Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintojen pienennysleikkaus - kannattaako lähteä hakemaan julkisesta terveydenhuollosta?

Vierailija
02.11.2011 |

Olen kypsytellyt ajatusta rintojen pienennysleikkauksesta. Kuvittelin, että saisin laihduttamalla kuppikokoa pienemmäksi, mutta ei mitään vaikutusta. Paino lievän ylipainon puolella, mutta vain hiukan. Koko 75DD, ja pituutta 157 cm.

Paidat ja jakut eivät istu päälle ja lisäksi juokseminen on hankalaa :( Olen myös herännyt huomaamaan, että säännöllisilä niska-hartiasäryillä ja kovilla alaselkäkivuilla voisi olla tähän asiaan jotain yhteyttä.

Kannattaako lähteä tiedustelemaan rintojen pienennystä julkisen terveydenhuollon kautta? Kokemuksia olisi kiva kuulla.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee pieleen; tulee infektio, haavat ei parane, lääkäri töpeksii, tekee rinnoista rumat, rinnat jää erikokoisiksi tms.

Nyt kuitenkaan ei ole mitään tuollaista, eli uimahalliinkin kehtaa mennä.

12

Vierailija
2/42 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos otan tuosta kaulan alta keskeltä luun päältä kuopasta mitan, niin tulee 32cm... Rintsikat kokoa 80G-H. Painoindeksi 30, niska-hartiasärkyä on, juosta en halua tukevimpienkaan rintsikoiden avulla...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin toisen lapsen syntymän jälkeen, no lapsi oli jo reilu kaksi silloin..

Mittani oli 30 eli juuri siinä rajalla. 160 cm pitkä, painoin silloin 72 kg.

Sain kuitenkin lähetteen ja jonottelin aikani kirurgin juttusille. Ylipaino vaikuttaa leikkaukseen pääsyyn, mutta muistaakseni BMI raja on 34.

Itselläni oli kuppikoko E-F. Leikkaavan lääkärin kanssa puhuttiin ett B-C olisi tavoite. No D näistä tuli ja olis saanut olla pienemmät kyllä vielä, mutta silti helpottaneet jo huomattavasti.

Ensimmäiset kuukaudet meni varovaisesti eläessä. Sairaslomalla olin 5 viikkoa. Ensimmäisten viikkojen jälkeen tiesin miksi EI saanut nostaa mitään yli 3 kg painavaa :D Kipeytyivät tosi paljon. Lepo auttoi ja kun muisti ottaa rennommin :D

Itselläni ei tehty ankkuriviiltoa vaan vain alaspäin pysty viilto, no toki nännin ympärillä arvet. Nänni ympäriltä arvet haalentuneet tosi hyvin. Rinnan pystyviillon arvet vaalentuneet huomattavasti eikä niitä oikein enään huomaa.

Rinnat oli TOSI hurjat heti leikkauksen jälkeen ja kipulääkkeitä sai käyttää. Mutta niistä selvisi kyllä hyvin.

Kaarituellisia liivejä ei kannata haaveilla vähintään puoleen vuoteen leikkauksesta. Muistaakseni suosittelivat ettei 3 kk käyttäisi tuellisia liivejä. Suosittelen ostamaan KUNNOLLISET urheiluliivit, parit niitä. Sairaalasta sain itse ( Jorvista) aivan loistavat tukiliivit. Olivat leveät ja todella napakat! Niillä pystyi hyvin nukkua myös ekan kuukauden

Paranemisprosessin pituus yllätti todella! Itselläni parin viikon päästä tulee vuosi leikkauksesta! Vieläkin välillä rintoja juilii ja lääkärin mukaan paranemisprosessi on vielä menossa rintojen syvemmissä kudoksissa.

Vierailija
4/42 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nännin päähän ( keskelle nänniä)...

Vierailija
5/42 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nännin päähän ( keskelle nänniä)...

Vierailija
6/42 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silti pääsin leikkaukseen. Siinä tietysti katsotaan kaikki tekijät, joten BMI ei ole poissulkeva jos muita tärkeitä kriteerejä täyttyy.

