13 vuotias, saako hoitaa lapsia...
Voiko tuon ikäiselle jättää sisaruksen hoitoon vähäksi aikaa? Tulevat kyllä hyvin juttuun ja isoveli on tarkka ja ymmärtää mitä voi tehdä ja mitä ei. Pienempi on kohta 4 vuotias. Saanko jonkun syytteen jos ovat pienen ajan keskenään?
Kommentit (6)
Afrikasta, jossa 5-v aids-orpo hoiti vastasyntynyttä siskoaan. Haki paikallisen lähetysaseman terkkarilta rokotuksetkin siskolle, kun naapuri oli niin neuvonut.
Ehkä sun 13-v on riittävän vanha ottamaan hetkeksi vastuu sisaruksesta.
Itse olin 11-vuotias kun aloin "hoitamaan" naapurin 11kk tyttöä. Kävin pimpottamassa ovikelloa ja hain lapsen ulos ja työntelin rattaissa ja käytiin puistossa. Parin vuoden kuluttua seuraan liittyi tämän tytön pikkusisko ja siinä mulla oli sitten about 13-vuotiaana kaksi pientä lasta ja hyvin pärjäsin. Tosin jokainen lapsi on erilainen joten en väitä että kaikki tuon ikäiset pärjäisivät pikkulasten kanssa. Pitää ainakin olla itse kiinnostunut asiasta.
serkkuani, kun muu porukka oli heinätöissä monen kilometrin päässä. Kännyköitä ei ollut ja lähin naapurikin oli parin kilometrin päässä, joten apu hätätilanteessa olisi ollut kaukana.
täällä vasta mesottu, ettei tuon ikäistä saa vielä jättää yksin kotiinkaan? Kun ei saa Briteissä tai Belgiassakaan (vai miten se nyt oli...) :D
Itse koen että lapset pärjäisivät keskenään mutta... Entä jos jotain sattuisikin? Pienempi vaikka kaatuisi pöydän kulmaan yms. ja pitäisi viedä tikkauttaa huuli tai jotain. Otettaisiinko multa lapset pois? Olen siksi näin varovainen kun kaikenlaista olen kuullut tapahtuvan. Ja neuvolastakaan ei juuri kommentoitu kun kysyin että saako sisarukset olla keskenään vai eivätkö? Ei tullut selkeää vastausta...
ap
Minä ainakin olen itse hoitanut 13v---> ihan "vieraita" lapsia ja tienannut näin taskurahaa. Kasvatan omaani samaan käytäntöön pikkuhiljaa.