Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rintojen pienennysleikkaus - kannattaako lähteä hakemaan julkisesta terveydenhuollosta?

Vierailija
02.11.2011 |

Olen kypsytellyt ajatusta rintojen pienennysleikkauksesta. Kuvittelin, että saisin laihduttamalla kuppikokoa pienemmäksi, mutta ei mitään vaikutusta. Paino lievän ylipainon puolella, mutta vain hiukan. Koko 75DD, ja pituutta 157 cm.

Paidat ja jakut eivät istu päälle ja lisäksi juokseminen on hankalaa :( Olen myös herännyt huomaamaan, että säännöllisilä niska-hartiasäryillä ja kovilla alaselkäkivuilla voisi olla tähän asiaan jotain yhteyttä.

Kannattaako lähteä tiedustelemaan rintojen pienennystä julkisen terveydenhuollon kautta? Kokemuksia olisi kiva kuulla.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisiko joku omista kokemuksista?

Vierailija
22/42 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

*kannattaa

*painoindeksi kuntoon

*useita yhteyksiä, onko historiaa niskahartiakivuista jne .terveysepikriiseissä

*tilaa aika terveysaseman fysioterapeutille, antaa ohjeita, katsoo ryhdin jne. Voisiko johtua ongelmat rinnoista

*Itse sain lähetteen myös ravitsemusterapeutille

* Nyt jonossa arvio 3/2012 leikkausajasta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsy kunnalliseen sairaalaan rintojen pienennysleikkaukseen ei ole kuitenkaan itsestään selvää. Ennen leikkaukseen pääsyä rintojen aiheuttamat kivut, vaivat ja liikuntaeste selvitetään. Lisäksi rintojen koon pitää olla selvästi niin iso, että vaivojen voidaan olettaa johtuvan niistä.

- Rintojen kokoa verrataan muuhun vartaloon sekä mitataan pituuden ja painon suhde. Niiden perusteella lasketaan tietyt pisteet. Leikkaus katsotaan terveydellisesti perustelluksi, jos pistemäärä täyttyy

Vierailija
24/42 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiireettömän leikkaushoidon perusteet erikoissairaanhoidossa

(pisteytys 0-100)

Leikkaushoidon aiheellisuus perustuu aina yksilölliseen arvioon. Hoitoon

pääsyn perusteena on 50 pisteen raja, josta poikkeavat hoitopäätökset on

perusteltava kirjallisesti. Vaikka pisteraja ylittyy, leikkausta ei tehdä, jos

siitä ei ole odotettavissa hyötyä potilaan liitännäissairaudet ja muut tekijät

huomioiden.

• Rinnan koko: kaulakuoppa-nänni (jugulum-mamilla) mitta

40 pistettä Alle 27 cm

50 pistettä 27-31 cm

60 pistettä Yli 31 cm

• Niska- ja hartiaoireet

0-20 pistettä Kun painoindeksi* on alle 30

0-10 pistettä Kun painoindeksi on 30 - 35

0 pistettä Kun painoindeksi on yli 35

• Toimintakyvyn rajoittuminen

0-20 pistettä Kun painoindeksi alle 30

0-10 pistettä Kun painoindeksi 30 - 35

0 pistettä Kun painoindeksi yli 35

Vierailija
25/42 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ylipaino pois, sitten asiaa kannattaa miettiä uudestaan. Kyseessä on iso leikkaus ja muutenkin jos ylipainoa on niin mikset kysyisi ensin lähetettä dietistille ja yhdessä laitatte ruokavalion kuntoon ja suunnittelet treeniohjelman. Sitten kun ylimääräinen läski pois ja painoindeksi normaalialueella ja jos rinnat vielä sitten edelleen sen kokoiset että aiheuttaa kipua leikkausta kannattaa harkita vasta sitten. Rasvakudostahan ne rinnat on, eli kuntoremontti voisi auttaa.

Vierailija
26/42 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://milan.blogit.fi/

Kannattaa tutustua!