Joo, rinnat ja arvet oli alkuun ihan hurjat. Noin kuukauden rinnat vielä olivat niin turvoksissa, että sojottivat kuin silikonit ja jos joku tuli kaupassakin lähelle, niin olin ihan valmis taklaamaan, ennenku pääsi niin lähelle, että olisi vahingossakaan voinut hipaista tissiä ohimennessään. Tosi arat siis! Tikkien poistaminen oli hirveää, mutta onneksi nopeaa!

Mutta vaikka mulla ihan vähän infektoitui toisesta rinnasta haavan reuna, paraneminen oli mulla lopulta tosi nopea. Leikkaustyylinä ankkuri, josta nännin ympärys ja pystyviilto parantui hurjan nopeaan ja vaakaviilto hieman hitaammalla tahdilla, mutta kuulemma älynopeeta silti.

Puolen vuoden päästä leikkauksesta olin jo raskaana ja kaikki meni ihan loistavasti. Ei ole kertaakaan sairasloma-ajan (joka venyi kylläkin yli 3 kk pituiseksi) jälkeen ollut yhtään kipuja ja rinnat kestivät raskaudenkin turvottelut ihan ilman pienintäkään ongelmaa. Mua leikattiin tosi suurelta alueelta ja syvältä, mutta koska olen leikkauksista nopeasti paranevaa sorttia (ilmeisesti jotain tekemistä kudostyypin kanssa) niin paranin yllättävänkin nopeasti.

Sitten vuoden päästä leikkauksesta synnytin lapseni sektiolla ja leikkauksen jälkeen fiilikset oli samat kun rintaleikkauksen jälkeen. Tuntui, ettei kukaan tällaista kestä, mutta hyvillä kipulääkkeillä ja parin viikon toipumisella olin taas pian hyvässä kuosissa.

On todellakin sen hetkellisen kivun arvoista, suosittelen!

Vierailija
7/42 |
08.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ensinäkin ehdottomasti kannattaa haketua lääkäriin. Itse olen niin onnellisessa tilanteessa että leikkaus on liki kahden vuoden odottelun jälkeen toteutumassa ja on nyt ensi viikon torstaina eli 16.2 minulla lähtökoko mistä lähdetään pienentämään on G80 ja D kuppi olisi tavoitteena, pituutta minulla on 158cm ja BMI 28 tällä hetkellä. Kunnallisella siis leikataan, tässä osoite minun blogiini jos jotakuta kiinnostaa käydä lukemassa. www.oldnewtiddies.blogspot.com siellä olen varsin kattavasti kirjoitellut erivaiheista tässä pitkässä projektissani. Lisäksi on perustettu myös facebookkiin vertaistukiryhmä kaikille jotka ovat meinaamassa pienennysleikkaukseen, sen läpikäyneet tai leikkausjonossa. Ryhmä on suljettu joten siellä voi täysin luottamuksellisesti jutella muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Tässä vielä linkki siihen https://www.facebook.com/#!/groups/223424691070447/

kaikki kiinnostuneet tervetuloa ryhmään mukaan!

Vierailija
8/42 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa jalastani poistettiin kookas kasvain joka oli kietoutunut akillesjänteen ympärille ja haittasi liikkumistani.

Viereisessä pedissä oli 19 vuotias nainen joka oli rintojen pienennysleikkauksessa. Yhteiskunta maksoi kulut ja hän oli jonottanut tasan 2 viikkoa.

Jos sinulla on suhteita(tunnet oikeita lääkäreitä) pääset nopeastikin laikkaukkseen. Muuten voi leikkaus jäädä vain haaveeksi.

Tämä tyttö tunsi lääkärin joka järjesti hänelle leikkausajan.

Suomessa ei ole korruptiota.

Vierailija
9/42 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa jalastani poistettiin kookas kasvain joka oli kietoutunut akillesjänteen ympärille ja haittasi liikkumistani.

Viereisessä pedissä oli 19 vuotias nainen joka oli rintojen pienennysleikkauksessa. Yhteiskunta maksoi kulut ja hän oli jonottanut tasan 2 viikkoa.

Jos sinulla on suhteita(tunnet oikeita lääkäreitä) pääset nopeastikin laikkaukkseen. Muuten voi leikkaus jäädä vain haaveeksi.

Tämä tyttö tunsi lääkärin joka järjesti hänelle leikkausajan.

Suomessa ei ole korruptiota.

Minä en tunne lääkäreitä, enkä tiedä kauanko jonotan itse... mutta sen tiedän, että muuhun vartaloon nähden suhteettoman suurikokoiset rinnat haittaavat liikkumista ja aiheuttavat monenlaista kipua ja särkyä.

Vierailija
10/42 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli rinnat samaa kokoluokkaa kuin minullakin mutta hieman eri paria. Tuskin haittaa niin paljon kuin minulla. Ei hän sentään kyynärsauvoja joutunut rintojen takia käyttämään 1,5 vuotta kuten minä.En pystynyt käyttämään normaaleja kenkiä koska kasvain oli niin suuri että varrelliset kengät talvella olivat mahdottomat.Hän olisi joutanut odottamaan pari vuotta ja minun olisi pitänyt päästä heti leikkaukseen jotta kasvain ei olisi paisunut niin suureksi.

Vierailija
11/42 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

julkisella puolella tuon leikkauksen. Lääkäri suositteli sitä hänelle.

Vierailija
12/42 |
24.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut leikattiin heiman yli kymmenen vuotta sitten ankkuri-mallilla, eli suurempi operaatio mutta siten saatiin enemmän kudosta poistettua ja kauniimpi loputulos. Olin tuolloin 18-vuotias ja käynt asian tiimoilta hakemassa lääkäriltä lähetettä 15-vuotiaasta. Todellakin suosittelen, itselläni tosin ei ilmennyt mitään komplikaatioita, haavat umpeutuivat hyvin ja saikkuna käytin lukion lukulomaa. Ylipainoa ei ollut enkä polta tupakkaa. Loputulos on hieman suurempi (alkuperäinen koko F75, leikkauksen jälkeen turvotuksen laskettua n. D75, nykyään raskauden jälkeen D70) kuin olin toivonut, mutta hyvä niinkin. Leikkaus meni Kelan kautta, sairaalapäivät ym. maksoin itse. Lopputuloksesta olen ollut enemmän kuin tyytyväinen, plastiikkakirurgit osaavat tehdä ihmeitä. Elämänlaatu parani, niska-ja hartiasäryt poistuivat ja itsetunto nousi. Raskaana ollessani (tyttö nyt reilu puolivuotias) yritin löytää muita leikkauksen läpikäyneitä, jotka olisivat synnyttäneet leikkauksen jälkeen enkä juuri tietoa löytänyt. Ennen leikkausta lääkäri oli kertonut imettämisen olevan ehkä mahdotonta maitotiehyiden katkaisemisen takia. Keho on kuitenkin kummallinen pakkaus ja tytön synnyttyä maito nousi rintoihin normaalisti. Jonkin verran maitotiehyet olivat korjaantuneet ja maitoa pääsi ulos asti jonkin verran. Ei kuitenkaan riittävästi täysimetykseen tai edes osaksi. Maito pakkaantui parin päivän ajan rintoihin, mutta vähitellen keho ymmärsi, että tuotanto on turhaa. Parin vkon sisään maidontuotanto loppui. Vaikka olisin mieluusti imettänyt tyttöä, olen tyytyväinen omaan valintaani toimia asian suhteen tarpeeksi aikaisin. Liikkuminen on ollut suunnattomasti mukavampaa ja keho on pysyny kunnossa. Ei särkyä tai hölskyntää, ainakin kun edelleen huolehdin tukevista liiveistä. En halua menettää ammattilaisten minulle muokkaamaa toimivaa ja tervettä kehoa ja pidän siitä huolta. Todellakin suosittelen leikausta jos olotila sitä vaatii.:-)

Vierailija
13/42 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin julkiselle puolelle helposti, leikkausta odotin n. 6kk. Lääkäri katsoi rinnat, painoindeksi oli kohdallaan, ehkä lievä ylipaino. Ei kysellyt kivuista niskassa tms., en joutunut mitenkään selittelemään. Lääkäri , mies, kysyi vain, kuinka kauan olin ajatellut leikkausta ja sanoin, että 20 vuotta. Hän sanoi, että niin se yleensä on. Rinnat olivat suuret muuhun kroppaan verrattuna, 750 g lähti kummastakin. Ei kipuja leikkauksen jälkeen,vielä vaaleat arvet näkyy, leikkauksesta reilu puoli vuotta. Mahtavaa juosta, käydä uimassa, ostaa takki joka istuu eikä ole viittä numeroa liian iso rintojen takia.

Vierailija
14/42 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokitallaankohan liian pieniki?

Vierailija
15/42 |
14.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta rintoja ei tulisi pienennyttää julkisen terveydenhuollon kautta, jos on BMI:n mukaan ylipainoinen tai normaalin ylärajoilla. Ne tissit kuitenkin pienenisivät laihduttaessa ainakin jonkin verran, ja ylävartalon lihaksetkin vahvistuisivat kuntoillessa. Toisekseen aloittajan rinnat eivät edes kuulosta mitenkään ongelmia aiheuttavan suurilta. Syy noihin niska-hartiasärkyihin on jossain muualla, tai sitten vain heikoissa lihaksissa, jos jo 75dd on liikaa? Itsellä myös pituutta 157cm ja kuppikoko 70dd eikä mitään ongelmia.

Vierailija
16/42 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti nähny sellaisia tyhjäpäitä, jotka kuvittelee pääsevänsä hepposin perustein rintojen pienennysleikkaukseen vaikka rinnat ei oo edes ollu niin isot  vaan syy saattaa olla, että imetyksen jälkeen rinnat on nahkapussit, mutta se onkin plastiikkakirurginen operaatio, jota ei pinnallisille ihmisille tehdä julkisella puolella.

Mutta kaikenlaisia yrittäjiä riittää, että saisi illamisen leikkauksen.

Ja lihavat ensin laihduttamaan ennen kuin vinkuvat leikkausta koska ovat syöneet itsensä muodottamaksi.

Vierailija
17/42 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 23:06"]

Valitettavasti nähny sellaisia tyhjäpäitä, jotka kuvittelee pääsevänsä hepposin perustein rintojen pienennysleikkaukseen vaikka rinnat ei oo edes ollu niin isot  vaan syy saattaa olla, että imetyksen jälkeen rinnat on nahkapussit, mutta se onkin plastiikkakirurginen operaatio, jota ei pinnallisille ihmisille tehdä julkisella puolella.

Mutta kaikenlaisia yrittäjiä riittää, että saisi illamisen leikkauksen.

Ja lihavat ensin laihduttamaan ennen kuin vinkuvat leikkausta koska ovat syöneet itsensä muodottamaksi.

[/quote]

Olen NIIN samaa mieltä. Lisäksi pitäisi panostaa kunnon liiveihin ja fysioterapiaan. Jumppaa jumppaa jumppaa salia. Samalla paino tippuu ja kiinteytyy.

Mutta ennenkaikkea pitäisi tehdä jotain itsetunnonkohottamiseksi, oppia hyväksymään itsensä sellaisena kuin on, myös vaikka olisi hieman isot ja riippuvat tissit.Ne ovat silti terveet tissit ja kaikki tissit ovat ovat kauniita. Turhaa lähteä leikkauttamaan tervettä kehoa. Komplikaatiot voivat olla melkoiset ja mitä jos kuolet nukutukseen turhamaisuutesi vuoksi. tarkoitan nyt että nuo sinun rintasi eivät todellakaan ole mitkään isot joiden kanssa et pärjäisi, kuulostaa vaan siltä että sinulla on ulkonäkökompleksi, niinkuin melko monilla joilla on isohkot riippuvat rinnat.

Huomioi,että imetyskyky menee kun nänni irroitellaan ja asetellaan uuteen kohtaan, melkein aina.

Vierailija
18/42 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykääs kurkkailee blogeja niistä löytyy kivasti tietoa ja kokemuksia. Itse seurailin ja loin omankin. http://rintaleikkaus.blogspot.fi/

Vierailija
19/42 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko rintojen pienennyksen yhteydessä tarvittava sairausloma palkationta? Olen haaveillut operaatiosta 15-v asti; niska-ja  hartiakipuja on lähes jatkuvasti ja rinnat on harrastaessa tiellä käytti millaisia liivejä tahansa. 

Vierailija
20/42 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa varsinkin yrittää saada jotain kannanottoja siihen, että nuo särkysi johtuvat rintojen koosta, sillä lähinnä niiden perusteella tehdään päätös siitä, että otetaanko leikkausjonoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi