita (Oivariini)?
Pullansyönnin lopettaminen varmasti auttaa ihan ketä hyvänsä.
Ja yksi suurimmista myrkyistä ellei suurin mitä ihminen voi itseensä mättää on suola.
Kumma ettei siitä kukaan dieettientusiasti ole keksinyt ruveta kunnolla hössöttämään, kun ruoka-asioissa muuten on miljoona koulukuntaa.
Suola on oikeasti todella iso ongelma.
Jus näin. Leivässä on muuten melkoinen määrä suolaa ja sitä tulee päivässa leivän kautta reippaasti. Varsinkin jos syö leipää suositusten mukaisesti 6-9 viipaletta päivässä ja joka aterialla. Karpeilla tuo leivän jättäminen taas aiheuttaa sen että suolaa pitää lisätä ruokiin, ettei sitä tule liian vähän.
että miksi kolesterolini on noussut kahdessa vuodessa arvosta 5 (ennen karppausta) arvoon 7, siellä joku ilmoittaa että huoh, sinulla on ihanteelliset ja pitkään elämään viittaavat kolesteroliarvot. Että todella mielenkiintoista nähdä mitä tästä tulee.
Karpeilla tuo leivän jättäminen taas aiheuttaa sen että suolaa pitää lisätä ruokiin, ettei sitä tule liian vähän.
Mä uskon, että suurin osa karppaajista saavuttaisi laihtumistavoitteensa ihan vaan jättämällä ne huonot sokerit pois ja syömällä muuten ihan normaalisti edelleen. Onko se sitten sitä hyväkarppausta, en tunne terminologiaa.
Jus näin. Leivässä on muuten melkoinen määrä suolaa ja sitä tulee päivässa leivän kautta reippaasti. Varsinkin jos syö leipää suositusten mukaisesti 6-9 viipaletta päivässä ja joka aterialla. Karpeilla tuo leivän jättäminen taas aiheuttaa sen että suolaa pitää lisätä ruokiin, ettei sitä tule liian vähän.
Tavallinen suola on ihan sontaa eikä sitä kannattaisi syödä ollenkaan. Sen sijaan Himalajan ruususuola tai merisuola sisältävät valtavasti hyödyllisiä ainesosia ihmiskropalle.
ja suolana kannattaa käyttää jotain muuta kuin natriumpitoista suolaa. Lisäsuolaa ei tarvitse yhtään, jos syö työpaikkaruokaa (jossa on suolaa) tai kaupan puolivalmisteita ja lisäksi muutaman palan leipää päivässä.
jos perimä on muuten suotuisa sydän- ja verisuonitautien suhteen. Luultavasti on niin että sepelvaltimotaudin kehittymiseen tarvitaan useampia riskitekijöitä.
Olen sh eikä tästä kauaa ole kun tunnustava karppaaja kävi angiografiassa (sepelvaltimoiden varjoainekuvauksessa) ja koronaaritautihan sieltä löytyi.
Nyt seuraan jännittyneenä miten kauan jaksat käydä monologiasi.
Seuraa ihmeessä, koska kyllä mua hieman ihmetyttää aina niin kärkkäisen karppien syvä hiljaisuus tämän kysymyksen äärellä.
että onko sillä kolesterolilla mitään merkitystä.
Ja toiseksi, olen karppaaja, mutta en laihtumistarkoituksessa.
sydänpolin hoitajan kanssa ruokavalioista ja kolesteroliarvoista. Tämä sydänpolin hoitaja kertoi, miten kaikkein korkeimmat kolesteroliarvot ja pahimmat ahtaumat ovat paljon liikkuvilla, salaatteja ja kevyttuotteita syövillä ihmisillä, joiden BMI on alarajalla.
Itselläni on äidin puolelta raskas sukurasitus sepelvaltimotautiin. Kolesterolini mitattiin 2 v sitten, kokonaiskolesteroli oli 5,2, triglyt 0,39. Sitten aloitin karppaamisen, triglyt pysyivät samana, mutta kokonaiskolesteroli laski 4,3:een.
Äitini on aina ollut hoikka, syönyt terveellisesti, välttänyt rasvoja jne. Hänellä oli pahimmillaan kokonaiskolesteroli lähes 12. Hänellä on kolesterolilääkitys ja verenpainelääkitys. Hän siirtyi Beceleistä ja Benecoleista Oivariiniin ja oliiviöljyyn ja muutenkin lopetti valkoisen viljan ja sokerin syönnin lähes kokonaan. Vuosikontrolleissa todettiin kolesteroliarvojen ja verenpainearvojen laskeneen niin, että molemmat lääkitykset puolitettiin.
Ja tiedoksi kaikille, tällä hetkellä en karppaa eli tämä ei ole mikään puolustuspuhe vaan omakohtaista kokemusta.
"Runsas liikunta ja alhainen BMI nostavat kolesteroliarvoja"
I
Kolesterolini mitattiin 2 v sitten, kokonaiskolesteroli oli 5,2, triglyt 0,39. Sitten aloitin karppaamisen, triglyt pysyivät samana, mutta kokonaiskolesteroli laski 4,3:een.
Vaan kun erittäin suurella osalla ihmisiä se ei näytä menevän noin, vaan esim. näin, tuossa erittäin tyypillinen ote karppifoorumilta:
http://188.117.37.106/forum/viewtopic.php?f=1&t=699&sid=198e9ee29083894…
Kävinpä sitten puolen vuoden rasvansyönnin ja n. 10 kilon painonpudotuksen jälkeen kolesterolikokeessa. Lekuri ei puhelimessa kertonyt triglyjä (saan tulokset vielä postissa), mutta arvot olivat nyt:
Kok 6,8
HDL 1,8
LDL 4,8
Nämä on viimeksi mitattu neljä vuotta sitten, jolloin olin juuri laihduttanut n.virallisella linjalla lihaa ja rasvaa kaihtaen samaisen kymmenisen kiloa. Silloin tulos oli:
Kok 5,6
HDL 1,5
LDL 3,9
trigly 0,53
Eli pitäiskö tässä nyt huolestua?
Ja tyypillinen vastaus:
Tomppeli, ei mielestäni ole mitään syytä huolestua, ihan ok arvot.
viestejä eilen luettuaan, että mahtoikohan yksikään niistä joka yritti laskea karppauksen myötä kohonnutta kolesteroliaan oikeasti onnistua siinä lisäämällä eläinrasvaa? Sellaisia kehotuksia kyllä näkyi runsaansti, mutta enpä muista nähneeni yhtään hehkutusta aiheesta lisäsin eläinrasvaa ja kas, kolesterolini laski. Sen sijaan jos joku onnistui saamaan kolesterolinsa alas, kysyttäessä löytyi kaksi syytä jotka olivat "lisäsin hiilareita" ja "vähensin eläinrasvaa". Jolloin sitten tuli vastaajilta haukut että ketä varten tässä oikein eletään, terveydenhoitajia vai itseä.