Vierailija
27/42 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin ihan tk:ssa, josta sain lähetteen keskussairaalaan, jossa lääkäri haastatteli ja mittaili rintojen koon ja pääsin leikkausjonoon. Hieman oli ylipainoa, mutta ei haitannut tai vaikuttanut leikkauspäätökseen. Leikkausjonossa muutaman kk:n ja sitten pääsinkin operaatioon ( peruutuspaikalta tosin..) Leikkaukseen olin ja olen tyytyväinen, ainoa asia mikä yllätti oli täydellinen minäkuvan-muuttuminen. Siihen en osannut varautua. Arvet ovat aika pitkät ja näkyvät aika pitkään, mutta minua ne eivät haittaa. Kaikinpuolin onnistunut kokemus, suosittelen! :) Multa poistettiin reilut kaksi kiloa rintakudosta, rasvaa ei oikeastaan ollenkaan vaan ihan rintakudosta. Kuppikoko pieneni paljon ja ulkonäkö muuttui myös rajusti.

Tsemppiä sinulle ap! :)

Vierailija
28/42 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihteleekohan tuo painoindeksijuttu eri puolella Suomea? Mut jopa punnittiin vastaanotolla, etten vaan valehtelisi painoani... Ja katsottiin taulukosta, onko alle 30 BMI.

Vierailija
29/42 |
30.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen pisteeseen asiaa, että on käynyt jo mielessä soittaa lääkärille.

Pahin ongelma on se, että ole tosin perfektionisti ja en tiedä miten pystyisin elämään esimerkiksi erimuotoisten rintojen kanssa. Netistä olen katsonut kuvia, niin aikamoisia neliörintoja ja ties minkänäköisiä siellä on ja rintojen omistajat pitävät niitä normaaleina. En halua sellaisia. Nyt, vaikka kuppikoko on se 70I, niin rinnat ei ole täysin roikut ja ovat vielä pisaranmuotoiset. Kun ois vaan puolet pienemmät!! :/

t. 12 tai 11 tai 10

Vierailija
30/42 |
21.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko jonotitte leikaukseen pääsyä? Missä teidät leikattiin? Tuliko ongelmia? Oletteko synnyttäneet tai imettäneet leikkauksen jälkeen? Kauanko nostokielto kesti leikkauksen jälkeen? Haluisin leikkaukseen, mut mietin oisko se hankalaa kun mulla on pieni lapsi ja sit jos sitä ei vois nostaa viikkoihin/kuukausiin...

Vierailija
31/42 |
08.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 22:08"]

Ensin ylipaino pois, sitten asiaa kannattaa miettiä uudestaan. Kyseessä on iso leikkaus ja muutenkin jos ylipainoa on niin mikset kysyisi ensin lähetettä dietistille ja yhdessä laitatte ruokavalion kuntoon ja suunnittelet treeniohjelman. Sitten kun ylimääräinen läski pois ja painoindeksi normaalialueella ja jos rinnat vielä sitten edelleen sen kokoiset että aiheuttaa kipua leikkausta kannattaa harkita vasta sitten. Rasvakudostahan ne rinnat on, eli kuntoremontti voisi auttaa.

[/quote]

Rinnat ovat paljon muutakin kuin rasvakudosta, ja laihduttaminen ei vaikuta rauhas- ja sidekudoksiin - eikä ihoon. Treenauskaan ei vaikuta itse rintaan, ainoastaan rintalihaksiin, ja vain tietyntyyppisiä "rintaongelmia" voi helpottaa kuntoremontilla ja laihdutuksella.

Vierailija
32/42 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee varata aikaa asiassa lääkärille.

Vierailija
33/42 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ovat olleet erinomaisen tyytyväisiä jälkeenpäin.

Vierailija
34/42 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samankokoinen (myös rinnoiltani) kuin sinä, tosin normaalipainoinen. Rintojen pienennysleikkaus on elämässäni yksi parhaimpia asioita. Toivuin hyvin, rinnoista tuli sopusuhtaiset ja arvet jäi pieniksi.

Kun lähdet hakemaan lähetettä plastiikkakirurgin arvioon, kannattaa kaivella kaikki todistukset (reseptit ja saikut) niska- ja pääsäryistä. Kosmeettiset seikat eivät paina silloin, kun päätetään julkisin varoin tehdystä leikkauksesta. Tärkein mitta on kaulakuoppa-nänni-etäisyys, joka on oltava vähintään n. 27 cm. Suosittelen aloittamaan prosessin työpaikkalääkärin kautta, sillä olet sen verran pienirintainen, että terveyskeskuksessa ei välttämättä myönnetä lähetettä. Onnea yritykseen!

Vierailija
35/42 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut leikattiin joulukuussa kaksi vuotta sitten. Päätös leikkauksesta tuli minulle vähän puun takaa, kun olin joutumassa veitsen alle useamman kasvaimen takia ja konsultaatiossa lääkäri sitten kysyi, että tahdonko, että rinnat pienennetään samalla. Olin jo pitkään haaveillut rintojen pienennyksestä, mutta oletin, etteivät he suostu sitä tekemään, koska olin ylipainoinen.

No, nukutushan minulla oli edessä kuitenkin ja leikkauksia rintojen alueella, joten olin heti mukana. Lääkäri kommentoi, että aiempien tutkimusten perusteella on turvallista sanoa, ettei ylipainoni vaikuta rintojeni kokoon suuresti. Eli rinnoissa oli vain vähän rasvaa ja paljon muuta kudosta. Tosin myös kaulakuoppa-nänni-mittani oli 38 cm, eli tissit oikeasti roikkuivat pahasti, niin että nännit osoittivat maahan. Kuppikoko oli 90 H tai J. Ja ikäähän minulla oli tällöin 28-vuotta.

Rintaleikkaus itsessään oli helppo nakki ja kotiin pääsi pian. Mutta toipuminen oli melkoisen raskasta. Riippuu tietysti miten paljon operoidaan, mutta itse olin käsien käyttökiellossa jonkin aikaa ja nostelukiellossa (yli 5 kg) n.3 kk leikkauksen jälkeen.

Rinnoista tuli upeat, moni lääkäri on myöhemmin pyytänyt nähdä leikkaustuloksen ja sitten silmät pyöreinä ihmetelleet, miten kauniit arvet ovat ja miten äkkikatsomalta ei lainkaan huomaa, että rinnat on leikatut. En uskonut näin hyvän leikkaustuloksen olevan lainkaan mahdollinen! Ulkonäölliset seikat ovat merkittävät, sillä näytin leikkauksen jälkeen huomattavasti hoikemmalta - isot rinnathan monesti "lihottaa" - ja pystyn nyt pitämään napitettavia paitoja ja takkeja, mihin ennen ei ollut mahdollisuutta. Mutta muutosta olen kyllä huomannut korvienkin välissä, sillä itsetuntoni on parantunut, kun sovin nykyään paremmin katukuvaan. Enää minua ei osoitella kun käyn kaupoissa ja kukaan ei ehdottele törkeyksiä, olettaen että isot rintani tekevät minusta huoran.

Eli suosittelen kyllä AP, että käyt vähintään kyselemässä mahdollisuuksiasi ja toivottavasti pääset leikkaukseen!

Vierailija
36/42 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään vaan, että jälkikäteen kaduttaa :(( Ja sitähän ei voi ikinä varmaksi tietää etukäteen. Mahdoton yhtälö.

Koko on 70I ja nää on to-del-la vaivalloiset monella tapaa.

Vierailija
37/42 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaduttaisi, kun elämä helpottuu, kivut vähenee, vaatteet istuu paremmin, ei tarvitse ostaa enää rintsikoita vain erikoisliikkeistä...

En keksi mitään negatiivista, sillä jos kookkaiden rintojen menettäminen pelottaa, niin niistä tehdään kyllä oikein hyvin muuhun vartaloon nähden sopusuhtaiset, eli mullekin jätettiin D/DD-kuppi. Ja se on kyllä ihan parasta, että sopivia rintsikoita voi ostaa lähes joka kaupasta! :)

t. se entinen 90 H tai J -kuppilainen

Vierailija
38/42 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri leikattuna... ja valmiiksi niin pelkäsin lopputulosta. Olen tyytyväinen, vaikka ei vielä osaa kokoa näistä uusista sanoa kun ovat turvonneet. Menin terveysaseman kautta julkiselle terveydenhuollon piiriin leikattavaksi. Rintojen kuppikoko oli n. dd-e ja toivoin että jäisi c-kuppi, siihen uskon jäävänkin. Leikkaus meni hyvin ja puoli vuotta kesti kun pääsin leikkaukseen asti, eli tosi nopeasti. Mittasivat mitat ja kyselivät vaivoista. Ja rinnat oli eriparia, joten niistä tehtiin myös samankokoisetkin. Olen harrastanut aina liikuntaa ja juoksuakin, joten odotan innolla kevättä uusin rinnoin :) Ylipainoa ei ole, mutta jos sinulla on, kannattaa pudottaa ennen leikkausta vaikka muutamakin kilo. Usko vaan että elämä helpottuu kun uskaltaudut. Ja kun olet jonossa, on sinulla vielä aikaa miettiä haluatko sitä tosiaan. Mutta minäkin pelkäsin ihan suunnattomasti leikkausta ja lopputulosta, vaik paljon blogeja ym katselinkin netistä. Mutta kaikki on mennyt toistaiseksi paremmin kuin hyvin. Tsemii!

Vierailija
39/42 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliviassa vastaava muistaakseni kesällä.

Työkaveri leikkautti rintansa hiljattain ja hän oli hyvin tyytyväinen tulokseen.

Vierailija
40/42 |
09.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap. kysyt kannattaako lähteä hakemaan julkiselle puolelle rintojen pienennykseen. Tietysti se on rahasta kiinni. Mutta mulla näin.

Minulla on julkisen puolen toimenpiteestä pelkkään hyvää sanottavana. Rintojen pienennys minulle suoritettiin n. 10 vuotta sitten, aluesairaalan puolella. Siihen aikaan kävi täällä päin yliopistollisesta sairaalasta "vieraileva" plastiikkakirurgi. Vastaanotosta meni reilut 3 kuukautta, kun pääsin toimenpiteeseen. Ei siis kauan. Sitä en oikein muista, ehdottiko lääkäri leikkausta, niin sen on täytynyt olla, enhän ois itse arvannutkaan moista vaihtoehtoa.

Syyt, miksi pääsin leikkaukseen, oli: hartiakivut, usein toistuva päänkipu ja harvakseltaan tuleva mikreeni. Rinnat ei olleet minulla niinkään hirveän kookkaat, no ylimääräistä oli ja roikkuivat, sitä ne olivat olleet jo lähes 30 vuotta. Hävetti.

Näin potilaskertomuksessa leikkauksen jälkeen: toipuminen sujunut odotetusti. Dreenit poistettu ensimmäisenä postoperatiivisena päivänä. Kuumeilua ei. Potilas kotiutetaan. Rintojen sidontaa tai tukea syytä käyttää myös yöllä n. kolmen viikon ajan. Sairaslomaa 11.12.2002 asti.

Sairaslomaa VAIN 2 viikkoa!!! Kuka meneekin tuohon toimenpiteeseen, pyytäkää enemmän sairaslomaa. Minulla ainakin oli vielä kohtalaisen paljonkin kipuja molemmissa rinnoissa, mutta toisaalta olin "vain" toimistotyössä.
Jälkitoipuminen, jos sitä kipua ei oteta lukuun, meni mielettömän hyvin, haavat parani hyvin, eikä mitään tulehduksia.

Nyt, tänäpäivänä rullamitalla mitattuna kaulakuopasta nännin päähän, oli 26,5 senttiä, aivan vähän tietty on rinnat venähtäneet, saa ne 60 vuotiaalla ollakkin.

Kaiken kaikkiaan minulla tämä rintojen pienennys juttu, on ollut elämäni parhaita päätöksiä. Rintojen kokoon ja muotoon olen vieläkin tosi, tosi tyytyväinen.

Olen vähän tanakka, joten kokoni on 90C, tai joissain rintsikkamerkeissä 85C. Toisinaan olen ilman rintaliivejä, ainakin näin kotioloissa.

Tämä juttu oli kannusteeksi tarkoitettu, niille jotka miettii, miettii asiaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän